Alla inlägg den 22 november 2021

Av Pierre - 22 november 2021 19:26

Halloj

Ja...med denna vecka kom vintern och kyla med buller och bång, inte mig emot. Som bekant gillar jag inte novembermörkret, snön gör ju att det blir ljusare och finare iaf. 

Var tvungen att ta en bild härom morgonen... vacker rosa himmel och vitt på marken. 

 

 

 

Taget från Rasses gamla rum, som inte används längre. Vi har en extra säng där, för översovande gäster och en massa legolådor   . Vi får se om vi kan hitta på nått vettigt med vårt "lilla rum" senare. Just nu är det annat som prioriteras.

 

Ja... vad har jag att berätta om veckan..... Den har rullat på med de vanliga vardagsbestyren som jag har. När jag vakade av mina nätter, var jag och syrran till mor iaf och hälsade på. Vi gjorde lite adventfint åt henne i fönstret. Hon tyckte det var onödigt, men sen tyckte hon ändå att det blev mysigt   . 

 

 

 

Helgen blev en blandad kompott.

Mogge var ute och jaga. Jag och Rasmus var faktiskt på bio. Han fick det i födelsedgspresent av sin moster i Göteborg, vi tackar   . 

Det blev den ny filmen av "Karl Bertil Johnssons Julafton". 

 

     

 


Rasse tyckte den var bra. Blir så full i skratt på sonen.. noll koll... ha ha ha

Berättar rösten i filmen säger typ att "denna händelse utspelar sig före tvspelens och mobiltelefonens tid"....

- Det måste vara 80 talet va ?

- Nä men Rasmus.... jisses, tror du jag växte upp under forntiden, ha ha ha.

För honom är det jättelängesen.... vi har helt klart lite olika perspektiv på vad som är "förr i tiden".

 

Ja.... vad gjorde vi mer under helgen ? Jo men vi kan väl slå till med ytterligare en födelsedag tycker ja   .

Hipp hipp hurra Mogge på din dag       . 

Rasse och jag klev upp och gjorde frukost åt pappsen, sen blev det paket och fantastisk sång vid sängen   .

 

   

 

Dagen rullade på med besök av nära och kära. Det kändes som att vi mest satt och fikade hela tiden. I-landsproblem eller hur ?

Men nu... kan vi hissa ner flaggan. Nu har vi kalasat färdigt för i år iaf....... fast den åker fram ganska snabbt efter nyår igen, (2/1) har vi en 30 åring att fira   . 

 

Efter detta har jag mest jobbat, tyvärr klagade min son på ont i halsen och inte långt därefter kom förkyldning och feber... bha.... det är som det är. Än så länge har både Mogge och jag klarat oss iaf.

Han har fått vara hemma från skolan såklart men han har inte fått ligga på latsidan, vi har suttit med lite skolarbete varje dag ändå.

 

   

Här får han experthjälp av Maja, att svara på frågor om sin bokläsning  .

 

Ja.. dagarna bara rullade på och det fanns ingen tid till att skriva här.... så det får bli en 2 veckors sammandrag istället. 

Såhär fint är det, när man kommer ut på sjukhusparkeringen kl 07 på morgonen..... suck, som vanligt är man inskottad av plogbilen

 

 

 

Jag har faktiskt numer, en nyinköpt snöspade i bagaget för detta. 

Det hade snöat ordentligt när jag kom hem... suck, Mogge jobbade sent, så det var bara ut och skotta när man vaknar på em. Precis vad man vill då... not. 

 

     

 

Men har man inte de bästa grannar man kan ha, precis när jag håller på att somna hör jag hur en traktor kommer in på gården. Ren och skär lycka kan jag säga   . Det var väldigt lättsamt att skotta några kanter på em sen, guld värt   .

 

Från snöfall till kyla....

Vi har i 2 omgångar varit på väg upp till fjälls men av olika anledningar inte kommit iväg, så denna helg tänkte vi att det blir "tredje gången gillt" men det var lite motgångar även denna gång. Rasse var ju förkyld, men var på bättringavägen. Det slog om och blev rätt kallt, känns inte riktigt ok att lämna huset då, dessutom skulle det vara ordentligt kallt uppe i lapplandsfjällen. Som grädde på moset fick vi meddelande att på måndag ska Rasse vaccinera sig... bha... vi hade tänkt söka ledigt åt honom på måndag, så vi skulle få en dag extra däruppe och göra klart det vi tänkt. 

Nä...trots många odds emot oss, åkte vi upp iaf. Det får bli som det blir. 

Jag vakade av på fredgsmorgonen och sov under fm. Packade som en tok på em, sen rullade vi mot Borga  

Det var mysigt att komma upp dit, trots kylan. 

På lördagen var det "endast" -17 grader, vi var ute mitt över dagen och grejade på iaf. Fjälluften gör susen, ha ha ha, Rasse var pigg.

 

         

 

Vi har skottat snö såklart, burit bort gamla möbler och burit in en bäddsoffa och bord som vi köpt tidigare i höst. Dessa får vara kvar i "gamla stugan" . Vi hade ju tänkt riva den sen, men vi har tänkt om. "gamstugan" får vara kvar. Vi renoverar upp den till en gäststuga istället, när det blir läge. 

Vi har satt upp en hylla och dragit ström i sovrummet till Rasmus, så han kan ha med sig Xbox. Det fattar vi ju att det är bara en tidsfråga innnan han knorrar och inte vill följa med, för att han inte kan spela med kompisarna. Med tanke på våra framtida byggplaner så kommer det att spenderas MYCKET tid däruppe i några år framöver och vi kommer att ha fullt upp med bygget. Rasse håller ju på att bli tonåring nu, så han är inte nöjd med att vara med oss längre eller "leka" själv medans vi bygger. Den tiden är förbi. 

Han är supernöjd nu iaf, när han kan ta med sig spelgrejerna till fjälls... alla nöjda och glada   . 

Vi har ju under hösten haft grävare på plats och folk som gjort själva grunden åt oss. Är glad att vi lejt bort den delen, det har kostat en del såklart men så värt det, i tid och arbete. 

 

   

 

Ja, nu är ju grunden översnöad så man ser inte så bra men..... nu ska den "sätta till sig" under vintern är det tänkt.

Känns ganska overkligt att vi ska resa upp en stuga här nästa år.

 

Vi vaknade på söndagen av att det var -25 grader, brr.... Mogge var ute i garaget och spikade upp några lister på insidan av portarna. Jag och Rasse satt inne i govärmen och gjorde lite historialäxa om industrialiseringen och franska revolutionen, ha ha ha, intressant tycker jag. Vet inte om min son tycker det samma   . 

 

 På em rullade vi hemåt. Vår första advents middag blev en pizza i Dorotea på vägen hem, ha ha ha. Vi har iaf druckit glögg och pepparkakor i Borga, så lite "juligt" har vi haft i helgen.

Söndagskvällen blev mest packa upp, förberedelser inför skoldag och ELDA hemma. 

Knoll och Tott myser i soffan när braskaminen är i gång   .

 

 

 

I skrivandets stund är det måndag (igen) tempen visade -18 grader. Började dagen med att skicka iväg sonen till skolan och gjorde upp en brasa. 

Vi har haft en hel del diskussioner under veckan om "dagen D", som är idag. Alltså Covidvaccination för 12 åringarna. Kunde väl aldrig tro att det skulle bli så stor grej av det. Han kommer hem med papper om det för ett tag sen och är ganska styv i korken att "han har rätt att bestämma själv" om han ska vaccinera sig och han vill inte !!! Alltså jag tänder ju på alla cylindrar !!! Vem har sagt det?? Du är 12 år grabben, så länge du bor under mitt tak bestämmer inte du ? 

Han visste inte om någon annan i 6 an skulle vaccinera sig.

- Det skiter faktiskt jag i, om någon annan ska göra det. Du SKA vaccinera dig.

- Ja men man kan ju faktiskt bli sjuk av den ?

Alltså jag höll på ramla av köksstolen. 

- VA ? visste inte om jag skulle skratta eller få ett raseriutbrott, men jag fick andas djupa andetag och tala om ett och annat.

- Är du rädd för att bli sjuk efter sprutan ? Det är bullskiit. Det är inte ens säkert att du blir sjuk. Jag blev dålig efter första sprutan, 1 dygn ont i huvudet, feber och allmänt hängig/trött. Inte värre än när du blir sjuk i vanliga fall och är du rädd för att bli sjuk ? Välkommen till mitt jobb, så får du se hur sjuk man KAN bli, om man får covid och inte är vaccinerad. 

- Det är en lång och stor spruta, det tänker inte jag ta iaf !!

- Nä men nu får du ge dig, va är det för dumheter Vem har sagt det ? Det är samma storlek på sprutspets som alla andra vaccinationer du tagit, varken större eller mindre och det är över på några sekunder.

- Jag vill inte ta, för det är inge kul.

- KUL !!!!  Åter igen håller jag på att explodera. Ingen tycker det är KUL att ta spruta, men man gör det ändå för att få stopp på detta skitvirus. 

- Rasmus du sitter i en knepig sitts kanske, jämfört med dina klasskamrater. Glöm inte vart din mamma jobbar !!! Jag jobbar inte på en bank precis !!!! Jag har stått där i 1½ år med rymddräkt och vårdat de sjukaste människor jag nångonsin mött, på mage med en slang i halsen och en maskin som andas åt dem. Fick covid själv p.g.a mitt jobb och smittade dig och pappa förra julen. Förmodligen kommer det hända igen, om vi inte får ett stopp. Jag blir (och indirekt familjen) utsatt hela tiden för ev smitta varje dag jag går på jobbet.

Alla i din omgivning är vaccinerad, jag, pappa, storebröder, mormor, farmor, farfar, mostrar o.s.v, alla utom du. Förstår du vad det kan innebära för dig ? Du kan kanske inte träffa dem, du kan inte följa med på evenmang, resa och framför allt, du kan bli riktigt sjuk bara för att det inte är KUL.

Argumenten tog slut. 

Han insåg nog att han gick på en nitlott. Helt fel person att försöka argumentera med mig, om att inte vaccinera sig !!! 

Idag går han snällt till skolsköterskan och får sin spruta (hoppas jag)   . Han är inte så kaxig längre kan jag säga och verkar ha tagit till sig vad jag sagt. Han har inget annat alternativ så länge jag är "förmyndare" över honom punkt slut. 

Ha ha ha, inte lätt att ha en mor på Iva alla gånger. 

 

Nä vänner, jag ska avrunda mina skriverier här och försöka göra lite adventfint istället, gjort hos mor och i fjälls, nu ska jag göra klart här hemma också. 

Ha´de gott Kram fr Annso   .

 

 

 

 

 

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards