Alla inlägg under januari 2013

Av Pierre - 30 januari 2013 08:31

Det var ett tag sen jag skrev men livet här hemma har mest handlat om sjukdom :(

men nu äntligen är vi på bättringsvägen..tjoho...det är bara stackars Chrisse nu som snorar och hostar.

Det har varit envisa virusar som hälsat på. Det började med att Rasmus blev sjuk, sen dröjde det inte länge förän jag åkte dit, sen blev vi bättre (trodde vi ja) för det tog om igen och vi åkte dit dubbelt upp en gång till, skitless alltså!

Nu får det räcka för ett tag!

Det känns som om vi varit instängda i 3 veckor dels för sjukdom och dels för kylan :(

Man tror knappt det är sant när tempen visar 0 grader idag, underbart!

   

Det är ju vackert på nått vis...men biter hårt i kinderna när tempen visat - 28 grader Brrr.... fast ut och rasta jycken måste man iaf.

Ja, det är inte mycket jag har fått gjort när vi varit hängiga allihopa, lite småpyzzel hemma.

Beställde nya gardiner efter jul till vardagsrummet, något som jag velat gjort länge...."ugglegardiner" ha ha ha inte likt mig, men jag gillar dom på nått vis, fulsnygga. Dom duger nog här hemma.

 

 

Det blir lite ljusare ialla fall med mina nya "ugglisar" :)

Annars har vi tittat på en del film, vissa dagar har man inte haft ork till nått annat, men det är ganska skönt det med.

Fått nått tokryck och börjat baka en kväll och gjorde mazarinrutor, har aldrig gjort dom förut, men de vart goda

 

Inget för en nötallergiker precis....

Ja..Annso har ju satt sig i den fina sitsen att hon fått körförbud på bilen...j.....vla onödigt, men så är det när

jag inte längre får en besiktningslapp med posten, utan måste hålla reda på detta själv, och en sån "oviktig" sak som bilbesiktning, det finns långt bak i "kartoteket" hos mig. Det vart lite panik i veckan, för det måste bytas en del lampor som vi fick anmärkning på förra året......och det har vi vetat om i 1 år och har vi bytt dom.....svar nej!

Mogge har haft min bil nu i 2 dagar på jobbet och hållt på bytt, men det har inte varit så enkelt för han har fått typ skruvat loss halva bilen för att komma åt, sen finns det inte ett speciellt bromslyse som vi behöver, att uppbringa....skit! Det är leveranstid till v.7!!!   V.7....ska jag vara utan bil till v7, det går inte!!!!!

Men...jag har ju en så snäll pojk som kommer och räddar sin slarviga mamma, jag får använda Christoffers racer så länge. Chrisse blev ju bilägare under jul så, han har räddat upp min situation...puss min son ;)

Har gjort en "deal" med han, att han får betalt i bensin av mig och det är han nöjd med såklart, alla nöjda och glada!

I mellan "VAB" och egna sjukdagar har jag jobbat i vanlig ordning, varit på utbildningdag med jobbet, men inte har man varit 100% kry alla gånger, man får bita ihop och inte känna efter så mycket.....är väl förmodligen en bidragande orsak till att man blev sjuk igen.

Nä nu är det dax att börja med middan.

Tog kort på Rasmus igår när han "kockade" med mig...gokillen... det ska börjas i tid....

 

Har ju som sagt alltid drillat mina pojkar att laga mat, det ser bra ut....rör i båda kastrullerna samtidigt ha ha ha

Här gjorde vi pasta med laxsås, något som grabbarna tyckte va gott :)

Det var allt fr mig, ha de gott och på återseende....





Av Pierre - 20 januari 2013 21:51

Ja, roligare helger har man väl haft...

Lilleman och jag har snorat och tempat ikapp. Stackars Rasmus var ju sjuk förra helgen men piggade på sig och var på dagis under veckan, men när fredag kom vart han sjuk igen + jag.

Jag låg och frossade hela natten och låg i soffan hela lördan. Idag har jag varit uppe på benen men inte har man nån ork precis, suck.

Jag pratade med "barnavd" i veckan, ( vilket är väldigt enkelt nu för tiden eftersom de flyttat ner till oss på iva) om hur Rasmus betedde sig förra helgen och de sa att: det du beskriver är så typiskt för krupp. De somnar på  kvällen och vaknar ett par timmar senare med andnöd och kan inte andas IN. Asmatiskt är det inte, för då kan de inte andas UT, det borde jag begripigt själv. Iallafall så ska jag beställa tid  i veckan för att få lite inhalationsgrejer åt honom.


Vad har jag annars gjort i veckan... 

Det har ju varit så j...kla kallt, vi har eldat dag ut och dag in, när det varit som kallast har vi eldat dubbelt både i braskaminen och vedspisen i köket.

Det är en viss mysfaktor att elda i vedspisen, det sprakar så mysigt och det blir varmt och gott. 

Vi har fått hitta på innomhusaktiviteter istället.

Fönsterlisterna till trappfönstret har kommit upp, det blev fint. Haft några filmkvällar med Chrisse, har lyckats sett de 2 senaste bondfilmerna, jag är väl ingen bondfantast precis men, Daniel Craig är ju trevlig att titta på...

he he he och den senaste filmen var riktigt bra tycker jag.

Rasmus och jag har suttit och målat en del....

 

Ja...man kan ju undra om pojken är närsynt??? 

Jisses vad jag har suttit och målat mycket med storgrabbarna när de var små, men på den tiden var det bara pokemon som gällde....så jag är faktiskt en jäkel på att rita pokemonfigurer ha ha ha

Rasmus vill bara att jag ska rita traktorer, det är inte lika kul.

T.o.m våran "vinterhund" jerka har stannat inne när det var -28 grader, såå uttråkad stackarn.

Rasmus och jag har iaf fixat mat åt stackars pippisarna i kylan, det är Rasmus uppgift att hänga ut "bollarna"

och det sköter han perfekt.

 

förutom våra innomhusaktiviteter, har jag jobbat 3 nätter i veckan sen skulle jag jobba en kväll och en dag men då slog förkyldningen till med buller och bång. Jag kände redan när jag jobbade natt att jag började få ont i halsen så jag visste att det var på G.

Ja, roligare än så vart det inte denna vecka.

Idag söndag har jag iaf varit uppe på benen, det enda vettiga jag gjort idag är att renbäddat alla sängar och vikit  tvätt, orken räckte inte till nått mer.

Hoppas på en bättre vecka nästa vecka... Ha de gott kram fr sjukstugan



Av Pierre - 12 januari 2013 13:52

Lördag em....omkullkastade planer då temperaturen visade -24 grader i morse, det blev en "kojdag" istället, men det är ganska skönt. Vi eldar och eldar, tvättar och pyzzlar på hemma.

Just nu har mogge och Rasmus somnat på soffan, så jag fick lite "egen tid" vid datorn ;)

Jag är pigg, fick sovmorgon av min kära make idag, men å andra sidan har jag varit uppe halva natten.

Har haft en av få "vaknätter" med Rasmus faktiskt.

Jag hade lite på känn att nått var pågång, när jag hämtade honom från dagis igår...han var snorig.

På kvällen hörde jag att han andades konstigt när han sov och det dröjde inte länge förän han vaknade och fick inte åt sig andan. Han lät bedrövlig...jag tänkte f...n håller ungen på att utveckla krupp, jag har aldrig haft nått "kruppbarn" så jag vet inte exakt hur de låter egentligen.

Ju mer han grinade och vart hysterisk, ju värre vart det, så till att börja med fick jag försöka lugna ner honom, vilket tog ett tag, ligga ner gick inte alls, så vi vi suttit halva natten han och jag och lyssnat på hans andetag...

Det var nästan så att jag var på G att åka in med honom, just för att vi bor 30 minuters bilväg från sjukhuset och det ända i läkemedelsväg jag har hemma, är barnalvedon, pinsamt..och man är ivasyrra.

Hur som haver, när han vart lugn fick han till andningen oxså och somnade av utmattning i min famn och har fått sovit halvsittandes i natt, det har funkat bra.

Idag tempar han och snorar, så en "kojdag" blev det av många orsaker kan man säga.

Iallafall, har jag funderat på idag ifall Rasmus får en släng av förkyldningsastma när han blir förkyld.

Detta har hänt en gång förut när vi var uppe i borgafjäll när han var mindre....någon som har erfarenheter om detta?? det är bara lite tankar jag har???


Annars har vi mest jobbat, jobbade natt förra helgen och vakade av mån morgon, ledig tisdag och jobbat

ons 9-18, tors 06.45-21.30 och fredag 06.45- 15.15 Jag har varit riktigt trött och slut i veckan, en dag är för lite att vara ledig efter att ha vakat. Jag hinner inte återhämta mig, inte bra, men äntligen kom fredan...;)

Tisdan som var min lediga dag, vart ju inte någon vilodag precis.

Då skulle julen ut och storstädning av huset, det tog hela dagen ändå hann jag inte allt, så resten har jag tagit idag istället.

Fick lite hjälp av lilleman i tisdags, vi fixade lite på hans rum. Han fick ett helt set av Brio järnväg av farmor och farfar i julklapp, så nu har vi  sorterat all briojärnväg i hans skattkista

 

 

Ja, sen var det inte kul att hjälpa till längre så han satt i sackosäcken och tittade på istället, när andra arbetade....

Gjorde, grillad kyckling, ris och currysås till middag. Jisses vad Rasmus åt, det tyckte han var gott, han tog om 3 portioner. Ja ibland behöver det inte vara så avancerat för att det ska bli gott ;)

 

Det ser ut att bli en kylig helg, så det blir nog en "kojdag" imorgon oxså. Vi har iaf köpt fönsterlister till trappfönstret nu, så vi har lite "innepyzzel" i helgen att göra.


Vi grattar våran sacharias som fyllt år i veckan, 21 år! Han har varit i Helsingborg och i Danmark över Nyår och sin födelsedag med kompisar, så vi har bara pratas vid via telefon.

Vi får dubbelfira honom senare.


 Nä nu börjar alla vakna till liv här och det är på nåder jag får sitta vid datorn för lilleman ;)

det var allt från Sorte för denna gång....

Kram Kram Annso


Av Pierre - 1 januari 2013 21:31

Gott nytt.....

Har haft några lugna och sköna dagar i fjälls.....

Var tvungen att åka tillbaka ikväll, eftersom mogge ska jobba imorgonbitti och min stora son ska ha skjuts till nattåget. Annars skulle jag lätt kunna ha stannat lite till, men men...när vi liks kommit hem, är det ju skönt att få en dag extra ledigt och pyzzla på hemma, innan jag själv börjar jobba.

 

Vi har haft det bra, milt väder - 1,5 - 2 grader ( när hade vi en sån nyårsafton sist???) mycket snö, mycket snöskottning, skoteråkning och skidåkning, ja Rasmus har haft premiär...han fick dom i julklapp.

   

 Nice style...... ho ho ho....jag vet inte hur många gånger jag fick plocka upp honom från backen och spänna fast skidorna igen och igen och igen......


En annan julklapp som vi oxså testat på fjällresan, var resekitet från kusinerna....mycket praktiskt för långa bilresor......

 

Han sov så gott med sin nackkrage och gosefilt, tack så mycket hälsar Rasse!!!


Det har inte varit någon sol dock, men otroligt milt och skönt ute, så lite skoteråkning har det såklart blivit.

Rasmus vill bara åka mer och mer.

 

 Vi packade inte med oss någon skoterpulka denna gång så han fick sitta fram med pappa....ännu bättre!!!

Frågan är, om han vill sitta i pulkan mer nu efter detta, det blir väl hunden och jag som får sitta där i fortsättningen!

   

Här var vi ute och åkte på nyårsafton, vi hade en riktigt mysig dag.

På kvällen eldade vi för fullt och grillade ute, otänkbart ifjol då det var svinkallt på nyår.

Vi åt och drack gott och väntade på 12 slaget, trodde inte Rasmus skulle hålla ut ända till 24.00 men det gjorde han.... 

Ja, han sov iof 1,5 timme på em efter skoterturen så det gjorde väl sitt till.

I väntan på 12 slaget var han ute och åkte skidor igen....jisses vad vi skrattade åt honom...

han liksom trippade fram på skidorna och när han ramlade, sa han att " skidorna tippade"... inte han....

 

Ja, skam den som ger sig.....


Vid 12 var vi ut och sköt raketer, sen slocknade han som en slaget hjälte och vi inte så långt efter.

På nyårsdagen var Mogge och Rasmus ute och åkte skoter själva, så jag kunde packa och städa undan lite ifred, det slutade med att de blev bärgade hem av några bekanta uppe i Borga...hmmm

blir jag förvånad....NEJ. Vi fick hjälp att lasta upp skotern på släpvagnen, så nu väntar det lite skoterskruvning....igen....

Det är väl som de säger: 90% skruvning och 10% åkning!!!!

Ja, nu skulle vi liks hem så det var väl desamma och vi har ju kört hela helgen så....inte hänga läpp!!

Nu har ju mogge något att göra medans jag jobbar trettonhelgen!


Ingen av storpojkarna ville fira nyår med päronen....Sacharias är i Helsingborg under nyår med kompisar och Christoffer har varit hemma och firat med sina kompisar.......vi är "ratade" ha ha ha


Ska som sagt, strax iväg och köra chrisse till nattåget. Han ska ner till Skövde och hälsa på pappsen några dagar och farmor och farfar, det blir nog skoj för honom, själv ska jag jobba trettonhelgen så det händer inget spännande här hemma.

Nä, måste sluta här...ska ut och kissa vovven sen rullar vi iväg mot nattåget, hoppas det inte är halt.... har regnat lite ikväll, på snön...gillas inte...

Ha´de gott kram från nattsuddaren



Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards