Alla inlägg under maj 2017

Av Pierre - 28 maj 2017 20:50


Började med att vara hemma den föregående veckan, sonen hade feber och förkyld "igen", han tempade 2 dagar sen har han dragits med förkyldning i princip hela helgen.

Mogge sa nånting som jag inte tänkt på tidigare.... kan han vara pollen allergisk ? hmm..... nyser som tusan.... ja, kanske det, allting spricker ut som attan nu. 

Mogge var pollen allergisk som barn.... så det är väl möjligt att det är så   .

Vi var hemma en varsin dag med honom, sen gick vi på ledigt över helgen.

Hann måla lite på mitt sommarprojekt, när jag var hemma iaf. Tänkte att ni ska få se när jag är klar, det är lite pyzzel och knåp med det  . Annars blev det en del film, spela spel, legobygge och pärlplattor. 

Rasmus ville pärla nått fint till farmor ...

 

 

 

Onsdag jobbade jag heldag 06.45 - 21.30 ( då var Mogge hemma )

Torsdag, "flygardagen" vart en dag, med en massa ärenden, b.l.a en sväng till soptippen, handla mat m.m

 

Fredag, klämdag, kidsen var ledig från skolan..

Den dagen stod uppvaktning av farmor Lena på agendan, vi slog ihop både födelsedag och morsdag. 

Grattis Grattis   

 

 

 

En trevlig dag med blommor och blader, paket och fika. Dessutom var det äntligen dax att lasta med oss fyrhjulingen. Mycket spännande såklart.

Farfar och farbror Daniel har skruvat med den, så nu är den äntligen körklar.

 

 

 

Efter födelsedagsfirandet i Haga, var vi bjuden på grillat hos våra grannar, vi for från ena kalaset till det andra ha ha   .

Oxså en trevlig kväll, god mat, roligt sällskap och surr långt inpå natten.

 

     

Lördag, hemmapyzzel och Rasmus var såklart ute och körde och körde, han var lycklig   .

 

På kvällen var vi in på stan och kollade på det årliga eventet Crusingen.

Något Mogge och Rasmus tycker är mer skoj än jag, men jag hänger gärna med bara för att det är lite skoj att träffa folk.

 

Söndag, Morsdag... lilleman var stolt, för han hade valt ut en egen blomma till mig, på blomsteraffären   

 

 

 

Mitt i dan åkte vi till mormor och firade. Det blev tårta, blommor och lite paket, tror hon blev glad över det. Vi satt och myste på hennes balkong i finvädret.

 

 

På em, blev jag uppvaktad själv med god middag på Höga kusten hotellet   god mat, trevligt sällskap och underbart väder, vad mer kan man begära   .

 

           

 

Så... en hel del firande, av olika slag har det blivit ihelgen, och det har körts fyrhjuling naturligtvis i helgen   

 

         

 

I skrivandets stund, har vi hunnit hoppa fram till tisdag.... måndag bara svischade förbi i rasande fart. Det var planeringsdag på skolan/fritis, så kidsen var ledig. 

Rasmus fick följa med mig, mor och syrran till Dollar Store, hade lovat min mor att vi skulle åka dit som en extra morsdags present, det tycker hon är kul. Ja, jag har inget emot att åka dit heller och handla en massa (o)nödiga varor ibland   . Det vart lite smått och gott iaf. På em åkte jag hem och la mig en stund, eftersom jag skulle gå på nattjobb, men innan dess klämde vi in en fotbollsmatch på Risön.

De spelade egentligen 2 matcher men de är ganska många barn så de är uppdelade i 2 lag, för att få mesta möjliga speltid på plan.

 

 

Så skoj att titta på dom   . Rasmus gjorde mål.... han var stolt som en tupp, ha ha ha

Åkte direkt till jobbet efteråt, därav att det hunnit blivit tisdag redan.

Ja... har lite nattjobb framför mig i veckan, tänkte försöka göra lite nytta hemma oxså, vi får se vad jag hinner. Det beror ju oxså på väder och vind, om jag kan greja ute eller inne, man behöver aldrig vara rädd för att vara göralös när man är husägare   .

 

Vi har läst en del, medans han var hemma och förkyld, dels sin vanliga läsläxa men oxså dessa böcker som jag hittade i mina gömmor hemma. Nostalgi ...... mina gamla Katizzi böcker. 

 

 

 

Fattar inte att jag lyckats spara dom, och är hela dessutom. Det är fina bilder och lättläst text, så Rasmus har delvis läst själv och jag för honom.

Det har blivit en del frågor om " vad är en Zigenare egntligen ? Är dom vanliga människor ? Varför bor dom i tält och vagnar ? Varför säger de " Zigenarunge" åt henne ? vad pratar dom för språk ?

Det är inte så lätt att förklara.... utan att läga i värderingar, åt det ena eller andra hållet. 

Jag minns att jag tyckte väldigt mycket om dessa böcker och jag tror Rasmus gillade dem oxså   .

 

Nä... nu har jag inte tid att sitta framför datorn längre.... .....

Ha de gott alla vänner Kram Annso

 

 

 

Av Pierre - 22 maj 2017 15:33

Ännu en vecka har löpt förbi.... det är väl ett ålderstecken, när man tycker att veckorna går fortare och fortare   Har vakat av idag, är ovanligt pigg för att vara en "vakaavdag", beror väl kanske på att jag endast jobbat 2 nätter denna gång. Alldeles lagomt faktiskt, man är inte som en "disktrasa", som efter 5 - 6 nätter   .

Vad har då hänt här ?.......

Började veckan med 2 nätter, var sen ledig mitt i veckan och gjorde alltså 2 nätter till i helgen.

Har faktiskt varit ute och gått på ledigheten   

 

   

 

En skön förmiddag, vädret var inte det bästa, men jag klarade mig från regnet iaf ( som kom på em). Syrran hängde med, så vi gick och surrade och avslutade med plocksallad från Coop, ute i det fria.

Ja.... jag måste ju börja nångång och gå in mina nya kängor.

 

 

Ja... det är riktiga vandringskängor...... och ja.... jag ska fjällvandra.....till hösten   , så det är verkligen dax att gå in dessa med ullstrumpor på, så att de är ok tills det är dax.

Vi är ett gäng i från jobbet som ska göra det tillsammans.... en utmaning, som jag ser fram e mot, så nu vet ni det... varför jag måste vara ute och gå i mina kängor under sommaren.... i ullstrumpor, ha ha ha

Lär väl återkomma om detta, när det närmar sig   . 

Iaf på em kom regnet... det var som att himlen öppnade sig.

Vad gör man då? Jo bakar... ha ha.... nja, hade faktiskt lovat att baka lite till Smyrna på fredan, så jag höll mig sysselsatt   .

I veckan har det varit diverse avslut inför sommaren. Först karaten, som innebar föräldrarträning med kidsen. Såklart jag hängde på... så gott jag kunde. Rasmus tyckte det var kul att jag var med honom och tränade. Jag var väl smidig som en flodhäst typ, men det får jag bjuda på   . Kan väl säga att jag hade träningsvärk i låren och baken efteråt.

Sen var vi på Smyrna i fredags och för oss blev det sommaravslutning, eftersom vi jobbat i helgen och inte kunde vara med på sommarfesten i söndags.

 

Mogge har som sagt oxså haft jobbarhelg, så fotbollen föll på min lott i lördags.

Heja Reseleraketerna   

 

   

 

Tror det är mer nervöst att stå vid sidan om, när de ska vara "målvakt" phu...... men det skötte han bra, gjorde några fina räddningar och är duktig på att skjuta kanonskott. Rasmus är stor och stark, så han passar bra som målvakt eller back. Ja huvudsaken de själva tycker det är kul   .

Efter 2 matcher, väntade vi in Mogge från jobbet och åkte upp till Mats som hade bemärkelsedag denna dag.

Grattis, Grattis.....

Vi satt ute på deras altan i finvädret och smaskade tårta, riktig sommarkänsla   .

Ja... sen var det bara att åka hem och sova en stund, innan nattjobb.

Söndag, var Rasmus hos en kompis medans jag sov och Mogge jobbade.... tackar så mycket   .

Vi hade planer på att greja lite hemma på sön em/kväll men ingen av oss orkade, så det slutade med kaffe och surr hos Peter och Carina istället, det var trevligt och jag kunde åka direkt därifrån till hospitalet. Mogge och Rasmus åkte hem för duschning och förbereda inför skola nästa dag.

 

Nu vart det ett uppehåll igen.... Har hoppat fram till tisdag, ska försöka skriva klart denna gång.

Jag har målat lite...

 

  Tänkte att jag ska visa senare , vad jag har börjat pyzzla med.... mitt sommarprojekt   

Ja iaf.... vart jag hemma lite hastigt och lustigt med Rasmus idag, redan igårkväll började han få feber och tvärförkyld, han har varit som en kamin hela natten och är fortfarande ..... så det blir en oväntad hemmadag idag, få se om jag kan fortsätta måla lite idag, skulle behövas städa oxså , blä....

eller så myser jag bara med min sjuke son idag... vi får se.

Ha de gott, kram från Annso   

 

 

Av Pierre - 14 maj 2017 18:29

Det är söndagkväll, är lite "halvsegos" men nöjd över helgen. Vi har gjort det vi hade tänkt, det känns bra.   

Jobbade i början av vecka iaf och gick av nattpassen i onsdags. Jag sov halva dagen sen fick jag inte mycket gjort, den dan, 6 nätter tar ut sin rätt, man är tom på energi helt enkelt. 

Skjutsade Rasmus på karateträning iaf, medans han "karatade" svängde jag förbi hos Lotta för lite kaffesurr.

Torsdag, hade jag laddat batterierna, efter en nattssömn   på förmiddagen stod det smörgåstårttillverkning på agendan. Hade lovat min mor att göra en, till hennes födelsedag. Lovat är lovat...

 

     

 

På em/kväll, hade vi födelsedagsfirande för kära mor.... GRATTIS , det blev sång, blommor, kaffe, tårta och paket         . Avrundade kvällen med att titta på debatten på SVT 2 om Sollefteå Sjukhus, vilket jag inte skulle ha gjort, för jag blir bara förbannad och arg på eländet.

Varför ska man ha en debatt med politiker, när de vägrar lyssna på "folket" och personalen, vart har demokratin tagit vägen ??

Grrr..... Nä.... ska inte ha nån politisk debatt här..... Så jag sätter punkt.

 

Fre - lör - sön, har vi varit lediga, så lyxigt och skönt.

Jag har krattat färdigt på gården, Mogge har pyzzlat på i köket, i grova drag är vi färdig med köksrenoveringen men vi har en del "smålir" kvar eller småsnickerier. Även om det är smågrejer, så tar allt sin tid.

Nu börjar vi iaf se ljuset i tunneln.... och det känns fantastiskt .

På fre.kväll var vi på Smyrna, för lite lek och sång ute i det fria   . På lördagkväll kom Carina och Peter och grillade med oss och vi tittade på ESC.

 

       

 

Första grillningen för oss hemma i år. Vi grillade revbenspjäll och flintastek av bogblad ( från grisköttet Mogge köpte tidigare) .

Ja.... av gammal tradition måste jag alltid se på festivalen   ..... vet inte vad jag ska säga om årets ESC..... jag fattar ingenting..... smaken är som baken som sagt. Tyckte det lät som en vaggvisa, men det var kul iaf, att ett land som aldrig vunnit fick vinna. Gratulerar Portugal, men i mitt tycke.... en urkass låt ! Ha ha ha

Såhär intresserad av Schlager är Rasmus   

 

   

 

Söndag, fortsatte att pyzzla på hemma och på em var det fotbollsträning.

 

 

Till helgen är det dax för de första matcherna på Risön, något Rasmus ser framemot   .

Ja... ungefär så, har veckan löpt förbi.


Nu har det hunnit blivit måndag, tänkte försöka skriva färdigt...

 Har varit hos min mor på fm, medans Rasmus varit i skolan. Jag och syrran har hjälpt henne att göra fint på balkongen. Vi har skurat, burit upp balkongmöbler och gjort fint. Hon vart så glad så, hon sitter där mycket under sommaren och mår gott   .

I Em. har jag och Rasmus hjälpts åt att möblera om / städat hans rum, något jag har tänkt göra länge.

 

   

 

Tror han vart nöjd iaf, han skulle behöva en riktig bokhylla på sitt rum, suck ..... men men.... var sak har sin tid.

Nu ska jag sova en stund och vila mig i form inför nattjobb   .

Ha´de gott alla vänner, kram från Annso 

 

 

 

 

 

Av Pierre - 8 maj 2017 15:27

God morgon el god eftermiddag är det för vanligt folk   Har jobbar "fyran" som vi säger här hemma. När Rasmus var mindre så frågade han alltid hur många dagar jag skulle jobba el hur länge, när jag svarade ex 4 nätter, så förstod han inte hur länge det var..... så, vi började säga att ikväll ska jag jobba "ettan" och nästa dag "tvåan" o.s.v

på så vis, fick han stenkoll på mina arbetsskift   . På nått vis har det alltid varit viktigt för honom och vi säger fortfarande så, av bara farten tror jag.

Det är suck och stön när jag gör 6 nätter, det är lååång tid men han räknar ner och har koll, när jag blir

ledig   .

 

Ja... vad ska jag säga om veckan.... var ledig i början. Det var riktigt soligt och fint då. Gjorde det gamla vanliga höll jag på att säga. Veckans mathandling och hjälpte mor med sitt.

Vi var ute och promenerade en dag i solskenet.. skönt

En vacker dag behöver man väl själv en sånhär racer   ....

 

 

 

När jag kom hem fortsatte jag att vara ute och tankade solenergi. Inte för att jag tycker det är så kul att kratta men, bara skönt att vara ute.

Rasmus fick kompisbesök, de var ute och hoppade studsmatta medans jag krattade baksidan och en bit av slänten hann jag, innan det var dax att gå in och börja med middag.

 

 

 

Tänkte jag skulle fortsätta kratta i helgen men det vart inte väder för det, så det får väl bli till veckan.

Sen har jag i princip bara jobbat och gör fortfarande.

 

Helgen var lite körig för oss, vi båda hade jobbarhelg och dessutom karateläger.... suck.

Ja... det var bara att hålla sig vaken på lördagsmorgon efter jobbet. En lång dusch och frukost gjorde att jag höll mig vaken ett tag iaf.

Kl. 10 började första träningspasset för Rasmus, om man bott i stan hade jag kunnat åka hem och sova i mellan men det är bara att glömma   . På nått sätt kommer man in i en slags "andra andning" så det gick rätt bra ändå. For upp till Mogge på jobbet och drack kaffe, så det blev typ "tredje andningen" ha ha ha

Det var fri lunch och paus till nästa träning, då åkte vi hem, åt lunch sen "tyade" jag inte mer   . Rasmus fick spela lite tv spel medans jag sov. På em kom Mogge hem, han fick ta em skiftet med träning, uppgradering och korvgrillning.

Några bilder fick jag iaf fr fm träningen   

 

     

 

Jag toksov fram till 19.30 på kvällen, så det var bara att kliva upp, göra sig i ordning och åka på jobbet.

Rasmus var stolt som en tupp iaf, över att ha klarat sin uppgradering på kvällen.

Ska ta fram symaskinen när jag blir ledig och sy fast hans märken på bältet... mycket viktigt   .

 

På söndag, var Rasmus hos Gudmor Carina medans jag sov och mogge jobbade.... tusen tack fina du   han verkade ha haft det roligt där, och på kvällen kom de till oss för lite kaffesurr. Vi har inte träffats på ett tag, vi har som haft fullt upp ett tag, med jobb och dessutom har vi "flängt" runt , både till fjälls och Stockholms besök.

Just nu är det ganska skönt att bara vara hemma !

 

Det blev en ny vecka och jag har som sagt fortsatt med nattskiften och vardagen rullar på som vanligt. Ser nu framemot en ledig långhelg " hemma". Min mor fyller år, så det blir väl lite födelsedagsfirande, men annars ser jag framemot en ledighet med hemmapyzzel, och att vi är ledig tillsammans, det är vi inte bortskämd med.

 

Nä, nu ska jag sätta igång med middag, som idag blir .... baconbus   det är ett recept som jag fick av min svärmor. Gott tycker jag med fläskfile, bacon, färska champinjoner, tomater i en sås av västenbottenost, grädde och senap, äter man med bandspagetti till.

 

Här var fredagens middag iaf, pizza med rester.... ha ha,  Hade lite tacosköttfärs kvar, skinka från påsk i frysen som jag rev upp m.m

 

 

Det blev en currypizza och en tacopizza   

 

Ha de gott alla vänner, Kram från Annso


 

 

 

 

Av Pierre - 2 maj 2017 16:09

Idag är det 2 maj... Det slog mig precis, att för 1 år sen, låg jag på operationsbordet och opererade foten, precis då som nu, var vi nyss hemkommen från Christoffer. Tiden går.....

Veckan började med lite nattjobb, gjorde 3 nätter. Det gick som tjohejsan   vakade av på torsdagsmorgon och sov halva dagen som brukligt. På em/ kvällen firade vi syrran på födelsedagen.

Hipp Hipp Hurra...  Det firades med hennes favorit rätt.. entrecote, persiljesmör och pommes   

 

   

 

Sen blev det daimtårta för enkelhetens skull ....

Tror hon vart glad över dojorna hon fick av oss   de åkte på, på en gång....

 

 

 

Efteråt åkte vi hem för att packa. Dagen efter, var det dax för oss, att rulla mot Stockholm... Jag har längtat så, efter stora sonen och Jenny.

Väl i Stockholm mötte vi upp lillsyrran med sambo ( som kom med tåget från Göteborg) sen fortsatte vi hela högen hem till Christoffer.

Så skoj att träffas, vi gjorde tacos och surrade hela kvällen.

 

     

 

I huvudsak var denna helg en shoppinghelg, och för att få träffa sonen. I samma veva fyllde ju storsyrran år, så förutom skorna fick hon en shoppinghelg i Stockholm med oss. Inte nog med det, så fyllde även Markus år (lillsyrrans sambo) så vi firade 2 st samtidigt   .

Lördag = Shopping, var gör man inte det bättre, än på detta gigantiska köpcentra....

 

 

 

Phu... jag vet inte.... det är nästan för stort för mig..... livrädd att tappa bort Rasmus, men han tyckte det var ett bra ställe   fanns mycket skoj för en bondpojk    som legobygge ....

 

         

 

Tror aldrig jag varit så glad över att sitta på Olearys och ta en kall öl.... mina fötter värkte, ha ha ha

 

   

 

Efteråt tog Chrisse med oss till ett Thaiställe, där vi åt en fantastisk Thaibuffe, såå gott !

 

Söndag, fortsatt shopping..... men denna gång i Barkaby. Vi ha lovat Chrisse och Jenny att hjälpa dem med lite grejer från Ikea, när de hade tillgång till vår bil. Naturligtvis vart det lite handlat för oss med   .

Em/ kväll tillbringade vi inne i Stockholm, mysigt...

och åt gott såklart ;) känns som att man skulle behöva gå på diet efter detta..bhaa.....

 

   

   

 

Ja... här vart det såklart tusen frågor... varför det satt så mycket lappar, nallebjörnar, blommor.... sorgligt och svårt att förklara för en 7 åring. 

Iaf har vi haft det skoj, fått umgåtts med nära och kära, ätit och druckit gott, hälsat på min son, shoppat och bott på hotell, mysigt   .

 

     

 

Måndag, 1 maj... tog vi sovmorgon och åt lååångfrukost, innan vi skiljdes åt   . Vi har gjort så här några gånger nu, att vi träffs i Stockholm, det är perfekt. Vi kör halva vägen var liksom, vi har 50 mil ner och de har 50 mil mellan Götet och Stockholm, dessutom får jag lite bonustid med stora sonen   .

Nu kommer det inte att dröja lika länge innan jag träffar honom igen ( ca 1½ mån) då kommer de hem, för de ska  på bröllop. Ja.... de ska inte gifta sig, utan Jennys syster, ska jag väl tillägga...

Har lovat att vara chaffis åt ungdomarna då, man får vara glad för det lilla, ha ha ha.

 

Idag, tisdag 2 maj, har vi båda varit ledig, lyxigt.

Vi passade på att samla vuxenpoäng..... städat garaget, tvättat av skotern och skoterpulkan, baxat in allt i garaget, fixat med fyrhjulingen, bytt till sommardäck på släpvagnen, lastat fyrhjulingen ( en arbetskompis till mogge har köpa den). Rasmus har blivit för stor för den, han är lite "deppig" för det, men det går ingen nöd på honom, för hos farmor och farfar står en ny fyrhjuling ( eller större begagnad) som de har skruvat med. Den har vi FÅTT faktiskt av Peter och Carina för längesen, men det var lite fix med den innan och nu har lilleman vuxit till sig, så han kan börja köra den. Vi ska hämta hem den, när tillfälle ges.

Vi monterade upp studsmattan oxså, gissa om lilleman sprang från skolbussen, när han såg vad vi höll på med.... våren är invigd här hemma   .

 

   

 

Behöver väl inte nämna att det hoppades och hoppades och hoppades....

Ja... det är väl vad vi pyzzlat med..... nu ska jag tokjobba ett tag igen.... ha de gott Kram från Annso   

 

 

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards