Alla inlägg under augusti 2013

Av Pierre - 26 augusti 2013 22:13

Min första arbetsvecka är nu gjort efter semestern......det har känts bra, det har varit roligt att jobba. Det tråkiga är väl att jag jobbat natt hela helgen och sovit bort så fina, soliga dagar, kanske den sista sommarvärmen.

Vill ju inte att sommaren ska ta slut..... men det är väl ett faktum....

 

När våran björk på baksidan börjar fälla gula löv på gräsmattan   .

Rasmus har börjat på dagis igen och det tror jag han tyckte var roligt, att leka med alla dagiskompisar igen.

Ja, vad har jag att berätta.....


Började som sagt i tisdags med ett kvällspass, på fm var jag och handlade mat med min mor.

Det föll sig så precis att Coop hade invigning och en massa billiga erbjudanden, perfekt tänkte jag.

Vi och alla tusen pensionärer slogs om att komma in först genom dörrarna på konsum, ha ha ha

Det var inte klokt, det var krig inne i affären!! Men vi var med och fajtades om skinkpaketen för 5 kr och köttfärsen. Vid det billiga lösgodiset vart jag påkörd av en gubbe med rullator som vägrade flytta på sig.....jä....la gubbe...jag var där först!!!

Phu.... vi var helt slut efteråt och skrattade......vad gör man inte för att komma åt extrapriser, Inte klokt!


På torsdan gick jag på natt, vilket gjorde att jag var ledig på dan.

Farmor Lena ringde och frågade om jag inte ville följa med henne och plocka lingon.

Ja, ok, det var soligt och fint och det kan vara skönt att komma ut i skogen några timmar innan man ska sova och jobba sen.

Rasmus ville vara kvar med farfar Janne i garaget, så Lena och jag åkte iväg.

 

Det var så härligt, solen sken, lätt bris = ingen mygg, inga barn, bara Lena och jag som småsurrade. Det var hur mycket blåbär och lingon som helst. 2½ timme var vi ute, varav vi satt på en varsin stubbe och drack kaffe i solen kanske 25 min.

Jaa....sen ska ju allt rensas.....vilket har tagit mig flera dar....ha ha ha

Av blåbären har jag gjort blåbärspajer och blåbärssylt, lingonen har jag bara rensat och fryst in i påsar för att göra sylt av, nån gång när jag har tid/lust.


Jisses, vilka mörka kvällar det är nu, det är kolsvart ute när man går med jericho på "kvälls kissrunda", lite deppigt tycker jag , jag vill ha ljuset!!

Mörka "höst" kvällar brukar innebära fikamys framför tv och premiär på diverse program och serier.

Fick för mig att baka scones en kväll, mycket uppskattat av fikasugna familjemedlemmar framför tv n.

 

Te och varma scones är inte så dumt, borde göra det lite oftare   .

Tors-fre-lör-söndag har jag som sagt jobbat natt, så jag gick av imorse...tyvärr sov jag lite för länge idag vilket gör att jag känner mig fasligt pigg just nu, då klockan är midnatt, inte bra.

Jag bara förskjuter det till imorgon, lär vara "segos" då istället.


Idag måndag, har jag som sagt sovit (för länge) gjort lite ärenden i stan, hälsat på morsan, hämtat lilleman på dagis, lagat mat, varit ute med jerka och lite andra vanliga tråkiga vardagssysslor.

Stod och stekte tunn pannkakor idag och plödsligt vart det sådär misstänksamt tyst......Vad gör Rasmus nu??

 

Tagen på bar gärning igen!!


Någon hade slevat i sig grädden till pannkakorna med händerna !!! NEJ!! Suck!!


Så mycket mer spännande har jag inte att berätta om den gångna veckan.....Jo..... jag fick en överraskning i helgen. Medans jag låg och sov efter nattpass, så var Rasmus och Mogge och köpte en cykel till mig!!!!

Jag har surrat ett tag om att jag skulle ha köpt mig en cykel, nu när Rasmus håller på att lära sig cykla så skulle det vara kul om vi kan cykla tillsammans sen......

Jag vart jätteglad, helt oväntat   .

Kanske det finns en undermening att de tycker att, det är dax att röra på fläsket ;) ha ha ha

Rasmus sa ju faktiskt till mig häromdan att :

 - Mamma du ser ut som en gorilla....men du är som en ängel oxså.

Hmmmm......Tack för den.............nä skämtosides, så vart jag riktigt glad, den är röd och fin, och Rasmus var så stolt att han och pappa hade köpt en överraskning till mig, när jag låg och sov. 


Imorgon är jag ledig och det verkar ska bli lika fint väder, nice   .

Ska bara mysa med Rasmus och chocka min make med att JAG har städat och tvättat bilen, den är i stort behov av lite omvårdnad.


Det var allt från mig...."Sömnlös i Sorte"






Av Pierre - 18 augusti 2013 21:24

Nu är det slut på det roliga...tillbaka till verkligheten f.o.m imorgon, med allt vad det innebär.....

fast jag börjar med en ledig dag    mjukstart, sen river jag av 55 timmars jobb resten av veckan.

Har redan i helgen börja justera Rasmus vaken/sovtider för det har det inte varit nån ordning på under semestern .

Det har blivit sena kvällar, sovmorgon och em.vila när han vill typ.


Vad har hänt under veckan då.....

Ibörjan av veckan var det halvdant väder, men det gjorde inget. Ena dan var jag hos morsan och andra dan hos syrran + gjort en del ärenden som jag tänkt gjort hela sommaren men skjutit upp hela tiden, så nu är jag nöjd att det är gjort.

Jag och Rasmus var oxså på en liten loppisrunda i onsdags. Jag fyndade en lampa och lilleman en traktor för halva loppispriset, hur nöjd är man inte då   .

Eftersom vi gjort så bra affärer var vi tvungen att kosta på gofika i hembygdsgården. Kanelbullar, rullrån och kaffe till mamma och cola till lilleman.

   

Hembygdsgården.


Vi har oxså blivit färdig med altandörrsprojektet. Vilket inte var "barra" i vanlig ordning. Mogge fick bygga en ny ram runt allt eftersom "hålet" efter det gamla fönstret och dörren var större än den nya dörren och dra om elledningar eftersom det tidigare satt ett element under fönstret sen ska ju allt kläs in med nya foder, lister och trösklar både på ut och insidan + målas 2 gånger, så mycket för så lite....

 

Vi är nöjda   .

Torsdan - vacker väder    Utnyttjade sensommar solen in i det sista, vi packade matsäck och åkte på utflykt. Det blev en fantastisk dag vid Höga kusten.

Vi mådde gott på Rotsidan....

         

Avslutade dagen vid Höga kusten bron, Rasmus fick leka av sig i deras häftiga lekpark och syrran och jag njöt i solen och av fantastisk utsikt....

Ja, inte är det många ställen i Sverige som klår Höga kusten!

     

Fredag - Sol igen...Nä jag skiter i städ och tvätt.....

- Hörru Rasmus ska vi åka på utflykt igen?

- JAAAAA

Fixade lite mackor, kaffe och saft och iväg det bar igen.... men inte så långt bort denna gång...

Vi åkte till Selsjön, lika glad var Rasmus för det, utflykt 2 dar i rad, kan inte bli så mycket bättre   .

     

Det vart några timmar i solen med bad och bus, vi lekte "pippi på dom sju haven" och bryggan var sjörövarskepp, vi sjöng sjörövarvisan om och om igen, jag fick gunga bryggan eftersom det skulle vara storm på havet. Tur att vi var ensam där, folk skulle undra om vi inte var riktigt klok, ha ha ha, men kul hade vi.

   

Bollkungen!

Förutom pippi på sju haven, bad och fika, vart det lite bollsport oxså.

Ligga på en filt i lugn och ro för mamma, är några år bort   .

Sacharias har varit hemma hos oss i veckan, roligt att träffa honom. Han har varit så snäll och hjälpt oss med bilskruvning då mogge har jobbat. Vi är så glada, tiden räcker inte riktigt till då han börjat jobba igen, men nu är det gjort och det känns skönt! Denna sommar har det varit mycket bilskruvning, på gott och ont!


Ihelgen firade vi 7- årig bröllopsdag (17/8) men vi firade den redan förra helgen på Myregården. Inte klokt vad åren går, känns inte som om det var 7 år sen   vi var nervösa framför prästen.

Ihelgen har vi varit till farmor Lena och farfar Janne på besök och till Carina och Peter på besök, Peter hade fyllt år tidigare i veckan så vi uppvaktade honom i efterskott.


Jag har plockat av vinbärsbuskarna och roat mig med saftkokning medan mogge har legat under Chrisses bil och bytt en rem.

   

Gött att ha lite svartvinbärssaft.

Chrisse och mogge gjorde ett arbetsbyte, Mogge skruva bil och Chrisse klippte gräs....

och följa John hade han med sig ...

 

Barnarbete....


Ikväll har jag roat mig med pälsvård på Jericho. Han fick bada i älven ihelgen så han var så "tussig" efter det. Det var välbehövligt och som vanligt fyllde jag nästan en icakasse med vitt hår, nu är han så mjuk och fin i pälsen (hur länge det nu varar).


Det var väl allt för denna gång....Kramar fr Annso



 

Av Pierre - 11 augusti 2013 22:02

Denna vecka kan verkligen sammanfattas som en berg o dalbana....

Måndag - Rasmus o jag var bjuden på barnkalas   hos söta Selma. Som jag visste så var Rasmus blygis i början, men när det började droppa in kompisar från dagis så försvann det snabbt ;) Det var en rolig eftermiddag ute i det gröna, mycket sol, lek och bus.

     

Tisdag - Hade jag en "lunchdate" med syster yster på cupolen, det var oxså trevligt, vi satt och surrade en hel del, vi behövde prata av oss och ventilera ;)

Det var riktigt fint väder och eftersom vi ändå var där, så bestämde vi oss för att spela lite minigolf med Rasmus.

 

 

Kanske en karriär som golfproffs.......


 

..........eller inte.....så här glad var man efter tredje banan...........ha ha ha.............Det var inte så lätt och sur vart han när han inte fick göra som han ville. Suck, tror att det dröjer ett tag innan vi spelar minigolf igen ;)


Onsdag - Sundsvall, önskar att jag kunde säga att vi hade en shoppingdag men jag var med min mamma på Sundsvalls sjukhus hela dagen. Det var en mindre rolig dag.....mer vill jag inte säga om det, just nu   .


Torsdag - Var en hemmadag, det var fint väder så vi var mest ute.

Vi tränade lite på cykeln, lekte i sandlådan och badade i poolen....

 

På kvällen var vi till Selsjön och fiskade....något som han tyckte var betydligt roligare än att spela golf

tydligen   .

       

3 st fiskar blev det innan vi gav upp och av en händelse väntade fina Carina och Peter med gofika, när vi var klar.

Nice   .


Fredag - Åkte vi och handlade mat och andra förnödenheter i stan, sen åkte vi till Haga för att gratta lille kusinen Harry i efterskott (han fyllde 1 år när vi var på semester egentligen).

Det blev en trevlig em/kväll med mycket kusinbus, fullt ös medvetslös   .

Jenny och Daniel bjöd på hemma gjorda langos, det var så himla gott och god pannacotta med hallon.

Det blev oxså ett besök ner till farmor Lena och farfar Janne (de bor grannar) för att titta och mata deras nyinköpta får...

   

Lördag - Var vi hemma och målade lite brädor.

Det är inte ofta kan jag säga, som jag känner mig ledsen och låg, men det var jag i lördags :(

Faktiskt så är mogge vädigt bra på att lyssna "ibland" och har sunda åsikter, han kan prata så att jag känner mig glad igen   .

Vi bestämde oss för att fira vår bröllopsdag ;) fastän den är inte förrän nästa helg.

Vi åkte till Myregården och åt deras goda grillbuffé och njöt av sensommarkvällen....

       

I denna miljö kan man bara inte vara ledsen i ögat   .


Söndag - Dop på schemat..... Mogges bror skulle döpa minstingen Harry...........

 

   

Det gick bra men dopet,fast de fick flytta in dopet till kyrkan istället för, vid älven som det var tänkt.

Vädrets makter ville inte vara med oss, regnet öste ner just då.

Harry skötte sig bra och storasyskonen hjälpte till   .

De bjöd på vackra och goda tårtor efteråt som jag var tvungen att fota såklart......

 

Ja...ikväll har jag inte gjort så mycket spännande, plockat i och ur tvätt, plockat i och ur diskmaskin och pratat i telefon.

Chrisse har jag knappt sett röken av i helgen, han har varit hos Jenny, så vi möttes upp på stan när vi skulle till kyrkan.

Mogge stackarn har haft lite ångest ikväll, sista semesterdagen, imorgon börjar han och jobba igen :(

Rasmus har lekt doktor ikväll....ha ha ha.....gullunge......

 

Inga patienter..........

mamma och pappa fick rycka in, vi har blivit rejält undersökt av doktor Rasmus   .


Nu går jag in på min sista semestervecka, ska bara vara med mina nära och kära och krama ur det sista av semestern.

Många kramar från Annso   






Av Pierre - 4 augusti 2013 21:50

Från att tillbringat 2 veckor i storstan tidigare, så har jag tillbringat denna vecka mestadels i skogen   

härliga kontraster.

I början av veckan var vi bara hemma och pyzzlade på, skönt efter att ha varit borta så länge.

Mogge påbörjade ett av våra tänkta "sommarprojekt"....

Att riva ett fönster + den gamla altandörren och sätta in en ny altandörr.


En hjälpreda fick han på halsen......

 

Ja, fy tusan vad det ser ut hemma, det är byggdamm och sågspån överallt känns det som, men det är bara att gilla läget   .

Det är ingen mening att städa så länge han håller på, att det blir så mycket av så lite......

Tröstar mig med att det kommer att bli bra och vi slipper kalldraget därifrån till vintern.

Under tiden har jag flydd till skogs.... där mår jag gott och plockat hallon

 

8 liter skogshallon har jag plockat ihop och kokat hallonsylt, mumma   


Sen har vi då varit i stugan och grejat på. Snälla Lars har varit med i 2 dar och hjälp oss att rikta upp den.

De har slitit ganska bra, inte det lättaste kan jag säga, men de har fått till den ganska rakt.

 

" snobbar som jobbar"


Hoppas hoppas nu att det håller.....

Jag och Rasmus har roat oss själva under tiden, plaskat lite i sjön och varit ute i skogen.

 

Hittade en övergiven gunga som sett sina bästa dar, men den duger ute till skogs   .

Ja och på marken fanns det gott om dessa....

 

 

Jag kan ju inte låta bli.....

Jag plockade bara såpass att jag kan göra lite blåbärspajer hemma och Rasse fick äta blåbär och mjölk, hur mycket han ville.....

 

I en kastrull fick duga.....

Det har varit kalas väder hela helgen, vi har suttit ute i solen, grillat och haft trevligt.

Stora sonen har såklart varit på Urkultfestivalen hela helgen med kompisgänget.

Vi har oxså "urkultat" på fredag och lördag, det är ju gångavstånd ner till festivalplatsen från stugan.


 Folk sjunger och dansar i varje hörn, man blir glad av att vara där, roligt folk, bra musik och god mat.   

Det har blivit både Thai mat och kantarell toast med västenbottenost, mums....

Lika trist varje år när festivalhelgen är över, man vill inte att det ska ta slut!!


Idag söndag, känner vi oss ganska trötta och "sletna".

Vi packade ihop och åkte hem mitt i dan, på em fick vi besök av fam. Thunberg/Öberg.

Det var trevligt, längesen vi träffades och Rasmus var så glad över att få leka med Axel.

De stannade över middag, när de sen vinkade Hejdå, så gick Rasmus och jag på en långprommis med Jericho 

i skogen. Det var skönt.


Jag hade lite "Ågren" för Jerichos skull. Han brukar alltid få springa fritt i stugan, men i helgen har det varit så mycket folk i varje stuga runt sjön och polacker som plockar bär i skogen, så han har fått varit kopplad.

Lite ledsen var han nog, men de hade katter där dessutom och det är ingen bra kombo....

Fast jag tror att han har mått gott ändå, fångade han på bild när han låg och myste i blåbärriset.....

 

Finaste Jerka   .


Ja, efter prommisen vart det en lång och välbehövlig dusch sen tog all energi slut.


Imorgon (måndag) går jag in på vecka 4 av 5 av semestern....hjälp....det går för fort....jag som tyckte att jag var ledig i en evighet, 5 veckor.

 Plan inför morgondagen är att, mogge ska in och köpa virke/list på stan, medans jag och lilleman ska på kalas.

Rasmus är bjuden till en dagiskompis "Selma" som fyller 4 år, spännande såklart   .

Han är ju en blygis, så vi får väl se hur det går.


Det var allt för denna gång.... Nu ska jag hoppa i säng och sova som resten av familjen.

Natti Natti Kram Annso









Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards