Alla inlägg under oktober 2014

Av Pierre - 27 oktober 2014 00:51

Då var det gjort... 60 timmars arbete eller 61 om man ska vara exakt, eftersom i lördagsnatt fick vi jobba en timme extra, då vi gick över till vintertid ;)

Känner mig som en disktrasa men vem orkar lyssna på mitt gnäll..... ska toksova ikväll/natt, så känns allt mycket bättre imorgon.

mån - tisdag var jag ledig. Gjorde lite ärenden på stan, lunchade med syrran, var på "bibblan" med Rasmus och en  cykeltur hann vi med till badplatsen och tog med lite gofika, det tycker lilleman är så mysigt :) måste passa på, för snart är det slut på det, vintern knackar på dörren. Det har faktiskt snöat några ggr redan, men det är inget som ligger kvar än så länge. 

       

Annars har vi bara varit hemmavid, Rasmus var ju halvförkyld som hängde sig kvar några extra dagar, men nu är han piggelin, lagomt till mamma börjar jobba igen.


Helt apropå så ringde stora sonen och meddelade att han kommer hem med nattåget (i onsdags)

Jahapp..... han skulle komma hem några dagar under novemberlovet var det sagt men.... ändrade planer.

Obra för mamma Annso, som är metodisk och vill planera, ha ha ha, närå skämtosides...

Det som egentligen var obra, var att jag klev precis på mina 6 nattpass, så....kontentan blev att vi inte hann träffas speciellt mycket, jag jobbade och sov mest, trist :(

Iallafullafall så åkte han på beredskap hela nästa vecka p.g.a det som har hänt i Stockholms skärgård, så därav denna blixtvisit i veckan.


En annan "obra" sak var, att jag hade planerat att uppvakta honom på födelsedagen i förskott när han
skulle komma hem nästa vecka, men det "sket sig" nu. Vi får uppvakta honom i efterskott istället eller när han nu kommer hem nästa gång, det vet man aldrig.

Annars har veckan löpt på med jobb, hämtning på förskolan, middag, barngympa, besök på kyrkans barnverksamhet "smyrna" och vanliga vardagssysslor.

 


Inte mycket till helgfirande för mig, har som sagt jobbat och sovit, medans Mogge och Rasmus var på badhuset hela lördan och på söndan klev jag faktiskt upp och gick ut och hjälpte Mogge att montera ner hundgården.

Något som jag dragit mig för, lite ångestframkallande....för jag vill inte, men samtidigt tycker jag det är hemskt att se hundgården stå tom varje dag   

Vi hade bestämt att göra det innan snön kommer, så det är verkligen dax.

 

Rasmus var med oss såklart och det var vilda ordväxlingar mellan oss. Han var uppriktigt arg på oss, att vi ska ta bort hundgården.

- Här bor ju Jericho

- Ja men han är ju i hundhimlen

- men då tycker jag han ska komma tillbaka.....och pappa du får flytta till Wille i stället (Wille är grannhunden) va han nu fick det i från ?

Ja, sådär skällde han på oss mest hela tiden ;)

Hundkojan är så sunkig, den kommer att hamnar på soptippen, men stolparna, dörren och nätet är jättefint.

En arbetskompis till mogge ska bygga hundgård, så hon ville ha det. Vi har en hel stor "rulle" med nät dessutom  hon kan bygga en hundgård stor som en fotbollsplan om hon vill, ha ha ha

Lite vemodigt känns det iaf, till sommaren ska vi så gräsmatta där och en liten blomrabatt, det får bli jerkas lilla minneslund   .

Chrisse har mest varit med sin Jenny i helgen och i söndags skjutsade Mogge honom till Stockholmsbussen medans jag låg och sov.

 

Ja, roligare än så, vart inte denna vecka.

Idag gäller det bara att hålla sig vaken och sysselsatt, så att jag kan stupa i säng ikväll ;)

Ska dra dammsugaren en sväng genom huset, åka in till syrran en stund och handla lite, för imorgon får jag finbesök från Göteborg, det ska bli roligt. En barndomsvän kommer på besök med sina barn, de är uppe här på besök under novemberlovet. Tänkte jag skulle bjuda dom på lunch, så det känns som en lagom sysselsättning att förbereda lite.

 

Det var nog allt för denna gång.....Kram från Annso

 




Av Pierre - 19 oktober 2014 21:47

Tror inte det blir så mycket sömn i natt, lilleman hostar som en tok, envisa baciller :(

Jag fick avsluta mina nattpass lite tidigare än vad det var tänkt i veckan. När jag kom hem på onsdagsmorgon, satt Mogge och tittade på nyhetsmorgon och lilleman var nerbäddad i soffan... Jahapp...

Han hade kruppat under natten och det hördes på honom, för "krupphostan" är speciell, och vi har ju varit med om det nu, ex. antal gånger.

Mogge tog "Vab", tusen tack, så jag fick sova, sen fick jag vabba.

Så det har varit lugna aktiviteter här hemma.

Hela torsdags em. satt vi och la pärlplattor ex., och Rasmus mådde mycket bättre ;)

Vi var så kreativ   .

   

 Sen fick han följa med mig på info. möte från Vårdförbundet, med lite "mutgodis" så satt han lugnt och stilla sen fortsatte vi till Kvantum för att fylla på kylskåpet, det gick bra.

 

Fredag, vacker höstdag, passade på att putsa färdigt alla fönster på övervåningen, innan det blir för kallt.

 

Det känns skönt att ha det gjort nu  ;) Rasmus satt mest och byggde lego på sitt rum under tiden.

På em gick vi faktiskt ut en stund för att få lite frisk luft och lite höstsol.

Vi sopade löv och plockade ihop alla uteleksaker från sandlådan och in i boden för vinterförvaring, det känns i luften tycker jag att snön inte är långt borta, vi får se om jag har rätt ?!

 

Barnarbete....

 

Det har inte blivit nån barngympa denna vecka, men vi var iaf på Smyrna och pysslade, han längtar dit varje fredag. Märkte att han börjat sjunga med lite i deras sånger nu, från början vägrade han att sjunga, men jag tror han tycker dom är ganska bra :)) Det tar sig....

 

Fredagkväll = soffhäng framför tv n.

Rasmus ordnade sitt eget fredagsmys på golvet....

 

 Han somnade där på golvet kan jag säga, han var helt slut efter smyrna, helt 100 % kry var han nog inte iaf.

 

Stora delar av lördagen tillbringade jag åt städning, inte det roligaste en lördag... men.... jag hade en liten suprise åt Mogge. Jag hade ordnat barnvakt och chaffis på kvällen, så for vi på hallstaberget och kollade på Ronny Eriksson show och middag med goda vänner, det vart en riktigt trevlig kväll.

Jag hade väl inga förväntningar alls egentligen på Ronny Eriksson, men det är ju oftast då man får roligt, vi fick skratta mycket och god mat med trevligt sällskap och mogge fick sig en överraskning ;))

Jag har mina ljusa stunder ibland   .

 

Idag, söndag, har vi hämtat vinterdäcken till Chrisses bil, hälsat på hos Lotta och Mats med barnen, det var ett tag sen vi sågs så det var trevligt att dricka kaffe och surra en stund. Rasmus vart så glad att få träffa Albin och Axel och få leka med dom.

 

Ja, dax för däckbyte. Saaben har vi bytt på redan, imorgon ska mogge ta "bussen" till jobbet och byta på den och som  sagt Chrisses däck har vi hämtat hem idag, vet inte om han vill byta själv när han kommer hem eller ?

Har försökt nå honom men.... han är ej anträffbar just nu.

Efter att ha tittat på kvällens nyheter, så kanske jag kan ana varför....

Ett j...kla pådrag om ryska ubåtar. Min Chrisse måste ju "vakta kungen"  ha ha ha,

Nä skämtosides.... eller lite allvar är det ju i det. Försvarsmakten vet ju saker som vi inte vet såklart och inte har väl Chrisse tid att sms a om vinterdäck till sin mamma, om ryssen kommer ;)))

Ärligt talat har jag ingen aning om han fortfarande är ute på övning eller "är" i beredskap p.g.a av vad som har hänt!?

 

Iallafall så, har jag trott att "lilleman" blivit piggare men i em/kväll har det blivit bakslag och han är riktigt snorig och hostig igen, dock ingen krupphosta. Tur att jag inte går på nattpass förän på tisdagkväll, så vi får som 2 extra dagar till att "krya på".

 

Det var allt från mig gott folk, natti natti önskar jag   .

 

 

 

 

 

 

Av Pierre - 13 oktober 2014 14:32

Just nu är jag inne i en intensiv jobbperiod igen, jobbar 6 nätter, ledig 4 och jobbar 6 nätter igen. Det går bra, jag tänker inte så mycket på att jag har många pass, jag bara "betar" av en efter en och SOVER mycket i mellan, annars skulle det aldrig gå, med andra ord...är man väldigt asocial ;)

 

Till veckan som varit då...... en grå och trist vecka. Jag var ledig 2 dagar i början av veckan, såg på väderprognosen att första dan skulle vara grå och trist, och andra dan spöregn.....Jahapp......

Första dan var det iaf uppehåll, så jag tog tag i fönsterputsnings projektet, skitkul ......not.... men måste ändå säga att det var liiite roligare och gick snabbare med "kärchern" som jag fick i present ;)

 

Med spotify på högsta volym såå ...vips hade jag gjort alla fönster på nedervåningen. Nu har jag övervåningen kvar men det har i princip varit regn sen dess, så de är fortfarande kvar och dessutom har jag jobbat, såå vi får se när jag fortsätter.

Dag 2 av ledigheten, som sagt spöregn heeela dagen.

Jag och Rasmus hamnade här......

 

"bibblan", det tyckte han var mysigt, vi lånade lite böcker och han lekte lite i deras myshörna. Han har faktiskt frågat om vi inte kan åka dit igen :)

Det ska vi göra självklart, när det passar, efteråt köpte vi lite gofika och åkte hem till mormor en stund och surrade. På em/kvällen var det Bamsegympa, så vi slog ihjäl den dan och hade haft ganska trevligt, fastän det var så grått och trist.

 

Sen har jag jobbat. På fredan var jag ledig mitt över dan, eftersom jag gick på natten.

Åkte iväg tidigt på fm och stökade undan mathandling, dels med min mor och till mig själv. På em pratade jag med lilleman om att: Får mamma sova en stund på soffan så kan du titta på barnkanalen under tiden, då kan vi äta middag sen och åka till "Smyrna" (kyrkans barnverksamhet) innan jag ska åka och jobba igen.

Det ville han jättegärna såklart.

Så han lät sin mor sova i 2 tim, medans han tittade på tv, sen vart han less och väckte mig :)

Det var helt perfekt, då kunde vi ju åka till "pysselhuset" ändå som Rasmus säger, han tycker ju det är så roligt att åka dit, fastän jag skulle gå på nattpass.

 

Helgen har jag inte så mycket att orda om, jag äter, jobbar och sover ;)

Mogge och Rasmus roade sig med att åka och köpa virke och snickrade ihop en bro till förstugan i Borgafjäll medans jag har sovit.

Den blev bra, nu ska den ju bara fraktas upp dit oxså, den väger "ton" känns det som.

 

Jag är så glad idag, för jag har köpt årets första julklapp :)

Ihelgen var jag deppig över det ( det svänger snabbt, ha ha ha ) för att göra en lång historia kort så....

Redan i fjol lekte Rasmus med några barn uppe i borgafjäll i pulkbacken som hade superläckra snowracer, som var designad som skotrar, han ville inte ha sin "fula gamla snowracer" efter storebror. Vi sa redan då, att en sån ska vi köpa åt Rasmus i julklapp nästa år.

Iaf var Mogge in på skoterbutiken i veckan och frågade, det är skotertillverkarna själva i USA, som gör dessa.

- Nej, de finns inte, de har slutat ta in dem till Svergie f.o.m iår.

- va f....n, typiskt!!

Jag tänkte att det måste gå att leta upp dem på nätet då, men det var lättare sagt än gjort. då får jag köpa en från Ottawa.....nej tack, det blir för dyrt :(

Därav deppig ihelgen, den perfekta julklappen till lilleman försvann och jag svor ve och förbanelse att vi inte köpte en redan i fjol, för då fanns det på skoterbutiken här i stan :(

Av en händelse gick jag in på tradera idag, hade inga större förhoppningar om att det skulle finnas.....

men BINGO...... jag fick en träff på 2 st!! Jag flög upp i taket. En av dom ska jag ha, kosta vad det vill !!!! ha ha

I morse var det klart, den var min, fabriksny och billigare än vad vi hade tänkt oss, YES...

 

 Tänk att man kan bli så lycklig av ett Tradera fynd :)

Nu är den påväg med DHL, Rasmus lär bli överlycklig till jul   .

Ja, detta har gjort min dag i dag, nu ska jag vispa ihop en tjockpannkaka i ugn och hämta lillen på förskolan sen är det bara att ladda för natt nr 4 av 6, Hej svejs

Kram Annso

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Pierre - 5 oktober 2014 16:08

En riktig grå mulen höstdag är det idag, men vad gör det, när jag ändå har sovit bort den ;)

Jag ska inte klaga, för under veckan när jag varit ledig har det varit fantastiskt höstväder, soliga och varma dagar.

Jag har haft det riktigt lyxigt tycker jag själv, ledigvecka...bara sådär.

Har väl inte fått gjort så mycket som jag hade velat, men.... skönt ändå :)

Började veckan med storstädning hemma och därefter middag och uppvaktning med min mor och syster, mycket trevligt.

Min födelsedag firade jag med en cykelutflykt till lekparken, därefter bamsegympa med Rasmus, sen åkte vi hem och mumsade tårta med de "närmsta sörjande"..... tycker inte det är roligt att fylla år längre....

Inte för att jag har nån direkt åldersnoja men ändå, det är roligare att fira barnens födelsedagar :)

Har iaf fått fina presenter av mina nära och kära b.l.a ett guldhalsband av min kära make   , presentkort lite här och var, vin, pengar och en fotölj till hallen som jag ville ha, jag tackar ödmjukast.

 

Lite bilder från vår cykeltur....

   

 

och lite från födelsedags fika......

Hipp hipp hurra på mig själv.........

   

På torsdan åkte jag och gjorde lite ärenden hit och dit sen var jag till Kramfors på natten och hämtade upp den stora sonen som kom med tåget   .

Han ville uppvakta sin gamla mamma, så han bjöd på lunch på stan på fredan sen ställde han upp som chaffis, både hämtning och lämning på fredagskväll när jag skulle ut med jobbet , man tackar.....

Vi var på After wok på Hallstaberget, mycket trevligt, god mat, goa och glada arbetskamrater, kvällen bara susade iväg....

 

SKÅL   .

 

Lördag, fantastiskt höstväder ute, vi åkte på en liten utflykt, ibland behöver det inte vara så märkvärdigt för att det ska bli en härlig dag. Rasmus tyckte det var såå mysigt.......

         

 Det har varit roligt att ha stora sonen hemma i helgen, nog för att han mest varit tillsammans med sin Jenny men de har varit hemma hos oss, så jag har fått träffa honom ändå :)

På söndan åkte han tillbaka med Stockholmsbussen, mogge skjutsade in honom, eftersom jag låg och sov. 

Jag har jobbat natt Lördag och söndag nämligen. En väska full med matlådor fick han med sig ;)

Ja vet, curling mamma.... Han är faktiskt duktig att laga mat själv och han tycker dessutom att det är roligt, men han vart så glad över det, jag hade laddat med lite av varje, som jag vet han tycker om.

 

Jaa.... vad ska jag berätta mer......

Har köpt 2 nya krukor som är gjorda av gamla bildäck, återvinnig det gillar jag....

Hade tidigare 2 stora keramikkrukor ute vid altanen men.... de blåste åt h......vete, ner för nipan när det var storm ifjol, jag vart lite deppig, för de var inköpt i Sundsvall och var ganska dyr.

Dessa blir perfekt, gummidäck går inte sönder i första taget   .

 

 På sommaren har jag blommor i dom och på vintern har jag små granar. Tänkte jag skulle köpa små ljusslingor till advent och klä in dom, det blir nog mysigt tror jag ;)

 

Har inte så mycket mer att berätta för denna gång, vi får väl se vad kommande vecka har att bjuda på.

Nu ska jag förbereda dagens middag som idag är.......korvstroganof.... avancerat värre ha ha ha

Kram från Annso

 

 

 

 

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards