Alla inlägg under juli 2014

Av Pierre - 29 juli 2014 22:14

Ytterligare ett livstecken fr Sorte.....

Vi mår bra i värmen, så fort vi har haft möjlighet har vi badat och badat.....Det går nästan inte att göra något annat när temperaturen har visat över 30 grader under hela förra veckan.

Ena dagen åkte vi till Omsjön för att svalka oss.... ett av mina favoställen....

           

Varmt som tusan i vattnet och roligt att slita bort Mogge ifrån snickerierna ett tag.

En härlig baddag och vi passade på att titta till sommarstugan i samma sväng.  Zomade in den från håll, inte världens bästa men.....

  Vi vart så sugen att vara där men men.....Det är medvetet vi har valt bort det denna sommar, då vi har andra projet på G hemma, snyft.....

 

Nästa dag åkte vi till ett annat badställe, "kattrompa" ja, det heter så....Rasmus tyckte det var ett roligt namn, vi skrattade mycket åt det. Mogge badade där mycket som barn, själv hade jag aldrig varit där.

Det var minst lika fint som omsjön och otroligt varmt i vattnet, hörde nån sa 26 grader i vattnet.

   

Graningesjön är väldigt stor.

Det var oxså en härlig baddag och när vi ändå var i krokarna hälsade vi på farmor och farfar på hemvägen.

Och vad får jag se.....massor av stora skogshallon hos dom. 

Jag kan ju bara inte låta bli att plocka.....

 

Lycka för Annso ;)

Hade kunna plocka hur mycket som helst, trots 33 graders värme och svetten sprutade, hi hi hi

 

Ja, det har ju varit nipyreveckan i stan. Den har gått ganska obemärkt förbi för min del. Dels har jag jobbat och dels har det varit för varmt. Jag var ledig på dan i fredags och tänkte åka in på stan för att gå på handelns dag, det brukar vara trevligt men..... jag var på kvantum och handlade mat, sen hamnade jag hos morsan och "flämtade" jag orkade inte i värmen ;)

Mogge och Rasmus har därimot varit på "starke man" tävlingarna och tittat i lördags, när jag sov.

Jag har som sagt jobbat natt hela helgen, sovit som en kratta p.g.a värmen, trots fläkt i sovrummet, inte kul.....

Valde att jobba denna helg p.g.a nästa helgs festival....... Urkult gick före laxfestival ;)

 

Igår måndag, gick jag av.....sov fram till 12.30

Vi har lejt in Christoffer som barnvakt mån och tisdag eftersom Mogge började jobba igen i går.

Dagis har stängt fortfarande, och jag vill inte lämna honom i stan på ett "nytt" dagis hos nya människor och barn som han inte känner, det känns inte ok, så denna vecka får vi puzzla med barnvakt hit och dit.

De har legat på golvet och byggt lego tillsammans, gissa om Rasmus varit lycklig. Idag sa han åt mig, när jag skulle åka och jobba i em....

- Men ska du inte åka och jobba nångång?

Ha ha, han ville bygga lego med storebror ;) Det kändes bra tycker jag :)

Iaf, så åkte vi in på stan när jag vaknade och lunchade tillsammans och gjorde div. ärenden. Det var trevligt, för det är inte ofta jag får gå på stan med min stora pojk.

Dagen avslutade vi med ett kvällsbad i Selsjön.....

       

Kl. är 20.00 på kvällen, inte klokt, en fantastisk kväll iaf.

Rasmus sa till mig när vi höll på att bada som bäst.....

- mamma," vill du gifta med mig" ?

- va sa du?

- Vill du gifta med mig ?

- Nä det går ju inte, jag är ju din mamma.

- Pappa då ?

- Nä han är ju din pappa.

- Brorsan då ?

- Nä det går ju inte, du får gifta dig med nån i din ålder.

- .........Jag kan gifta med Ebba ( en dagiskompis)

- ja det kan ni, när ni blir stor.

- Men jag vill "gifta" med mamma iaf.

Go killen, han vet inte äns vad gifta sig är ha ha ha..... man undrar vad de får allt ifrån. Det var gulligt iaf tycker jag.

Ja, ungefär så, har min vecka varit. Ser framemot sommarens höjdpunkt "Urkultfestivalen" i veckan och jag är ledig då :))))

Ha´de gott kram Annso

 

 

 


Av Pierre - 20 juli 2014 22:55

Då har man avverkat första arbetsveckan. 

Det började bra, halvmulet och regnskurar 3 dagar, ingen blev gladare än jag, perfekt sovväder, då jag startade med 3 nätter. På torsdan när jag gick av, så blev det sol och varmt igen :))

Hade lovat lilleman att vi skulle åka och bada när jag sovit färdigt.....så vid 13.30 tiden åkte vi till Risön, fick med mig syrran som sällskap, det var trevligt. Mogge skulle åka på gymmet och fixa lite grejer och träna då.

       

Det var rätt mycket folk när vi kom, men det tunnades ut under em, skönt tycker jag. 

Kan väl knappast vakna till på bättre sätt, än att åka och bada när man "vakat av".....Vi var hemma igen vid 18.00 tiden, efter middagsstök så hamnade jag i soffan och där tog luften slut...... hade vilda problem att hålla mig vaken kan jag säga och lilleman var full av energi, ingen bra kombo ;)

 

Fredag, snickrade vi för fullt, på em vart det mathandling och kaffebesök hos morsan.  

Syster yster följde med oss hem, så på kvällen hade vi en myskväll ute på altan och grillade grillspett mums

 

Värsta paltkoma efteråt......

Hon sov över hos oss, för vi skulle upp tidigt på lördagsmorgon och åka till Åselemarknad.

Det vart en kanondag i tryckande värme....jisses vad varmt det var, vi drack och drack och drack och åt, ha ha ha

     

Ja, det här med att äta langos, är inte så lätt......men ack så gott och törstig blir man ;)))

Tänkte att nånting måste jag ha med mig hem, så jag köpte lite goda korvar, renkorv, älgkorv, hjortkorv och viltsvinskorv. Har inte provsmakat dem än, men ska göra det sen, när jag är ledig tänkte jag.

Sen gick vi och tittade på Alcasar som uppträdde......

 

Ja, vi hade en väldigt trevlig dag iaf, medans min stackars Mogge har varit hemma och snickrat i värmen ;))

Jag frågade honom faktiskt flera ggr om han ville följa med oss, men han ville vara hemma och snickra i lugn och ro ;))

Det har inte blivit mycket slapp och häng för mogge på semestern, det känns inte bra, men han gillar att snickra och greja på.... vilket jag kanske inte riktigt förstår, för jag tycker inte det är "ledigt".....vi ser nog lite olika på det där (fast jag är förstås väldigt glad att han är en "händig" man).

Nä, jag hoppas att vi inte har så mycket renoveringsprojekt nästa sommar..........men det är väl en önskedröm ;)

Jag ska ha det i åtanke iaf inför nästa sommar.

Han behöver semester lika mycket som jag, och då menar jag "i mitt tycke, riktig semester" med miljöombyte, sol, bad och må gott med familjen.

 

Idag, söndag......varmt, varmt, varmt.....

Myste mest med lilleman på fm innan jag skulle iväg och jobba ett kvällspass (14.30-21.30) på Iva.

Jag satt plikttroget och tittade, när lilleman körde fyrhjuling runt runt på gräsmattan, därefter gjorde vi ordning badpoolen så han fick plaska i den, och sen vart det yatzy. Ett nytt favoritspel enligt Rasmus men med blixten mc queen bilarna istället för siffror :))

 

 

Sen var det dax för mig att åka och jobba.

Det har gått bra i värmen, har inte haft tid att tänka på det, för det har varit fullt upp på jobbet.

Imorgon jobbar jag ett kvällspass igen, sen är jag ledig 2 dagar, nice

 

Saknaden har varit stor i veckan efter Jericho, vet inte varför.....kanske för att jag börjat jobba igen och återgå till vardagsrutiner igen. När jag kom hem på morgonen efter första natten, var det tomt och ledsamt. 

Ingen som stod och viftade på svansen när jag klev innan för dörren och ingen morgonprommis innan jag skulle lägga mig. Det gör rent ont när jag tänker på det, min fina jerka :(((

 

Avslutar med en matbild från tidigare i veckan (blev mycket matbilder i detta inlägg) gjorde köttfärsrulle med bacon och västerbottenost, det var riktigt gott om jag får säga det själv, rekomenderas.....

 

Ha´de gott ute i sommarSverige

Kram annso

 

 

 

Av Pierre - 13 juli 2014 22:24

Medans hela världen tittar på fotboll VM i kväll, sitter jag framför datorn....

men jag lyssnar med halva örat, från Chrisses rum, inte värt att störa honom framför tv n ;)

Jag är föga intresserad då inte Sverige är med, eller när nån av pojkarna spelade, då var det kul att kolla på matcher, längre än så sträcker sig inte mitt fotbollsintresse ;)

 

Ja, hörni vilken vecka, nu fick jag sol och värme så jag teg :)

Det har varit fantastiska dagar, mycket sol, bad och kusinmys varvat med snickerier hemma.

Vi har varit till Haga 2 ggr under veckan, vi har badat, gillat och varit på 2 årskalas hos kusinen Harry. Rasmus har verkligen haft skoj och de har badat och badat, så de såg ut som russin hela gänget :)

         

Snälla Mogge......jag vill oxså ha en stor pool på gården ;))

 

Vi har även varit på Höven och badat några gånger, jag sa till Rasmus att vi faktiskt kan åka till någon annan badplats oxså, men NEJ.... han vill till Höven ;)

Vi bor så nära, så vi har både badat på dan och åkt dit och tagit kvällsdopp.

       

Det är sånna här dagar jag ska minnas när det blir grått och mörkt i november.....

 

I Helgen var det dax för Diggeloo i Härnösand. Morsan fick det som födelsedagspresent när hon fyllde år i maj, det var trevligt och vi kunde knappast få bättre väder, eller hur !?

   

Det var en bra kväll och jag är ju lite svag för Erik Gadd, en gammal ungdoms "idol" och söta Oskar Zia kräks jag ju inte över heller, fast jag kan vara hans mamma, ha ha ha 

Fast allra bäst var nog Per Andersson, komikern, han är ju inte klok på en fläck, mycket skratt blev det iaf :)

 

Annars har vi försökt att "snickra på" i helgen.... eller mogge ska jag väl säga ;)

Jag har faktiskt genomfört ett litet annat projekt....

När vi städade boden i våras, tyckte min kära make att vi skulle slänga vår stora grill som stått där några år igenkletad med fett, sot och träramen började bli ful.

- Nej sa jag. Den var skitdyr när vi köpte den, den kan jag fixa till i sommar!!

- Ja visst....Gör det du.......( typ)......

Ibland har jag mina ljusa stunder....... Jag plockade isär den (med lite hjälp) och ren gjorde allt, ett j...kla skitgöra men till slut så ;) sen skurade jag träet och betsade, ja den vart som ny..... Återbruka mera..... ha ha ha

   

 Skulle ha haft en före och en efterbild egentligen. Nu ska jag åka och köpa en ny gasoltub och ett riktigt "Landman överdrag" till den, så håller den sig förhoppningsvis några år till ;)

Nöjd med mig själv   .

 

Semestern börjar lida mot sitt slut för mig :(

Skulle inte grina över 2 veckor till, men det är väl bara att gilla läget.

Har grillat och druckit gott i helgen med " de mina" och njutit av livet, helt enkelt

   

En bild på mina pioner får avsluta denna veckas inlägg och jag har uppmärksammat att Tyskland vann visst fotbolls VM  medans jag har suttit och skrivit, Kul för dom, grattis alla tyskar.

Nu ska jag göra natti natti, Kram från Annso

 

 

V.3

Av Pierre - 7 juli 2014 23:32

God kväll....

Glömmer helt bort tid och rum när man har semester, vi har varit ute och fiskat med Rasmus ikväll, så det blev lite sent.

Har inte haft tid att uppdatera mig heller här på bloggen, eftersom vi varit ute på en semestertripp. Det har varit roligt och välbehövligt ;)

 

Ibörjan av veckan var vädret ömsom sol ömsom regn, ja man började faktiskt tappa hoppet, om årets semester :(

I måndags skulle mogge åka in på gymmet och fixa en massa saker, så Rasmus och jag bestämde oss för att åka upp till Näsåker för att cykla lite och köpa några liter mjölk, det slutade med att vi var borta 4½ timme, ha ha ha

Det vart en riktig "spontanutflykt" men mysigt hade vi.

Vi cyklade och lekte vid festplatsen för Urkult, åt Thai mat och tittade på Nämnforsen .

         

Inte för att jag har besökt så många festplatser, men, det måste vara en av de vackraste festplatser i Sverige

enligt mitt tycke.

En viss längtan till Urkultfestivalen fick jag allt :)

         

 

Inte så ofta jag fastnar på bild (står ju oftast bakom kameran) men här busar vi lite nere vid älven.

Vi skulle som sagt bara cykla och köpa mjölk egentligen :)

 

Ja, sen packade vi ihop och åkte ner till Stockholm och otroligt nog så kom finvädret oxså, man tackar.....

Där mötte vi upp släkt och familj, totalt var vi 10 st som klev ombord på silja line Serenade.

Vi förklarade för Rasmus att vi skulle åka en stor båt och sova där i 2 nätter, hi hi jag tror inte han fattade att den var såå STOR, mycket spännande för vår lille "bondpojke".

Här står han resklar i Värtahamnen....

           

Christoffer i sitt "esse", firar att han gått på semester :)

Toppen väder hade vi och det var härligt att sitta ute på soldäck, dricka lite gott och kolla ut över Stockholm skärgård, vackert och vilka drömkåkar :)

Det gick ingen nöd på Lilleman precis......

         

Dessutom hade han sina stora bröder med sig, mycket bus och lek ;)

Och det fanns sysselsättning för oss vuxna..........

 

Jag hade faktiskt aldrig varit i Helsingfors innan, så det var trevligt att få se "huvudstaden" (till Wasa har man varit massor av gånger, på den tiden det kryssades mellan Umeå och Wasa).

Man ser verkligen att "öst möter väst" där, på nått sätt, vacker stad med många vackra hus.

             

Vi var riktigt trötta i fötterna efter en heldag i "storstan" med både bussturer, torghandel, fantastisk saluhall, båthamn, mat och dryck i solen.

Här vilar vi, innan det var dax att kliva på färjan igen....

       

Hej då Helsinki :)

Båten är utan att överdriva, riktigt pampig med gågata mitt i och fullt av shopping, pub ar,  mysiga matställen och tax free såklart....

     

Ja.....man kan ju undra vad som gick snett i uppväxten.....

Dax att kliva av och le genom tullen :)

 

Det vart mycket bilder fr båtresan, det var inte meningen.

Vi har haft mysiga dagar iaf, roligt att va tillsammans.

Nu är vi hemma igen och tillbaka till snickeriet..... vi har hunnit slagit in ett innertak på vår bro sen sist....

 

Det är inte klart än, några knutbrädor ska dit, taket skall målas vitt och spotlights ska upp.... men vi jobbar på, sakta men säkert :)

Det är riktig sommarvärme nu, stackars mogge har snickrat i solen...........vi tog en paus ikväll, åkte och handlade mat och sen fiskade vi i Selsjön med Rasmus, det har varit en fin sommarkväll, i kväll.

Inte så god fiskelycka, men det är inte så viktigt, 2 mörtar fick han, som han var överlycklig över :)

Fam. Bäckström gjorde oss sällskap och Sandra fick upp en "ful" gädda, Rasmus vart  nog lite halvrädd han....

   

Peter höll på att få upp en stor bjässe flera ggr, men den slet sig. Tror att den stora gäddan höll undan all små fisk för oss.

Gäddor är fula fiskar, dessutom har de vassa tänder, skulle inte vilja ha badat där kan jag säga, med den där storgäddan smygandes i vassen. Det var nog lite skräckblandad förtjusning från Rasmus sida.

 

Sacharias har åkt tillbaka till Stockholm på jobb och Christoffer har 5 veckors semester, just nu i skrivandets stund, är han med några kompisar och åker flotte på älven.

Hönsmamma som man är, kan jag inte förstå vad de ska ut på älven att göra......ogilla....... men de är ju vuxna nu......eller..... ;)

Det var allt för denna gång.....ska njuta i veckan av värme och sol, allt jag kan.

Kram fr Annso   

 

 

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards