Alla inlägg under augusti 2018

Av Pierre - 27 augusti 2018 19:34

Hallå där.... har precis landat i soffan, vi tog en liten "datastund" som Rasse brukar säga. Denna måndagkväll försvann snabbt. Den har jag tillbringat på Nipvallen och hejat på Reseleraketernas match    .

 

     

Det är mycket fotboll just nu    .

 

Annars har veckan löpt på med lite av varje, mest jobb. Har lite "hattigt" på schema både denna vecka och nästa, jobbar både dag och natt, gillar inte det. Försöker undvika det så mycket som det går, men ibland blir det så iaf. Kroppen hinner inte återhämta sig, inte bra, man är "tom på energi". 

Hade nån strö natt i början av veckan, onsdag jobbade jag kvällspass (13.30 - 21.30) Jag och syrran bestämde date på stan på förmiddagen, mysigt med lite egen systertid. Vi åt lunch och surrade tills det var dax för mig att bege mig mot hospitalet.

 

 

Vardagslyx   . 

 

Sen hade jag en ledig dag, vad gör man inte då..... om inte tillbringa den på Sundsvalls sjukhus med min mor. 

Jag klev upp 06.30 och var hemma 18.00 på kvällen. 

 

Ja... man har ju nån slags hatkärlek till detta ställe....

 

 

 

Med det sagt, menar jag inte personalen. Vi blev väl mottagen av en jättegullig sköterska, som hade all förståelse att vi rest långt. Dessutom tar det extra lång tid p.g.a vägarbete över Viksjövägen, så omvägar är att rekomendera för att undvika punktering. 

När vi väl var på plats så förklarade de, att vi måste vänta, för det var en special kontrast som mamma skulle få. Den var på väg till Midlanda just då. Denna kontrast görs i Asterdam tydligen och måste flygas samma dag som den ges. Därav satt det 3 st andra där, som skulle genomgå samma sak som mamma samtidigt, så de tog in dem 2 och 2 sen. Inga billiga grejer kan man anta.

Det var såklart bara att vänta....

 

 

Vart ganska ledsen inombords, när vi satt där i väntrummet..... Ja du kära mamma, att det har blivit såhär   . Hon verkar ändå rätt ovetandes om hela siuationen och glad. Det är kanske lika bra eller inte ? Hon pratar i termer " när jag blir frisk"..... så kommer det aldrig bli. Det blir knepigt att vara sjukvårdspersonal och anhörig samtidigt. Jag försöker vara rak och ärlig, men hon upplever helt klart att jag är hård och okänslig. Sanningen är tuff att höra ibland, men jag vägrar att "jönsa med" och ge henne falska förhoppningar, det går e mot all min yrkesheder på nått sätt, även om det är min egen mamma. Samtidigt som anhörig vill man stötta, hjälpa och ge positivt hopp. Det krockar på nått sätt, när man står med en fot i varje läger..... jag tror ni förstår vad jag menar.


Iaf efter att hon äntligen fått denna special kontrast, så var det 3 timmars väntetid för full effekt inför RTG. Vi åkte iväg och åt lunch och gick på Dollar Store en stund, innan det var dax för röntgen (Hon hade sett fram e mot Dollar Store hela dagen). Jag köpte mest lite små krafs, som jag lika väl kunde klara mig utan, ha ha ha.

Stackarn var helt slut efter denna dag och jag med   .

 

Fredag, var jag ledig på dagen innan jag gick på nattpass. Åkte in till stan för veckans mathandling och gjorde lite andra div. ärenden, sen vilade jag på em inför helgjobb. 

Har inte så mycket att berätta om helgen egentligen.... Mogge var och röjde älgpass igen inför älgjakten. Jag sov och Rasmus fick följa med en kompis på "Kids race". tusen tack   . Verkade jättekul, hade gärna varit med och kollat på kidsen. De sprang hinderbana i parken och på gågatan, i vatten, färg och gladiatorer   . Alla fick fika och medalj efteråt. Har iaf fått sett bilder från dagen, skoj. När jag klev upp möttes jag av blöta kläder, blå färg, glada och nöjda pojkar . 

Har varit ganska tom på energi i helgen, jag har inte fått mycket gjort.... mer än att jag har plockat in i från mitt lilla trädgårdland. Sallad, gräslök, dill, morötter (som var mini) smultron m.m  plockat bort nät. Ska rensa och göra i ordning i jordgubbslandet när jag har tid och ork sen, inför höst/vintern.

Förutom det, har jag skjutsat på fotbollsträning.

 

 

Lyckades ta bilden just som Rasse sköt mål, rätt upp i krysset, snyggt jobbat   .

 

Nu vart det paus i skrivandet igen........ Det har nu hunnit blivit tisdagkväll. Igår (måndag) vakade jag av och sov på fm. Hade tid hos länshälsan på em för mässlingsvaccination nr 2, skönt att ha det bortstökat. Tog ju första vaccinationen i April, så det var dax för den andra nu. Hämtade upp Rasmus på fritids i samma veva, hem och fixa mat sen bar det iväg på fotbollsmatch, som sagt.

 

Idag (tisdag) har jag en ledig dag, hade en del planer.... men ingenting blir som man tänkt sig. Rasmus var halvhängig efter matchen igår och innan kvällen var slut förstod jag vart det skulle sluta. Han lät som en perkulator i luftrören i morse och tårarna rann.... så i skrivandets stund är jag hemma med sjukt barn. 

Jag har iaf varit hos frissan ändå idag, hade tid kl 11 sen tidigare.... resten får vänta till någon annan dag. 

Har hängt lite tvätt och myst med min snoriga son. 

Är iaf toknöjd med att jag klippt mig idag, köpte med mig hårfärg oxså så.... jag ska väl kleta i lite färg när tillfälle ges   .

Ja.... det var väl vad som hänt här......

 

Har några bilder från när vi stannade till vid västra skogen en dag. De har gjort en fin rastplats där med lekplats, utsiktsplats, bänkar och bord och de röjer runt löparspåren i skogen. 

Vi tog en prommis runt, så skönt i sensommarsolen. Rasse önskade att han hade cykeln med sig. Jag lovade honom att vi skulle åka dit nån dag med cykel och ta fika med oss, som en mysig liten utflykt. Får väl hålla det.... men först får han bli frisk från förkyldningen.

 

               

Nä, jag avslutar här.... ska börja med dagens middag, idag bjuder köket på korvstroganof   . 

Ha de gott kram Annso

 

 

 

Av Pierre - 20 augusti 2018 10:38

Hallå igen...

Tillbaka tillvardagen, det var skolstart idag. Var uppe i morse med Rasse och skickade iväg honom med skolbussen. blandade känslor tror jag. Han börjar 3 :an, börjar bli stor nu, våran lillkille   . 

Jag har hunnit jobba 1 vecka, Mogge började i morse. Nu är allt som vanligt igen.... börjar redan första dagen med planeringar för hämtning och lämningar, ha ha ha. Mogge har stängnig på jobbet, slutar alltså kl 18 hela veckan. Jag ska jobba natt, Rasmus har match i kväll. Jag åker på fotbollen med honom, så får vi mötas upp där och ha skiftbyte   livet är väl underbart ! 

Ja.... veckan som varit då....... började som sagt att jobba igen förra måndagen. Det behövdes inte många minuter så var man inne i rullijansen, roligt att träffa arbetskollegorna igen. Vi hade bra nätter, mycket surr, tok och skratt.

Medans jag har jobbat och sovit, var Mogge och Rasmus och hjälpte Sacharias i "nyhuset" och han har grejat på hemma.

När jag vaknat på em, har jag plockat vinbär   så skönt att gå ut och få luft och sol, rensa skallen lite, när man jobbat natt.

 

 

 

Jag har alltid tyckt om att plocka bär, tyvärr har det inte blivit nånting av det denna sommar. Varken blåbär, hallon eller lingon...... jag får nöja mig med vinbärsbuskar detta år, inte det sämsta heller.

Har varit till mor såklart och gjort mina vanliga hemtjänstuppdrag, sen vakade jag av på torsdagen.

Vi hade bestämt med Peter och Carina, att vi skulle komma dit på em. Gudfar Peter har haft bemärkelsedag under veckan   Hipp Hipp Hurra   så vi uppvaktade honom med Trisslotter och choklad från Rasmus. Fikade gofika, sen gick Carina och jag ut och plockade vinbär (igen). Rasmus hjälpte till oxså, men jag tror han mest åt dom, ha ha ha .

 

 

 

En trevlig em/kväll iaf.

Fredag då, det var den 17/8, vår bröllopsdag   . Vi har varit gifta 12 år, sidenbröllop (läste jag att det var).

Vi brukar alltid gå ut och äta eller hitta på nått på bröllopsdagen. vi hade funderingar på att göra nån dagsutflykt nånstans, då vi ändå var ledig båda två men..... jag tror vi är lite "mättad" efter vår semester. 

Vi åkte upp på Hallstaberget och hade en mysdag istället.

 

 

         

 

Sen åkte vi hem och hade en myskväll framför tv:n. med lite gott. Vi var så nöjd med det, som ett gammalt pensionärspar, ha ha ha, Vi orkade inte mer   .

 

   

 

Det har varit en lugn och skön helg hemma. Vi har nog ett behov av att "bara vara hemma" just nu. Mogge har påbörjat eller fortsatt med fönsterprojektet, vilket oxså innebär att vi ska måla och greja gaveln, vindskivor på huset. Han har stått på stege, högst upp... vågar knappt titta, livrädd att stegen ska tippa. Mycket riktigt så var det nära.... Såg hela cenariet framför mig -> akuten -> brutna revben -> pnemothorax -> Iva -> pleuradrän i flera veckor, ha ha ha ( är man arbetsskadad eller inte ) Min Mogge väger inte 70 kg precis, så det skulle bli ett tungt fall.

- NÄ, vi får hyra en skylift, det går inte att fortsätta !!

Istället började vi städa garaget och grillade älgkött till middag.... mmm gott, gott

 

    

 

Vi hade halvlovat Rasmus att vi skulle åka och fiska på kvällen, men det började ösregna så otroligt mycket, så vi ställde in det. Trist, han skulle få fiska en sista gång innan skolan började men..... vädret kan vi inte styra över   .

Det blev saftkokning istället. Rasmus skötte urtappningen...

 

   

Söndag, forts hemmapyzzel. Mogge var med vår granne och hämtade en byggställning, man tackar   

Rasse hade kompisbesök och på kvällen var det fotbollsträning....

 

 

 

Efteråt fick vi kaffebesök av Carina och Peter, alltid trevligt, sen var det mest förberedelser inför skolstart. In i duschen med lilleman, leta fram ryggan, gympapåsen, kläder, försöka komma i säng i tid m.m

 

Här vart det paus i skrivandet ......

Har nu hoppat fram till tisdag, klockan rusade iväg när jag satt och skrev sist. Jag skulle möta upp Rasmus på skolan kl 13, när han slutade. Vi åkte iväg till frissan. Hann aldrig klippa honom innan, så det fick bli efter första skoldagen. 

Bättre sent än aldrig. Han vart så fin så...   välbehövligt. Sen åkte vi hem och jag stekte pannkakor i vild förtvivlan, ha ha ha, det är alltid halvstressigt när det är matchdag. Vi har ju en bit att åka och dessutom ska de  vara på plats lite innan matchstart ( 18.10). 

 

   

Fin kväll på Nipvallen och ett lyckligt Reselegäng som vann matchen   Bra kämpat !!

 

Idag (tisdag) har jag sovit efter nattpass, varit hos mor, gjort räkningar och handlat åt henne. Så mycket mer har jag inte hunnit med, ska strax ta tag i middag här hemma. Tog fram schnitzel som jag hade i frysen, det får bli dagens rätt hos familjen Pierre.

Ja, det var väl vad jag hade att bjuda på för denna gång....Ha´de gott, kram Annso

 

 

 

Av Pierre - 12 augusti 2018 23:48

Ja, här kommer då del 2, på vårt äventyr (efter en del svordomar, text och bilder som försvann)....om ni orkar läsa vidare   .

 

Avslutade "del 1" vid Lapporten, jag hade sett det jag ville se, nu kunde jag återvända hem som sagt.

Vädret började dra ihop sig och vi visste att busväder väntade i Norge.

- vi måste ha "Öråd", hur ska vi göra, Norge eller Sverige härnäst ? Vi beslutade att åka över till Narvik, äta lunch där och ta ett beslut om vi ska åka Norrut eller söderut helt enkelt.

Det gjorde vi....

 

 

 Dyra Chicken nuggets   vägrade att betala 260 kr för en enkel vesuvio pizza !!

P.g.a vädret beslöt vi oss för att åka söderut tillslut. Något vi småångra oss lite i efterhand. Vi ville alla egentligen åka uppåt och se Tromsö, det var planen. När kommer vi vara så nära Tromsö nästa gång? Typ aldrig.... men men.... det går inte att gråta över det nu. Vi fick istället se ett fantastiskt fjordlandskap, inte fy skam heller.

Vi beslutade helt enkelt att åka längs fjordarna söderut och stanna när vi blir less och trött. Norge är vackert. Det blev några bilder genom bilrutan iaf...

 

                 

 

Vi åkte genom massor av tunnlar och vackra fjordar, rätt var det var så tog vägen slut..... och det blev bilfärja istället.

 

       

 

Vi tog god tid på oss och ville inte riktigt åka in i Svergie än, så när vi närmade oss Mo i Rana tvärbytte vi riktning och styrde rakt ut mot kusten, så långt ut man kunde komma, vägen tog slut....... Här campar vi   .

Det fanns en båthamn och en liten camping där och en otrolig utsikt mot fjäll och hav. Det blev totalt 3 dagar i Norge.

         

 

Vi mådde "gött" där......

Men det var dax att rulla in mot Svergie igen. Nästa destination som skulle bli vår sista, beslöt vi, skulle bli Lycksele. Där skulle vi stanna 2 dagar, mycket för Rasses skull, så det inte skulle bli för mycket bilåkning. Vi har haft som gräns max 30 - 35 mil på en dag och det har vi lyckats hålla ganska bra under hela resan.

Lyckseles camping är jättefin, där har vi varit några gånger tidigare, så det passade bra.

Vi har väl mest mått gott där med. Tänkte gå på djurparken med Rasse men blev nedröstad ha ha ha, istället blev det Go cart, inte min grej men.... de andra hade kul   .

               

 

Sista dagen på vår semester upphävdes eldningsförbudet.... ganska komiskt. Äntligen får vi grilla, åkte genast och handlade kvällens grillmiddag, gissa om det var gott och efterlängtat   . 

 

Ja.... efter dessa 2 dagar, bar det iväg hem. Det var blandade känslor, vill inte att semestern ska vara slut men samtidigt är det väldigt skönt att komma hem. 

Det är alltid lite kaotiskt när man varit borta länge. Kylskåpet är tomt, posthögen stor, gräsmattan är som en äng, tvätthögen är gigantisk och det är packning överallt men vi försökte ta allt med ro. Syrran och Marcus stannade veckan ut, för att mellanlanda några dagar innan de åker 90 mil hem ( förutom 90 mil hit + 260 mil på semestern) Ha ha ha.... många mil har det blivit. 

Vi tog det lugnt en dag, innan vi tog tag i våra hemtjänstuppdrag   Det blev en mysig dag vid Omsjön, som inte slutade så mysigt. Rasmus blev getingstucken, nu har han fått erfara hur det känns oxså och inte var han överkänslig, så nu vet vi det! Bra ! förutom att han var hysterisk och vill aldrig mer åka till Omsjön. 

 

           

Därefter har vi hjälpts åt hos mamma, med diverse och varit ute på stan med henne, fikat på Cafe Petter, varit på loppis, lite sånt som mor uppskattar. Försök klämma in lite kvalitetstid med Eva oxså. I fredags hälsade vi på henne och sen gick vi på bio tillsammans, egen syskontid    skoj, det blir mycket tok och skratt...... och filmen var bra ;)

 

 

 Medans har Marcus varit med Mogge i Älgskogen......snart dax för älgjakt, det ska röjas runt älgpassen innan. Ja.... man kan nog säga att Marcus har fått uppleva Norrland på många sätt nu   .

 

I lördags var det sista dagen innan de åker hem igen, så vi gjorde en liten dagsutflykt till Box destelleri. Vi har pratat om att åka dit flera ggr men har inte kommit i väg, så detta blev ett bra tillfälle.

Det var uppskattat.... nja inte av Rasse, han ville inte alls till en "Whiskyfabrik". Iaf tror jag att han tyckte det var ok ändå. Vi gick en guidad visning och åt god lunch där.

Ganska häftigt, att vi har ett destelleri så nära   .

 

               

 

Efteråt åkte Syrran och Marcus till mor och storsyrran för att hälsa på en sista gång och säga hej då innan hemfärd. Mogge och jag åkte hem och förberedde lite fika till våra grannar Kent och Jeanette. De har varit blom/husvakt medans vi varit borta. Tusen Tack   . De kom på fika och vi hade köpt en trälåda med hjortrondelikatesser, från Kiruna. Roligt att ge bort och roligt att få. 

Det blev en kaffe och surrkväll på altanen.

 

Idag är det söndag, vi var uppe i ottan, för si åkte tidigt imorse. Det blir tomt och tyst, vi har ändå tillbringat 3 v ihop totalt. 

Har halvslöat framför nyhetsmorgon och haft datorn i knä, skön start på dagen   . Idag blir bara en lugn hemmadag med div vardagssysslor. Tror jag ska chocka Mogge med att städa och tvätta bilen.....plödsligt händer det  !!!!! 

Nu har jag äntligen tjatat färdigt för denna gång....... Ha de gott, kram Annso

 

Av Pierre - 9 augusti 2018 20:53

Tillbaka igen...

Veckorna har bara rusat iväg. Har inte bara haft semester från jobbet, det blev härifrån oxså   .

Ja... vet inte hur jag ska sammanfatta allt. Det har varit intensivt, härligt, jobbigt, varmt och helt underbara upplevelser... allt i ett, under semestern. 

 

Om jag ska ta vid, där jag slutade sist....kom min lilla syrra med sambo upp, vi hade några dagar med b.l.a Myregårdsbesök, div. ärenden, hjälp och aktiviteter med mor, packa, tvätta, städa och Mogge skruvade och fixade bilen in i det sista. 

Mitt upp i allt tog vi en paus och åkte och badade faktiskt, det var varmt som tusan, så det var välbehövligt   .

     

 

Sen var det äntligen dax, för "vår Norrlandsresa", som vi har stött och blött under en ganska lång tid. Egentligen kom denna resa till för länge sen. Syrrans kille är som sagt Göteborgare och det längsta upp i norr han varit är, besöken i Sollefteå ( och en gång med till Borgafjäll)  Han tycker såklart att han kommer till världens ände... ha ha... Nja... Vänta, ska du få se Norrland "på riktigt".... och så började det..... vi började planera en norrutresa tillsammans. 

Resrutten har ändrats X antal gånger, under planeringens gång och gjordes även under resan. Vi ville allt på en gång, men insåg ganska snabbt att det var omöjligt, då skulle vi behöva dubbla semestern. 

Det vi var ganska rörande överrens om, var att vi ville inte planera för mycket, utan ta det som det kommer.... så vi hade 3-4 "stopp" som vi ville se, resten fick bli oplanerat. 

 

Vår första "planerade restripp med stopp" var att åka en del av vildmarksvägen. Inte så långt hemifrån oss egentligen och en perfekt början.

 

 

 

Här gjorde vi en lunchpaus någonstans mellan Gäddede och Jorm. Det var inte så gemytligt som det ser ut   vi vart fullkomligt attackerad av bromsar, stora som reaplan.... vi åt vår sallad och drack kaffe fort som ... tusan, ha ha ha, sen rullade vi vidare och kom upp i ett fantastiskt fjällandskap.

 

         

Det vart några stopp efter vägen för fotografering   . Vår slutdestination för dagen var Klimpfjäll. Vi stannade där 2 dagar och vi hade 2 helt fantastiska dagar !!

 

När vi kom fram iaf, gjorde vi "festmiddag" och firade in semestern. Ja... eftersom vi skulle åka på campingsemester i 2 veckor, precis när det är total grillförbud, vart det genast lite knepigt. Vad ska vi äta och hur, när vi inte får göra upp eld.... Hmm... 

Jag hade iaf förberett 2 middagar + lite till, resten fick lösa sig sen. Istället för att grilla denna kväll, hade jag gjort dubbelmarinerad fläskfile hemma med potatis, sallad.... funkade perfekt   .

Skål...

 

 

 

Sen följde en fantastisk dag, Si är full med överraskningar (som vanligt) Vi skulle åka på en helikoptertur över fjällvärlden ! Ja, vi var nog i chocktillstånd, ha ha ha..... vi visste inte om detta, och det var med skräckblandad förtjusning vi klev in i helikoptern, kan jag säga. 

Ja.... en fantastisk upplevelse... för oss alla. Önskade att jag kunde ta riktigt fina panoramabilder och visa er.... men mina mobilbilder genom fönstret får duga.

 

                   

 

Vi flög över fjällvärlden, sametillhåll, jaktställen, över på norska sidan, över vildmarksvägen m.m så häftigt att få se det ovanifrån   . 

Efter denna förmiddag, åt vi lunch på fjällhotellet i Saxnäs och försökte smälta allt vi sett. 

 

Varför avbryta en fantastisk äventyrsdag..... efter lunchen stod kanoterna redo för oss. Vädret var toppen och naturen runt omkring magisk. En speciell känsla att padla med fjäll runt omkring sig. Jag är egentligen ganska rädd för att vara ute på djupt vatten ( vet inte varför) får alltid en krypande otryggkänsla. Hav och djupt vatten är något skrämmande, någon sjöman är man verkligen inte, ha ha   . Vi hittade ett strandhugg, det var hur mysigt som helst och solen strålade. Där blev vi kvar länge och bara njöt, av att livet kan vara såhär bra  

 

                   

 

Mogge och Rasmus var  modiga och badade i fjällsjön, vi andra nöjde oss med att doppa fötterna.

 

Efter vår paddlingstur skulle vi åka tillbaka till vår stuga i klimpfjäll men eftersom vi passerade Fatmomakke, så beslutade vi oss för att stanna till där. Ett tips från en arbetskollega, ett "måstebesök" om man är i krokarna. Det är jag glad för att vi gjorde. En samisk kyrkby, som fortfarande är i bruk, ligger vackert till i fjällvärlden.

 

                 

 

Ja, efter den dagen, somnade vi gott med huvudet fullt av alla upplevelser och intryck. 

Dag 3, käkade vi frukost, städade ur stugan och rullade vidare men först ville vi stanna vid trappstegsforsen, oxså ett "måstebesök" när man åker vildmarksvägen.

 

         

Mäktigt   . 

 

Detta gjorde att vi ändrade vår resrutt, tanken var att åka direkt upp mot Kiruna men istället valde vi att dela upp resan och det är jag glad över nu, för jisses vilken tråkig väg.... mil efter mil i norrlandsinland.... bara skog.

Efter ca 35 mil hamnade vi i Jokkmokk, det blev vårt nästa stopp. 

En gullig liten stad med en fantastiskt fin camping. 

Rasmus var eld och lågor, för nu skulle vi äntligen tälta, det tyckte han var spännande.... första gången   .

Vi hade det gott i Jokkmokk och jag tror vi alla kände att, vi hade kunnat stanna där lite längre....

Vädret var toppen, vi badade, käkade gott, stora lekplatser. Perfekt för Rasse, han behövde få röra och leka av sig efter flera timmar i bilen....

 

         

Det behövde visst de stora pojkarna oxså   

 

 

 

Tillslut var det ändå dax att rulla vidare... mot Kiruna. En lika tråkig väg kan jag säga..... skog och myrar, en och annan ren, kändes som om vi aldrig skulle komma fram, dryga 25 mil.

 

       

 

Kiruna var ett planerat stopp från början, det skulle bli en utgångspunkt till olika utflyktmål som oxså blev ändrat strax innan resan, en del kom till och annat ströks bort. 

Vi var rätt hungriga när vi kom fram. Markus tog fram en app på bra matställen i Kiruna. Perfekt, vi följer GPS: en och tog en promenad runt staden. Det var så komiskt.... för vad kom vi fram till.... en husvagn på en övergiven mack, ha ha ha vi höll på dö av garv, vi väntade oss en restaurang. Markus vad är det för "skitapp" du har   . Iaf gick vi fram och frågade...... ja men mycket riktigt, där serverades Kirunas bästa mat. 

De skrattade gott åt oss och vi skrattade åt hela situationen. Jamen vi provar då, när vi liks kommit dit.

Ja, jäklar...... det var den godaste snabbmat jag nånsin ätit. WOW upplevelse.... 

med renkött, älgkött m.m och deras egengjorda såser till           från oss. Vi var saliga efteråt, Det är verkligen inte utsidan som räknas, ha ha ha.

 

   

 

När man är i Kiruna måste man såklart ner i världens största järnmalmsgruva. Tror inte man fattat hur stort det är. Vi åkte buss ner i gruvan, det finns 50 mils väg där nere, helt otroligt. Turister får åka ner 540 m under mark, just nu arbetade de på 1300 m. Det var en duktig guide och vi fick förklarat väl, varför staden måste flyttas och det pågår för fullt där uppe.

 

               

 

En intressant dag på många sätt och spännande för Rasse.

 

Vi var upp på Luossavaaras topp, en magnefik utsikt över kebenekajsesfjällmassiv, önskar oxså denna gång att man hade bättre fotomöjligheter för att ta fina panoramabilder, oj vilken utsikt. 

Kebenekajse är ju såklart något som kommit upp i vår planering, men vi valde bort det lika snabbt. Ingen av oss är tränad för det, dessutom har vi en 8 åring med oss. En annan gång    så... närmare Kebenekaise än så, kom vi inte..... men mäktigt är det   .

 

               

 

Vi gjorde en dagsutflykt till Jukkasjärvi, det var helt oplanerat men skoj att få se detta berömda ishotell. Det är fantastiskt och häftigt men jag skulle nog rekomendera att göra ett besök där på vintern, så man får den totala upplevelsen av vinterlandskapet, belysning och allt de bygger upp runtomkring. På sommaren finns bara en del av hotellet kvar för turism och inte tar de mindre betalt för det..... det är dyrt att bara få gå in, inte värt pengarna om jag får tycka ! Men jag skulle helt klart vilja åka dit nångång om tillfälle ges, under vintertid.

Häftig upplevelse   .

 

           

 

Vi gjorde en liten stadsrunda en dag. En titt på Kirunas speciella kyrka måste göras, vacker byggnad. Den ska för övrigt strax monteras ner, bräda för bräda, flyttas och byggas upp igen, där den nya staden ska ligga, imponerande.... vilket hästjobb!

 

   

Här ser ni hur intresserad Rasmus är, av att titta på en kyrka   .

Vi hamnade i en park, som LKAB byggt upp åt sina gruvarbetare, för friskvård. Omtänksam arbetsgivare...

De hade utegym som grabbarna måste testa   .

Löpspår, lekparker och en liten gård med djur som man fick gå in och klappa.

 

           

 

Vi avslutade Kirunavistelsen med att lyxa till det, vi tog in på "Camp Ripan" 2 dagar. Badade och badade, både ute och inne, spa och åt gott.

De hade ett fint utebad, så Rasse var supernöjd såklart i värmen. Ja... vi hade typ 26 - 30 grader varmt varje dag. Tror inte det är så vanligt där, norr om polcirkeln men så har det varit en extrem sommar oxså  .

 

       

 

Måste visa lite bilder från deras spa avdelning.... det var så vackert, med inspiration av fjällen ( vad annars ;)

Behöver väl inte skriva, att det gick ingen nöd på oss den dan.... vi njöt av tillvaron   .

 

                   

 

Efter att ha lyxat till det i 2 dagar med hotellfrukost, bad, spa, ätit och druckit gott.... så var det dax att rulla vidare... mot Abisko och Björkliden.

Ja.... kan bara säga fantastiskt (igen) märker att jag använder det ordet hela tiden, men man blir mållös av naturupplevelsen. Våra gubbar fick tålmodigt stanna flera ggr efter vägen, för fotografering.

 

           

 

Vårat mål var att hitta en liten tågstation mellan Björkliden och Riksgränsen. Det var vårt "viktigaste" och mest efterlängtad planerat stopp, som vi hade på hela resan. Återkommer till att under planeringens gång av denna resa så snackade vi ju såklart om Kebenekaise men fick leta alternativ istället. Gå till Treriksröset var länge ett planerat besök oxså, men vi valde även bort det till slut, av olika anledningar...... mycket för att vi hittade denna fantastiska fjällvandring i Abisko..... Trollsjön   . 

Vi var taggade som tusan.... Här kommer en bildbomb från vår fjällvandring.... Ibland behövs inga ord......

 

                                                     

Om ni blir nyfiken på denna fjällvandring så kolla på nätet om Trollsjön, så kan ni läsa allt om den   . Det är verkligen en förtrollad vacker plats man kommer till. Det är glaciärvatten så temperaturen är som mest 10 - 12 grader. Den är 35 m djup och man ser ner till botten. Det "hör som till" att doppa sig.... många gjorde det.... jag badade INTE. Det gör ont i kroppen när det är 10 grader... Brrr....

 

 Jag är faktiskt väldigt stolt över Rasmus, att han orkade gå hela vägen. Det är T/R 1,6 mil, kan man tycka inte är så mycket men det är en ganska brant stigning några km i början som räknas som måttlig, därefter genom stendalen som är 6 km, kringelkrokar upp och ner, därefter stigning igen innan man kommer fram. Tillbakavägen är jobbig på ett annat sätt, att gå mest "utför" är nästan värre. Mina knän !! Bha....

Var som beredd att Rasse skulle "knorra" efter vägen när energin tar slut men....han var en kämpe, tror han fick en liten självförtroende kick   Vi berömde honom många gånger om, första fjällvandringen som 8 åring, bra gjort !!

Vi stannade i Björkliden efter fjällvandringen för där hade vi panoramautsikt över detta.....

 

       

 

Ha ha, jag skrek i bilen...STANNA!! Det är ju för tusan Lapporten!! 

 "This is it" på nått sätt....nu hade jag sett, det jag ville se på resan, nu kan jag åka hem  ..... så mäktigt !

Avslutar mitt inlägg här, för text och bilder försvinner, blir tokig. Får helt enkelt dela upp inlägget i del 1 och 2....forts. följer.....

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards