Alla inlägg under april 2024

Av Pierre - Söndag 21 april 17:32

Halloj

Vilka fina dagar vi haft, de kan jag leva på ett tag framöver   . Har väl inte så mycket att säga om veckan egentligen, inga bilder har det blivit heller förutom i helgen då. Jag grejade på hemma i början av veckan, jobbat mitt i och haft ledig långhelg, riktigt lyxigt. Inte ofta jag har det så, men skulle nog kunna vänja mig vid det, ha ha ha, närå. Skönt ibland iaf.

Vardagarna har rullat på med det vanliga "vardagspysslet", tvätt, städ, mathandling, middagsfix, läxläsning med sonen, skjutsning hit och dit, sotarbesök, jobb och packat inför helgen o.s.v 

Sen blev det äntligen helg och vi rullade upp mot fjälls. Väderprognosen såg lovande ut men det har vi ju lärt oss, att när det gäller fjällen finns inga garantier. Fast denna gång har det verkligen varit toppen   .

Vi lovade Rasse i påskas, att vi skulle åka upp en gång till, innan vi parkerar skotrarna i garaget för i år. En gång till, blev alltså denna helg. 

Det handlade bara om att åka skoter och ha de gott, helt enkelt... och det har vi gjort.

 

Här är lite bilder från fredagen, då blev det en tur över till Saxnäs. Ett rätt vanligt och lagomt utflyktsmål från Borgafjäll, några mil och fin körning över fjäll, väl där, hör det liksom till att luncha på Marslidens mountain loudge. 

 

             

En härlig dag och tid fanns till att bara chilla ute i solen på em. Livet är bara..... toppen just då   .

 

Lördag....kanske den bästa dagen. Vi hade egentligen inget speciellt mål, åkte genom korpådalen  upp på kalfjället mot Klimpfjäll. När vi stannade för att surra, upptäckte vi att det var helt vindstilla. Det händer typ nästan aldrig på ett kalfjäll, otroligt. Nä men vi gör som vi såg många andra hade gjort, gräver ner oss och njuter av tillvaron   . Vi hittade en lämplig "stenvägg" som blev en bra picknickplats för dagen med en förstklassig utsikt, som inte gick att klaga på + i kanten att Mogge gjorde kolbullar också. Det är något av det godaste jag vet, när vi är ute på tur   Det var bara att insupa det sista av "den femte årstiden" för våran del. 

 

                   

 

Söndag.... Åkte Mogge, Rasse och några stug grannar i väg på en egen tripp. Jag valde att vara kvar i stugan för att städa och packa i lugn och ro.

Tror sonen haft en härlig helg iaf, sa till Mogge att det är sällan jag ser honom så glad och lycklig som i helgen. 

Nu är ju som sagt skotersäsongen över och han har hjälpte sin far att parkera in skotrar och fixat i garaget tills nästa vinter ( med lite sorg tror jag)   . 

 

Det har nu hunnit gå över till en ny vecka, och vi är tillbaka till brottsplatsen. Rasse har åkt i väg till skolan, de skulle visst ha aktivitetsdag idag. Han hade valt NO/Teknik...... det går kanske ana att, vi har en väldigt motorintresserad kille och nu när våren har kommit, så börjar surret om att börja med EPA bygget igen, eller "börjar" det har väl aldrig slutat egentligen... mer intensivt kanske, typ 24/7. Ja ja....    .

 Först har vi lite annat att ta itu med, angående "fordon" ......

 

   

T.ex på dagens "att göra listan" . 

 

Vi valde att behålla vinterdäcken på extra länge p.g.a fjällen såklart. Det går inte att komma dit med sommardäck. Lagen om däckbyte, är inte anpassad för norra Sverige om man säger så, men nu är vi laglydiga iaf   . 

Team work.... Mogge byter däck och jag servar med kaffe och mackor, utmärkt fördelning tycker jag, ha ha ha. 

 

Annars är det simträning på dagens agenda, Mogge tänkte köra idag. Jag ska passa på att hälsa på min mor under tiden, innan nattjobb.... ja så ser det ut, både roliga och "vardagstråkiga måsten" i en salig blandning.

Ha ´de gott tills nästa gång, kram fr Annso     

 

 

 

Av Pierre - Måndag 15 april 13:41

God dag

eller god em. är det rättare sagt. Har vaknat till en grå och regning em. efter 5 jobbnätter, borde väl känna mig trött och seg på "vakaavdagen" men det gör jag inte, känner mig ovanligt pigg faktiskt.... mycket ovanligt, nästan så att man undrar vad det är för fel   . 

Har hunnit dammsugit och tagit tag i dagens mission, att rensa bort vinterjackor, skor, pjäxor, hjälmar från hallen. Varit ut i boden och letat fram "vårskor, jackor" m.m Oj vad det blev luftigt och tomt i hallen helt plödsligt... skönt.

 

Ja... vad har jag att berätta om veckan då..... inget direkt spännande....

Var ledig i början av veckan sen har jag som sagt jobbat resten. Det var rätt fina dagar när jag var ledig, det var härligt. Jag chockade min make, att jag skulle tvätta och städa bilen... "plötsligt händer det"   

 

 

 

Det var välbehövligt och är ganska otacksamt egentligen denna årstid, man behöver ju bara rulla ut från gården så är bilen skitig igen typ......men betydligt trevligare när bilen är ren inuti iaf   .

Inte nog med det, när jag var klar med bilen fortsatte jag med altanen. Skurade utemöbler, dammsög och dammtorkade allt, var så nöjd med mig själv, tänk om jag hade denna energi varje dag. 

 Hade laddad för att chilla på altanen sista lediga dagen efter detta, men naturligtvis vart det kallt, snöblandad regn och t.o.m hagel... va tusan.... mitt altanhäng vart framskjutet till bättre väder. Ja ja.... städat vart det iaf.

Typiskt April.

 

     

Hoppas på många sköna dagar/kvällar här framöver   .

 

Efter det gick jag på nattpassen som sträckte sig över helgen också. Har väl inte så mycket att säga om det. Besökte mor en av kvällarna innan jobb, annars har det varit en del läxhjälp med sonen på kvällstid. Har under veckan blivit uppdaterad om periodiska systemet, ha ha ha, nja.... det var ett tag sen man tittade på den, typ när jag själv gick i grundskolan. Det komiska i allt är att, när gudmor Carina fick höra att vi höll på med det, så ville hon genast att vi skulle komma. "Periodiska systemet, men gud så roligt, det vill jag hjälpa till med"..... öh.... hon är inte som alla andra, hur kan man tycka det är "roligt" Va ? 

Men ingen är gladare än vi, Carina och Rasse har pluggat NO, det är verkligen lyx att ha en egen matte och NO lärare för sig själv. Han var nöjd efter provdagen iaf, det får vi tacka Carina för   sen var det även matteprov på G igen (i morgon faktiskt) så det blev också en "mattedate" på söndagkväll.

 

 

Här räknas det procenträkning, kämpa på....  . 

 

Förutom det, har jag sådd lite, inget jag brukar göra, men nu råkade jag ha några smultronpåsar så.... vi får väl se om det blir några plantor av det. Jag är ju ingen "trädgårdsnisse" direkt, men lite lagomt kan vara kul.

 

 

 

Därefter blev det ny vecka som sagt och dagens datum. Det ser ut som att det ska spricka upp och bli gott väder igen, kanske jag kan inviga altanen denna vecka istället   fixa lite ute, plocka bort vinterprylar, snöspadar, tömma ljung ur krukor o.s.v Ja vi får väl se....

Så mycket mer har jag inte att komma med denna vecka, ha´de gott tillsvidare, kram från Annso   .

 

 

 

 

 

 

 

Av Pierre - Lördag 6 april 12:17

Halloj

Det var ett tag sen det blev skrivet här, men ibland kommer "livet" i mellan, med både det ena och andra.

Ska försöka göra en en "3 veckors sammandrag", vi får se hur det går....

 

Veckan innan påsk, har jag väl inte så mycket att orda om egentligen. Jag städade som en tok innan tjocka släkten skulle dyka upp och vi passade på att fira gudmor Carina på bemärkelsedagen, lite i förskott.

Rasmus hade en egen present.... till sin "mattesupporter"   .

 

 

 Tror hon vart lite rörd och glad, den är hon verkligen värd tycker jag   .

 

Där i krokarna var det visst våffeldagen också, väldigt viktigt att fira, ha ha ha... närå, men jag var och "storhandlade mat" i samma veva och kom hem med ett impulsköp. Ett dubbelvåffeljärn som de hade kampanj på så precis till våffeldagen... gick lite "bananas" och firade denna dag riktigt, alla tyckte det vart gott iaf  .

 

     

 

I denna veva vart farfar Janne sjuk igen. Vi var alla oroliga över honom. Mogge åkte skyttetrafik mellan jobbet, mamma Lena och sjukhuset ett tag. Han har ju knappt hunnit återhämta sig efter hjärnblödningen, så en ny smäll är ju inte bra såklart. Det är som det är... det har tagit hårt på honom och alla är ledsna över vad som hänt, igen, på olika vis   . 

Ja... allt tycktes hända samtidigt. Jag jobbade (mån - ons) 3 nätter innan påskledigt, Chrisse och Jenny kom upp på tisdagkväll för att fira påsk med oss och Rasse pluggade in i det sista, inför prov innan lovet.

 

 

 

Sigge hjälper eller kanske stjälper ha ha ha, Geografi på G.

 

Så, äntligen blev det Skärtorsdag.... jag vakade av, Rasse gjorde sin sista dag i skolan, lillsyrran och mackan var på väg upp från Göteborg. 

Vi beslöt att åka upp till fjälls på långfredagsmorgon istället för att stressa iväg på skärtorsdag, det vart bra. Jag fick tid att packa i lugn och ro och fixa middag till kvällen, när "släkten" blev samlad   . 

Dagen efter bar det i väg upp till fjälls som sagt. Vi har haft det gott, med blandat väder som det ofta är.

Snöbrist var det inte iaf, kolla in den fina utsikten genom fönstret vi hade, när vi var ute och åt en kväll   

 

                                 

 

I huvudsak var det skoteråkning som gällde för denna vistelse, det var önskemålet från våra söner. Skoj att Jenny hängde med, hon har varit med upp till Borga under sommartid och fjällvandrat så detta blev premiär att uppleva Borgafjäll vintertid, lite annat, dessutom kommer man ju ut och se vidder och fjäll som man inte kan göra annars, utan skoter   .

 

Vips, så rusade fjälldagarna förbi... och vi var åter hemma. 

En "efter påskmiddag" hann vi med hemma, innan ungdomarna skulle rulla vidare till Jennys föräldrar och senare hem.... så kul iaf, att få rå om dom dessa dagar   .

 

     

 

Kvar vart lillsyrran och mackan några dagar, för att träffa mor, storsyrran m.m 

En dag åkte vi upp till Österåsen och promenerade runt lite i solen, det var härligt, dessutom åt vi lunch där. Jag har varit där 2 ggr tidigare med dem, men varje gång har vi lyckats komma dit då det varit stängt. En gång var det semesterstängt, en annan gång hade de utbildningsdag så precis. Tredje gången gillt denna gång, de tyckte det var pampigt och fint där, vacker konst och mycket historia, och det är det ju verkligen. 

 

       

Ett bra sätt att ladda inför besök hos mor sen, på boendet   . Hon vart jätteglad att jag hade lillsyrran med såklart.

 

Fika på stan brukar det alltid bli när de är på besök, ha ha ha. De tycker det är "billigt" här, ja vet inte ja.... det kanske det är, i jämförelse med storstan, allt är ju relativt men trevligt att sitta på Cafe är det ju ändå   .

 

 

 

Vi passade på att handla mat, "göra stan" samtidigt och hälsade på storasyrran, ja hon var och fikade med oss, så vi gick hem till henne sen. 

Ibland är det skönt att bara vara på hemmaplan också, speciellt när det är finväder och vi ser på nyheterna att det är snökaos söderut, inte hos oss. Vi grillade korv vid älven, surrade och hade mycket tok och skratt i finvädret. En utmärkt lunch tyckte Rasse   

 

       

 

Sen skjutsade jag iväg sonen till en kompis, och vi hade bestämt att si skulle hjälpa mig att baka på em. När vi var hos henne sist, hade hon bakat så gott fröknäcke med flingsalt. Vi åt som tok varje morgon   . 

Nu "bakade" vi fröknäcke som tok istället, ha ha ha 

 

   

 

Ja, det där ska jag väl klara av, det var inget avancerat, så enkelt och så gott.

 

Det roliga började gå mot sitt slut, dax för si och mackan att rulla hemåt, och som vanligt blir det så tomt och tyst. Tror att det känns så jämt, för att det oftast blir så intensivt när vi träffas, p.g.a att vi bor typ 80 mil i från varandra. Det är som det är.... för sällan, men alltid roligt att träffas och umgås, när vi kan iaf   . 

 När vi vinkat av dom   rullade vi till Haga. Det blev en "heldag" där kan man säga. Dels har Mogges lillebror Daniel fyllt år under påsk och kusinen Hugo + att vi ville gärna hälsa på farfar Janne också, som kommit hem från sjukhuset, vi slog ihop allt i ett.

 

 

Först fika och surr hos jubilaren eller jubilararna, det är ju 2 stycken som fyllt år i familjen     .

Sen gick vi över till farmor och farfar. De vart glad att vi kom, men jag såg att Rasse tyckte det var jobbigt. Han vart ledsen   . Farfar försökte prata med oss, ibland får han fram något ord eller mening men det blir mest "rappakalja", ibland blir han frustrerad över det "såklart" och ibland skrattar han och vi med honom, för han hör ju själv hur tokigt det blir. Man får ta en dag i taget och se hur allt går, det är ju inte bara Janne som behöver hjälp, de har en stor gård som ska skötas, ett stort hus som måste anpassas med allt vad det innebär. 

Mogge försöker åka dit så fort han är ledig och hjälpa till med olika saker, han är inne i samma trall som jag var i för några år sen, med mamma.....det är jobbigt ...... been there, done that, så att säga   . 

 

Ja...tror ändå det var bra att Rasse träffade honom för att förstå (även som han blev ledsen inombords). Rasse har alltid gillat farfar och tvärtom, han frågade efter Rasmus när han låg på sjukhuset (fast han knappt kunde prata) så...vårt besök var nog viktigt för dom båda  . 

Så slutade påsklovet iaf.

 

I skrivandets stund är vi tillbaka till vardagen, Mogge jobbar, skolan är i gång igen för sonen, jag går på nattpass senare i veckan. Det är måndag, så skjuts till träning står på agendan idag, kanske passar på att handla lite medans sonen simmar, annars är det en lugn hemmapysseldag, skönt.

Avslutar med en Siggebild.... som inte vill vara med på bild tydligen  .

 

   

 

Ha´de gott så länge, kram Annso

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards