Alla inlägg under februari 2014

Av Pierre - 23 februari 2014 20:57

Kvällens reflektion - Suttit och kollat på OS avslutningen, ja jag säger då det.....Sydkorea får lite att bita i, om de ska överträffa detta OS..... hörde att det kostat över 3 miljarder, rena vansinne egentligen.

 

ja ja....över till vardagen i Sorte......

Har jobbat en kväll, 3 nätter och ledig helg :)

Gick av torsdagsmorgon, "råkade" sova lite för länge på dan, hade visst stängt av klockradion och somnade om, skit oxså, det blir så besvärligt att vrida tillbaka dygnet, jag bara skjuter fram det till nästa dygn liksom, suck.

Kände ett stort behov att gå ut och få ljus och frisk luft. Tog med mig Jerka på en långprommis, det var skönt och jag laddade batterierna igen.

   

Fick en "flashback" när jag gick runt höven. Kom ihåg då Jericho var valp, han måste ha varit drygt ett halv år

eftersom det var vinter och jag var på höven med honom, på den tiden kunde jag ha honom lös. Rätt var det var så försvann han och jag ropade på honom. Kom inte....

Vad ser jag, jo glad i hågen sprang han på andra sidan älven på isen!!! 

jag trodde jag skulle få ett hjärtstille! NEJ, hur har han lyckats utan att braka igenom isen. Till saken hör att hos oss fryser aldrig älven helt, eftersom kraftverket är så nära, vilket oxså betyder att det är riktigt strömt.

Ungefär så här såg det ut då som det även gjorde denna dag, då förstår ni..........

   

Jag var grinfärdig, för jag trodde att jag skulle få se Jerka gå under isen och vad skulle jag säga när jag kommer hem!!

- Jerka har drunknat!! Det var mitt fel!!!!

Jag vågade inte locka på honom, för då skulle han springa rätt in i döden, men hur det nu var, så lyckades han glatt springa över igen med viftande svans och jag höll andan och bad till gud.......... och han där ovan lyssnade nog på mig.

Sen den dagen är han alltid kopplad på Höven, fy tusan vad rädd jag var.

 

I torsdags åkte Mogge upp till borgafjäll, de tokåker skoter och dricker hallonsaft skulle jag tro, hela helgen.

Något som är årets "happening" men det unnar jag honom faktiskt. 

Jag och Rasmus har varit själva.

Här har jag min kock i torsdags, Rasmus hjälpte mig att göra spagetti och köttfärsås, lite spill på spisen får man räkna med, men gott vart det.........

 

Provsmaka måste man ju göra ;)

 

Fredan, åkte vi och handlade mat och besökte morsan, åkte hem igen tidigt på em. för det började blåsa upp till riktig snöstorm. Jisses vilket väder det var den kvällen. Jag suckade och stönade för jag insåg att det skulle bli en rejäl snöskottning på lördag och Mogge är inte hemma :(

 

Det var bara att sätta igång på lördag fm.

 

 

 

 Chrisses översnöade bil ;)

 

Iaf, så har jag super duper grannar, för när vi var ute, så kom min granne och skottade åt mig, jag var så tacksam, tusen tack!!! Det hade annars tagit mig flera timmar med spaden.

 

Hade lovat morsan och syrran att vi skulle åka till Dollarstore, en liten trevlig utflykt och få handla lite (o)nödiga saker.

 

Det vart div. duschgrejer, div. städgrejer, en hög med strumpor åt Rasmus, godis och annat smått och gott som är livsnödvändigt att ha ;)

Avslutade med ett besök på "Sylos", fin fina pizzor måste jag säga, mäta och belåtna åkte vi hem sen :) 

Lördagkväll, vart det soffhäng framför mello, sen somnade vi gott.

 

Idag söndag, skulle jag egentligen ha jobbat men kunde byta bort det, det är jag tacksam för, då slapp jag ordna barnvakt. 

Istället kunde vi åka på barngympa tillsammans, dagens gympabild.....

 

Provar badminton, inte så lätt minsann att träffa fjäderbollen men vad gör det.

Efter gympan fick vi kaffebesök av Carina, alltid trevligt att surra en stund :) 

Ja, resterande del av dagen, styrde jag runt dammsugaren, vikit tvätt, stoppat lilleman i badet, middagsbestyr och kollat på OS..... typ.

Nä. ska väl hoppa i säng, vi ska upp tidigt imorgon. Rasmus har tid hos ögonläkaren på morgonen, undrar hur det ska gå !?!  :/

Sen tokjobbar jag fram till lördagsmorgon.

Ha de gott folk och fä, kram Annso

Av Pierre - 18 februari 2014 14:36

Tänkte skriva god morgon, men för normalt folk är det god eftermiddag ;) Gjort min första natt av 3, så man är lite desorienterad i skallen.

Jaa, en ny vecka har påbörjats och den förra gick med en himla fart.....

Jag var ledig en del och tyckte jag hade all tid i världen.

Börjar väl med måndagen då..............

På agendan stod: Frizzan med Rasmus!! Han var i ett stort behov av att klippa sig. Tror han vart nöjd med sin nya frilla :)

   

Eteråt hade jag lovat att vi skulle gå på cafe och fika nått gott, och så blev det :)

Lite orange sprayfärg fick han oxså i luggen, det tyckte han var häftigt.

 

Har under 2 lediga dagar oxså haft städ djävulen på besök. Ibland får jag nå tokryck, när jag känner att jag har tid. Storstädade huset en dag och rev ut garderoberna en dag. 

Jag tycker inte att jag har några kläder, men det har jag egentligen, fast hälften är för litet och jag sparar dom och tänker att om jag går ner i vikt så passar dom.........ja ja...........så hänger de där, år ut och år in. 

Men nu har här rensas, både min garderob och mogges garderob, 2 stora sopsäckar fick jag ihop, så nu ekar det tomt i garderoberna på riktigt, ha ha ha

 

Dax att ekipera oss, det har inte varit prio nr 1 precis den senaste tiden.

 

I fredags var det som bekant alla hjärtans dag. Jag var och handlade veckans mat i vanlig ordning och mysade till med god middag till familjen och små presenter, det vart uppskattat tror jag.

     

Räkröra med bröd till      Grillad kyckling, pommes   Kladdkaka med gelehjärtan.

förrätt.                           baconlindad sparris,

                                       sallad och rödvinsås.

 

Jag kände mig riktigt nöjd över mig själv och det bästa av allt var att båda storpojkarna förgyllde kvällen och kom till oss, det var roligt. Har ju inte träffat dem på evigheter känns det som.

 

Lördag, vädret var sådär men vi bestämde oss för att göra en liten utflykt med Rasmus iaf.

Det blev "jan gullik", grillning och pulkåkning med fam. Thunberg/Öberg.

   

Det är häftiga pulkbackar där, man tror att kidsen ska slå ihjäl sig ;)

Det var en trevlig dag iaf, med trevligt sällskap, mkt pulkåkning, grillad korv och busiga barn.

Rasmus fick prova något nytt, att grilla mashmallows......mums.......

   

 

Söndag, for mogge och rasmus på barngympan och jag skjutsade chrisse till tåget. Det blir korta och intensiva helger för honom när han kommer hem. 

Denna helg ville han såklart hem till Jenny, då det var alla hjärtans dag, dessutom skulle han packa extra med sig, eftersom de åker till Kanarieöarna tillsammans v.10 och han kommer inte hem något mer innan dess.

Lite avis blir man allt, jag vill oxså åka till solen, speciellt denna årstid, är i behov att sol och ljus!!!

Efteråt åkte jag direkt till jobbet och gjorde ett kvällspass 14.30-21.30

 

Måndag, Skulle gå på nattpass, så vi var ledig under dagen. Vi hade bara en hemmamysdag jag och Rasmus.

Vi var ute några timmar mitt i dan och åkte pulka, måste passa på, för med detta väder har vi snart ingen snö kvar, det är trist. Antingen ska det vara riktig vinter eller så får det bli riktig vår då, inte såhär nått mellanting, jag fattar ingenting vilken konstig vinter det varit i år.

Ja, iaf så får ju Annso ett riktigt träningspass att vara i pulkbacken med sonen, ha ha ha

 

Det var någon som satt/låg och spanade på oss när vi var i pulkbacken och var riktigt sur för att han inte fick vara med tror jag.

 

Jericho på sin vanliga plats......på taket i hundgården ;)

på em vart det film och div. hushållssysslor i tvättstugan.

 

Det har varit mkt funderingar om vem min mamma och pappa är i veckan, han får på nått sätt inte ihop att mormor är min mamma, det är "bara mormor" för honom, och vem är min pappa? 

jag har försökt att förklara att han finns inte längre, han är i himlen...........

nä den gubben gick inte........... - himlen ? det finns inga människor i himlen heller (smart kille).

då försökte jag med att han är på kyrkogården istället. 

Vad " död" är för något, är oxså svårt att förstå.

- han blev sjuk i hjärtat sa jag.

- ja men när han blir frisk, kan ni bli kompisar igen, svarar Rasmus.

Goungen, vad ska man svara på det !!

 

nä nu ska jag hämta lilleman på förskolan sen blir det middagsstök och ladda inför ett nytt nattpass på Iva. Kram mina vänner, fr Annso

Av Pierre - 9 februari 2014 19:44

Dagen efter...... det var längesen..... men ack en trevlig helg har det varit.

Har inte fått mycket gjort idag, har varit så seeg i skallen, mest kurat ihop mig i soffan och kollat på OS. Vinter OS gillar jag. 

Vi tog oss i kragen och var ut och skottade gården faktiskt på em, det var tung blötsnö som kommit i helgen, det vart ett riktigt träningspass ;) och perfekt snö att bygga snölyktor av.

 

Rasmus ville att vi skulle bygga en snölykta, precis som i Pettson och findus filmen, go ungen :)

 

Ja, har mest jobbat sen sist.

 

I måndags var jag ledig iaf på dan, innan jag gick ut på nattpass . Det var en underbar dag, strålande sol och varmt. Jag och Lilleman var ute nästan hela dagen.

Vi åkte pulka, åkte skidor och gjorde snögubbe ute på gården :)

       

Vi bor ju så till, att vi har en perfekt pulkbacke alldeles intill och skidspår/skoterspår, vi behöver knappt lämna gården, ha ha ha

Det kändes som om det var en vacker vårdag i fjällen. Det var en toppendag som vi avslutade med varm choklad och smörgås ute i solen.

 

Därefter väntade 4 nattpass. 

Har sovit lite halvtaskigt under veckan. På tisdan klev jag upp kl. 13.00 för jag skulle iväg med Jericho till vet.

Ni kanske kommer ihåg att han fick diagnosen blodöra strax innan jul. Det var dax för återbesök. Svullnaden/blodet har gått ner av sig själv, men hans öra är knöligt och bara hänger rätt ner.

Det kommer att vara så, nu kallas det blomkålsöra :) 

De har bara brosk i öronen och det blir som "boxarna" får efter många smällar, knöliga öron. det finns ingen stabilitet som håller upp örat. Han kommer att ha så resten av sitt hundliv, ett öra upp och ett öra ner, men vad gör det.... på världens finaste "jerka", det är ganska charmigt med hans skönhetsdeffekt.

En nackdel såklart är, att det finns risk att han hör sämre.

 

Fredag vakade jag av, sov halva dan och åkte och veckohandlade på em, mitt vanliga fredagsnöje ;)

Var ganska seg och trött, tittade på OS invigningen sen var det godnatt för mig.

 

Lördag skjutsade vi Rasmus till mormor, hon har varit barnvakt medans vi har varit på födelsdagsfirande med "gänget". 

Det har verkligen varit roligt, det är så sällan vi kommer ut tillsammans, för det är lite bök och stök för oss. Dels ska vi ha barnvakt, nånstans att sova i stan eller någon av oss nykter eller ordna skjuts, och hundvakt, om han inte kan vara med oss.

Denna gång fick jerka vara med oss.

 

Det vart en heldag för födelsedagsbarnet med både pistolskytte, fika, spa, boule, överraskningsfest fylld av överraskningar :)

Ett axplock från dagen.........

     

Vi vek oss dubbel av skratt när Svenne och Lotta fick uppträda som just Svenne och Lotta, de var så söta och bjöd verkligen på sig själv, ja vi höll på att skratta ihjäl oss.

God mat bjöds det på oxså.............

     

Kantarellsoppa     Fläskfile, potatis-      vaniljglass, varm

med bröd.             gratäng, pepparsås    hjortronsylt.

                             sallad.

 

En hel del tokiga utmaningar fick han oxså under kvällen, som att slå in ett paket med 1 hand och agera tv kock.

   

Han fixade det galant, mycket tok och skratt blev det.

 

 

 

Grabbarna grus, några öl senare...............

Ja, som sagt........därav en mycket seeg dag i dag.

Har inte så mycket mer att berätta för denna gång, har faktiskt "skallebank" så jag ska ta några huvudvärkstabletter och krypa ner i sängen.

Natti Natti kram Annso

 


Av Pierre - 2 februari 2014 21:32

Är ganska nöjd för idag, har jobbat ett dagpass 06.45-15.00, varit ute på en kvällsprommis med "jerka" och Mogge drog Rasmus på snowracern i fantastiskt vinterväder och nu ligger alla boysen och sover utom jag, som vanligt ;)

 

Jag har jobbat som sagt i helgen och vad har resten gjort.......

   

Livet är orättvist ibland.............

Men lilleman är så lycklig, de har åkt och åkt och åkt, både lördag och söndag. Han pratar om skotrar från tidiga morgon tills han går och lägger sig på kvällen :)

 

Det har annars varit en bra vecka, haft 2 lediga dagar.

I Tisdags jobbade jag med en grupp på jobbet, med ett projektarbete på Iva hela dagen, roligt att vara med och skapa fram något nytt. Ett litet avbrott från det vanliga arbetet.

Mogge var på partimöte hela kvällen, så Rasmus och jag fixade lite gofika tills pappa kom hem.

Bara för att, en tis kväll.............

 

Rasmus skulle oxså ha en, men han tycker inte om ägg, så han fick en special utan :)

Har sagt det förr men jag säger det väl igen, att räkmackor är det godaste jag vet och som tur är, tycker mogge oxså om det, ha ha ha

 

Vad gjorde jag på mina lediga dagar då......

Rasmus och jag bakade filmjölkslimpor, gött att ha i frysen men de blir inte så långvariga där, det är en rykande åtgång på dom. Kanske jag gör fler i veckan, om jag ids ;)

Efter lite husmorsgöra åkte vi på badhuset, med syrran som sällskap. Det var en skojig dag med mycket bad och bus.

     

 Vi var helt slut på kvällen och lilleman somnade ovaggad ;)

 

I fredags var min andra lediga dag, ringde till mamma och bjöd ut henne på lunch. Vi gick lite på stan, sen åt vi Thai buffe, såå gott, och som vanligt vill ögat mer än magen = tokmätt/paltkoma resten av dagen.

 

Tror mor tyckte det var trevligt iaf sen åkte vi och handlade mat tillsammans, det gick väldans trögt för mig kan jag säga, när man är så proppmätt och lovar sig själv att man aldrig ska äta så här mycket nån fler gång.

Vilket I landsproblem va?

Inte vart det bättre av att mogge kom hem med dessa på fredagskvällen.............

  

Självklart måste jag trycka i mig en semla......phu........bikini säsongen 2014 är ändå sabbad!!

 

Ja, sen var ledigheten slut, dax för helg jobb. lördag långdag 6.45-21.30 och idag söndag 6.45-15.00

 

Imorgon går jag på  4 nätter, så jag är ledig under dagen. Har 3 saker inbokade då.........

1. En rejäl pälsvård på Jericho

2. Åka pulka med Rasmus

3. lovat att spela "rävspelet" med honom i morgon.

Förhoppningsvis finns det lite tid över, till att sova en stund innan nattpassen.

Ha´de gott kram från Annso

 

 

 

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards