Direktlänk till inlägg 7 januari 2024

Innomhusgöra

Av Pierre - Söndag 7 jan 17:13

Halloj

Börjar bli ganska trött på denna kyla, så trist när kidsen har jullov, men men .... det är bara att gilla läget   . Som kallast hade vi - 35 grader en morgon, sen har det legat från 22 upp till 31 grader ungefär. Mest närmare 30 än 22 kan jag säga. Inte sugen på uteaktiviteter precis. 

Ja.... om jag ska ta vid där jag slutade sist, det var nyår. Ganska direkt efter nyår har vi årets första födelsedag att fira. Det är Sacharias som hade bemärkelsedag den 2/1, 32 år. 

Han var hemma från Kiruna så vi passade på att fira lite. Hipp Hipp Hurra på din dag   . Vi gjorde tacos och saffranskladdkaka med vit choklad efteråt.

 

 

 

Mysigt att få äta, surra och rå om honom en kväll. Rasmus tycker det är skoj när storebrorsorna kommer på besök såklart   . 

Därefter jobbade jag 2 nätter, lyxigt värre med bara 2 nattpass. Redan då hade kylan kommit, som tur var, var Mogge ledig då, så han fick vara eldvakt hemma. När jag klev upp och vakade av, var det pyssel vid köksbordet   . Ett bra tillfälle att börja med modellbygge. Den fick han faktiskt när han fyllde år men vi har haft problem att hitta rätt färg till bygget. Efter en del letande på nätet, lyckades vi hitta rätt till slut så färgen kom lagomt till jul.

 

   

 

Josåatt... han har lite piller och pyssel framför sig. Få se om tålamodet räcker ända fram till en färdig volvomodell   än så länge tycker han det är kul iaf.

Vad mer har vi hittat på i kylan.... vi har avmaskat katter eller bara Maja faktiskt, det är hon som är jägaren. Det gillar hon inte, att få medicin nertryckt i halsen, hon var surpuppa på oss ett tag, men det går snabbt över som tur är   . I efterhand hörde vi att man ska ta bägge två, även om Sigge inte är ute och jagar på samma sätt som Maja, så vi ska avmaska honom också, han slipper inte undan.

 

Man kan ju ta tag i ett projekt med frysen som vi sagt att vi ska göra hur länge som helst ( men aldrig blir gjort) laga handtagen som varit lös och passa på att rengöra fryslådorna. Maten håller sig ju väl fryst ute på altanen om man säger så. Handtagen måste skruvas inifrån lådan.

 

     

Nu kan vi checka av det från "att göra listan" och samtidigt blev de rengjorda och rensat i frysen   .

 

En del soffhäng har det blivit med film och serier. Brukar ju varje jullov kolla på lite klassiker med sonen, förra året blev det Avatarfilmerna, året innan Sagan om ringen, innan det, spindelmannen filmerna o.s.v 

Men i år har det inte blivit någon speciell film. Vi har där emot haft frukostmys framför tvn och kollat 1-3 avsnitt varje morgon på "Leif och Billy", vi har snart betat av alla säsonger på SVT play, ha ha ha, vilka dårar   vi har suttit och skrattat varje morgon. Inga klassiker precis, men i år vart det ett undantag. Rasse har verkligen gillat våra morgonstunder, det går ju bra så länge han och jag är ledig som sagt. Rolig och skön start på dagen   .

Jag har passat på att tvätta undan en massa, bäddat rent i sängarna. Gillar Rasses nya bäddset, en julklapp från moster. Skoterkudden vart uppskattad   

 

 

 

När det var som kallast-35 grader, handlade dagarna om ved och eld 24-7. Då eldade vi dubbelt, både i braskaminen och vedspisen, ett heltidsjobb att hålla dem igång hela tiden och hämta in ved... Brr.... 

 

     

Maja längtar ut, men i denna kyla får det duga att sitta inne och titta ut på små fåglar i buskarna   .

 

Så plödsligt händer det en dag.... det är bara -22 grader... Mäh... vi kan gå ut, starta bilen, ha ha ha. Fortfarande för kallt för att ex. åka skidor tycker jag, men vi åkte till badhuset. Nu är sonen så stor att morsan är ointressant, han vill såklart vara med en kompis, så... ja. jag har ju klagat på att jag inte har ork eller tid att simma medans sonen simtränar. det var ju läge nu då. Jag simmade några längder och satt i bubbelpoolen och mådde gott för mig själv, medans grabbarna badade   .

 

     

 

I samma veva passade jag på att handla mat när vi ändå var i krokarna. Det vart en bra dag, skönt att komma ut lite, men under kvällen var tempen uppe i 27 - 29 grader igen, det var bara att fortsätta elda som en tok. 


Ja, det har hunnit blivit en ny vecka och väderleken har gjort en kovändning, i skrivandets stund är det + grader, snacka om omväxling. Jullovet är slut och skolan har börjat. Jag har jobbnätter framför mig i veckan, dess i mellan försöker jag plocka bort julen hemma. Har inte velat plocka bort det tidigare, vill ha det "mysiga" så länge som möjligt, men när jag liks börjar städa bort det, är det ganska skönt också, lite dubbelt. 

 

 

 

Inga lätta jobb att städa bort julsaker, ha ha ha, alltså jag är knäpp, varför ska jag ha så mycket, och för varje år fylls det på med nån ny grej dessutom, detta är inte allt heller   . Nu har jag kommit överrens med mig själv att för varje ny julsak, ska jag ta bort något annat, snacka om ilandsproblem va.

 

Det var väl allt för denna gång, tillbaka till vardagen igen med allt vad det innebär, ha de gott till nästa gång, kram från Annso   

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pierre - Söndag 21 april 17:32

Halloj Vilka fina dagar vi haft, de kan jag leva på ett tag framöver   . Har väl inte så mycket att säga om veckan egentligen, inga bilder har det blivit heller förutom i helgen då. Jag grejade på hemma i början av veckan, jobbat mitt i och haft le...

Av Pierre - Måndag 15 april 13:41

God dag eller god em. är det rättare sagt. Har vaknat till en grå och regning em. efter 5 jobbnätter, borde väl känna mig trött och seg på "vakaavdagen" men det gör jag inte, känner mig ovanligt pigg faktiskt.... mycket ovanligt, nästan så att man ...

Av Pierre - Lördag 6 april 12:17

Halloj Det var ett tag sen det blev skrivet här, men ibland kommer "livet" i mellan, med både det ena och andra. Ska försöka göra en en "3 veckors sammandrag", vi får se hur det går....   Veckan innan påsk, har jag väl inte så mycket att orda...

Av Pierre - Onsdag 20 mars 14:43

Hallå Fick en stund över, så jag tänkte börja skriva några rader. Dagarna rullar på med en det ena, en det andra liksom.  Det har varit några härliga soldagar men tråkigt nog, har man så precis jobbarhelg just då. Suttit ute i solen lite iaf på e...

Av Pierre - Måndag 11 mars 07:46

Hallå, long time, no see      Det är tidig morgon, sonen åkte iväg med skolbussen för en stund sen, första dagen efter sportlovet. Jag har väl i princip bara hunnit fika med sonen, matat katter, släppt ut dem och de har hunnit kommit in igen ocks...

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards