Alla inlägg under oktober 2023

Av Pierre - 25 oktober 2023 07:41

God morgon

Det är en kall och ruggig novembermorgon, sonen har åkte iväg med skolbussen för en stund sen, själv blev sittande med lite skärmtid, jag ska väl snart kicka igång denna dag också.

Ja...hörrni vad ska jag säga om veckan som varit. Jobbade i början av veckan, ledig mitt i sen avslutade jag med jobbarhelg. Med andra ord hinner det inte hända så mycket spännande, mer än de vardagliga göromålen. 

Rasse var dessutom sjuk under förra veckan, febrig och förkyld, så en lugn och händelselös vecka kan man säga.

Han gick på skolan på fredagen iaf. De hade teknikprov, ville göra undan det och han var piggare   . 

Jag hade tid att lämna in bilen på fredagsmorgon. Det var dags för den årliga servicen + att jag hade en del fix att åtgärda (tror jag har skrivit om det tidigre). Det är lika bra att ta allt på en gång, det blir en saftig faktura men vad ska man göra..... le och betala såklart   . 

Medans vi väntade på att min bil skulle bli klar, åkte vi och hälsade på Mogges föräldrar. Det var ett tag sen vi var där och Mogge hjälpte dem att byta till vinterdäck samtidigt. Kaffe och surr hann vi med i 2 omgångar t.o.m ha ha ha, innan vi rullade tillbaka till stan för att hämta upp min bil. 

Var så glad och nöjd att detta var gjort..... men säg den lycka som varar för evigt. Vi hann väl vara glada i typ 1,5 timme innan nästa problem dök upp, när vi kom hem. Va f......n, vi har ju inget vatten. Det bara pyste ur kranen och ut kom brun sörja . 

Jag skulle precis börja fixa middag, men det gick bra, jag behövde inget vatten till tacomiddag iaf. Ja.... det var den fredagskvällen. Mogge och vår granne (som vi har vattnet ihop med) fick ha fredagsmys ute i "pumphuset" och hela lördagen också. Det är ju så typiskt, att sånthär går söndert en fredagkväll. Hur lätt är det att få tag på rörmokare och grejer..... bha......

Jaa, det var ju bara att fixa vatten från annat håll i flaskor och dunkar. Jag skulle ju iväg och jobba natt i samma veva , stoppade med mig 2 tomma pet flaskor i väskan iaf. Det enda viktiga jag tänkte på då, var att katterna måste ha vatten ! Ha ha   resten får lösa sig sen, huvudsaken katterna får. 

Det är ju bökigt och besvärligt utan vatten, helt klart, men det går ju. Eftersom jag hade jobbarhelg, kunde jag ju duscha på jobbet, likaså Mogge. Rasse fick duscha på söndagkväll hos gudmor Carina, vi skulle ändå dit och räkna lite matte med henne   . I skrivandets stund, är rörmokare inkopplad men vi väntar in grejer som är beställd. Förhoppningsvis är problemet löst i slutet av veckan. Som tur är har sonen div. träningar, så duschfrågan löser sig ändå i veckan. Tvätthögen växer, men så får det vara tillsvidare   . 

Det är väl lika bra att det renoveras riktigt/ byts ut till frächa grejer när det ändå har rasat men... det är inte kul när det händer. 

Ja... vi får väl se vad nästa grej är då ? Närå jag ska inte vara sån, men lite komiskt är det ju. 

Förutom att ha jobbat i helgen, har jag och si varit hos mor och hälsat på (lördagkväll) och söndagkväll var jag och sonen som sagt hos Carina för mattehjälp. Eftersom han varit sjuk i veckan, har han lite att jobba ikapp. 

 

Måndag, vakade av. Seg och trött, men jag lyckades samla lite energi och påbörjade "operation storstädning" tills det var dags för middag och åka på simmet.

 

 

Väntar och dricker kaffe    . 

 

Önskar många gånger att jag hade mer ork och kanske passade på att simma själv medans sonen tränar. En och annan föräldrer gör faktiskt det, skulle vara härligt, men "vaka av dagar" eller pågående natt, finns ingen ork till det. Jäsp.... vara chaffis och dricka kaffe är vad orken räcker till just då.

 

Tisdag, sovit och mycket piggare, fortsatt städdag hela dagen lång och var riktigt duktig faktiskt (tycker jag själv) Gjorde en plåt med biffar och en plåt med köttbullar.


     

 

Jag är ledsen, det blev en paus i skrivandet på några dagar.... ska försöka avsluta denna gång, ibland kommer "annat" i vägen som är viktigare   . 

Bland annat kom 2 jobbnätter i mellan, hämtning på kulturskolan och vidare på ungdomsträningen på gymmet. När jag ändå måste hålla mig i stan, så passar jag på att stöka bort veckans mathandling och div. ärenden. Dessa dagar, går det bara runt runt helt enkelt. 

Tillslut har vi fått ordning på vattnet också, våran granne och Mogge har varit ute i "pumphuset" hela morgonen. Det känns skönt iaf , gissa vad jag ska göra i helgen.... TVÄTTA.

Ja.. skrev ju i början " undrar vad nästa grej blir", det kom som en handflata när jag jobbade min sista natt i veckan. En situation som jag tror alla som jobbar inom nån form av "akut verksamhet" får ågren över.... att behöva vårda en nära anhörig. I möjligaste mån försöker vi ju överlåta till någon annan, när det händer.... men kl 23.30 på natten finns ingen "annan". Min nattkollega är fast inne i respiratorsalen. Det var bara att ta ett djupt andetag och ta emot allas våran goa farfar Janne. 

Man hamnar i en väldigt konstig situation, anhörig och ska vara proffessionell samtidigt. På nått sätt får man lägga undan känslomässiga band (vilket är lättare sagt än gjort) och ta på sig Ivaglasögonen och bara agera som vid vilken annan akut situation som helst. 

Nu håller vi alla tummar och tår, att allt ska gå bra i Umeå  för honom   . 

 

Summering av denna vecka är: en riktig skitvecka ! dyrt verkstadsbesök, utan vatten och fina Janne blir sjuk.

Nästa vecka kan ju bara bli bättre eller hur ? 

 

Slutrapporterat för denna gång..... kram fr Annso   

 

 

 

 

Av Pierre - 16 oktober 2023 15:08

Halloj

Dagarna bara rullar på, men här kommer ett livstecken iaf   . Har inte varit så flitig med fotandet denna vecka men jag hade inget speciellt att fota i veckan heller. Jag har jobbat och sovit i vanlig ordning, min make har också jobbat såklart och haft fullt upp med att byta till vinterdäck på bilarna. Inge vidare spännande att ta bild på däckhögen va. Det var ruggigt väder och hot om snö. Det blev väl inget att tala om hos oss, men.... dit vi skulle under helgen, var det desto mer   .

När det äntligen gick mot helg, efter jobbvecka, däckbyten, läkarbesök med sonen, skolarbete, plugg och träningar såg vi framemot en helg, där vi laddar batterierna som bäst.... Borgafjäll.

 

Vi visste att vi åkte mot snöstorm, det var både sant och inte, kan man säga. Snöat hade det gjort när vi kom fram men det var lugnt och stilla, Mogge kunde andas ut. Han var nervös att vår last skulle bli blöt. Släpvagnen var full med virke. Vi ägnade fredags em/kvällen till att lasta av all virke under tak och plockade undan allt som vi inte vill ha ute i vinter. 

I fjol kunde vi snickra långt in i november innan snön kom, så är inte fallet i år. Trist att jag inte hann måla klart men det är bara att ta nya tag till våren/ sommaren och välkomna vintern.

 

 

 

Under natten svepte stormen in och höll i sig i stort hela dygnet (jisses, är glad att vi inte var ute på vägarna då) men det gjorde inte så mycket. Vi var inomhus och kunde jobba på ändå. Eller ja.... Mogge jobbade och jag var "hantlangare" åt honom... nja jag skar ett och annat isolerings "block" åt honom också. Det är inte mycket kvar nu med "undergolvet", skönt, det har verkligen varit ett hästjobb. Det som är kvar är väl det klurigaste, badrummet, där det mesta av vvs finns. Mycket special där med rätt lutning, förstärkningar, mått och byggregler o.s.v

Det här ska bli köket, svårt att fatta nu, ha ha ha, men i mitt huvud har jag börjat inreda det redan   

 

 

 

Det här är en del som ska bli vardagsrum....

 

 

 

På lördagskvällen myste vi inne i "gammstugan" med sonen. Han har varit ute och hjälpt oss och burit bräder o.s.v sen har han haft Xbox med sig och spelat med kompisar, tur det, annars skulle det bli tråkigt för honom. 

Han längtar till skotersäsongen   . 

I väntan på den, får vi snickra, äta gott och spela kort istället.

 

   

Söndag, vaknade vi till strålande väder   snacka om kontraster. Helt plödsligt kunde vi se fjäll. Vi grejade på fram till em, innan vi packade ihop och rullade hem. Det gick inte fort, för vi hade hinder på vägen...

 

         

 

Väl hemma, flaggade sonen för att han hade ont i halsen, obra och mycket riktigt morgonen efter, var han hängig och grötig i halsen. Jaa... det är ju bara att gilla läget. Jag var ledig på dan innan nattjobb så, det blev mest en hemmadag, packade upp lite, hjälpte sonen med en engelska uppgift som skulle lämnas in, njöt på altanen en stund

 

 

 

Där och då kom jag på att jag skulle ta en tur till skogs medans solen skiner och hämta de årliga små granarna, som jag brukar plantera i krukor under vintern + lite granris att ha ute på bron till jul. Sagt och gjort och väldigt nöjd   . Det brukar bli mysigt med ljusslinga i till advent och hemtrevligt och ombonat med granris utanför dörren på gammelvis till jul. Får väl ta en bild på det när det närmar sig jul.

 

Den nya veckan började väl inte som vi tänkt oss, men det är väl ofta det är så tycker ja. Har lite blandat jobb och annat smått och gott som väntar i veckan. "Blandat jobb" menar jag schematekniskt. Har mina pass mer upphackat nu sen 1 okt. Vet inte vad jag ska säga om det. Det är både på gott och ont, så kan jag säga. Tiden får väl utvisa vilket som väger tyngst, jag är ändå inte den som drabbas värst av de nya arbetstidslagarna. 

 

Nä gott folk, jag avrundar här så hörs vi nästa gång, kram fr Annso   

 

 

 

 

 

Av Pierre - 11 oktober 2023 07:37

Hallå

Ännu en vecka har gått, och lite till   . I skrivandets stund är det tidig morgon, sonen har åkt iväg med skolbussen för en stund sen. I ett svagt ögonblick i morse, gick han med på att klippa sig, innan novemberlovet iaf. Jag var snabbt fram med datorn och bokade en tid, det gäller att "smida medans järnet är varmt" så att säga. Det krävs en viss tids bearbetning innan han går med på att klippa sig nu för tiden. Min attack plan lyckades   . 

Därefter vart jag kvar framför datorn, tänkte att jag kan skriva en stund, när jag ändå sitter här. Det har väl inte hänt så mycket spännande i veckan som varit. Jag var ledig några dagar i början av veckan. Det var faktiskt fint höstväder då, så jag putsade fönster som en tok.

 

 

Skönt när det är gjort   . Dessutom hade vi en vedhög att ta hand om. Egentligen hade vi lovat Rasse att han skulle få ta den mot en "ersättning" ,men vi har hjälpt honom lite. Det är ju en sak att stapla ved när man har lov och är ledig, just nu har han långa dagar innan han är hemma med skolbussen och haft mycket plugg och prov. Såklart går ju skolarbetet först. Han fick stapla lite i helgen, resten har jag och Mogge tagit. Han får sina pengar iaf..... så gossen har gjort en bra affär kan man säga   .

 

     

 

Känns bra när vedboden är full inför vintern. Ved är en rikedom på nått sätt. Jag har inget emot att stapla ved egentligen, kan tycka det är lite terapi för knoppen och kroppen + i kanten om det dessutom är fint väder   .

Förutom fönsterputsning och vedhantering har det ju varit de vanliga vardagsgöromålen på em/kvällen här. Simträning och plugg typ.

 

På torsdagen gick jag på mina nätter igen och har jobbat hela helgen. Mogge har också haft jobbarhelg men det har inte gått nån nöd på sonen för det. På fredagkvällen var han på "klubben" med en kompis. Jag passade på att åka in och hälsa på mor innan nattjobb den kvällen. 

Vi fikade, tittade på tv och läste svensk dam tidning   eller ja, syrran läste den med henne. 

 

 

Det gillar hon   . 

 

Lördag, sov jag såklart. Sonen fick chilla lite med spelkompisar och varva det med vedjobb, ha ha ha

På em/kvällen åkte vi på konsert faktiskt. Det var jättetrevligt. En födelsedagspresent till mig själv i efterskott. Eftersom min make jobbade, frågade jag sonen om han ville följa med, det ville han. Det är roligt, för att Rasse är väldigt musikintresserad. Det spelar ingen roll vilken typ av musik egentligen, bara det är bra musiker och det var det ju. De bästa av det bästa kan man ju säga. Kalle Moraeus är ju riksspelman och Armens musikkår. Behöver väl inte säga att det var "pampigt" och ståpälsvarning när 50 pers spelar tillsammans, allt från jazz, marscher till Top Gun låtar.

 

           

Bra betyg, när en 13 åring som gillar EPA dunk, log flera gånger och gillade det   . 

Ja, jag hade ju jobbarhelg också.... det vart liite bråttom efteråt. Gasen i botten hem, dumpade av sonen och gasen i botten tillbaka, fast till hospitalet.... men det var det värt   . 

 

Söndag = sov, em/kvällen gick mest till plugg innan nattjobb. SO prov på G i veckan. Jag tycker det är intressant men det är klart.... när man är 13 år (snart 14) är det inte så intressant att läsa om Regeringen, riksdan, region, kommun, EU och val. Det tyckte jag förmodligen inte själv heller när jag var i den åldern    men vi har försökt kämpa på....

 

 En ny vecka knackade på och jag vakade av.... var ganska seg och trött på måndagen, fick inte mycket gjort.

Har tvättat undan lite sommarkläder/ jackor. Varit ut i boden och tagit in varmare kläder/ tjockare jackor och skor. Det ligger snöblandat i luften, för min del får det gärna vänta ett tag till, men men inget man kan styra över tyvärr. Det kan ju också bara bli regn av det, vi får se....

 

Det dök upp några memory bilder tidigare, från 2022, alltid kul att se, för man glömmer fort. För ett år sen, den här tiden var vi i Prag   det var en intressant resa, vacker stad och mycket att se.

 

               

 

Ja... det var väl veckans händelser på ett ungefär. Nu ska jag åka i väg och stöka undan veckans mathandling, så jag har inte tid att sitta här längre.......

Hade 2 bilder kvar i telefon från en härlig promenad i höstsolen, från förra veckan   

 

   

 

Inte lika härligt väder denna vecka.

 

 ha de gott kram Annso   

 

 

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards