Alla inlägg under december 2011

Av Pierre - 27 december 2011 14:59

           

   En liten titt från våran jul.

Det har varit en intensiv, mysig och snorig julhelg.

Jag åkte på en brakförkyldning, men jag har iallafall stått på benen och varit social under dessa juldagar. 

Det ser ut som om jag supit i 2 veckor på alla kort, ögonen glittrar fint, brevid min lilla pepparkaksgubbe på fotot.

 Vi började med att,  tända ljus hos pappsen vid graven, det gör jag varje år, det är väl ända gången jag så gärna vill till kyrkogården, det är vackert där på julafton och en sån dag jag vill tänka på min pappa.

Därefter var det julfika hos mogges föräldrar och julklappar.

Sacharias överraskade oss och dök upp under jul ( han skulle annars komma hem till nyår) så det var roligt, han hängde med oss till farmor o farfar såklart.

På eftermiddan åkte vi hem för att bänka oss i soffan med glögg och kalle anka med min familj sen har vi firat på sedvanligt sätt med god julmat, julklappar, umgåtts med släkt och familj i dagarna tre.

Det är det mysigaste på hela julen tycker jag. Börjar nog bli gammal, det är roligare att se pojkarna öppna paket än att få själv, det är inte så viktigt.

Rasmus är lite för liten än för att förstå  vad jul är, den roligaste saken han äger nu är en röd ficklampa som han fick för 30 kr på Ikea, han t.o.m sover med den   för övrigt fick han många fina saker av släkt och vänner.

Storpojkarna fick oxså fina grejer dock lite färre paket, men med betydligt dyrare innehåll.

Juldagen var det kanonväder, strålande sol och några minusgrader mitt på dagen, vi var ute och prominixade bort lite julmat och jericho fick busa av sig i snön och av korten att dömma fick Chrisse sig en riktig genomkörare oxså, lugnet före stormen kanske man ska säga, för på natten svepte stormen "Dagmar" förbi.

På morgonen fick vi städa på gården, soptunnan med dess innehåll var på rymmen, julbocken, granris, snöskyfflar m.m ingen större katastrof, men det lät som om taket skulle flyga i luften på natten och vi blev faktiskt inte strömlös heller...otroligt!

Kusinerna kom på besök och åt lite julmat med oss och bytte paket med Rasmus, roligt nu när de blivit lite äldre och kan leka med varandra, de var så goa, de lekte, dansade och kramades. Inga slagsmål än ;)

Annandan, myste vi inne med sällskapsspel och film, inte igår vi satt och gjorde det, kvalitetstid verkligen.

Idag har alla åkte hem, intensiva dagar med mycket folk på liten yta, det blev så tvärtyst i huset. Har inte fått nått vettigt gjort ida, kört nån tvättmaskin, degat i soffan. vi ska bege oss in till stan strax och fylla på kylskåpet och äta middag hos morsan, känner mig inte 100 % kry, huvudet är fullt av snor så det blir en slödag idag. Nu orkar jag inte skriva något mer så...

God fortsättning på er alla....julkramar från snorAnnso

Av Pierre - 19 december 2011 13:37

God dag mitt i julrushen 

Är precis nyuppkliven, något försent för att vaka av men...

vaknade av att telefon ringde, vilket var tur för, klockradion stod bara och blinkade p.g.a strömavbrott, va ovanligt.

Jahap... har vakat 3 nätter som sagt, det var inte enligt mina egna planer. Jag hade planerat en hel del jag skulle göra i helgen och hade helt glömt av att jag hade jobb inbokat, så det var bara att släppa alla julbestyr. Jag hann faktiskt fixa lite på söndan innan de ringde från jobbet....och Oops så var Annso på väg till sjukan igen (har jag jobbat 2, kan jag lika väl jobba 3 nätter).

Jag känner mig inte så tokstressad över julen som jag brukar, och det är jäkligt skönt, jag vet inte vad det är med mig iår, är det åldern tro?

Mina planer i helgen var att baka b.l.a, jag hann göra saffranskaka, coccos och kolakakor innan jag åkte på extrajobb i söndags iaf, jag vet inte om jag skiter i resten. Huvudsaken vi har lussebullar och pepparkakor och knäcken, det är det som går mest hos oss. Det finns ju faktiskt fikabröd att köpa om det skulle knipa. Ovanligt för att vara mig, att ta det med ro, jag har alltid bakat som en tok till jul men det är helt ok ändå,

känns skönt  

Har oxså försökt suttit och skrivit på uppsatsen i veckan, det har gått lite trögt och sakta, granskat lite artiklar, varit på medicinskabibblan och bokat några böcker m.m,

 ska faktiskt sitta ikväll när lilleman lagt sig och skriva lite.


Jisses, vad det har vräkt ner snö här, det är verkligen ett vintrigt sagolanskap ute, både mogge och chrisse har varit ute och skottat, så dagens skottning åker väl jag på.


Ja..så är det, det här med årets julklapp hos familjen Pierre/Sehlstedt.

Blir man trött eller blir man!

 Varför bryta en trend som verkar hålla i sig år från år. I fjol vart det en ny braskamin då den förra tackade för sig, året innan gick spisen sönder, så då blev det en ny spis. Har bara väntat på vad  tomten kommer med i år.....

Jo, God jul annso, reparera skotern för 5-7000 spänn önskar tomten! Tack så j...la mycket, precis vad jag önskar mig  

Ja, vi ska fira nyår uppe i borgafjäll så naturligtvis vill vi ha en fungerande skoter med oss, något mer har jag inte att säga om det suck...

För övrigt på julklappsfronten har jag lite kvar och det brukar vara den största ångestframkallande faktorn kring jul för mig, men även där känner jag mig rätt coollugn.

Allt är planerat och klart och hälften redan köpt, ska väl ge mig ut i julklappsjakten i veckan för att köpa det resterande, jag hade en tanke om en heldag på Birsta.... Gruvar mig rent, hatar folkträngsel, men mogge verkade faktiskt vilja åka så...vi ska nog åka till Kamprads paradis.


Imorgon ska Rasmus till tandläkaren, undrar hur det ska gå ?, tvivlar på att han kommer att öppna munnen frivilligt, ja vi får väl se 

Vi tänkte oxså passa på att handla all julmat då, planen är att hänga på dörren kl. 09.00 för att slippa hysterin, få se om det är en lyckad plan eller om fler har samma tanke, ha ha ha

Oj vad klockan tickar iväg, dax att fixa middagen som idag blir, dillkött och potatis. Jag måste oxså springa ut med vår kära vovve på en kissrunda, ha de gott alla vänner

Julkramar från Annso    

Av Pierre - 13 december 2011 21:00

   

  Idag har vi lussat och pyzzlat hela dan, började dagen med sötaste luciatåget på dagis. Min lilleman är den förvirrade tomtenissen längst bort i hörnet som tyckte det var mer spännande att titta på de andra tomtarna än att titta på alla föräldrar och sjunga, de var hur urgulliga som helst och duktiga att sjunga  

Efter lussefirandet åkte vi hem till Emilie för "mammaträff", det var trevligt, har ju inte kunnat gått på det under hela hösten. Skoj att småttingarna får träffas och leka och mammorna får svallra och dricka kaffe.

Efter mammaträffen åkte vi till morsan och lussade för henne, det vart uppskattat att finaste tomtenissen kom och ringde på dörren  

I em tog vi fram julgranen och klädde den, det tyckte Rasmus var spännande men...inget får ju sitta kvar, julgranskulorna ligger runt hela golvet, tur att det är plastkulor. Han har fixat julgransplundring samma dag!

När jag ändå fick upp ångan så gjorde jag knäck också, brukar vara hårdvaluta på jul här. Får gömma dem längst bak i frysen så det finns några kvar.....och det är inte barnen som är värsta skåpråttan, utan Herr Pierre him self som är knäckätaren ja... mamma Annso är också duktig Hmm...

Veckan som varit tillbringade jag i umeå, jobbade med uppsatsen tillsammans med fina Ida och träffade vår handledare. Det är tungrott tycker jag, vi har ett intressant ämne men det är liksom inte det som är huvudsaken utan allt fokus är på själva forskningsprocessen, det är tråkit, men vi ska nog få till det tillslut. 

Helgen myste vi hemma, glöggade med grannarna och Peter o Carina. Vi hann med 2 sjukdagar också, barnen och jag, inte roligt. Skulle upp till umeå på seminarium men jag fick avstå, det är faktiskt första gången på hela utbildningen jag har sjukdag, kändes sådär då Ida fick presentera vårt arbete själv, men vad gör man.....

Ja..det var väl veckan i stora drag.

Imorgon ska Rasmus vara på dagis 2 dar, så jag ska försöka granska lite vetenskapliga artiklar och varva med lite mer julgodistillverkning, tänkte göra fudge och glöggbollar, gött, gött

Riktigt busväder har det varit här, snöstorm som orsakat långa strömavbrott dock inte hos oss, vilket är ovanligt för vi har ofta strömavbrott men besvärligt för de som blivit drabbade. däremot bor man i ingemansland med oplogade riksvägar, riktigt kasst.

Vi har fått skottat gården för första gången iår (eller vi och vi...mogge), riktigt tung blötsnö, mogge var sjublöti svett när han kom in efter skottningen, ibland är man glad att man inte har så stor gård faktiskt  nä gott folk har inget mer intressant att skriva,  

ha de gott till nästa gång, ska leta mig mot sängen och göra resten sällskap, min lille tomtenisse somnade tidigt ikväll efter att ha lussat och tomtat hela dagen, hårt dag på jobbet  

Kramen från annso

 

Av Pierre - 5 december 2011 22:51

Har precis landat på vandrarhemmet i ume, med vetskapen att jag hade kunnat vara på väg hem igen   ha ha

Jag hann inte mer än komma upp på remsle så somnade jag på bussen, som en j...kla stock, vaknade av att jag satt ensam i bussen på öviks busstation, panik, fick rusa ut med mina väskor, yrvaken och sen, med nöd och näppe hann jag med nästa buss   Jag tyckte att jag bara hade slumrat i 10 min, men jag hade sovit som en döing i 1½ timme, busschaffisen höll på lasta gods och hade jag sovit 5 min längre så hade jag varit på väg till solle igen  

Ska väl tillägga att jag vakade av imorse efter 3 jobbnätter och en partynatt så....sömnbristen tar ut sin rätt tillslut.

Så för tillfället känner jag mig pigg, trots uret...inte mycket till att vrida tillbaka dygnet idag.

Ja, vad har vi gjort i Sorte då, sen sist...

Var ledig med Rasmus måndag och tisdag, skönt, vi har myst och busat och lekt, varit till Dollarstore med morsan och slösat pengar på strunt och umgåtts med syrran. Onsdag- fredag var han på dagis, så jag fick sitta ifred och plugga hemma  Ja..det går väl si sådär, man är ju så trögfattad, att läsa och tolka vetenskapliga ariklar på engelska är väl inte min starka sida men, det börjar väl sakta men säkert att ta form till en uppsats.

Fantastiskt smidigt iaf, att kunna skriva på samma dokument samtidigt, fast vi är 25 mil ifrån varandra, tack snälla Google.doc för att ni finns!

Helgen vart ganska intensiv då jag har jobbat, skjutsat chrisse på diverse aktiviteter, innebandy och trummspelning b.l.a, var in i deras lilla replokal och lyssnade på honom  fick äran att prova själv oxså, skitsvårt ! Jag har tydligen 0 taktkänsla enligt honom och fattade inte ett skit av hans notpapper. Har fått höra lite alster från deras kommande turne som esteterna skall ha i vår, så proffsigt!!

Jag är stolt som en tupp, ser framemot att få se deras uppträdande. Att det blivit en musiker av Chrisse, det trodde jag aldrig, som varit en idrottstok i hela sitt liv.

Ilördags var mogge och jag ute på galej, det var inte igår precis... Sist vi var ut tillsammans var i februari, när en kompis fyllde 50 år, lite russinvarning va...

Rasmus sovde hos morsan och chrisse skulle själv på fest med kompisar.

Vi var till Höga kusten hotellet på julbord och krogshow, det var skit trevligt. Fin julmat  gott att dricka, roligt sällskap, bra musik och en fantastisk utsikt över högakusten bron på kvällen. Som jag nog har skrivit tidigare så är Höga kusten en av Sveriges vackraste platser (enl. mig) ett riktigt smultronställe.

Söndag, var man seg som tusan men det var det värt. Jobbade natten dessutom och vakade av imorse, sov några timmar sen var det bara att packa och fixa inför Umeå några dagar.

Gruvar mig för imorgon då vi ska sitta med SPSS hela dan, inte så jäkla lätt när man aldrig ens hört talas om dataprogrammet förr, vi ska alltså föra in och bearbeta en forskningsstudie som bedrivits på Iva i umeå, det är ett hundgöra som säkert tar flera dagar att göra klart  ....bilder säger mer än tusen ord sägs det...så jag skriver inget mer om det!

Nån som har något bra potträningstips!?!

Har börjat lite smått med Rasmus och det är tvärnit alltså, han pratar mycket om pottan, att man bajsar och kissar i den men...vägrar sätta sig där själv. Fick han faktiskt idag efter middan att sätta sig under protester, jag vill ju inte att han ska förknippa pottan med något obehagligt och hemskt så jag satt med honom på golvet och vi käkade russin, pratade och sjöng.

Det blev inget resultat förutom att det låg några russin i botten på pottan men han satt ju iaf en stund.

Har inte varit med om detta förut, inga problem när storpojkarna var små men Rasmus vill inte...  

Nä nu ska jag packa ihop lite grejs inför den spännande dagen imorgon och krypa ner under täcket, ha de gott alla vänner, kram Annso




Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards