Alla inlägg under april 2019

Av Pierre - 28 april 2019 09:12

Hallå där 

Det är söndagsmorgon och det ser ut att bli en fin dag, härligt. Har lovat Rasse att vi ska ta fram cyklarna idag och ta en cykeltur. eftersom vi varit borta hela påsklovet i princip, har det inte hunnits med tidigare.

Ja... om jag ska ta vid där jag slutade sist.... blir det skärtorsdag.... Rasmus gick sin sista dag på skolan innan lovet, Mogge jobbade till 18 och jag var hemma och tokpackade, tokstädade i en salig blandning.

 

Långfredag, rullade vi äntligen iväg, upp mot fjälls. Det hade vi sett framemot allihopa... att få vara ledig tillsammans. 

Väl framme, mötte vi upp familjen Bäckström som åkt upp tidigare än oss. Vi kastade in all vår packning sen hamnade vi på fika hos dem   . 

Ja, nångång under vår trevliga fikastund hos Peter och Carina började jag få jäkligt ont i ryggen/svanken/höften, jag visste inte vilket, men jag for som en orm för att hitta en bra sittställning. När vi skulle gå tillbaka till vår stuga på kvällen kunde jag knappt gå, jag haltade som en gammal tant. Det skar som en kniv inne i höften, vad tusan har jag gjort nu ?? Jag fattade ingenting. 

Det gick väl sådär att sova på natten, det spelade ingen roll om jag låg på rygg, höger eller vänster sida, det gjorde lika ont hela tiden. Måste ha fått Ichias nerven i kläm, då även låret var involverat. En ny erfarenhet, det har jag aldrig haft förrut. Här hjälper det inte med en simpel alvedon, men man har ju toktur ibland, för Carina hade voltarentabletter med sig, I love you min vän   Jag hade aldrig klarat av denna vecka utan voltaren, kan jag säga.

 

Dagen efter var det påskafton och fantastiskt fjällväder. Vi skulle ut på skoterutflykt med fam. Bäckström. Nja gick väl sådär för mig... Mogge fick i princip lyfta i och ur mig i skoterpulkan, ha ha ha, när jag väl satt där var det ingen fara. 

Det vart en härlig dag på fjället iaf, med mycket tok och skratt, sol och grillning   . 

 

                     

 

Vi fick trevligt besök på em. Rasmus gamla kompis Valter ( som flyttat till Uppsala) var uppe i Risbäck på påsklovet. 3 mil från Borgafjäll, så de hälsade på oss, så skoj för grabbarna att träffas   .

 

Avslutade dagen med ett besök på "Johannas fjällkrog" med pub och god mat.

 

   

 

Inget att klaga på, trots en gnagande nervvärk hela tiden.

 

påskdagen, var det mulet och grått väder. det gjorde mig inget, jag hade sovit som en kratta på natten. Inga fler skoterturer för mig tack! Mogge och Rasse fick åka ut själva en stund på fm innan regnet kom, därefter blev det  en kojdag. Vi spelade mest kort och andra spel, tittade på film, grillade gott på kvällen.... nyttigt för vår son att vara utan Xbox ett tag, tror det har gått alldeles utmärkt faktiskt  

 

 

 


Annandagpåsk, försvann det gråa vädret och det vart finväder resten av veckan   . 

Ja vad ska man säga.... det har varit underbara dagar. Mogge och Rasse har varit ute och åkt skoter på fjällen på fm och jag har suttit i en solstol och läst, total avkoppling !!

 

   

 


På em har vi åkt till slalombacken. Rasmus har gått i skidskola där. Det har varit toppen.  Vi har hejjat på vid sidan om. Tanken var att vi oxså skulle åka lite slalom med honom men... det ville jag inte med höften. Det började faktiskt släppa lite i mitten av veckan men jag ville inte chansa. 

Rasmus var rätt nöjd ändå. Han hade en supermysig kille som var skidlärare och längtade varje dag till skidskolan, efteråt fick han åka själv, tills han blev less. Lagomt till Afterskii, ha ha ha   .

 

                                 

 

När det var dax att åka hem ( efter en vecka) var jag smärtfri.... jamen tack då... vad var detta nödvändigt för... kanske var tanken från han där ovan, att jag skulle INTE åka skoter, INTE skidor.... bara sitta i en solstol och läsa en vecka.... och bränna snoken.... vad vet jag.... härliga dagar har vi haft iaf, trots allt.

 

Ni vet hur det är när man kommer hem.... massor att ta hand om, packning, tvätt, fylla på kylskåpet, gå i genom post, lasta av takbox, skidor, skoter och skoterpulka m.m m.m 

Vi har haft fullt upp, jag tvättar skoterkläder, vinterkläder för fulla muggar. Mogge har tvättat Annsos bil, man tackar   

 

Igår 27/4, fyllde syster yster år. Hipp Hipp Hurra på din födelsedag   . Den firade vi på em/kvällen med mor. Vi brukar göra lite gomiddag tillsammans och fira hennes födelsedag, men eftersom vi inte hunnit förbereda nånting så gjorde vi det enkelt för oss. Det blev tacos och glassrulltårtor till efterrätt.

 

   

 


Tror hon vart väldigt glad över sin present iaf. Hon frågade mig redan i vintras om vi inte kunde boka biljetter till detta.....

 

 

Jomenvisst... en perfekt födelsedagspresent, så jag har "halat ut" på detta hela våren, tills denna dag. Trevligt,  ser framemot diggiloo gänget till sommaren   . Grattis Grattis si   . 

 

.................

 

 Det vart paus i skrivandet..... vi har förflyttat oss några dagar. Nu är det tisdag.

Söndag då.... Vi tog fram cyklarna och fixade till dem. Var såklart tvungen att ta en cykeltur på byn i härligt väder   sen pysslade vi mest på här hemma. Dagens projekt blev att städa altanen och skura utemöbler för mig. försökte ladda inför att börja jobba igen. Jag skulle gå ut på nattpass på kvällen nämligen.

 

Mina tankar är lite splittrade och sorgsam. Har haft tät telefonkontakt med Chrisse några dagar. Han sitter nu och "vakar" på sjukhuset i Göteborg med sin pappa och farfar över fina fina farmor Berit. 

Det var bestämt sen länge, att han skulle åka dit några dagar över sista April och hälsa på.... men det var inte på detta sätt  . Efter en längre tids sjukdom, går det inte längre.... 

Alla är ledsen på sitt sätt såklart och det är jobbigt. Försöker stötta sonen så gott jag kan via tel, men.... det är svårt på nått sätt, för man kan ju inte önska "krya på dig" el "att det här går nog bra" i detta läge. 

Hon har kämpat länge med denna skit sjukdom med huvudet högt och gott humör trots allt, så... All heder och respekt fina goa Berit   . Med det sagt, vill jag inte skriva mer om det, i nuläget.

 

Måndag, bara flöt förbi. Rasse började skolan igen, Mogge jobbade och jag sov. På em/kvällen var vi på karateträning. for direkt därifrån till jobbet och Mogge plockade med sig Rasse hem i vanlig ordning. 

 

Idag (tisdag) blir en lugn dag, trots sista April. Vi jobbar/sover. Tänkte inviga altanen i kväll iaf och grilla lite större planer än så, har vi inte. 

Ja... det var väl allt jag hade för denna gång, gott folk.... på återseende.

Kram Annso

 

 

 

 

 

Av Pierre - 14 april 2019 19:51

Hallå... Ännu en vecka har gått, April bara susar förbi och jag hänger inte med i vanlig ordning   . 

Vad ska jag berätta om den gångna veckan då......

Det har varit fina dagar och lilla Maja har fått varit ute några gånger, hon blir tuffare för varje gång...

 

 

 

Idag har hon faktiskt t.o.m fått varit ute fritt. Hon höll sig bara runt huset, men det lär väl inte hålla så länge, om vi fortsätter släppa henne   , måste ta tag i kastrering på henne efter påsk, helt klart.

 

Kom ihåg att jag skrev, att det är lugnt med födelsedagar ett tag, till slutet av månaden iaf... nja... inte riktigt. Vi var till vår granne faktiskt en kväll och uppvaktade herrn i huset på bemärkelsedagen. Det var trevligt med kaffe och surr... och god smörgåstårta. Grattis Grattis   .

 

 

 

Annars har det rullat på med de vanliga vardagsgöromålen. Var till min mor, när jag var ledig och hjälpte henne med sitt, gjorde lite påskfint i köket och hon fick tulpaner på bordet, det uppskattades   . 

Hemma som sagt, vart det sparsamt med påsk, eftersom Maja fullkomligt attackerade påskpyntet. Det låg påskris, fjädrar, dekorägg över hela golvet. Istället fick det bli lite påskris ute på bron, av de stackars fjädrar som blev kvar.... det får duga  .

 

 

 

Tog en dag och agerade köksa oxså, jag kände mig riktigt nöjd faktiskt. Gjorde en Thaikycklinggryta (som Rasmus är väldigt förtjust i) köttfärsås till dagens middag + en full låda till, förberett Tjälknöl, grillskivor m.m 

 

 

Nu har jag laddat mat för hela påskveckan i frysen, det känns bra   .

Förutom det, har vi varit iväg på träningar. Inga bilder denna gång, för vi hade föräldrarmöte under tiden. 

Ja.... vi ska kanske gå en funktionärsutbildning i Juni. Fy tusan.. hur nu det ska gå.... Som jag sagt tidigare, jag kan ingenting om simsporten som sådan... men det är väl dax att lära sig. Det behövs otroligt många funktionärer vid en simtävling, har jag nu fått lära mig   . Det är ju vanligtvis 8 banor , alltså 16 funktionärer ( 1 på varje kortsida, som ansvarar för korrekta vändningar, starter och målgångar m.m 

Utöver de som dömmer efter långsidorna av bassängen, ni fattar... mycket folk behövs. 

Ja, det ska bli intressant...... det är en heldagsutbildning + 2 dagar med praktisk dömning under simtävling för att bli godkänd....... Känner mig väldigt tveksam.... skräckblandad förtjusning kanske jag ska säga. Hmmm.... hur hamnade jag i detta..... Ha ha ha.......

 

I fredags var det begravning av  morbror i Umeå, det har varit lite fix och trix innan, med blommor o.s.v    Ja.... vad ska man säga. Det är alltid tråkigt såklart. Har inte så mycket mer att säga om det..... man får sig en knäpp på näsan helt enkelt, ingen av oss lever för evigt, så LEV och njut av livet ! 

Med det sagt, vill jag inte skriva mer om det här. Jag blir sentimental, det är bara jobbigt att läsa   .

 

I helgen har jag jobbat och gör fortfarande i skrivandets stund. Man är typ helt osocial med omvärlden . Mogge har servat skotern, fixat med däckbyte. Rasmus hade kompisbesök. När jag klev upp på em, var jag tvungen att gå ut på altanen och sätta mig i vårsolen....andas vårluft, så underbart   Vilket härligt väder det varit

i helgen !!

Vi plockade fram grillen och grillade hamburgare till middag, något som vart uppskattat av kidsen.

 

 

 

Söndag, sov jag såklart. Mogge och Rasmus var hos farmor och farfar. De kom väl hem i princip när jag klev upp på em. Det var lika fint väder denna dag. Vi tog en prommis, behövde det kände jag. Rasse åkte sparkcykel...

 

   

- Jag älskar mitt liv mamma !! säger han lyckligt helt plödsligt...det kom direkt från hjärtat   .

Ha ha ha, jag blev så brydd.... men glad och varm i hjärtat, gounge. 

Ja, nog har du det bra min son, det finns så mycket barn, som inte har det bra där ute. Dagens bästa stund    sen vart det mest snack om maskar i stället. Hur stor är världens största mask, var finns den, han skulle hem och googla på det, måste höra med honom sen, om han hittat nått svar på det    .


Ja.... det vart en paus i skrivandet.....Det har hunnit blivit onsdag och jag har vakat av idag. Har i princip bara jobbat och sovit, sen sist....och varit på simträning. nu är det uppehåll över påsklovet.

 

 

 

 Så...idag har jag sovit lite på fm då, sen åkte jag till min mor, handlade och skurade rent på hennes balkong, Torkade av möblerna o.s.v . Inte klokt, det är nästan 20 grader varmt. Skönt om hon kan sitta där ute i påskhelgen, när det är så fint väder. Har haft en himla energi ( för att vara en "vakaavdag") men jag lär väl kracha ikväll, skulle jag tro.

Nä hörrni, dax för middagsbestyr hos fam. Pierre, Ha´de gott Kram Annso

 

Av Pierre - 8 april 2019 07:27

Vaknar upp och ser att det är helt vitt ute, så typiskt April, ena dagen är det vår, nästa dag vinter igen. Tur att man inte har bytt till sommardäck än   .

 

Veckan har iaf varit ok....jobbade mitt över veckan och ledig helg, skönt. Rasse och jag har varit iväg på div. träningar i vanlig ordning. Vi har införskaffat nya simbyxor och nu simmar han fortare än vanligt.... enligt Rasmus   ha ha.

 

 

Här skulle de simma två och två och göra "High five" på vartannat simtag... inte så enkelt   .

 

 Onsdag, var jag ledig över dagen, innan nattpass. Jag var till mor och gjorde mina sedvanliga uppdrag. Si var oxså ledig denna dag så vi hade date hos mor. Vi behövde prata i genom hur vi ska göra med begravning, blommor m.m som äger rum denna kommande vecka, på fredag i Umeå.  

(Jag behöver veta, för att ta ledigt från jobbet isf, fixa barnpassning m.m m.m) Hur som helst är beslutet helt hos mamma. Vill hon åka, åker vi. Vill hon inte... fine, då är det så. Inget roligt samtalsämne direkt, men det måste göras.

 

Efteråt var Si och jag på stan en stund. Jag hade ett presentkort från i julas, som jag tänkte skulle gå till ett par nya jeans. Jag hatar verkligen att stå i provrum och prova kläder !!! Mitt humör sjunker till botten , se sig själv från alla vinklar, Bha...   . 

 

 

 

Ett par nya jeans vart det iaf, inget annat.

 

Jobbade därefter 2 nätter och vakade av på fredagsmorgon. Sov på fm och klev upp strax innan Rasse kom hem från skolan. Vi fikade lite "mellis" och åkte på byn för att hämta ut paket. Det var fantastiskt härligt vårväder   så vi köpte glass och satt ute i solen en stund. Skönt att tanka dagsljus och få lite vårkänslor.... 

 

 

Vi var tvungen att prova en nyhet... Trocaderoglass. Föll mig helt i smaken, ha ha ha, som älskar Trocadero  .

 

Helgen då .... Ja....det härliga vårvädret byttes ut till ett riktigt skitväder, som höll i sig hela helgen. Det tokregnade, blåste och ett tag snöade det "lapphandskar"... så trist, men det passade oss ganska bra. Vi var lediga och hade en massa "innepyzzel" inplanerade. Jag städade mest hela lördagen, det behövdes verkligen. Mogge har grejat på uppe i "Chrisses gamla rum". Snetaket är tilläggisolerat, ny panel är inspikat och timmerväggen är målad.... nu är bara resten kvar   , vilket är ganska mycket faktiskt... men men... det går framåt iaf. 

Smygtog ett kort.... tyckte det såg så roligt ut, för Mogge hade sällskap hela tiden där inne.

Maja Nyfiken   

 

   

 

Rasmus har mest varit med kompisar hela helgen, ibland hemma hos oss, ibland borta   . Det har inte gått nån nöd på honom, fastän hans föräldrar varit så tråkig i helgen.

 

Söndag....fortsatte Mogge med sovrumsprojektet. Jag bakade vaniljbullar...

 

 

 

Bra att ha i frysen, till utflykter, fika m.m

 

Var oxså ut en sväng och plockade in påskris och gjorde lite påskfint i köket.... men.... hur dum får man vara. Tror ni att det fick vara i fred...NEJ, såklart. Maja var heltokig och skulle ha fjädrarna hela tiden. Efter att ha vält omkull vasen för 3 - 4 gången, fjädrar och prynadsägg runt köksgolvet, fick jag nog, riset åkte ut på altanen !! 

 

 

Tagen på bar gärning !!!   .

Så vart det med det pyntet i år..... Kattskrället !!

 

Förutom renovering, städning och bullbak har vi haft lite slö och slapp tid oxså, ha ha ha. Vi har tittat klart på Jägarna serien och sett en annan miniserie som var skitspännande på Netflix....Ja, vi har haft en lugn och skön hemmahelg helt enkelt. Tror att dom blir så extra värdefull på nått sätt, när vi båda har jobb, där vi jobbar helger. Det är inte många helger vi är lediga tillsammans egentligen.

 

Idag är det måndag... på dagens agenda står, läxläsning med sonen, karateträning och nattjobb. En vanlig måndag kan man säga. 

Ja... så mycket mer, har inte hänt här. Jag tar och avrundar, så hörs vi nästa gång istället. 

Kram fr Annso    .

 

Av Pierre - 2 april 2019 08:29

Godagens...

Har precis skickat iväg Rasse till skolan i vanlig ordning, det ser ut att bli en solig och fin vårdag, trevligt   .

Nu börjar den här säsongen när det är svårt med kläder till kidsen tycker jag. Kallt på morgonen, varmt på dagarna. Fortfarande lite snö och is kvar, blött, sandigt och geggigt ute. Han gillar fortfarande att "leka" med  kompisar ute på skolgården, så han har sett bedrövlig ut när jag hämtat honom, ha ha ha, men det är ju bara härligt på nått sätt. 

Har köpt gummistövlar åt han iaf och letat fram ett halvfodrat regn/vindställ som jag köpte ifjol åt honom, när vi skulle fjällvandra. De får fungera som "lekställ" så länge. Jag måste börja kolla efter en vårjacka oxså, han har vuxit ur jackan han hade....Det är dax för klädinköp helt enkelt !

Ja...i övrigt har veckan lunkat på i samma fotspår som vanligt. Jag har jobbat, varit hos mor och hjälpt henne med sitt, varit på karate och simträning.

 

 

 

Eftersom jag jobbat, kör vi med byte på badhuset, ha ha. Mogge kommer dit och hämtar upp Rasmus efter träningen och jag blir kvar i stan. det är en 1 timme där i mellan innan nattjobb, så jag brukar passa på att göra några ärenden, handla, åka till mor eller åka tidigare på jobbet och dricka kaffe med kollegor   . Denna gång åkte jag och tvättade bilen innan  t. ex.  Den var såå smutsig...

 

 

 

Det sorgliga är att den är lika smutsig igen....otacksamt.

I helgen har vi mest kalasat   

3 födelsedagar har vi avverkat. Kusinen Hugo fyllde 10 år, Mogges lillebror Daniel fyller 41 år och vår fina vän till lika gudmor Carina, fyller 50 år ! HIPP HIPP HURRA på er allihopa           

Vi hade fullt upp, ha ha ha, men väldigt trevligt, ska jag väl säga. Först var vi till "Haga" och grattade Hugo och Daniel. Grattis på er   . Alltid trevligt att hälsa på och Rasmus var med kusingänget.... han ville inte åka hem på kvällen, vilket jag förstår. 

 

   

 

Lördag, vart en mellandag.... Mogge hade "jobbarlördag". Vi var hemma, städade lite ( ett nödvändigt ont) det var så grusigt och grejer överallt, phu.....

Vi var ut för första gången, med Maja oxså....Ja... stackarn... det var visst läskigt "där ute"   .

 

     

 

Hon skakade i hela kroppen och var så rädd, ville bara krypa upp i famnen och bli buren. Hemma på gården gick det bättre, då vågade hon gå omkring lite och nosa på allt iaf   . 2 svängar har hon fått gått ut i helgen. Vi får öva lite mer på detta framöver ;).

 

Söndag, var Rasse med en kompis. Mogge var på Styrelsemöte för idrottsföreningen och på em åkte vi på det tredje kalaset. Carina hade "öppet hus" för alla gratulanter. Hade lite idetorka, vad vi skulle ge henne, men tillslut vart det en mat och showkväll på Hallstaberget och en blombuske   . 

 

   

Grattis fina kloka vän    ser fram emot en trevlig partykväll med "Queens of rock" i September  .

Nu har vi lugnt några veckor med födelsedagar fram till slutet av April och Maj, då kommer det ett skov med en massa bemärkelsedagar igen.

 

En ny vecka har påbörjats.... Igår (måndag) var det Proact möte. Vi har nu utbildat i stort sett hela sjukhuset under några veckor, ganska fantastiskt tycker jag. Det körs igång "på riktigt" på torsdag, Det är ju en del fix och trix och strul innan, men jag tror det kommer att bli bra.

På kvällen sen, var Rasse och jag på karate iaf..... jag var helt tokslut efteråt... det blev tack och godnatt ganska tidigt    . 

 Vet inte om jag har så mycket mer att berätta just nu....det vart en paus i skrivandet, det har hunnit blivit tisdagkväll redan. Har räknat lite matte med Rasse och tränat på diktamen, varit på simning.... så vi känner oss nöjda för ikväll. Återigen blir det nog tack och godnatt ganska tidigt   Kram Annso.

 

 

 

 

 

 

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards