Alla inlägg under december 2013

Av Pierre - 30 december 2013 21:52

En liten inblick ifrån julfirandet förra veckan.......

         

Julafton               Överfullt kylskåp   Väntar på tomten    Tillslut kom han       Vacker och stor julgran utanför

 

Vi har haft en stillsam julhelg med nära och kära, med allt vad det innebär: glögg, kalle Anka, massor med mat, tomtar, mys framför tv:n, spelat spel och umgåtts.

Mitt i allt kom oxså elaka virusar och hälsade på, typiskt. Vi har alla i princip åkt dit, på hosta, halsont och förkyldning utom mogge faktiskt.

Det var väl kanske väntat att vi skulle åka dit tillslut. Därav en ganska lugn och stillsam jul hos oss.

Skönt att vi alla varit "långledig" över jul, vi har ju sluppit sjukskriva oss ;)

 

I år körde vi en ny variant, för att slippa denna julklappshysteri så skulle vi alla köpa en julklapp var, för 300 spänn (till oss vuxna) så alla fick ett varsitt paket, sen hade vi köpt ett paket var, för 100 spänn och spelade julklappspel. Det var skitkul. Helt klart något som vi kommer att göra igen, det blev mycket tok och skratt.

Grabbarna fick såklart julklappar som vanligt.

 

Jag var lite  emot detta från början men.....vart övertalad............

Ja, våran 4 åring fick en "padda". Det hette att det var till hela familjen från tomten men.................

Jag får iaf sitta i fred nu vid "gammdatorn".......... så det är ju bra.

Han sitter och tittar på sina traktorfilmer och spelar groddspel där. 

Han fick så mycket fint från släkt och vänner, skridskor,kläder, filmer, pussel, böcker för att nämna lite.

De stora grabbarna fick oxså fina saker dock lite mindre, men en annan prisklass på deras paket om man säger så.

Jag tror att de är nöjda iaf.

 

Eftersom ingen av oss varit riktigt krya, har vi mest tagit det lugnt. Tittat på film, ätit gott, promenerat med Jericho, spelat sällskapsspel. Det är i princip nästan bara på jul, vi spelar spel tillsammans. Det är synd för de få gånger vi gör det, är det riktigt roligt.

 

Lör - söndag har jag jobbat dagpass, hade och göra hela tiden, så man hann inte känna efter så mycket, att skallen värkte och bihålorna var full med snor. 

Orken tog slut när jag kom hem. 

Jag ville så gärna följa med Rasmus på hans första biobesök i lördags, men pappa Mogge fick gå på bio istället och titta på Emil i Lönneberga.

Det var spännande att gå på bio såklart, gokillen.

De vuxna har tittat på Hobbits filmen. Jag är 0 intresserad av den, så det gråter jag inte över. 

Jag är nog rätt ensam om att inte gilla sagan om ringen filmerna över huvudtaget, "aliest" som man är.

 

Måndag - har inte fått mycket gjort, kört lite tvätt, besökt morsan och åkte på en liten "fikatripp"

och vi hamnade här...................

         

Fika mys på Hallstaberget.

Det var trevligt, inte svårt att surra bort em. i denna vackra miljö.

 

Det var nog allt jag hade för denna gång.

Får ta tillfället i akt och önska alla ett GOTT NYTT ÅR !!!!!

Många julkramar från Annso

Av Pierre - 22 december 2013 22:11

Dan före dan före doppardan, har tillägnats med storstädning. Hela huset har fått sig en riktig genomkörare, nu får det duga inför jul. 

Mogge skulle bara byta ut några kakelplattor som var trasig i trapphallen men det slutade med svordommar och hela hallgolvet vart uppsprättat...........nej, inte 2 dagar innan jul tänkte jag, men han har pinat på och kaklat om hela golvet,  nu är det färdigt, svart/vitt och fint, ha ha ha, det ingick inte direkt i dagens städning, men vi vart nöjd iaf.

 

 Har annars jobbat 3 nätter i veckan (mån-ons), det har varit fullt upp, så nätterna gick fort och jag hann aldrig känna efter nån trötthet. Dessutom var vi ett glatt gäng som jobbade, vilket hjälper till såklart.

 

Har varit till vet. med Jericho oxså.

Denna gång var det inte "pinkeriet" som varit bekymmer tidigare. Vi såg att hans ena öra bara hängde, när vi undersökte det närmare så är örat alldeles tjockt och hårt, och det verkade göra ont när vi tog på det.

Diagnosen vart "blodöra".

Jahapp....vad gör man då?

Vi ska vänta 2-3 veckor, innan de skär upp och tömmer det, gör de det nu, så fyller det på sig igen och vi kan få tömma det flera ggr.

Han ser ganska rolig ut med sitt "häng öra" stackarn...........

 

Är det inte det ena, så är det de andra.............

Svårt att säga hur han fått det, men det kan vara p.g.a öroninflamation, kliat upp sår el. dyl.

 

I onsdags var jag och åt julbord på Myregården med mina arbetskollegor, så mysigt och så gott. Åkte och jobbade natt direkt efter, ja jag var mätt hela natten, drack knappt nått kaffe ens på 10 timmar. 

Har jag sagt att Myregården är en favorit? Ha ha

Lite jävig är man kanske, då det är i min by men det är verkligen ett "smultronställe" sommar som vinter.

 

 I fredags kom morsan hem efter 5 veckor på Sundsvalls sjukhus, skönt för henne. Jag och syrran överraskade henne med middag, när hon kom hem. Vi gjorde fläskfile, potatisgratäng, sallad och bea sås. Vi handlade och fyllde hennes kylskåp oxså så att hon inte behövde rusa iväg och handla det första hon gör. Det är nog stressigt ändå när hon varit borta så länge och inte hunnit förbereda något inför jul, men vi har försökt dämpa det, det blir jul ändå, huvudsaken att vi kan fira jul ihop och ha trevligt. 

 

Igår åkte vi runt på en liten julklappsutdelningsturne.

Först till farmor Lena och farfar Janne, de var kraxiga båda 2 och legat i förkyldning, sen fortsatte vi till småkusinerna på Haga. De var sjuk hela familjen, förkyldning och hosta, nice....

efter det fortsatte vi till Helgum till kusinen Emilie med familj och tillslut till gudföräldrarna i selsjön, där Carina hade lungeflamation! Jisses......vilken sjukresa alltså.

Jag hoppas inte vi tagit med oss några baciller hem, men vi stannade inte länge hos nån så...förhoppningsvis inte.

Klapparna är lämnade iaf och vi får träffs längre fram när alla är pigga.

 

Idag som sagt, har vi putsar och fejat och städat hela dan, så jag känner mig rätt nöjd för idag.

 

I morgon, ska vi åka in till stan och handla det sista, sen ska vi bara mysa på uppesittarkvällen, då brukar mogge göra julskinka och jag gör revbenspjäll, en och annan provsmak blir det såklart på tunnbrödmacka,

mmmmmmm......

 

Vi måste oxså leta åt nån tomteutstyrsel åt Mogge och Chrisse, de ska "tomta" åt grannarna, ha ha ha

Det ska bli roligt att se dem, förhoppningsvis kan jag föreviga dem på bild.

 

Nä mina vänner, det var allt från mig, avslutar med en bild på pepparkakorna som Rasmus så stolt hängt upp i julgranen idag!

GOD JUL !!!!!!!!! Kram Annso

 

 

 

 

 

 

 

Av Pierre - 15 december 2013 21:30

Nu närmar sig julen med stormsteg och jag ligger "bakefter" i vanlig ordning, men vad gör det, om tusen år.....

Lite julförberedelser har jag än dock hunnit med, under veckan.

     

Kokat knäck, klädd julgranen och rullat köttbullar.

Köttbullar brukar vara morsans uppdrag till jul, men i år blev det mitt uppdrag, eftersom hon fortfarande är i Sundsvall på sjukhuset. Jag fick god hjälp av Rasmus, så köttbullarna är i varierande storlek, kanske inte lika goda som morsans, men de är kryddad med mycket kärlek ;)

 

I början av veckan fick vi lite snö, jippi, det var så härligt ute på vår lediga dag.

Lilleman och jag var ute mitt i dan, vi skottade gården och åkte lite snowracer i pulkbacken här utanför.

Åh vad han tyckte det var roligt och mamma Annso satt bakpå :)

       

På eftermiddan började Rasmus bli hängig, bara sådär.....och innan kvällen var han varm som en kamin och bara låg i soffan. Så vår lediga dag slutade med feber och VAB i 2 dagar :(

Det blir mycket bokläsning, filmtittande, puzzelbyggande då, när han blev lite piggare klädde vi julgranen tillsammans.

 

På torsdagkväll var det dax för grötkväll och lucia på förskolan.

Det är alltid mysigt tycker jag, småttingarna är så söta i sina lussekläder. I år ville han själv vara tomte..... phu........

minns i fjol när han så gärna ville vara lucia, "för hon är så fin" och jag hade inga luciakläder och hann inte fixa heller, han var så sorgsen över det och tyckte att han var ful som pepparkaksgubbe. Det gjorde ont i mamma hjärtat.

I år var jag ute i god tid och frågade vad han vill vara, nu ville han vara tomte så det blev enkelt, men hade han velat vara lucia igen, så hade jag fixat det.

   

Min fina tomtenisse..............

Kanske han har en liten dröm om att vara lucia ändå, han provade dagiskompisen Saga s luciakrona en snabbis.

 

 

Det var en trevlig kväll iaf, alla hade bråttom hem efteråt, alla skulle förbereda sig innan stormen Ivar. Den var påväg med "stormsteg" ha ha, där fick jag till det.

 

Vi hann väl i princip bara hem så började det blåsa så smått. Vi plockade in alla lösa föremål på gården och bron m.m

Fram med ljus, in med ved. strax efter kl. 22.00 så var det klippt igen.......strömlös!

Smög ut med jericho och ficklampa. Jisses.....alltså, jag kan inte komma ihåg att jag upplevt nått liknande.

Det var riktigt läskigt, kolsvart och det blåser stormbyar. 

Jag sa till mogge att, är jag inte tillbaka om 10 min får du gå ut och leta efter mig, för då ligger jag nog under nån takplåt efter vägen.

Den natten sov jag inte mycket, det lät som om hela taket skulle blåsa av.

Endast 19 timmar var vi strömlös denna gång!

Det blev pizza till middag på luciadagen, ingen var ledsen över det precis.

 

I helgen har jag jobbat, långdag lördag 06.45 - 21.30 och dagpass söndag 06.45-15.15 Har tryckt ihop jobbarhelgerna för att få vara ledig lite över jul och ledig på klämdagarna, så Rasmus ska slippa vara på förskolan då. 

 

Ja, Mogge har roat sig med att byta skoter i veckan. Vi har pratat om det i flera år, så det är inget impulsköp egenligen, men erbjudandet dök upp och vi tog det. Provade att sätta ut vår gamla skoter på blocket. Trodde aldrig vi skulle få den såld före jul (sa jag).

Men.... efter 30 min på annons rasslade det in mail, sms, telefonsamtal, inte klokt alltså.

Det hann knappt gå ett dygn så var köparen här och hämtade skotern.

Stackars förvirrade Rasmus stod och grät på bron, när han TOG vår skoter och åkte iväg.

Vi fick förklara för honom flera ggr att pappa har köpt en annan skoter istället.

Har inte hunnit ta nån bild på den, men den lär ni nog få se på bild under vintern skulle jag tro. Det är en Ski-doo

iaf, 2010, svart och gul, fin som tusan. 

Nu är det några herrar här hemma, som väntar på mer snö och skotersäsongen uppe i Borgafjäll.

Jag med faktiskt ;)

 

Nä, nu går mina ögon i kors, ska göra kväll.

Imorgon är jag ledig på dan och går ut på nattpass. Ska följa med min stora son till Härnösand imorgon, han ska till regementet och fixa lite grejer. Jag tänkte mest vara sällskapsdam och ev. kolla efter nån julklapp. Om inte annat, så blir det en trevlig utflykt.

Ha de gott alla vänner, Kram Annso

 

 

 

 

 

 

 

Av Pierre - 9 december 2013 13:31

9 Dec, alltså jag fattar ingenting, vart tar tiden vägen ? ligger jag i fas med allt innan jul ? nää...som vanligt med andra ord, men jag känner mig ganska cool lugn ändå......konstigt nog.

Vad ska jag säga om min vecka..............

Veckans bästa.....  en ny tvättmaskin!!! God jul Annsofie önskar jultomten !!

Suck......ville ju egentligen köpa en ny dator till jul men, det är som det är..........naturligtvis går tvättmaskinen sönder så precis, ganska väntat, men ändå!

Nu är jag otroligt glad iaf, har släpat min tvätt hem till morsan ett tag, inte hållbart såklart. Nu har vi har tvättat som en tok ihelgen ;)

 

Jag jobbade mån - tisdag, ledig ons - torsdag. Hade planerat att baka, vilket jag oxså gjorde.

 

 

Lussebullar, ett måste till jul.

Provade nått nytt i år faktiskt, gjorde 2 längder som är fylld med hackad vit choklad i lussedegen. Supergott!!

Rekomenderas varmt. 

Tror inte dessa blir kvar till jul, vi har redan börjat "nalla" av dem.

Pepparkaksbak blev det oxså med lilleman.........

 

Några stycken fick vi ihop och det luktade underbart i köket, luktade jul!

Hade en tanke om att göra ett pepparkakshus men.....jag har så dåliga minnen av det, ha ha ha  när chrisse var liten skulle jag göra pepparkakshus med honom. Det slutade med att jag stod och svor i köket och Chrisse grinade , stackars barn, en traumatisk barndom! Det gick åt h.....vete med andra ord.

Chrisse kommer fortfarande ihåg det, han grinade för att jag var så arg, vi brukar skratta åt det än idag.

Ska bespara Rasmus det ;)

 

Fredag, hade vi utbildningsdag tillsammans med operation och narkosen på Hallstaberget, det var mycket trevligt.

dessutom blev vi bjuden på jullunch, det var fantastiskt gott och jag var så proppmätt hela em/kvällen sen, jag åt ingen middag den dan. Efteråt åkte jag och gjorde min sedvanliga veckohandling och hoppade i säng när jag kom hem, för jag skulle ut och jobba natt fre- sön.

 

Har som sagt jobbat helgen, hinner inte göra så mycket annat än att äta, sova och jobba då.

Mogge har roat sig med att installera tvättmaskinen och tvättat, fortsatt med listning uppe i hallen och grejat med skotern med Rasmus. 

Hittade dem sovandes i soffan när jag klev upp på em.........

 

Hi hi hi, Annso smög dit med kameran. De hade varit ute hela dan i kylan och grejat med skotern och tog en tupplur på em.

 

Det är rätt kallt just nu......- 17 grader, ingen snö har kommit direkt. Såg på nyheterna att det var snökaos i södra Sverige............jag fattar ingenting.................varför blir det kaos så fort det snöar där ?

Tänk om vi skulle gapa och skrika lika mycket så fort vi har oväder.

 

Idag (mån) vakade jag av, har alltså sovit halva dan. Nu gäller det att hålla sig sysselsatt hela dan så att jag kommer i fas med dygnsrytmen. 

Tror jag ska roa mig med att göra köttfärsbiffar av 1,5 kg köttfärs, det blir gott till middag och förhoppningsvis lite över, att frysa in. Hämta in mer ved och myselda i braskaminen, hämta Rasmus på dagis, sen är det inga sysselsättningsproblem precis, ha ha ha

Just nu ska vi läsa mycket.............han har vissa favoriter

 

Dessa är chrisses gamla favoriter och det verkar gå i arv till Rasmus, han älskar Halvan just nu! De ska läsas varje kväll.....phu..........

Roligare än så, vart det inte denna gång. Vi får se vad denna vecka har att erbjuda..............

jobb, lussefirande på dagis och förhoppningsvis lite annat skoj.

Haj Haj  fr Annso

 

 

Av Pierre - 1 december 2013 20:52

1 Advent............mys pys, I love it!

Har under veckan blivit klar med adventstöket hemma

         

och till Rasmus stora förtjusning lilla tomtestaden, som han älskar att titta på och leka med, en och annan skoter eller bil brukar hamna där varje dag :)

 

Har jobbat 3 nätter, vakade av alltså på torsdag, sen har jag haft ledig helg, riktigt skönt.

 

Vad har vi då gjort under lediga helgen...............

Varit till Sundsvall och hälsat på mamma........

 

Ja, Sundsvall sjukhus har man ju en viss hatkärlek till just nu,

dels för att jag naturligtvis vill behålla Sollefteå som akutsjukhus, det är ju min arbetsplats, och dels för att vi har haft klippkort där under hela sommaren/hösten.

 

Roligare ställen finns ju att tillbringa lediga dagar på, men ack en viss eftertänksamhet/ tacksamhet till livet.....

     

Följde med till resturangen och fikade och det lämnar nog ingen oberörd att sitta och fika där med alla människor som kämpar med denna skit sjukdom, gamla som unga. 

Ödmjukhet är väl rätta ordet på ens känslor när man sitter där och fikar, pratar och skrattar, när man själv är frisk. 

Riktiga hjältar som kämpar i det tysta!!

Vi tog med morsan till Birsta några timmar, innan det var dax för behandling. tror hon tyckte det var kul, bara umgås lite, äta lunch tillsammans och köpa nån julklapp.

 

Vad ska jag säga om lördan.........

Var med mogge och köpte lister på Fresk, dörrlister, golvlister, hörnlister till vår hall på övervåningen sen åkte vi förbi Peter och Carina, fikade och surrade en stund, alltid trevligt!

Ja, sen ska ju skiten kapas och spikas upp, usch vad tråkigt.............nja det är ju inte jag som spikar listerna som ni förstår........men det är trist jobb iaf ;)

 

Söndag = Barngympa

   

Nja..........ingenting är omöjligt Rasmus

Det var inte så lätt det här med att kasta bollen i korgen, men lika glad var han för det :)

 

Lite adventsfika blev det i em/kväll, detta är min nya favorit.........  

 Herre gud........... jag kan trycka i mig hela tuben själv, ha ha ha........... Såå gott!!!

 

Tog fram adventskalender åt lilleman med "bilar", gissa om han var lycklig, dessutom fick han en av moster med choklad i, så han får öppna 2 st.

Det tog ett tag innan han fattade att man bara får öppna 1 lucka varje dag, efter lite grin och övertalning lyckades jag få honom till att bara öppna 1 lucka............

 

Efter 24 luckor så kan man bygga ihop en racerbana och få alla bilar ur filmen, dessutom är det ett spel tydligen.

Spännande såklart...............

 

Jag skrev ju i förra inlägget att min bil inte startade förra veckan............

 "mulle meck" fixade det. Jag har ingen aning vad som var fel, men Mogge gjorde den strömlös och nollställde den och vips så startar den igen, som en klocka............. så mycket fattar jag iaf, att nått elfel var det, nu går den och glad är jag för det :)

 

Ny vecka väntar, med jobb + jobbarhelg och kanske lite lussebullbak, ha de gott...........

Kram fr Annso

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards