Alla inlägg under oktober 2022

Av Pierre - 24 oktober 2022 15:58

Hallå

Vaknade till att de första snöflingorna föll i em. Ingen återvändo nu. Det är ju inget som ligger kvar såklart, men det blir blött, kallt och grått. Min största farhåga är att det fryser på och blir blixthalka. Just nu i skrivandets stund är det 0 gradigt, bådar inte gott inför kvällen när man ska iväg och jobba. Har inte hunnit bytt till vinterdäck än.... jag har ett par splitternya ute i hallen.... men det är ju där det   .

 

 

 

Min kära make jobbar just nu men... när han blir ledig senare i veckan, blir det nog däckbyte på agendan. 

 

Ja...avslutade sist med att jag precis kommit hem ifrån Göteborg och det blev som jag trodde därefter.... Sjukstuga. Rasmus har varit riktigt risig under veckan som varit, och bara någon dag efter vart det Mogges tur. Det är bara jag som varit frisk (konstigt nog). Så i det stora hela, har det varit en väldigt lugn "hemmavecka", inga större utsvävningar kan man säga.

Jag har jobbat på som vanligt + jobbarhelg. När jag klivit upp på em. har Rasse och jag suttit med pluggeriet i omgångar. Det har varit hemkunskapsprov så vi har tragglat alla näringsämnen, vitaminer, fetter, ja allt vette gudarna och som pricken över i et, matteprov. Det har varit tufft, eftersom han både har varit ledig och nu sjuk. Det är som det är, vi försöker göra så gott vi kan. Känner mig lite skyldig till situationen också, då han varit ledig veckan innan p.g.a mig, men sjukdom kan jag inte rå för iaf   . 

 

Jag var ledig tors - fredag innan jobbhelgen. Det var skönt och härligt höstväder. Torsdagen vart det en massa "måsten" handla mat inför helgen och lite andra ärenden på stan. Fredag åkte vi till skogs och letade smågranar som vi brukar plantera ute i krukor och granris, till bron och vid altanen. Det blir ombonat och mysigt till vintern.

 

   

Brukar sätta ljusslinga m.m i dessa till advent   . 

 

Mot helgen började Mogge känna sig lite piggare iaf. När jag har klivit upp på em. har vi gått ut en stund och "ansat" våra pilträd. Vilket var välbehövligt. De har växt sig så stora att grenar hänger över infarten och besvärligt att klippa gräsmattan runt om dem. Vi har gjort det i omgångar och dragit ris, fyllde hela släpvagnen. Det blev som helgens projekt !

 

   

 

Känns bra att det är gjort, vi kommer vara glad över det nästa år, när det ska klippas gräs.

 

Jag och Rasse var ute och cyklade en sväng i helgen också. Skönt att komma ut innan nattskift och skönt för Rasse som varit sjuk och inne i princip hela veckan. Jag var ju väldigt spänd på att testa min födelsedagspresent dessutom. Jag fick en ny cykel och en cykelhjälm av mina grabbar (nu behöver jag inte bli mobbad av min son, över min gamla damcykel från "kriget" med smala däck) ha ha ha. Enda önskan jag hade var bredare däck, så vi kan cykla i skog och mark, som är roligast. Det fick jag, åh vad lättsamt och fint det gick helt plötsligt   . 

 

     

 

Nu var inte Rasse helt kry, så det blev en kort sväng. Han har en hosta som inte vill ge sig och fortfarande snorig så jag vill inte att det ska bli värre för honom. Det var skoj, det lilla som blev. Vi får väl se om vi hinner ut på någon mer cykeltur innan snön kommer på riktigt, eller om vi får vänta tills nästa år helt enkelt.

 

En ny vecka har påbörjats och jag fortsätter med mina nattskift fram till torsdagsmorgon. Jag har börjat putsa lite fönster, skitkul ....not. Tänkte att jag tar ett eller 2 fönster varje em. direkt när jag kliver upp (om jag sätter mig i soffan är det kört  ) . Började i söndags och tog köksfönstren och halva altanen. Idag tog jag resterande fönster på altanen och badrummet. Det var skitkallt om händerna att putsa fönster i 0 grader, kan jag säga. Imorgon ska jag ta vardagsrummet tänkte jag, kanske med vantar på, om det är lika kallt, ha ha. Så är det när man väntar till slutet av oktober med fönsterputsning men... det har varit fokus på så mycket annat denna månad. 

Förhoppningsvis hinner jag ta alla fönster innan det blir helg. Vore skönt att slippa göra det på ledigheten sen tänkte jag. Ska jobba på med dem under veckan, i ur och skur, ha ha ha   .

 

Ja... så mycket mer har jag inte att berätta för denna gång. Sonen är strax på G med skolbussen här, så jag ska avrunda. Det har inte blivit simmning eller Heros på ett tag, av förklariga skäl. Få se om han kan komma igång i slutet av veckan. Det får räcka med förkyldningsbaciller nu, Rasse har fyllt sin kvot denna termin tycker ja   .

Istället för sim ikväll, blir det spanskaplugg då. Han missade ett spanskaprov förra veckan (när han var sjuk) så det ska han göra imorgon. Proven har avlöst varandra nu ett tag. Spanskan kan jag inte hjälpa honom så mycket med, mer än att förhöra glosor typ. Kan ju inte spanska själv, men ett och annat har man ju snappat upp under den här tiden. Rasse verkar ha lätt för språk, oftast slutar det med att han sitter lär mig, ha ha ha.

 

Ha de gott så länge, kram Annso    

 

 

Av Pierre - 11 oktober 2022 22:46

Hallå   
Det har blivit ett långt uppehåll, l`m sorry men det har varit full rulle och jag har dessutom varit ute och flängt runt. Gör fortfarande faktiskt i skrivandets stund. Befinner mig just nu på Scandic Göteborg Central, väldigt stort och tjusigt hotell med fin utsikt över stan men för att förklara.... så börjar jag i från början, lättast så.


Varse jag ville eller inte, närmade sig den stora dagen. Jag fyllde dubbel 25. Inte klokt. Kan väl inte säga direkt att jag har nån åldersnoja. I mitt huvud är jag fortfarande typ 40 😉. Iaf så har min födelsedag hängt lös i luften hela sommaren. Jag visste ju inte hur hösten skulle bli. Jag var väl mest inne på att jag får väl fira min födelsedag på strålningscentrum i S-vall. När det nu inte blev så, vart det bråda tider i slutet av sommaren och börja fundera / planera. Det slutade med att jag ville ha en rolig fest med nära och kära Och min kära make gick med på att åka på en liten weekendresa i samband med det.

Som alla vet lägger vi ner det mesta av tid/ resurser just nu på fjällbygdet.... men en weekendresa var ok 👍 . 

Både festen och semestertrippen kändes jättekul och något jag sett framemot under hösten. 
Strax innan 1/10 var det bråda dagar. Jag jobbade fram till torsdagsmorgon och efter några timmars sömn, intog jag kökstjänst. Stod hela Tors em/kväll och gjorde kött i olika varianter.... Bha.... kärlknöl av älg, fläskfilé, kyckling till helgens festligheter. Fredag, städade jag som en tok och Mogge hämtade tårtor. Lördag gick åt till alla förberedelser inför kvällen. Som tur var hade jag god hjälp av syrran och Marianne som frivilligt intog kökstjänst. De hackade sallad, potatissallad, skar frukt, baguetter och färdigställde exotiskplanka som jag skulle bjuda mina gäster på. Tusen tack, utan er skulle jag aldrig ha rott det i land, i tid ❤️ Och förstås ett ❤️ till Mogge och Rasse också som hjälpte till med allt från dukning, hoppade in som DJ, pimpade och fixade i lokalen så det blev en mysig 70 tals fest, som jag ville ha det 😘😘😘.

 

Har lite blandade bilder från festen, tyvärr en del suddiga (kanske beror på att fotografen var lite suddig den kvällen 😉). Lyckades inte ta någon bild på min Mogge heller, vilket var synd, men han såg ut ungefär så här med peruk:

 

 

 

Inte många har sett honom med hår, ha ha ha. Vi fick oss många skratt iaf bara av varandras klädutstyrsel. Jag lyckades inte ta bilder på middagen heller. Mobilen var helt bortglömd då. 
Efter mat, tårta och presentöppning m.m var det dax för dans 🥳

Vet ni hur man dansade på 70 talet, förutom disco? 
Alltså kolla in på youtube, så får ni er ett gott skratt. Vi körde dansskola, så mina gäster fick prova på Funky Chicken och The Husle.... så styggt, men roligt.


         

             

   

 

Ja... så är det, det här med städning efteråt. Det tog typ halva söndagen men... det var det värt 👍.

 

 

 

Kära si var med och hjälpte oss ❤️ Hade ganska mycket tårta över så i samband med att jag skjutsade hem si på kvällen åkte vi till mor och hälsade på med tårta. Det vart tårta över till personalen också, vart uppskattat tror jag. 
Hon hade ingen koll att jag fyllde år men jag lät det vara så, hon var glad och nöjd att vi var där. Skulle hon råka ha en dag då hon är klar och redig och jag berättade, skulle hon bli väldigt ledsen, det vill jag inte. Hon var nöjd över att få tårta till kvällsfika, det var huvudsaken.

Somnade ovaggad den kvällen kan jag säga.

 

Ja, måndagen var det tusen saker på G. Bilen skulle in på service, en utgift som jag så gärna ville ha precis nu...not. Men det är som det är. Det infaller ungefär alltid denna tid varje år, ingen surprise precis 😝. 

Min kära make beställde nya vinterdäck åt mig..... tack tack, precis vad jag önskar mig i 50 års present... Bha...nja inte helt sant kanske. Han har beställt vinterdäck, men de är inte en present   . Också en utgift som jag gärna vill ha precis nu, suck. Iaf hade jag fullt upp med att packa, fixa och trixa inför resan.

Tisdag rullade vi mot Stockholm, det blev enklast så, att ta en natt där eftersom vårat flyg gick tidigt på morgonen och vi måste vara incheckad 2 tim innan.

 

 

 

Rasse förväntansfull i planet och överlycklig över att få vara ledig från skolan 😉. 


Väl i Prag mötte vi upp Chrisse, Jenny, lillsyrran och mackan. Vi kom alla med olika flyg och olika tider nämligen.

Så roligt att ses så här, eftersom de inte kunde vara med på fest ❤️. 

 

Ja, vi bodde bra, hade gångavstånd till det mesta   .

Och nog har vi gått alltid, tror inte jag har gått så mycket på en semester någon gång. Det är en vacker stad som att gå runt i gamla stan, gånger mer. 

 

                   

 Lägg märke till att det hänger en gubbe i luften med ett paraply på denna bild  .

 

Bilder nedan är från deras bibliotek, som har ett berömt "boktorn". Ha ha ha. Någon har helt klart haft för mycket fritid som byggt denna....

 

   

 

Gott om mysiga uteserveringar, butiker och annat. Såklart testades det öl i olika former och besök på kända och okända bryggerier.

 

                 

           

 

Staropramen var ett givet kort och skylten gick ju inte att missa. Det var en trevlig utflykt med guidning och ölprovning. T.o.m jag som inte är någon stor öldrickare tyckte det var kanon. En annan dag skulle vi besöka " världens största slott" det såg jag framemot men naturligtvis tajmade vi in just den helg som det var EU toppmöte där. Hela området var avspärrat med militär, polis, prickskyttar och annat. 

Nja där var vi inte välkommen såklart. Vi fortsatte till ett munkkloster ovanför istället. Det visade sig bli en jackpot, så mysigt och fint där, och vi provade deras eget hemmbryggda öl.

 

               

Vi försökte göra lite så att Rasse skulle tycka det var roligt också, inte bara hänga på en massa ölhak   . Handlade godis i en rolig godis affär t.ex

 

     

 

Ett ställe med recykling av stål, som de svetsat ihop till fantastiska grejer och figurer, imponerande faktiskt vad man kan göra med bilskrot   .

 

                 

 

Avslutade med en medeltidsafton med god mat, FRI öl, musik och show under hela kvällen. Jonglörer, magdansöser, spelmän och eldslukare. 

 

     

 

Det fanns så mycket mer vi hade velat åka och besöka men en weekend är så kort tid, man får välja några saker helt enkelt. Hade gärna t.ex åkt till koncentrationslägret som finns utanför stan, men det blev inte så. 

Kanske en anledning till att åka tillbaka till Prag nångång. Förstår iaf varför den räknas som Europas vackraste huvudstad, för vackert är det där   . 

 

 Söndagen blev väl mest en transportsträcka, flyg och bilresa hem. Vi var hemma 01.30 på natten ganska trött och nöjd. 

 

Måndag - packa upp och packa igen kan man väl säga och stora delar av em/kvällen satt jag med Rasse och pluggade "lag och rätt", de skulle ha SOprov den veckan. Inte hans fel att morsan fyller 50 så precis och vi har en massa annat för oss. Han stackarn får ju bara hänga med. Vi gjorde så gott vi kunde, sen fick Mogge ta över pluggningen för Annso skulle vidare. På tisdagsmorgon åkte jag till Göteborg. En nätt liten tågresa på 10 Tim men det gick bra, jag sov mest och läste.

Hamnade på ett väldigt tjusigt Scandic hotell som var alldeles nybyggt centralt. Jag har varit på fortbildningsdagar via Triolab. säger väl inte vanligt folk någonting men via jobbet för att förenkla det. Skoj iaf att få åka på utbildning ibland, träffa människor i samma bransch som man aldrig skulle träffa annars. Nya input, tips och förhoppningsvis blivit lite klokare   .

 

         

 

Hamnade med ett trevligt gäng från akuten i Sunderbyn och några biomedicinskanalytiker från Trelleborg. Snacka om att vi är från Sveriges alla hörn. Alltid komiskt när man hamnar med människor som är långt söder ifrån. 

- Ja ha... norr om Stockholm ?....

- Öh...ja det kan man väl säga. Typ 50 mil norr om Stockholm och Sunderbyn ligger typ 100 mil norr om Stockholm... Bha.

Följdfrågor blir.... har ni snö nu ?

Känner verkligen som Stenmark sa: Det går inte att förklara för dom som inte begrip.

Det har varit roliga dagar iaf, föreläsningar, god mat, lyxigt och konstigt att bo ensam på hotellrum. Fascinerande med broöppning precis utanför fönstret, ha ha ha

 

 

 

Givetvis stannade jag kvar lite extra för att besöka lillsyrran när jag ändå var i krokarna. Hon mötte upp mig när utbildningen var slut. Vi har haft "egen systertid" kan man säga och jag passade på att gratta henne på födelsedagen också. Inte bara jag som fyller år i dessa tider   .

 

Har varit i Haga. En del av Götet jag inte besökt tidigare, mysiga små butiker, cafeér.

 

 

 

Vi gick omkring vid och runt om "trädgårdsföreningen" i härligt höstväder   , också ett ställe jag inte varit till tidigare. Det var fint och häftiga växter av alla slag.

 

   

Avslutade med en Halloween kväll på Liseberg. Wow säger jag bara. Detta skulle Rasmus gilla   .

 

 Måste bara göra ett besök här med sonen nästa år. De har verkligen smyckat ut parken, så mysigt att gå runt där, undrar hur många pumpor som gått åt egentligen ?  

 

                 

 

Det vart både skräckbio, promenad i "skogen" på egen risk, äckliga clowner och biovaktmästare, ha ha 

Som sagt, hoppas verkligen att vi har möjlighet att åka ner med Rasse nästa år på detta. En häftig kväll   .

 

Ja, så blev det ytterligare en "transportsöndag" med tåg/buss och bil. Var ganska nöjd över att komma hem på kvällen. Min kära make och son hade varit i Borgafjäll över helgen och snickrat medans jag var borta   . Rasse var inte riktigt kry, ont i halsen, små temp, orolig i magen. Det var inte så längesen han var sjuk tycker ja, men vi får väl se vad det blir i veckan. Vi har ju lite att jobba med ändå, denna vecka har de hemkunskapsprov så vi ska plugga div. näringsämnen m.m här hemma. 

I övrigt väntar jobb för mig + jobbar helg. Nu har jag varit ute och flängt runt ett tag, så det känns helt ok. 

 

Mina "gotroll" är glad att jag är hemma igen   .

 

 

 

Nä nu ska jag försöka göra något vettigt här hemma, ha de gott tills nästa gång, kram Annso   .

 

 

 

 

 

 

 

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards