Alla inlägg under november 2018

Av Pierre - 25 november 2018 22:14

Ännu en vecka till handlingarna.... den har varit fylld med diverse.

Jag har b.l.a varit på utbildning i 2 dagar. Det märks att man inte är van att sitta still vid en "skolbänk" längre, har varit så trött på kvällen, haft nästan "skallebank" blandat med nervositet skulle jag tro. Förutom att ha suttit och lyssnat på föreläsning, har vi hållit föredrag själva och tränat olika senario på simuleringsdockor. 

Ja... det har iaf varit en bra utbildning. För er som vet vad TNCC är, så är denna kurs ganska lik, hur man systematiskt tar hand om en patient i livshotande tillstånd (ABCDEF).

 

 

Mycket att plugga in (liksom TNCC kursen var, när man gick den, en gång i tiden). Godkända instruktörer är vi nu iaf och ska utbilda vidare under vintern/våren, ska bli intressant och spännande, helt klart   . 

 

Varför inte ta en födelsedag till, när vi liks håller på...... 

Hipp Hipp Hurra min kära Mogge på din dag     .......

 

 

 

Det firade vi med paket och smörgåstårta och lite fikabesök av nära och kära, men NU hissar vi ner födelsedagsflaggan för ett tag....

 

 

 

Den används flitigt under november här hemma, nästa gång blir i Januari, då Sacharias fyller år. 

 

Torsdag, var jag hos mor och hjälpte henne med diverse under förmiddagen, sen åkte jag direkt till hospitalet för ett kvällspass (14.30 - 21.30). 

 

 Fredag, äntligen ledig..... var faktiskt på stan, det var "black friday". Gillar egentligen inte det uttrycket, ursprungligen "firar" man ju det i America, för att man sålde och köpte slavar den dagen. Vad är det att ta efter ? Allt för att vi ska handla mer.

Jag fyndade lite julklappar iaf..... inget åt mig själv....Nja... det blev 3 kassar med mat till Annso och en ny kupévärmare till bilen. Den gamla gav upp i veckan... kul... NOT, när det var - 17 grader en morgon, när jag skulle iväg på kurs   .

 

   

 

Väldigt roligt att leka med en ICA påse, ha ha ha.

 

Rasmus följde med mig på stan, för han skulle klippa sig. I väntan på vår tur, gick vi på Café Petter och lyxfikade, så mysigt och gott   .

 

 

 

Det var välbehövligt, ha ha ha, både att få mysa en stund på Café  och att klippa Rasse. Hans hår växer som ogräs. Nu är han iaf nyklippt och fin igen   .


Helgen har varit lugn...

Lördag, jobbade jag kvällspass igen, Mogge hade jobbarlördag och Rasse var hos en kompis. Söndag hade jag långpass (06.45 - 21.30) Rasse och Mogge var lediga, de hade varit i skogen och letat en adventsgran, räknat lite matte och varit på innebandy. 

Granen lyste så fint, när jag kom hem ifrån jobbet igårkväll   . 

 

 

 

Idag är det måndag... det har snöat lite här i natt, det blir betydligt ljusare och finare ute tycker jag. 

Medans Rasse varit i skolan, har jag varit hos mor och hjälpt henne sätta upp julgardiner, ljusstakar, stjärnor och gjort lite adventsfint. Inge större jobb egentligen , hon har bara 3 fönster att fixa ( vardagsrummet, köket och sovrummet) hon vill inte ha så mycket julsaker framme, nån enstaka jultomte, julduk och ljus. 

Jag själv har lite mer, ha ha ha.... tycker det är väldigt mysigt att göra advent/julfint. Jag ska jobba 3 nätter först, innan jag tar fram mitt. Är rädd för att jag har en sabbotör här hemma i år. Tomtar och grejer lär inte få vara i fred för vår Maja sötnos   .

 

     

 

Det var väl vad jag hade för denna gång.... ska återgå till maten på spisen. Tog fram grytbitar, nästan så att jag ångrar mig, det tar sån tid.... men men.... jag kan ju göra annat medans det puttrar på spisen, idag serveras det alltså älggryta och potatis..... inte det sämsta   . 

Avslutar med min sista bild.... efter att ha varit mulet, grått och kallt i en evighet, blir man så glad när solen tittar fram en morgon...

 

 

 

Det kan ju faktiskt vara fint ibland (sällan) i november   Får vara glad för det lilla !

Ha´de gott kära vänner, kram Annso

 

 

Av Pierre - 18 november 2018 20:23

En intensiv vecka går mot sitt slut....

Gick av mina nattpass i tisdags, efter några timmars sömn, kom Rasse hem från skolan. Vi satt med matteläxa fram tills simkompisen knackade på dörren och det blev dax för middag och träning. 

 

 

 

Vips, så försvann den kvällen...

 

Onsdag, svängde jag runt med dammsugaren, skurkäppen, dammtrasan och gjorde tårta samtidigt, ha ha var effektiv som tusan. På em hämtade jag mor och syrran, de skulle fira Rasmus och Mogge samtidigt och naturligtvis se lilla Maja   .

Ja... hon var fundersam och nyfiken över vad detta var för konstig sak, rolig att sitta på iaf  .

 

 

 

Vi hade en trevlig kväll, tror Rasse tyckte det var kul att moster och mormor kom och hälsade på och glad över paketen. 

Vi åt gott. Rasse hjälpte till och gjorde förrätt..

 

   

 

Varmrätten blev Tjälknöl av älg och potatisgratäng ...

 

 

 

Efterrätt blev födelsedagstårta...

 

 

Vi var alla mycket mätta och belåtna   .

 

Torsdag... Rasmus riktiga födelsedag. Såklart vart det uppvaktning på säng med sång, fika och paket.

Hipp Hipp Hurra... någon låg på aga och väntade i sängen tror ja   ...

 

 

 

På kvällen dök det upp lite gratulanter, det vart tårta och fika ännu en gång... tackar ödmjukast för fina presenter, Rasmus verkar supernöjd.

 

   

Farfar Janne fastnade på bild   .

 

Fredag, åkte jag in till stan och handlade medans Rasse var i skolan, både åt mor och åt oss själva. Resten av dagen vart div. hemmapyssel, vi åkte på Smyrna på kvällen, för lite pyssel, fika och sång. Det var ett tag sen vi kom iväg dit. Denna gång ville han faktiskt pyzzla.

 

 

 

Robot tillverkning med "kul lera".

 

Äntligen helg, som Rasmus har väntat och längtat.... roliga saker på G, först badresa sen kalas   . 

Lördag då. Varje år åker Idrottsföreningen på badresa till Ö-vik, de ordnar buss och inträde för alla barn och föräldrar, som har varit aktiv i Resele IF. Jätteskoj såklart, att åka med alla kompisar till paradisbadet.

 

   

 

Efter en heldag där, var vi sådär lagomt mosiga och somnade gott på kvällen kan jag säga. 

Söndag - en del förberedelser, sen " in i dimman i 2 tim " ha ha

 

     

 

Nja... så farligt var det inte, men fullt ös iaf, med 11 glada ungar som fikade, dansade och lekte. Rasmus tycker väldigt mycket om att dansa, så det ska vara disco såklart. Jag hade inte möjlighet att ta kort då, för jag lånade ut min telefon med spotify till Morgan, som var DJ... men vi skrattade gott, för vilka "moves" våran son gör    med hulkendräkt !!! Det såg så roligt och häftigt ut !! Ha ha ha. Tror de hade roligt iaf och Rasmus verkade nöjd med sitt kalas   .

 

Ja... vi avslutade söndagen med innebandy på kvällen...

 

 

 

Återigen somnade vi som stockar... en intensiv och rolig helg.

 

En ny vecka är påbörjad. Har haft en sk. postop tur idag ( 09.30 - 18) vilket innebär att jag är hemma 18.30 på kvällen, har precis ätit och druckit kaffe med min make, man hinner inte göra många knop hemma sånna dagar. Det blir nog en tidig kväll för oss, vi ska alla upp i ottan imorgonbitti. 

 

Veckans Maja bilder kommer här....

 

 

Inspekterar sin nya klätterställning ( Rasse fick den i present b.l.a till Maja) Den gillar hon   . Annars gillar hon att ligga i fönstret, inklämd mellan en lampa och blomkruka  .

 

   

 

Ja, det var väl vad jag hade för denna gång... säger Tack och Hej här, Kram Annso

 

 

Av Pierre - 11 november 2018 19:42

Hallå i "grårusket"....

Såå grått, trist och deppigt. För min del får snön gärna komma, så det blir lite ljusare och finare ute. November tycker jag är helt klart den värsta månaden på hela året, man skulle egentligen åka iväg till sol och värme denna årstid.. suck   . Ingen ide att sitta och drömma just nu....

 

Här har veckan rullat på i rasande fart. 

Har jobbat och vanligt vardagsstök, med fritids, matlagning, läxläsning, träningar m.m

 

   

Rasmus kämpar på i simhallen   .

 

När jag vakade av, var jag till mor och hjälpte henne med sitt och fredagen gick åt till att följa med Mogge till Umeå. Det var inte direkt en nöjesresa om jag säger så. Jag satt här och väntade på Mogge...

 

 

 

 Mogge har haft ont i en axel ett längre tag, därav detta besök. Vi får väl se hur allt utvecklar sig, han fick  träffa en doktor som ville operera han på studs, tror jag   . Nu väntar vi in ett MR svar i veckan. Tror att min kära make hade förhoppningar om en rtg och en kortisonspruta - klart! men nja.... riktigt så blir det nog inte. 

Efteråt bjöd Mogge på lunch, mycket trevligt när vi är i "storstan". O´learys om Mogge själv får bestämma   

 

   

 

Sen handlade vi lite småjox och åkte hem 21 mil igen. Rasmus var i skolan och följde med en kompis hem den dagen, det var snällt, så slapp man ha en tid att passa och stressa hem. 

 

Lördag, hade jag en hemmapysseldag sen på em/kvällen var det kusinkalas. Kusinen Hillevi fyllde 8 år, Grattis, Grattis tjejen. Det var fullt ös med släkt, familj, vänner, paket, god mat och tårta   .

 

   

 

Vi åkte 2 bilar dit, så jag kunde åka direkt till jobbet därifrån och Mogge och Rasmus kunde åka när de ville. 

Jag har som sagt jobbat lördag och söndag natt och fortsätter till tisdagsmorgon, så i skrivandets stund har jag 1 natt kvar, innan jag är ledig igen.

 

Söndag - sov jag såklart på dan, när jag klev upp på em, hade jag en kille som stod och studsade av förväntan. Vi skulle fira Mogge på farsdag. Rasmus hade gömt paketet i sin garderob och skrivit kort och jag hade bakat en gokaka dagen innan och förberett   . Grattis bästa Mogge på farsdag    för det mesta brukar farsdag inträffa mitt uppi födelsedagar här, så farsdag kommer alltid i skymundan, men inte i år. Idag fick han en egen dag.

 

 

kolla in stavningen på "älskar".... ha ha, lillgubben   . 

Sacharias kom förbi i samma veva och grattade farsgubben, så vi fikade tillsammans och han stannade på middag. Gjorde lasagne, så vi vart mer än mätta ! 

Avslutade farsdag med innebandyträning på kvällen.

 

 

 

Ja... vår nya familjemedlem Maja då.... det är fullt ös medvetslös på henne, ha ha, allt ska ju undersökas i sitt nya hem. Diskmaskinen är tydligen extra intressant, mina blomkrukor, mattor m.m 

 

     

 

Hon håller igång periodvis på natten oxså, så stackars Rasse har väl haft lite sådär med sömnen under veckan. Igår fick vi faktiskt stänga dörren till hans rum, så han skulle få sova i fred. 

När hon har sovit klart, så är det klart för alla.... då ska det busas och lekas, även om det är mitt i natten, ha ha 

Lillgumman  . Det ska bli väldigt intressant och se när det blir dax för julgran... hmm.... är rädd för att den lär vara omkullvält mest hela tiden, ja.... vi får se hur det går.

 

Imorgon är det 13 nov. Min Christoffer fyller 25 år, Hipp Hipp Hurra på din födelsedag   Inte klokt att vi har så stora barn. Minns det som igår när han föddes, på den tiden låg man inne en hel vecka på BB, snacka om att tiderna har förändras. 

 

 

Med denna bild grattar jag dom båda två på deras födelsedagar, chipsvinnarkillarna på Liseberg   .  

 

Tyvärr är han ute på övning och inte kontaktbar i veckan ( oxså ett sätt att fira sin 25 årsdag på ) men vi har firat honom lite i förskott och vi har skickat paket, som han får hämta ut när han kommer hem iaf. 

I veckan som kommer, fortsätter vi med födelsedagstemat..... vi kör allt eller inget, ha ha.... mycket tårtätning och paket blir det just nu   . 

Ha´de gott kram Annso

 

 

 

 

Av Pierre - 5 november 2018 08:24

 

Go dagens, vaknar till en kall, dimmig och gråmulen novemberdag. Har precis skickat i väg Rasse med skolbussen. Han var trött i morse. Det var svårt att komma isäng och komma till ro i gårkväll, han somnade sent. Tror han ligger på aga och lyssnar efter Maja. Försöker säga att han inte behöver kolla hela tiden vart hon är eller ropa på henne så fort hon jamar   men det är lättare sagt än gjort. 

Ja... Rasmus har nu äntligen blivit djurägare (som han drömt om så länge) . Vi var och hämtade henne i fredags, en stor dag. 

 

   

   

 

Hon har blivit döpt till "Maja sötnos" inte att förväxla med Maja gräddnos, ha ha ha

 

Det är en förtidig födelsedagspresent, närmare födelsedagen än så fick vi inte till, för hon var helt enkelt  leveransklar nu. Rasse har väl egentligen drömt om en hund men.... Mogge och jag var ganska eniga om att en hund kan vi inte ha, som livet ser ut just nu. Vi jobbar för mycket, ingen av oss har möjlighet att åka hem på lunch och rasta, ingen av oss kan ta med den på jobbet o.s.v visst skulle vi kunna ha en "hundgårdshund" som Jerka var.... men det blir ett ständigt samvete att han får sitta ensam i hundgården för mycket. Jag vill inte det. 

Nä... på så vis är det enklare med en katt för oss. De är mer självständig. Var lite nervös att Rasse skulle bli besviken men.... det hade jag inte behövt att vara. Han var överlycklig när han fick reda på vad som var på G. Det var den bästa present han nånsin fått, sa han   . 

 

Ja.... veckan i övrigt då....... 

Det har varit novemberlov som sagt och jag har varit ledig med Rasmus. Det har varit skönt. Har inte haft nägra större planer utan bara varit hemma. Vi var på badhuset i början av veckan en dag och gjorde stan en dag för att b.l.a köpa det sista kattgrejerna, sist jag skrev här. 

Tisdag, hade jag en bakdag. Har lyckas baka både bullar, chokladbollar och kokoskakor iaf, få se om jag får till nått mer senare.

 

Onsdag, hade Rasse kompisbesök på dan och på em var vi hos mormor och hälsade på. Det tyckte hon var skoj att få träffa Rasmus, annars är jag ju ofta där, när han är på skolan. Vi handlade mat åt henne och fikade tillsammans sen. 

Torsdag, var det kompisbesök igen   och på em åkte vi in till parken för att hjälpa till med ljuskvällen. Simklubben är med där och ordnar spökstig med tipsrunda, fiskedamm och fikaförsäljning. 

Vi var med och spökade på spökstigen, ha ha ha.... vad gör man inte för simklubben.

 

         

 

Rasmus tyckte det var jätteroligt. Nja... jag hade oxså ganska kul ska jag väl erkänna, men det var kallt. Det vart lite klirr i kassan för simklubben, så det är ju huvudsaken och vi tände ljus såklart, för sjukvården i V- norrland. 

 

På fredan var Vi på kyrkogården och tände ljus på pappas grav. Det är verkligen fint där under allhelgonahelgen med alla ljus och de bjöd på glögg och pepparkakor   det var värmande och gott, den kylslagna och regniga dagen.

 

   

Det blir såklart en del funderingar och prat om döden, begravning och zombies   . Vi gick bort mot minneslunden och jag försökte förklara varför de inte har nån gravsten. Nja.... jag vet inte vad som rör sig i Rasmus huvud. 

- Åh fy så hemskt att brännas !! sa han förskräckt !

Det ville han inte höra talas om. Tänkte att det är ingen ide att tala om att jag själv vill ligga i en minneslund, den dagen det är dax.... han var inte mottaglig för det, ha ha 

Det får jag ta med stora sonen istället   .

Sen glömdes det allvarliga samtalsämmnet bort, då det var dax att hämta Maja.

 

Stackarn gömde sig under soffan mest hela fredagskvällen, hon var livrädd, men tillslut vågade hon krypa fram   . Ja... mycket mys med kissen har det varit i helgen som ni förstår och många kattbilder   

 

                       

 

Inte så lätt att ta kort på henne, för hon är inte still en sekund när hon är vaken, ha ha, men dessto mer när hon sover.

 

I söndags var vi till farmor och farfar och hälsade på. Tänkte i mitt stilla sinne att halva huset är väl omkullvällt nu när vi kommer hem, men närå, hon hade skött sig faktiskt. 

....

Det vart en paus i skrivandet (igen).... (det har nu hunnit blivit onsdag). Ibland händer det saker som vänder upp och ner på vardagslivet. Mindre roliga saker som jag inte vill dela med mig av här, av respekt. Jag har börjat jobba igen och sprungit i mellan avd 16, suttit i telefon till höger och vänster. Blivit så arg så arg, förtvivlad och ledsen. Jag brukar inte slå mig för bröstet och tala om vad jag jobbar med ( ska inte behöva göra det egentligen tycker jag) för det har inte med saken att göra, men banne mig.... Det ger mig fördelar att röra om i grytan, tragiskt men sant. Jag är en jäkla krigare när jag vill... ha ha ha. Med det sagt, lämnar jag ämnet.... Det har gått bra och det är huvudsaken.

 

Nä.... åter till vardagslivet, spagetti och köttfärsås står på agendan, hämtning på fritids, läxläsning, nattjobb och ja ops... man måste rengöra en kattlåda oxså nu för tiden   .

 

Ha´de gott kära vänner, kram Annso

 

 

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards