Alla inlägg under mars 2019

Av Pierre - 25 mars 2019 16:26

Det känns som om jag har helg, fastän det är måndag. Det är märkligt det där.... man blir så "dagavill" när man jobbat helg och dessutom vrider på dygnet. 

Jag vakade av idag, som sagt..... har sovit på fm. Klev upp tidigare eftersom jag hade inbokat utvecklingssamtal med Rasmus och fröken, kl 13.00 pigg och fräch..... nja   . 

På kvällen åkte vi iväg på karateträning iaf, trots att jag var riktigt trött och seg, men det glömmer jag bort när jag kommer dit   .

 

Veckan i övrigt har varit ok. Jag har haft en ganska "hattig" vecka, jobbat både dag, natt och haft utbildning i en salig röra, vilket förklarar kanske, varför jag känt mig extra trött. 

Dagarna har rullat på med det vanliga vardagsstöket. Rasse har simmat....

 

 

 

"trångt i bassängen denna kväll".

Torsdag, hade vi/jag utbildningsdag med en ny grupp, Dax för undervisning och simuleringsövningar   

 

 

 

En rolig och givande dag, ingen konst med duktig personal   .

 

Torsdagens simträning var inställd, så vi passade på att åka på skidkväll istället. Troligtvis den sista, eftersom det tinat så mycket sista veckan. Ett bra avslut, efter att ha varit på KTC hela dagen.

Jag gjorde vinterns första vurpa oxså... aj aj aj min bak. Det komiska var att Rasse vurpade i samma backe, strax innan mig. Vi var lite halt och lytt båda två när vi kom i mål, ha ha ha

 

   

 

Fredag, var jag till min mor och gjorde mina sedvanliga hemtjänstuppdrag, handlade, gjorde div ärenden, vi åt lunch och var sällskapsdam en stund. Efteråt åkte jag hem och vilade mig i form inför natthelgjobb   . 

Lördag kväll/ natt, ryckte si in och var "barnvakt", tusen tack   Rasmus hade sett framemot att få myspysa själv med moster, utan päron. Ha ha

Vi bakade pizzor iaf på em när jag vaknade, till moster skulle komma. Det var gott.

 

 

Pizzabagaren   .

Sen gjorde jag mig i ordning och dukade fram lite lördagsgott. Rasse ville bara att jag skulle åka nångång så de fick vara ensamma, de skulle titta på film och mysa. Ha ha ha

  

Söndag, har jag inte så mycket att säga om. Rasse följde med en kompis på badhuset, Mogge kom hem och skjutsade hem syrran och jag sov. 

Jag kände mig seg som tusan, så mogge och Rasse fick åka själv på innebandy på kvällen. Jag låg mest i soffan och halvsov och gosade med Maja sötnos, tills det var dax att åka till hospitalet igen. 

 

 

 

Måndag som sagt har jag redan berättat om, sov på fm, utvecklingssamtal, lite läxläsning, middag, karateträning. 

När vi kom hem på kvällen, fick jag ett samtal om att min morbror dött, eller det är en "ingift morbror" egentligen, men han har alltid funnits i vår släkt/familj, så han har varit vår morbror ändå. 

Det är aldrig roligt, även om vi vetat om läget ett tag. Det har gått fort. Sänder tankar och hälsningar till familjen  .  

Jag kommer såklart att få åka på begravning i Umeå med mamma så småningom. Känslomässigt jobbigt på många sätt. Det är som det är..... 


Ja... har inte så mycket mer att berätta. Idag är Rasmus ledig, de har studiedag på skolan. en lyckträff att jag råkade vara ledig just idag då. Han ska få börja med att städa sitt rum "på sin lediga dag", ha ha ha, sen får vi se 

vad vi hittar på. 

Ha de gott tills nästa gång, Kram Annso

 

 

 

 

Av Pierre - 17 mars 2019 15:19

Hallå där   

Ny dag, nya möjligheter..... har nyss skickat iväg Rasse med skolbussen så nu är det bara Maja och jag hemma. Tror hon håller på med morgongympa här, ha ha ha, hon springer runt runt i 200 km/tim, mattorna flyger. 

Tog faktiskt en bild imorse, varje morgon när Rasse ska sätta på sig overallen, är det samma sak....

 

 

Hon skyndar sig och kryper in i overallen och lägger sig där, vägrar hoppa ur. Vi får lyfta ur henne varje morgon   Hon vet så väl att han ska iväg och det vill hon nog inte, eller ska försöka följa med, va vet jag. Går bara inte att bli arg på henne, det blir alltid bråttom ut till bussen, för Maja försöker sätta stopp   . 

 

Ja... veckan då.... inte mycket att säga egentligen. Jag jobbade natt fram till fredagsmorgon. Mogge var hemma 3 dagar med förkyldning och feber, peppar, peppar klarade både jag och sonen oss från att bli smittad. 

Vardagarna rullade på med det vanliga, jobb, skola, middag, träningar m.m

 

I Torsdags var det skidkväll här. Frågade Rasmus om han ville åka skidor eller simma, han ville åka på skidkväll, så det gjorde vi, även om jag var ganska seg och trött och skulle ut på min femte natt senare på kvällen. När jag liks stod där med skidorna på... var det hur härligt som helst. Skönt väder, frisk luft, nydragna spår. Mysigt att åka på kvällen tycker jag.

 

     

 

Rasse var orolig att vi skulle stöta på älg eller varg, ha ha, jag fick inte åka ifrån honom.

- Närå... jag lovar. Det är älgstängsel här så du behöver inte vara orolig och vargar är så skygga, de håller sig undan när de hör en massa människor i skidspåret. 

Ja... vad hör jag när vi kommer i mål... det var en älgko och kalv efter spåret.

Aj då.... man vill inte komma i mellan dem, om man säger så... då jäklar blir det till att åka !! Vågade inte säga nått till Rasse, för då vill han inte åka på skidkvällar mer   .

 

Fredag vakade jag av som sagt och sov halva dagen sen åkte jag till mor och hjälpte henne med sitt, Passade på att handla i samma veva, sen tog energin slut. Köksan strejkade.... vi åkte till pizzerian   . 

Behöver väl inte säga att det blev "döläge" i soffan resten av kvällen, jag var så trött och seg. 

 

Lördag... Mogge hade "jobbarlördag", Rasse åkte till en kompis så jag hade en date med syrran. Det var trevligt, vi åkte till Eriks hjälpen, har inte varit där på år och dar. Syrran skulle kolla på en bänk till sitt aquarium. Jag skulle inte ha nått speciellt men jag fyndade. 

Mogge behöver skidpjäxor, check på den (dessutom 50% på alla vintersaker). En fjällrävenjacka till mig själv... inte klokt, 50% på den, en tröja till Rasse och 2 böcker, totalt 226 kr, jag var toknöjd över mina fynd !! 

Efteråt tog vi en fika och väntade in Mogge som slutade jobbet. 

 

 

 

På väg hem svängde vi in till Peter och Carina. det var ett tag sen vi träffades så, vi var alla lite surrsjuk. Alltid trevligt att fika och surra en stund med dem   . 

Lördagskvällen var lugn och skön, vi tittade klart på Narcos serien som vi följt ett tag, vi får hålla koll om det kommer ut fler säsonger. Vi har sett både Narcos och Narcos Mexico. Väldigt bra men rå... de är baserad på verkliga händelser. En främmande värld för en annan, helt klart... tack och lov.

 

Söndag, en hemmapysseldag. Mogge har börjat riva snetaket och tilläggisolerat.

 

 

 

Chrisses gamla tonårsrum ska förvandlas till vårt sovrum, vad det lider. Ända sen storpojkarna flyttade hemifrån (vilket är några år sen nu) har vi sagt att vi ska göra en "ommöblering" av sovrummen på övervåningen men det kom en köksrenovering ivägen först, ha ha och en viloperiod. 

Nu har vi väl samlat lite nya krafter och ska ta tag i detta. Vårat nuvarande sovrum är faktiskt det ända rum som vi inte gjort något åt sen vi flyttade hit, för typ 20 år sen och det var inte nytt då heller kan jag säga. Det är verkligen dax. Chrisses rum är det största rummet på övervåningen så vi ska flytta in dit, när det är klart. 

Vi bytte fönstren i höstas, så nu håller Mogge på med taket. När det rummet är klart, är planen att vi ska renovera "vårt nuvarande sovrum" och Rasmus ska få flytta in dit. Det kommer att bli jättebra, för han har ett så litet rum nu. Lillrummet som Rasse har nu, kommer väl i sin tur bli nått kombinerat spel/gästrum, vi har inte riktigt bestämt oss, vi får se hur det blir. 

Det är som sagt ett projekt som kommer att hålla på ett tag men vi har ingen bråska, så det får ta den tid det tar. Jag ser framemot ett fint sovrum iaf. Det är något som Mogge och jag har prioritera sist på listan under alla år, vårat eget sovrum     . 

Medans han pysslade på med taket så rensade jag tvätt, dammsög och hade en älggryta puttrande på spisen. Perfekt sånna dagar, för vem har tid med mat som tar 2-3 tim annars, inte jag iaf, men attans vad gott det blev. Rasse är rolig....

- Nej inte älgkött igen !! Ha ha ha, bortskämda unge.

- Vet du vad folk betalar för lite älgkött i södra Sverige... och vi får frysen full varje år, det är bara att äta och tiga !  .

Avslutade söndagen med Innebandy eller det blev en kombo med hinderbana och innebandy. De var svettiga och dan efteråt... 

 

 

 


Ja... måndag, har jag inte så mycket att säga om. Jag jobbade en s.k post op tur, 9-18, vi är på uppvaket då. Dessa dagar är jag hemma 18.30, så man hinner inte göra mer än att äta, räkna lite matte och läsa med Rasmus, sen är den dagen/kvällen slut. 

 

Det var allt jag hade för denna gång. Avslutar med en lunchbild från idag, satt och åt älggryta ute på vår soliga altan för mig själv.....

 

 

Njöt av solen, värmen och takdropp..... inte det sämsta   Välkommen våren. 

På återseende.... Kram från Annso   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Pierre - 10 mars 2019 09:45

Tillbaka till vardagen igen   Känner att jag inte riktigt hunnit varit ledig färdigt än   sportlovsveckan gick för fort (suck). 

Vi har iaf haft sköna dagar och gjort både ditt och datt. Sist jag skrev var vi ute i skidspåret....

Efter det blev det onsdag och jag var tvungen att ha en "hemtjänstdag" hos mor. Vi fixade och trixade hos henne och bjöd på lunch. Hade lovat att hälsa på nån dag under lovet, så hon fick träffa Rasmus... så det passade bra denna dag. 

På kvällen var det dax för veckans höjdpunkt (enligt Rasse) Skridskodisco ! Har lärt mig från tidigare år att ha skoterkängorna på och klä mig varmt för det brukar bli en kall kväll och det blev det. -15 - 18 grader, men discokungen Rasse höll ut... han var en av de sista som klev av isbanan, när musiken tystnat    och mamma höll på att frysa ihjäl ändå !!

 

   

 

Svårt att få några vettiga kort, det var neonlampor och rök, ha ha, men det är ett populärt inslag på sportlovet. Kyrkan bjuder alla barn på grillade hamburgare, saft, varm choklad och kaffe   Fint gjort tycker jag.

 

Torsdag, var snöigt och blåsigt....

- Nä men Rasse, om du följer med mig och handla mat, så kan vi åka och bada sen... toppen tyckte han... och så blev det, en "mathandlingochbaddag".

 

   

Rasse var med några kompisar där, så jag blev totalt överflödig   . Lite "egen tid" passade bra, dessa banor väntade på mig....

 

 

 

Jag simmade och simmade och simmade... riktigt stolt över mig själv. 24 längder blev det ! Ja... det är sant ! Räknade vartenda ett !! Sen låg jag i bubbelpoolen och mådde gott.

 

Fredag, fortsatte och toksnöa.... Rasse skulle till en kompis och leka, tror vi höll på 30 min för att skotta fram bilen, innan vi kom iväg. Insåg att jag åker på "mega"snöskottning denna dag. Mogge jobbade till kl 18 och skulle därefter ut på Afterwork med sina jobbarkollegor.... suck och stön. 

Det var bara ut och börja skotta efter att ha skjutsat iväg Rasse, det tog sin tid kan jag säga och tungt var det, dagens träningspass !

 

 

 

Vet inte vart jag fick energin i från men..... jag hade egentligen tänkt att städa huset denna dag, men det kom snöskottning i vägen först. Satte igång och tokstäda direkt när jag kom in, med lite bra musik på hög volym går det av bara farten med skurkäppen   . 

 

Kvällen blev betydligt lugnare. Rasmus och jag hade fredagsmys och kollade på film tills pappa Mogge ringde och ville ha hämtning på stan. Hade lovat att vara "taxijour", det är så sällan Mogge går ut "på krogen" så jag unnar honom verkligen det   . De verkade ha haft det trevligt iaf.

 

Lördag... Var det Smyrna cup på agendan. Pulktävling för både vuxna och barn. Rasmus var med. Mogge och jag var suporters istället och hejjade på. En rolig dag som Smyrna församling ordnar varje år (det var visst 31 året i ordningen). Förutom pulktävling bjöds det på korv, kaffe och bullar, medalj och diplomutdelning. 

 

       

 

På em, hämtade jag upp syrran. Vi hade bestämt att vi skulle ha lite mys. Vi gjorde tacos tillsammans och tittade på melodifestivalen.

 

   

För att göra analysen kort.... ja, jag tyckte rätt låt vann, ha ha ha   Önskar lycka till i Maj!

 

Söndag, En lugn hemmadag och ladda batterierna inför 5 nattpass, ledigheten var slut för mig.

I skrivandets stund har en ny vecka påbörjats och jag betar fortfarande av mina nattpass. Både måndag och tisdag swichade förbi och jag hann aldrig sätta mig ner och skriva klart. Jag har jobbat, sovit, fixat tidig middag och iväg på karateträning ena dan och simträning nästa dag. Jag åker inte hem dess i mellan, utan åker direkt till jobbet efteråt. Mogge och jag möts upp antingen i "dojon" eller i simhallen, så han tar hem sonen när jag har jobb. Så löser vi logistiken i vardagspusslet.

 

Ja... det var väl ungefär vad vi gjort.... Rasse och jag bakade faktiskt en dag oxså. Det var ju "semeldagen" förra tisdagen på sportlovet. Det måste vi såklart fira    . Jag gjorde iordning semlor och Rasse fick baka nogatkaka. Han fick göra allt själv, jag hjälpte honom bara med måtten. Han har ingen riktig koll på dl, msk, tsk än men han fick smälta nogat och blanda till allt o.s.v 

Tror han var lite stolt över sig själv. Det blev en riktig gofika som vi skulle bjuda pappa på, på kvällen   .

 

   

 

Har inget mer att berätta för denna gång, så jag avrundar här... Ha´de gott tills nästa gång.

Kram Annso   .

 

 

 

Lov

Av Pierre - 4 mars 2019 15:43

Hallå där...

Tänkte börja skriva, medans jag har kyckling i ugnen. Ibland är man effektiv   . Har tokjobbat under veckan och vakade av på fredagsmorgonen. Äntligen sportlovsledig... tjoho. 

Rasse avslutade skolveckan med friluftsdag, Åkte "lilla Vasaloppet" och kom hem stolt med en medalj runt halsen och diplom. Äntligen lov   .

Inte för att jag har så mycket planer på lovet... men det är bara skönt att vara hemma och ledig med sonen. 

 

Lördag, vädret var lite fram och tillbaka, ens stunden sol och nästa snöoväder. Vi åt långfrukost och väntade ut ovädret sen tog vi på oss skidorna och åkte runt lite på lägdorna här hemma. Härligt... måste passa på medans vi har nån snö kvar.

 

       

 

På em var vi bjuden till grannarna och grilla i deras grillkåta, så mysigt. Gick ingen nöd på oss, om man säger så. 

 

       

Ibland är livet extra toppen   .

Rasse var med oss och åt, sen skulle han följa med en kompis och titta på skotercrosstävlingar i Hallstabacken. Han var då så uppåt och glad när han kom hem på kvällen och bubblade av information. Det var nog spännande värre och somnade som en klubbad säl i soffan  .

 

Söndag, hade vi lite skoj inplanerat. Jag hade date med en barndomskompis "Helene". Vi har pratat en tid om att träffas med kidsen, så kul att vi fick till det. Rasmus har frågat mig några gånger om vi inte kan träffa "Ellen" igen (det är hennes dotter) tror han är lite förtjust i henne, hi hi   . Det blev en riktig höjdardag för sonen iaf.... ja för oss med. Vi började med Leos Lekland, sen blev det bowling och vi avslutade med pizza på "Bite Line".

Lite bilder från dagen...

 

           

 

Tack fina Helene, så skoj att träffa dig och barnen. Vi somnade trötta och nöjda på söndagskvällen. Hoppas vi kan få till en date i sommar igen.

 

Måndag, en lugn hemmadag. Efter helgens utflykter, var det skönt att bara vara hemma. Har mest småpysslat  med ditt och datt. Rasmus var nöjd med en "hemmadag". Han har haft kompisbesök, de har varit ute i pulkbacken i omgångar. Bra att de är ute och inte bara framför TVspel. 

Man blir ju fundersam om de blir hjärntvättad av spelandet, ha ha ha..... Rasse hade med sig en hög med teckningar hem från skolan (de har väl rensat sina lådor inför lovet). Vad hittar jag..... förskräckliga teckningar...

 

 

Nja, vet inte om jag skulle våga ta med dessa till en psykolog  , Kära barn... man blir mörkrädd.

 

Det blir även en lugn kväll.... Mogge är hos Sacharias och hjälper honom i huset. Det är badrumsrenovering på gång. Han passar på att hjälpa honom nu i veckan, när jag ändå är ledig, inga träningar att passa eller nattjobb, de kan hålla på så länge de vill. Ska bli roligt att hälsa på honom sen och se när det är klart. 

Sacharias är duktig, brås på sin far   .  Vi tar en filmkväll istället och lite popcorn. 

 

Nu vart det ett hopp fram till tisdagkväll.....

Denna dag har varit helt fantastisk, strålande sol, perfekt sportlovsväder. Vi packade med oss skidor och ut i spåret.... Ett riktig " hallelulja moment" när vi kom upp på myren, så underbart. 

 

             

 

Rasse kämpade på bra, han var beredd att åka längre än mig faktiskt. 

Ja... en toppendag helt enkelt. Trist bara att Mogge jobbar hela lovet så Rasse och jag får roa oss själva.... men men, det är bara att gilla läget. 

 

Här kommer iaf en utlovad bild på Annsos nya kärra. Nytvättad och fin, måste bara lära mig hur det funkar med dieselvärmaren, har aldrig haft det på nån bil tidigare    .

 

 

Det var väl allt från oss.... vi ska fortsätta njuta av sportlovet, allt vi kan   .

Kram fr Annso

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards