Alla inlägg under januari 2017

Av Pierre - 26 januari 2017 18:45

Ja... jag vet inte vart jag ska börja, eller hur jag ska summera dessa veckor som gått, men jag ska göra ett försök.

 Som vi har väntat och längtat och pang så var jul och nyår överstökad, och det var dax för vår resa. 

 

Vi åkte tåg ner till Stockholm på lördan 7/1 och övernattade hos Chrisse och Jenny. fick lite bonustid med stora sonen, alltid trevligt. 

 

 

Rasmus var förväntansfull, vi skulle ut på äventyr    .

Denna morgon när vi åkte, var det -17 grader hemma, vi frös som hundar och hade klätt oss så lite som möjligt  för att underlätta senare.  

 

Söndag 8/1 var det dax att sätta sig på Thai air -> mot Thailand.

Men först den obligatoriska ölen, för att fira "att nu är det semester"   .

 

   

 


Denna resa har planerats under lååång tid. Det har varit många turer fram och tillbaka, vilka som ska med och inte, vart vi ska åka, när vi ska åka, hur vi ska resa m.m m.m

Tillslut föll alternativet på Thailand och efter alla julhelger.... 

Anledningen från första början, var att lillsyrran fyllde 40, hennes sambo fyllde 40 och Mogge fyllde 50, alla har fyllt jämt utom jag    i princip. Denna ide föddes för ca 2-3 år sen, att när de fyller, ska vi slå ihop och åka på en långresa tillsammans..... och så blev det.

 

Efter 10 timmars flyg mellanlandade vi i Bangkok, där vart det några timmars väntan eftersom vårat flyg var försenad till Krabi. 

Ja... jisses vilken flygplats....Arlanda kändes som småpotatis   . Vi var 5 förvirrade norrläningar... men lyckades hitta till inrikesterminalen och rätt gate tillslut. 

 

       

 

Efter 1.5 timmes flygning igen och en 30 min bussresa var vi äntligen framme på vårt hotell.

Snabbt på med badkläder och ut till poolen....30 grader varmt.... Tjoho!!!

 

           

 

Som ni förstår har vi haft fantastiska dagar, det är nästan så att man får nypa sig i armen .... för man tror inte det är sant.

Någon där ovan måste varit snäll med oss med tanke på väderprognosen. Vi följde väderrapporterna noga hemma i Svergie innan, det verkade inte ljust precis. Vi visste inte om vi skulle komma ner till en naturkatastrof eller inte, men Krabi var inte så hårt drabbat, som en del öar. 

Tycker synd om de som var där veckorna före oss, inte kul att få semestern förstörd p.g.a oväder. 

Vi har haft tur iaf, med kanonväder   .

Vissa dagar har vi bara slappat vid poolen eller havet, vissa dagar har vi varit ute på utflykter och sevärdheter.

Här kommer en "bildbomb" med semesterbilder.....

 

                           

 

Jag vart övertalad att hänga med på paddling i Mangroveträsken. Något jag inte var så förtjust i från början med en 7 åring i kanoten, men jag måste nog erkänna att det var ganska kul och spännande, framförallt för Rasmus. 

Det var tusen frågor om träsk från Rasse... om krokodiler, ormar och andra gosiga djur som lever i träskmarker.

Vi paddlade genom häftiga grottor, djungel och just Mangroveträsk är lite speciellt. Jag var inte sugen att undersöka djurlivet något närmare där, men en häftig upplevelse, helt klart.

På väg mot djungeln och träsket.....

 

                   

 

 

Vi var oxså till James Bond Island.

Så vackert, att man får nypa sig i armen igen. Tråkigt att det är så "sönderturistat" bara. Jag vet inte vad jag hade väntat mig egentligen. Naivt att tro, att man ska komma till en enslig paradisö. Förutom våran båt var det säkert 50 båtar till, fulla med turister, men är man ute efter det, ska man knappast åka till Thailand.

 

     

Tyvär mådde jag inte så bra denna dag   vilket tog udden ur utflykten för mig... men attans så vackert, perfekt inspelningsplats för James Bond, ha ha ha 

Vi stannade till vid en by/stad som var uppbyggd på pålar i vattnet och åt lunch.... ganska häftigt. Det var god mat enligt mitt resesällskap, jag själv fick bara i mig vatten och cola, trist.

 

   

 

En kväll åkte vi på nattmarknaden i Krabi, det var tydligen "ett måste" när man är där. Det var oxså en upplevelse, ha ha ha. Tror man måste uppleva det själv....

Alla smaker, lukter, värmen, alla människor, billiga saker och så mycket gott att äta. Vi shoppade loss, skoj för det kostade just ingenting... inte klokt   .

 

 

 

På tal om att inte kosta nånting, så var vi ju tvungen att testa Thai massage ( 50 kr för 60 min) t.o.m Rasmus fick massage, tror han tyckte det var skönt ;)

 

     

Jag och Rasmus tog AloVera massage, väldigt skönt när man är solbränd   

Sen gick vi tvärs över gatan och tog fiskmassage efteråt, ha ha ha snacka om lyx. Rasmus backade där, han tyckte det var läskigt att stoppa ner fötterna, men jag och Mogge gjorde det.

Skoj att teta...

 

 

Vi skrattade gott, fiskarna flockades runt Mogges fötter... måste väl betyda att jag har frächa fötter.... eller tvärtom   tolkningsfråga.

 

Vi har ätit så mycket gott, både ifrån deras matvagnar och från mysiga matställen och druckit massor av mangodrinkar... mums   .

Här kommer en liten bildbomb igen...

 

               

 

Gör lite reklam från ett fantastiskt ställe vi var på ( om ni nångång kommer att resa dit) det låg lite undangömt så vi fick fråga oss fram. Det var verkligen värt mödan kan jag säga... 

Den ansågs vara en av de tre bästa matställerna där.

Service i toppklass och mat i toppklass. De la servetter i knä på oss, hällde upp dricka åt oss under middagen, bjöd på tapas innan maten och god sallad och sen vilken mat!!

 

           

Jag har aldrig ätit så gott i hela mitt liv, köttet smälte i munnen   .

och mycket mat, vi orkade inte äta upp allt, fastän ögat ville.

Sen fick vi varma handukar som doftade underbart att tvätta oss med. Läste att de flög in kött från Holland och att all personal gått i hotell och restaurangskola där.

Denna middag skulle ha kostat oss skjortan hemma i Svergie, i Thailand betalar vi typ en tredjedel av priset.

Värt ett besök om ni åker dit !!!

 

Ja... vi har varit på så många vackra platser och öar, jag skulle kunna fortsätta i en evighet...

Det är en fantastisk ö värld runt Krabi och det är lätt att ta sig ut med deras Longtailbåtar. Ni får en bildbomb från några av dessa paradisöar och stränder....

 

                                                                 

 

Den 24/1 var det dax att åka hem... vi kände nog alla, att vi lätt skulle kunna stanna längre. Åker jag dit nån fler gång, så blir det en längre resa ( vi var borta 16 dagar).

Hemresan gick lättare, även fast den tog 1 timme längre (11 tim) + 1.5 timme mellan Krabi - Bangkok, för vi flög på natten och sov bort många timmar. 

Vi landade hemma vid 19.00 tiden, då hade vi rest i 1.5 dygn, vi var hur trötta som helst och somnade ganska omgående.

Jag var ledig dagen efter och det var skönt, att få sova ut, packa upp, tvätta, handla mat och åka till mor en sväng.

Torsdag och fredag har vi jobbat som vanligt och Rasmus har gått i skolan.

Ska väl nämna att Rasmus har faktiskt fått jobba med läxor under semestern, men han har inte haft nått emot det, tvärtom så har det varit en skön paus från badning och allt annat. Han frågade själv om inte han kunde göra lite läxa nu ? 

 

 

 

Helgen har varit lugn och skön här hemma. Fint väder - 8 - 10 grader och solsken, härligt. Det har vi utnyttjat till diverse vinteraktiviteter, både skridskor och skidor. Verkligen kontraster till vad vi gjort för några dagar sen    men var sak har sin tjusning, skidåkning har jag ju alltid gillat ;)

 

 

 

 Detta vart nog det längsta inlägg jag gjort och ni har blivit bombaderad med bilder, ha ha ha, men det är fritt för vem som helst, att scrolla förbi.

Nä nu ska jag göra nån nytta här hemma, jag har varit ute och rest, jobbat, varit på skridskobanan och skidspåret med Rasmus så vårt hem har blivit lämnat åt sitt öde.....

Jag har väldigt lätt att lämna tråkiga hushålls sysslor i "låg prioritetshörnet"... bra eller dårligt ?? ja... det är frågan ?

Ha de gott vänner, Kram Annso

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Pierre - 4 januari 2017 17:33

Phu...nu tar jag en liten paus.... idag har jag farit som en virvelvind här hemma, håller på att städa ut julen samtidigt som tvättmaskinen går för hög tryck.

Det är både och, att plocka bort julgran, ljusstakar, stjärnor, tomtar, juldukar  ja vet´te gudarna allt.

Det blir mörkt och sterilt på nått sätt, men skönt. 


Ja veckan som varit, fortsatte som den förra.... Vi hade sjukstuga, Rasmus hostade och snorade och de flesta hemma hos oss blev sjuk, utom Mogge och jag   ( vi kanske är mer van "barnförkyldningar" än de andra) ha ha

Men vi fick iaf till ett besök på Cafe Petter i mellandagarna. Lillsyrran tycker det är mysigt att gå dit och fika, vi med, för den delen....  .

 

   

 

Sen jobbade jag fr torsdag - söndag, med andra ord..... inte mycket till nyårsfirande för min del.

Ja, vi åkte in till stan och åt lite gott tillsammans med mor och de övriga, innan det var dax för mig att bege mig mot hospitalet.

(Storpojkarna firade på varsitt håll med kompisar). 

Nyårsmiddag hos mor...

 

     

 

Mogge och Rasmus stannade kvar med de andra, eftersom de skulle skjuta fyrverkerier från Pettersborg, där hon bor, har man första parkett   .

Själv skålade jag in det nya året med mina arbetskollegor, vi hade en del att stå i, men man får ta det

som det är.

Nyår på Intensiven.....

 

 

SKÅL !

Efter nyår, var det dax att säga Hejdå till nära och kära   tiden går så fort..... men skoj så länge det varade iaf. 

 

Vi startade det nya året med att fira födelsedag (2/1), det var vår Sacharias som fyllde 25 år. Inte klokt va stor grabbarna blivit.

Han kom hem till oss på kvällen, så vi åt lite gomiddag och Rasmus fick ge storebror paket   Hipp Hipp Hurra

 

   

 

Vi myste och surrade på mest hela kvällen.

Sen var det dax för nästa son att åka tillbaka till Stockholm  , han skulle köra ner en kompis bil.... gillas inte av mig, får en klump i magen när de är ute på vägarna, sa väl tusen gånger att han skulle köra försiktigt. 

Han tycker jag är hur jobbig som helst men .....

Vänta bara tills du får egna barn kära son.... så kommer du att förstå denna "oro"   . Är iaf mycket glad att han åkte i tisdags med tanke på vädret, dagen efter.... phu.... han ringde på kvällen och allt hade gått bra, så jag kunde slappna av.

Rasmus är pigg igen... skönt. Vi har varit och åkt skridskor (tänkte att vi måste hitta på nån jullovsaktivitet då han mest varit sjuk hela lovet) 

 

   

 

och han har äntligen kunnat leka med sin kompis Valter, som varit här uppe under jullovet. Valter har varit hit och Rasmus har varit hos Valter idag och lekt, skoj att de hann träffa varann ändå ,innan de åker tillbaka till Uppsala.

Imorgon har jag lovat Rasmus att vi ska åka skridskor igen..... nja inte jag.... jag tittar på, så får lilleman åka   .

Tror inte jag kan stå på ett par.....  har inte åkt sen.... jag gick i skolan, det är lääänge sen, ha ha ha. Vi får väl se om vi kommer iväg för huvudtaget, i skrivandets stund är det - 26 grader..... Brrr...

 

Nä nu ska jag återgå till min städning och tvätt, ha de gott kära vänner, kram från Annsofie

 

 

 

 

 

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards