Alla inlägg under oktober 2016

Av Pierre - 31 oktober 2016 16:38

Tar en liten datorstund, medans jag väntar på att fläskpannkakan ska bli klar i ugnen.... är hungrig som tusan   magen kurrar.

 

 

Veckan har till stora delar mest bestått i jobb, gick av nattpass i fredags och eftersom jag älskar mitt jobb jobbade jag extra lördagsmorgon   , kris på folk.  Sömnbrist a´la Annso, men jag fick sova ut på söndag istället.

Det går bra nån enstaka gång, men inget att rekomendera   .


 Fredag då.... sov såklart fram till 12 tiden, sen var jag runt med min mor och gjorde ärenden hit och dit + mathandling i vanlig ordning, hämtade upp Rasmus på fritis. Han ville bli hämtad sent p.g.a av att de hade Halloween disko på fritis   , något han sett framemot i veckan. Rasmus tycker om att dansa ;)

Han hade fått en fin ansiktsmålning som jag inte fick tvätta bort innan vi skulle på Smyrna på kvällen   


 


Det går att sjunga och pyssla med ett ormansikte oxså.

 

Lördag, jobbade jag ett dagpass som sagt, Rasmus var hos farmor, medans Mogge och Sacharias skruvade tillsammans.

Kvällen vart lugn och skön, vi åt tacos och hade sällskap av Sacharias, alltid skoj när storpojkarna kommer, tycker jag.

Saknar dom mycket, men men..... livet har sin gång..... de är vuxna nu och ett eget liv.

Söndag sov jag och hade tankat energi   sen var vi mest ute hela dan och samlade vuxenpoäng. Bar in trädgårdsmöbler, sopade löv ( förb...... ade rönn, nästa år ska den bort Grrr.....)


 


Monterade ner studsmattan inför vintern, bar in sandlådeleksaker, ställde in cyklar


 


En sista cykelsväng innan vinterförvaring.

Däckbyte på Chrisses bil....


 


Vi körde hem den förra veckan (då vi var på kryssning) Chrisse ville inte ha bilen ståendes i Stockholm, han behöver den inte, så vi körde hem bilen, tillsvidare.

Andra bilen han byter på denna vecka, min bil har fått på sig nya vinterdäck oxså, nu är det hans egen bil kvar  

Ja iaf, en allmänn röjning på gården blev det och vi kände oss nöjda.

Mogge fortsatte sen och målade tak i köket och jag och Rasmus bakade chokladbollar   .

Det är rart att baka med barn......


 

Det är bara att bita sig i tungan och städa efteråt   . De har vi fryst in nu iaf,  och ska sparas till kalas.

 

Måndag då.... första dagen på novemberlovet....

Tillbringade vi på Aqua arena, har lovat honom länge att vi ska åka och bada, men det har helt enkelt inte funnits tid under hösten, så nu äntligen fick vi till en baddag   .

 

Snorkelkungen   

       


En mysig dag hade vi iaf och vi var sådär lagomt mosiga efteråt, inga problem att lägga sig ( Jag la mig en stund på kvällen, eftersom jag skulle ut och jobba på natten). Gör 2 nätter nu , sen ska jag vara lite höstlovsledig med Rasmus tänkte jag.

 

Renoveringen ordar jag inte så mycket om, målat tak i köket som sagt. Vi har ett gammeldax "locktak" där, som vi vill behålla. Det blir vitt och Mogge håller på att sätta spottar i taket ovan diskbänk, så det är alltid lite extra pyzzel vid varje moment, ha ha men det blir fint, belysningen är ju en viktig del i sammanhanget   .

Har inte tagit bilder på det, men det kommer väl längre fram.

Lite Halloween har vi ute på bron iaf   Snyggt skelett Rasmus hängt upp va´ha ha..... Den är inte så stor som den ser ut på bild ( en armslängd ungefär) ....


   

 

Ja... mer har jag inte att berätta för denna gång.... ha´de gott alla vänner Kram fr Annso   

 

 

 

 

 

 

Av Pierre - 24 oktober 2016 08:02

God morgon måndag   grått, trist och härligt   ,

Men så länge det inte är minus grader, är jag nöjd just nu.

 

Vi var trötta i morse, men vi kom i säng lite sent igår, så idag får det bli en tidigt kväll för lilleman   .

Ja... veckan som gått.... gick i snigelfart... ha ha... tyckte jag. Vakade av på onsdagsmorgon och sov halva dagen sen hade jag en heldel pyssel att stå i, så jag höll mig pigg o alert resten av dagen. Tvätta, laga mat, slå in presenter, åka i väg på karateträning med Rasmus.

Torsdagen, var i princip likadan.... men började då med morgonpromenad. Jag, grannen och alla hundar (4 st) det var härligt, och man känner sig så nyttig efteråt   .

Sen var det "tusen järn i elden", gjorde en låda full med laxbiffar ( som stora sonen skulle få) packade väskor. När Rasmus kom hem från skolan, åkte vi ganska direkt in till stan och handlade mat med mor och lite åt oss själva, sen bytte vi bil med Mogge, han stannade kvar efter jobbet och bytte olja/oljefilter och tvättade bilen.

Vi åkte hem och fixade middag och fick kaffebesök av Carina   Jag behövde en kaffepaus.

Hon vart eld och lågor när hon fick syn på Rasmus läxa, ha ha ha, så de satt och gjorde läxa tillsammans   Det tyckte han var kul.  " Hon som är lärare 24 - 7"   .

Ja, efter det, så packade vi det sista och hoppade in i duschen..... inga problem att somna den kvällen.

 

Fredag, upp i ottan och äntligen var vi på väg..... mot Stockholm.

Jag har längtat efter stora sonen Christoffer och hans fina sambo Jenny   . Vi lämnade lite packning och bilen hos honom, sen åkte vi in till båthamnen.

Ja... vad ska jag säga.... fredag em på centralen och slussen... skiit... här gäller det att hålla i handväskan och ungen...man känner sig verkligen som den "lantis" man är... ha ha ha.

Men till båthamnen kom vi och väl där, samlades hela gänget. Så skoj ! För er som inte vet... så fyllde min lillasyster 40 år i helgen och har varit ganska ovetandes om våra planer.

 

Här kommer lite tokbilder från kryssningen....

 

     

         

 

Vet inte om jag ska skylla på hon som står bakom kameran.... som inte var nykter.... många bilder blev väldigt suddig ha ha ha   

Här sitter mina pojkar i cigarrbaren..... nja... blir man 23 år, så har inte "mamma" så mycket att säga till om....ibland...

 

               

 

Vädret var inte det bästa, men... det har inte gått nån nöd på oss, vi har haft det supermysigt tillsammans .

På lördag em var vi tillbaka i Stockholm igen. Då åkte vi hem till Chrisse och Jenny där fortsatte vi med födelsedagsfirandet. Nina hyllades med sång och paketöppning och lite oväntat firade vi även Christoffer med sång och paketöppning     . Han fyller år den 13 nov, så vi firade både en 40 åring och en 23 åring   .

Det blev pizza istället för tårta den kvällen, men det hade ingen nått emot. Tror jag har skrivit det förr, att det finns en pizzeria där, som har fantastiska pizzor och STORA. Vi brukar äta där, varje gång vi hälsar på Chrisse.

Den ligger i "Stäket" men jag kommer inte ihåg vad själva pizzerian heter, i skrivandets stund.

Så.. lördan vart oxså en trevlig kväll, födelsedagsfirande, pizza, pizzakoma framför "så mycket bättre" på tv och umgåtts med familjen så mycket som möjligt   . Vi sov över hos Chrisse o Jenny, finns det hjärterum finns det stjärterum hi hi hi.

Söndag, sov vi alla ut... sen var det dax att ta adjö av allihopa, lillsyrran och Markus tog tåget tillbaka till Göteborg, efter att ha vinkat av sonen och Jenny, bilade storsyrran och vi andra tillbaka norrut igen.

Det var synd att Sacharias inte kunde vara med oss under helgen p.g.a jobb, men men.... förhoppningsvis var det väl inte sista gången.

 

Sammanfattningsvis en kort, intensiv men ack så rolig helg har vi haft   .

 

Därav kom vi i säng sent i gårkväll och var lite trötta och sega i morse. Idag ska jag bara greja på här hemma, packa upp, tvätta , vila och ladda energi inför 4 nattpass.

Rasmus dyker väl upp här på em med skolbussen, de skulle bada idag tror jag eller ha simträning. De hade det förra veckan oxså på gympan.

- Jag kan ju redan simma, säger han ( han förstår inte varför han måste simma med dyna) försökte förklara att det är inte alla som kan det riktigt än, så det är bara att gilla läget.

Vi har ju varit ganska flitig med simning och gått simskola och fortsättningskurs m.m det tycker jag är viktigt, att han kan och det har gett resultat   .

 

Det var väl vad jag hade för denna gång..... Ha´de gott kära vänner Kram fr Annso

 

 

 

 

 

 



 

 

 

Av Pierre - 18 oktober 2016 08:22

 

Ska försöka få ihop nåra rader om veckan.....

Började med att vara ledig några dagar, extra skönt efter 6 nattpass   . Var faktiskt ute och gick 2 dagar med en granne och hennes hundar, skoj.... det var ju ett tag sen man var ute på "hundprommisar", kan sakna det   .

Det var "friskt" ute, om man säger så och vi höll ett bra tempo, tror både hundar och vi kände oss nöjda. Hoppas vi kommer ut fler gånger.... roligt med sällskap, annars går jag ju med mina hörlurar och filosoferar för mig själv.

 

Jag har målat fönsterfoder på min lediga tid....

 

 

och Mogge har snickrat upp dom, både på utsidan och insidan. Det blev bra, har aldrig haft så fina fönster och stora fina "blombrädor" i vårt hus. Det gör mycket när fönsterfodrerna kommer på plats. Här näst är det målning av tak i köket som gäller, men vi har jobbat som tok båda 2, så det har inte funnits tid än.

 

Den vanliga "mathandlingssvängen" med mor har jag gjort, och varit i väg med Rasmus på karateträning.

Smygtog ett kort i dörröppningen på The karatekids   .

 

 

 

I Torsdags kom vårat kök, i typ  1000 kartonger   Ja..... göralös är vi inte...... någon som är sugen att hjälpa till ? ..... nä.... misstänkte väl det.

Vi har lite annat att pyssla med först, innan vi kan skruva ihop alla köksskåp, så..... det blir, som det blir. Har förlikat mig med tanken, att vi inte hinner klart innan Mogge fyller år (vilket var en milstolpe i början) nu är milstolpen framflyttad till jul...... vi får väl se....

Iaf så städade jag undan det värsta, dammsög, skurade badrummet, plockade undan verktyg överallt, för på em fick vi finbesök.

Åh vad Rasmus hade väntat och längtat.....

 

   

Busungar    Rasmus "spelar Allan" framför kameran, ha ha ha

 

Faster Theres och kusinen Molly, har varit här uppe i norr under veckan och hälsat på.

Det vart mycket bus och lek och surr, kvällen bara susade iväg.

Bjöd på middag. "Myregårdens fyllda laxfile´" . Jag hade aldrig gjort den förr, men det var gott   . Var nog inte sista gången jag gör det.

 

 

 

Det är paremsan och räkfylld laxfile´med smörstekt sparris och pressad potatis   .

 

Ja.. fredag då....

Åkte vi till S-vall, dax att hämta Rasmus glasögon.

Syrran följde med och efter lite övertalning, även min mor.

- Jag kommer aldrig kunna gå där, säger hon

- Jo det kan du visst det, säger jag... ha ha ha

med lite stöd och hjälp gick det alldeles utmärkt. Vi hade en trevlig dag och både mor och syrran fick shoppa loss   .  Har inte sett henne så "uppåt" och glad på länge, detta behövde hon   .

 

Jag själv handlade inget speciellt. Hämtade som sagt glasögon, handlade lite smågrejs på Rusta, köpte vinterskor till Rasmus, var på leksaksaffären , där höll vi aldrig på att komma ut... phu...

Skolan och fritis var stängt för studiedag denna dag, så det passade oss perfekt. Han var ju tvungen att följa med för att prova in de nya glasögonen och som bonus kunde vi prova nya vinterskor   .

 

Paus i "shoppingriket"......

 

 

Det vart en heldag som sagt och jag hann hem och sova i 45 min, innan jag klev på nattpass igen   .

Jag har jobbat hela helgen (igen) men det är självvalt.... är ledig en hel del helger framöver istället.

Medans jag har sovit, har Mogge och Rasmus varit hos farmor och farfar och kusingänget på Haga. De träffade även Theres och Molly innan de skulle resa hem till Västerås igen.

Mogge tog med min bil och "servade" den hos farfar samtidigt.... man tackar   han har stort garage och smörjbrygga hemma på gården nämligen.

 

Ja.. jag jobbar fortfarande natt... går av på onsdagsmorgon (i skrivandets stund 1 natt kvar) jag har inte så mycket mer att berätta, det är dax att förbereda middag och hämta lilleman på fritis, så jag tänkte avrunda här. Ikväll blir det tvättstugetjänst och läsa läxa med Rasmus innan nattjobb..... livet rullar på.

Ha´de gott där ute, Kram Annso

 

 

 

 

Av Pierre - 10 oktober 2016 18:23

Jobba, jobba, jooobba.... Det är väl vad denna vecka har handlat om. Har inte varit så aktiv med kameran heller p.g.a jobbvecka.

Var ledig mån - tis, el gick på 6 nätter i tisdags, ska jag väl säga.

Måndag var en härlig höstdag iaf..... väntade in Rasmus som kom med skolbussen, sen cyklade vi ut på en liten cykelutflykt, mysigt   

Det vart en skön em med både cykling, lek i lekpark, provade vollyboll och fikapaus vid badplatsen.

 

           

Det här med vollyboll var svårt   och gjorde ont, ett och annat stukat finger blev det. Jag minns att jag tyckte det var kul att spela det, när jag gick i skolan .

Tisdag tog jag tag i tråkiga vardags sysslor som måste göras   typ putsa fönstren inför vintern, suck stön ...

 

 

 

De nya fönstren i vardagsrummet var iaf smidiga att putsa, eftersom de inte är öppningsbara. Nu har jag bara ett kvar att putsa och det är det nya fönstret i köket, som går från golv till tak.

Sen var det bara att ladda inför nattjobb hela veckan.

Har inte så mycket att säga om det, dagarna rullade på, jag sov, Rasmus i skolan och Mogge jobbar.

 

Fredag, åkte jag och lilleman på Smyrna iaf, det tycker han är skoj. De sjunger, berättar berättelser ur bibeln, fikar, pysslar och leker   .

Fick en bild från pysslandet iaf, här limmas det med limpistol ...


 

 

På kvällen åkte vi hem, Mogge och Rasmus dukade fram lite fredagsmys medans jag åkte in till hospitalet för ännu ett nattpass.

Lördag, jobbade Mogge och jag sov "såklart" , så Rasmus var hos farmor och farfar under tiden. De har skaffat en ny hund för ett tag sen...... så fin och de har blivit bästa kompisar tydligen   .

- Wille, vilken kille.... säger han, ha ha

Ja... det här med "ett djur" kom på tal..... tror Rasmus skulle vilja ha en katt eller hund. Jag känner att just nu vet jag inte om det är så lämpligt, vi jobbar för mycket och ingen av oss har sådana jobb att vi skulle kunna ta med den heller.

Jag skulle gärna ha en ny hund (eller katt) för Rasmus skull, men man ska ha tid ...... jag är tveksam.....  säger varken ja eller nej just nu..... Detta kommer vi med all säkerhet återkomma till fler gånger   .

 

Söndag, Sov igen   medans det arbetades flitigt nere i köket. Våra snälla grannar hjälpte Mogge och sätta in det nya köksfönstret.... de var 3 st för att lyfta, hålla, såga och få det på plats.

Jag fattar det inte själv..... att jag kan sova (utan hörselproppar) medans de sågar och kör maskiner !?

Snacka om att man är medvetslös efter nattskift !!!  

 

 

 

Ja, Mogges söndagsnöje!

 

På em. bjöd vi dom på middag, som tack för hjälpen. Det vart en trevlig kväll med mat, fika och surr tills det var dax för mig och bege mig mot hospitalet.

 

Måndag, "vakaavdag" segare än allt segt   . Var till mor och hjälpte henne med mathandling och div.  sen vart det kaffedrickning och surr tills det var dax att hämta Rasse.

Efter middagsstök, satte vi oss med Rasmus och läste läxor, vet inte vem av oss som var tröttast, vi gäspade alla tre, så det blev godnatt tidigt i vårat hus.

 

Tisdag (idag) ska försöka skriva detta färdigt nu.

Vad gör man inte på sin lediga dag om inte.... agera hemtjänst   . Ja, jag hade lovat mor att putsa hennes fönster oxså och byta gardiner. Hon kan inte klättra upp på stolar och hennes gardinstång i vardagsrummet är tung  som bly och lång. Syrran var oxså ledig, så vi hjälptes faktiskt åt. Det blir mycket roligare då, för det blir ju en del tok, skratt och kaffe stunder när vi är ilag   .

Var precis klar, så jag hann hem till skolbussen kom. Em fortsatte jag med "städtemat"..... Rasmus fick hjälpa mig att städa sitt rum. Han hjälpte villigt till, för han ville själv ha fint på sitt rum. I veckan ska kusinen Molly ( fr Västerås) komma och hälsa på nämligen, och faster Therese såklart, det blir skoj   .

Städning p.g

 

 

 

Ja..... har inte så mycket mer att berätta, det blev bara om städning och jobb denna vecka.... kul va´.

Är iaf ledig några dagar nu.. skönt.

Ha´de gott Kram Annso

 

 

 



 

 

 

 

 

Av Pierre - 3 oktober 2016 08:38

Det är en kylig morgon.... Brrr... tog på Rasmus både vantar och mössa i morse när vi väntade på skolbussen  .

Kan hända att det varit frostnätter tidigare, jag vet inte.... har inte tänkt på det iaf el sett det.

Fördelen är att det oftast brukar bli soligt och fint mitt över dan   .

 

Ja... Började veckan med nattjobb, mån - ons natt, 3 nätter är lagomt. Vakade av alltså på torsdag, då sov jag fram till 12.00 och är seg som tusan. Fast denna dag hade jag massor att göra, så det gick bra, då hinner man inte tänka på hur trött man är.

Åkte in till stan och gjorde tusen ärenden, sen hem och städa undan det värsta eller så gott det går i ett renoveringskaos. Mogge hjälpte mig faktiskt   . Han hade piggnat på sig efter att ha varit hemma med en mycket svår "manlig" förkyldning i veckan, ha ha ha, han får stora sympatier från sin Iva sköterska till fru   .

 

Fredag då....

Var och hämtade syrran och min mor och vi hade en kombinerad kräftskiva och födelsedagsfirande tillsammans.

här kommer lite bilder från fredagskväll:

 

 

 

Han som äter pannkakor istället för kräftor ;)

 

   

Syrran är på G .

Vi hade en trevlig kväll och proppmätt.se

Fick så mycket fina presenter, jag fattar ingenting , fyller inte jämnt ... jag fyller bara år.

Tackar ödmjukast och blir lite rörd faktiskt   .

 

Min vackra höstbukett med rosor.

 

Lördag 1 okt. ( är min riktiga födelsedag egentligen) men vi klev upp tidigt och åkte till Svall. Det var enda dan som vi var ledig båda 2 och Rasmus ledig .

Vi åkte ner i huvudsak för 2 saker.... kök och glasögon.

Rasmus var ju till ögondoktorn för ett tag sen och synen har blivit sämre, han behöver nya glasögon. Dessutom kom han hem från skolan i veckan med trasiga glasögon. Vi försökte limma ihop dom provisoriskt men de höll inte "såklart". Just nu bär han sina gamla ( som han fick när han var 4 år) och dom ser han ju ännu sämre i, men bättre än ingenting, i väntan på nya.

Vi provade ut ett par nya fina, som blir klar om en vecka   .

Ja... oxså var det då det här med köksplanering på Ikea... Jag ska inte sucka och stöna, för vi hade planerat och förberett allt hemifrån via nätet, så det gick ganska fort och smidigt. Nu är det köpt och beställt och kommer i mitten av oktober.... det ska bli spännande.

 

Vi tog en välförkänt paus och åt lunch på Ikea.

 

 

Sen hann jag springa runt och fixa lite presenter till kommande födelsedagar.... nu kommer vi snart in i ett stimm igen, då födelsedagarna haglar tätt   .

Det vart en dyr resa, men det visste vi om.

Ja... sen kom vi  i princip bara hem och vände om igen..... Dax för kräftskiva (igen) ha ha , lika bra att ta alla kräftskivor på en gång   .

Denna gång hos våra grannar och kräftor som vi för övrigt fiskat själv, lite skoj. Det vart oxså en mysig kväll med mycket gott att äta och dricka, och surr till långt inpå småtimmarna.

 

   

Söndag, Fortsatte firandet.... ha ha, våra vänner Peter och Carina skulle komma, så det vart tårttillverkning på morgonen.

Mogge och Rasmus ville göra en tårta till mig   .

 

     

Han skulle göra en smilegubbe av "tårtpyntet".

På em. skulle Rasmus själv i väg på kalas, hos en klasskompis. Det var spöktema   

Spännande såklart.

 

 

Han hade nog haft det skoj, de hade haft en eldslukare där, berättade han.

- Han stoppade facklan med eld i munnen och i byxorna !!!! Och han dog inte !!!!  Ha ha ha

 

Ja, det var väl vad veckan bjöd på.....

Nu är det en ny vecka...  är ledig mån - tis....vet inte vad jag ska göra idag.... kanske börja putsa några fönster innan det blir för kallt, blä.... eller ut och cykla med Rasmus, när han kommer hem.... vi får se.....

Ha,de gott där ute.... Kram fr Annso  

 

 

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards