Alla inlägg under februari 2023

Av Pierre - 27 februari 2023 12:35

Go dag

fick en stund över, innan jag ska rulla in till stan och göra lite små ärenden och sedemera möta upp sonen på kulturskolan (spelar gitarr där efter skoltid). Det verkar gå bra, han gillar det. Han fick en förfrågan om att börja spela i orkester, men jag sa faktiskt i från. Det går inte (just nu iaf). Då får han göra avkall på något annat, simmet, Heros ungdomsträning. Nä det vill han inte. Då får han fortsätta att "bara spela gitarr" så länge. Skolarbetet är viktigast just nu och han får kämpa hårt med det, övriga aktiviteter får komma i andra hand men med det sagt, stänger vi inte dörren för att spela i orkester om han vill det i framtiden. Det vore jättehäftigt men just nu finns inte orken/tiden för ännu mer. 

Jag tror han vart glad bara över att få frågan egentligen, ett kvitto på att de tycker han är ok. Lite "självförtroende boostar" behöver han  . Alla som känner våran pojk, vet att det inte finns överflöd av den varan.

 

Jobbade ju förra helgen och fortsatte en bit in på nästa vecka. Vardagshjulet snurrade på som vanligt. Sonen hade friluftsdag i början av veckan, och var i Hallstabacken medan jag sov hela dagen. Var till mor en sväng innan jobbet, sen tis - ons hade Rasse träningar och en del läxplugg, så de dagarna blir fullt upp innan nattjobb.

Vakade av där och till min besvikelse vaknade jag med skallebank som inte gav med sig, inte kul, mådde ganska skit och låg mest i soffan. Jag hade sett framemot att vara ledig en "långhelg", istället gick 2 dagar bort liggandes i soffan framför tvn. Enda fördelen var väl att vi tittade klart på en serie som vi följt ett tag och börjat på en ny, lagom sysselsättning. Ja, jag masade mig i väg till frissan på torsdagen iaf. (hade klipptid sen tidigare). Skönt att klippa till en vettig frisyr, välbehövligt.

 

   

 

Hade också lovat sonen att han skulle få "fritid" på torskväll och träffa sin kompis Valter, som hade sportlov och var här uppe under veckan på besök. Trist att de inte har samtidigt men, det är som det är. Vi får vackert vänta till sist här uppe, innan det blir våran tur med sportlov. De hann iaf umgås på tors - fre kväll och fick en grill och slalomdag tillsammans på lördan, något han sett framemot under hela veckan   . 

 

Framåt fredagkväll började jag känna mig piggare och huvudvärken försvann, skönt. 2 dagar till spillo... eller inte riktigt kanske, men det kändes så. 

Lördag, var det fantastiskt väder, strålande sol och endast några grader, härligt   

Vi packade matsäck och skidor och mötte upp Valter och hans pappa i slalombacken. Det vart en mysig dag, grillade hamburgare och kidsen hade kul i backen.

      

       

 

Söndag, vart en dag då vi tog tag i tråkigt hemmapyssel som var ogjort. Dammsugning, bäddade rent alla sängar, röjde rent allmänt hemma. Var en sväng till Peter och Carina på kvällen för en "kaffedate", längesen vi sågs och trevligt att surra lite. Eftersom de är Rasses gudföräldrar och Carina är utbildad mattelärare så passade det sig så lämpligt att sonen tog med sig matteboken och räknade en stund med henne. Rasse jublade...... not   . Carina tycker det är roligt.... hur man nu kan tycka att matte är skoj.. bha... ha ha ha, men det är ju tur att vi är olika,

eller hur ? Tack för hjälpen fina vän    Ska tillägga att han var rätt nöjd efteråt.

Söndagkvällar brukar vara läxkvällar ändå hemma hos oss så, vi förenade nytta med nöje kan man säga. 

 

Måndag, (tillbaka där jag började) fortsatt med hemmapyssel, småärenden och fiska upp sonen som sagt, från spelning. Sen ladda inför 4 nätter igen. Där är vi nu.

 

Längtar upp till fjälls, speciellt när det har varit så fina dagar som det var förra veckan, men det är bara att hålla ut ett tag till, snart är det våran tur .

 

       

Borgafjäll    .

 

Denna vecka har det varit storm, så det är väl inte så mycket att längta till. Storm i fjälls är inte att leka med   . 

Ja men.... det var väl vad jag hade för denna gång, ha de gott tillsvidare, tack och hej från mig   .

 

 

 

 

Av Pierre - 16 februari 2023 07:44

Go dag

Det var ett tag sen jag skrev, ibland kommer livet i mellan med allt vad det innebär, ibland finns varken tid, ork eller lust helt enkelt. Det har väl varit just en sån period nu. 

Det är tidig morgon i skrivandets stund, sonen har åkt iväg med skolbussen, katterna har ätit och gått ut, jag har suttit och gjort en mathandlingslista sen hamnade jag vid dataskärmen, bara en liten stund  .

 

Jag har jobbat ganska intensivt ett tag typ 4-5 nätter, ledig 2-3 nätter och på´t igen. Inte mycket återhämtning i mellan. Delvis självvalt. När jag ändå är inne på det ämnet, så är det en del snack just nu om det s.k "hälsoschemat" som ska träda i kraft f.o.m 1/10. Jag vet inte vad jag ska säga om det. För mig personligen vet jag inte heller hur det blir. Jag får jobba max 10 tim i sträck (det gör jag redan) måste ha 11 tim vila mellan passen ( det har jag redan) problemet för mig blir att jag får max jobba 48 tim/v, vilket innebär att jag max kan jobba 4 nätter/v. Där blir det knepigt för mig som jobbar heltid natt. Som jag ser det måste jag "tumma på nånting", arbetstid ? återhämtning/ledighet mellan passen ? valfriheten att lägga schema själv/ fast schema, en annan brytnings tid på veckan för att få ihop mina timmar ? Ja... frågetecknen är många. Jag förstår poängen och grundtanken med "hälso schema" men... det går ju inte att dra alla verksamheter över en kam, att så här SKA ni jobba. Det som fungerar ex. ute i hemtjänsten kanske inte fungerar på en ambulans station ( där man jobbar dygn)  eller det som fungerar på en mottagning kanske inte funkar på en "dygnet runt akut verksamhet" ( som jag jobbar på). Man kan dra hur många paralleller som helst. 

Ja, det är en svår nöt att knäcka, helt klart. Det är ju inte bara våran region detta gäller såklart, utan hela Sverige. T.o.m ett EU beslut, sen länge. Vi får se hur det blir..... intressant iaf, kan man väl säga.

 Nog snack om schema, lär väl återkomma i detta ämne till hösten, när det blir dags   .

 

Denna period har också varit intensivt med sonens skolarbete. Har suttit jättemycket med Rasse och kämpat på med allt möjligt känns det som    Grekiska antiken och romarriket, redovisning med bilspel på svenskan. Rasse skulle redovisa om simning så det var väl en lättsam och rolig grej, största jobbet var att göra ett bildspel.. bha... efter en del krångel fick vi till det, sen gör ju inte saken bättre att min son hatar verkligen att redovisa för klassen. Ångesten sprutar ur ögonen på honom, stackarn. Parallellt var det plugg inför kemiprov dessutom.

 

Och ännu en redovisning med bildspel på engelskan om utrotningshotade djur. Har mer eller mindre blivit expert på hajar nu och överfisket av dom ha ha ha 

Lite roligt i sammanhanget är att Rasse faktiskt hjälper hajar "på riktigt". I julklapp fick han 2 armband med QR kod som vi aktiverat, genom det har han "adopterat" 2 hajar, som han kan följa via mobilen med gps i realtid, när som helst. Jättehäftigt faktiskt. En haj heter Rocco och håller sig mest längst Amerikas kust ( har vi sett på gps en) den andra hajen heter Shaka, hon lever runt Australiens kust. Pengarna för armbanden går till Club ocean som städar plast ur haven och skyddar utrotningshotade djur som lever i hav. Han skulle så passande berätta om det b.l.a i sin redovisning, Ett roligt projekt men åter igen, redovisning är så tufft för honom   .

 

 

Tänkte..... Ja men nu.... har vi väl stökat bort det värsta, Närå.... Spanska prov och matteprov väntar till veckan, det är bara att fortsätta, mycket tid till plugg just nu.

 

I veckan var det ju alla   dag. Inget vi firar med dunder och brak precis, ha ha ha, men vi brukar försöka äta nått gott iaf. Jag har velat äta på Pinchos länge. Eftersom vi bor där vi bor, är det ju inte "barra" men tillslut så.... 

 

 

 

Rasse tyckte det var häftigt ställe och gott, jag med för den delen. Osäker på vad Mogge tyckte egentligen, gott men jag vet inte om smårätter är "hans grej" , roliga drinkar hade dom iaf  . 

 

I vanlig ordning har jag varit hos mor också. Sist surrade hon om att hon var skyldig en gubbe pengar och måste betala tillbaka. Jag försökte prata bort det och vi tittade på tv, fikade m.m, men hon gav sig inte. Tillslut fick jag dra en vals om att jag skulle ta ut pengar och ringa honom dagen därpå och betala honom. Hon var så misstänksam och upprörd över detta. Med nöd och näppe lyckades jag övertyga henne. Hjärnan är ett mysterium verkligen, vad rör sig i en dements huvud ? man hamnar i så många knasiga, sorgliga och i bland komiska situationer med dem   . 

 

Det vart en paus i skrivandet.... ska försöka göra klart denna gång.

Har varit iväg och handlat, skönt att stöka bort det, innan "jobbhelg" och av en händelse så följde det med några nybakade semlor också   

 

 

 


Inte det sämsta   .

Nu har de härliga vår/vinter dagarna kommit med sol och sköna temperaturer   . (Den femte årstiden som det kallas här uppe i norr) Det märks på våra kissar, de vill vara ute mer nu än tidigare. När de har varit ute och sprungit ett tag, kommer de in och sover  gott i soffan. Blir full i skratt över våra 2 små troll. Maja kurar ihop sig som en liten boll och Sigge breder ut sig som den värsta "stekaren" i soffan   

 

   

 


Men de kan ju ligga ganska normalt också tillsammans, fast det är mer ovanligt, antingen i soffan eller i klätterställningen   .

 

   

 


Ja, mer har jag inte att dela med mig av för denna gång, ska in i nattbubblan igen. Ha´de gott kram fr Annso

 

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards