Alla inlägg under december 2018

Av Pierre - 26 december 2018 14:31

God fortsättning på er alla.....

Här är det fullt hus, fast för tillfället är det lugnt och tyst hemma   . Göteborgsgänget har åkt in till stan o hälsat på mor, ungdomarna är uppe på sitt rum, Mogge och Rasmus är ute och åker skoter. 

Ja...det har precis gått en vecka sen jag skrev sist (förra onsdag) då hade jag vakat av och julstädat hos mor. Torsdagen julstädade jag hemma, det tog mest hela dagen, förberedde för mina gäster och "återvändare". Chrisses gamla rum är ju inte så vackert just nu, vi har ju bytt 2 fönster där och förvandlat rummet till en byggarbetsplats. Det tog sin tid att röja undan alla verktyg och maskiner m.m  

Men till slut så.... vart det julstämning och rent och fint här hemma oxså.

 

   

 

På torsdagskväll, var vi till Gudmor Carina och Gudfar Peter och julfikade. Rasmus fick överlämna en korg med gosaker till dem   och han fick med sig lite julklappar hem såklart. 

 

 

 

Fredag, Birsta hela dagen.... phu... Nja hade det inte varit för att jag skulle hämta Chrisse vid tåget, hade jag aldrig åkt på Birsta ( en fredag innan julafton) .... pust och stön. Vi var där exakt kl 10.00 när de öppnade och parkeringen var smockfull. 

Men... det var bara... "in i dimman".... Si följde med oss och julshoppade hon med. Jag var nöjd iaf, att jag hittade de julklappar jag hade tänkt ha... och lite till   . Vi åt julbord på Ikea - helt ok faktiskt.

 

   

När kl närmade sig 15.00 hämtade vi upp Christoffer på tågstationen.... efterlängtad av samtliga   .

Han följde med oss tillbaka till Birsta och handlade det sista, innan vi rullade hemåt igen, vi var hemma 19.00 på kvällen. En riktig heldag vart det, men vi har faktiskt 16 mil enkel resa dit, så drygt 4 tim går bort i resa fram och tillbaka.

 

Lördag,  handlade jag det sista av julmaten. I år provade vi nått nytt och beställde färdiga jultallrikar från Kvantum så vi behövde bara handla lite smågrej utöver, det kändes väldigt lätt och lyxigt.

Chrisse hjälpte mig med mathandlingen, sen släppte jag av honom hos Jenny. Han skulle iväg och äta julbord vid Höga kusten med Jennys familj, trevligt   . 

På kvällen höll vi mest på att fixa och trixa i lugn och ro. Göteborgsgänget var sena. De dök upp vid 20.30 tiden. Det hade varit en lååång resa för dem. Bilköer, busväder och stopp i trafiken..... inte kul.

 

Söndag, vart det mest fix och trix innan jul, fikabesök hos mor, hämta maten på kvantum, fixa julskinkan, slå in de sista paketen........ ja vet inte ja...... Varje år säger vi att vi ska bara ge 1 paket var till de vuxna........ men ändå ser det ut såhär under granen....

 

 

 

Julafton då... Började vi med att åka till Haga och åt julgröt med farmor, farfar, Mogges syskon och kusingänget, det vart lilla julafton efteråt med dem.

Barnbordet...

 

 

 

Kidsen hann vara ute en stund mitt överdagen, skönt. Det var så fint ute t.o.m lite sol tittade fram i kylan.

 

 

 

Sen rullade vi hem och firade jul med allt vad det innebär, var inte så aktiv med kameran men..... några bilder fick jag till iaf, så roligt när alla  är samlade   

 

                 

Min kära make hade viktiga uppdrag ute på byn på julafton  dock inte hos fam. Pierre/ Sehlstedt utan det blev en annan, ha ha ha. 

 

Juldagen + Annandagen, var lugna sköna dagar hemma, ätit rester av julmat så det stått ut genom öronen. Eldat, tittat på film, gått på promenad, spelat spel, åkt skoter och bara myst med familjen. 

 

         

 

Vart uppehåll i skrivandet, sorry.... Vi har nu hunnit hoppa fram till lördag (igen).....


Torsdag iaf - jobbade både Mogge och jag, så Syrran och Marcus fick vara barnvakt.

 

Fredag - Bjöd vi mamma på lunch, sushi, något hon längtat efter länge. Rasmus fick prova äta sushi för första gången oxså. Nja.... jag vet inte om det föll honom i smaken. Han tyckte nog det mest var konstig mat, han doppade mest riset i sojan och åt, det andra fick storebror som tacksamt tog i mot sushibitar  , han har fått prova iaf och han smakade på allt, utan protester. 

 

 

 

 Sen passade vi på att handla lite inför helgen och nyår i samma veva. 

 

Lördag - En lugn dag hemmavid, Rasmus har kompisbesök. Chrisse, Jenny, Nina och Markus är i Backsjön idag. De fick nämligen en heldag med utbildning i att köra hundspann, hundspannsutflykt och lunch i grillkåta m.m Lite avis är jag faktiskt. Det ska bli så spännande att höra hur de haft det, när de kommer hem och få se kort. De var riktigt taggade och spända när de for i morse, exotiskt för våra  Göteborgare och Stockholmare på besök       . 

 

 

Jaja... nångång ska Mogge och jag oxså prova...... men som det brukar vara...... vi har det för nära inpå oss och då blir det inte av.  

Ägarna av Farm Backsjön, har varit fantastiskt tillmötesgående och trevlig att ha och göra med och gjort personliga presentkort till var och en..... kan starkt rekomendera, om ni ska ge bort en upplevelse i present nångång  . För övigt är det väldigt trevligt att åka dit på försommaren när de har Tulpanfestival och lyssna på hennes guidade tur, facinerande historia hur "Holland" hamnade i Backsjön av alla ställen. Det har jag varit på iaf. Nu fick Backsjön lite gratis reklam från mig, det är de värda tycker jag.

 

Lilla Maja sötnos då.... Ja.... hon har varit ovanligt lugn, trots att huset är fullt med folk. Hon har i princip sovit sig i genom hela julen. Det verkar som om hon blir lugn och sömnig när vi alla är hemma och spelar lite musik i köket. Ha ha ha, så fort vi spelat julmusik i bakrunden, har hon hoppat upp i sin klätterställning och rullat ihop sig som en boll. Hon har sett ut att må så gott, och sover och sover   . Ni ser henne utslagen där på toppen av ställningen.

 

   

Det var allt jag hade för denna gång gott folk.... Får väl passa på att önska alla ett gott nytt år   

Kram fr Annso 

 

 

 

Av Pierre - 17 december 2018 07:59

 

Ja...då rullar vi in på sista veckan innan jul, är jag i fas med allt ?..... nej... som vanligt.... i skrivandets stund är jag mitt i nattskiften, så jag hinner inte julstöka så mycket heller, just nu.

Veckan som varit då....  Har mest jobbat. Jag var ledig 2 nätter över lucia, sen gick jag på natt igen och "betar" av dessa nätter fortfarande som sagt. 

Har varit i väg på simträning med kidsen iaf. 

 

 

 

Sen har jag stökat på med de vanliga vardagssysslorna mest. Det är läxläsning, middagsbestyr och tvätt, har även tvättat åt mor så det har varit dubbelt upp. Så... min första lediga dag gick åt till det. 

 

Torsdagen (Luciadagen) gick vi upp lite extra tidigt. Jag värmde varm choklad och lussebullar, tände ljus och vi tittade på Lucia på tv:n, innan skolan. Det tycker jag är så mysigt och stämningsfullt.

 

   

 

När Rasmus åkte iväg på skolan senare, åkte jag in till mor för att handla mat och passade på att handla till oss själva oxså, när jag liks var på G.

Slog in lite julklappar på em, stekte pannkakor, tittade på julkalendern med Rasse..... sen var det dax att byta om.

Vi skulle iväg på Luciafirande i kyrkan, så stämningsfullt. Kidsen var så duktiga att sjunga. vi skrattade, för de tog i från tårna ibland när de sjöng   . Det var en kall, men fin kväll som avslutades med lussefika för alla i församlingsgården. 

 

       

Min tomtenisse   .

 

Fredag, var jag ledig på dagen innan jag gick på nattskift. Det var en lugn hemmapysseldag, var inte sugen att åka någonstans då det var så kallt. Tempen kröp ner mot - 26,9 grader hos oss. Det var bara att bära in ved och tokelda hela dagen. När Rasse kom hem från skolan hade jag lovat honom att vi skulle klä julgranen tillsammans. Det var en viss bävan att ta fram den......... för som jag förstod, hann jag knappt montera ihop den..... innan jag fick en objuden gäst som klättrade upp och tyckte det var en latjo lajban klätterställning, X antal gånger...... Grrr......

 

       

Än så länge har hon inte vällt omkull den.......men vi får väl se   Bustjejen .

 

Ja... ihelgen har jag som sagt jobbat/sovit. För att det inte ska bli så tokmycket sista dagarna innan jul, har jag försökt gjort nån liten grej varje dag, när jag klivit upp på em. Ex i lördags vart det knäckkokning    i övrigt gör jag ingen mer julgotta i år. Har köpt lite spännande julgodis av en arbetskollega som gör på beställning och säljer på julmarknader, perfekt !

 

 

 

I söndags, hjälptes vi åt och åkte iväg på pappersåtervinningen och slängde div. vi hade bagaget fullt, sen vek och rensade vi upp den stora tvätthögen, skönt att få undan sånt.

I måndags städade jag upp i Rasmus rum, när jag klev upp, så nu är det julfint där iaf   . 

 

Imorgon (tisdag) hinner jag inte göra något extra hemma, måste kliva upp tidigare då. Rasmus ska nämligen till barnögondoktorn. Dax igen.... får hålla tummarna att han inte behöver byta glasögon (igen). Han fick nya i våras så.....vi får se... 

Ja... därefter är det järnet hem och äta middag, för sen på kvällen ska vi på skolans julpjäs. Till våran förvåning så har Rasmus varit med i en "teatergrupp" på elevensval under hösten och han ska spela Josef, ha ha ha 

Nja... det känns inte riktigt som att Rasse är en teaterkille direkt, alldeles för blyg .... men vi kan ha fel, han kanske överraskar oss. Självklart måste vi se Rasmus som Josef    .

 

 

Hej igen..... vart paus i skrivandet.... vi har nu hunnit hoppa fram till onsdagkväll, det kom lite annat i mellan men nu ska jag skriva klart tänkte jag.

 För att ta vid där jag slutade sist, så klev jag upp tidigare ( i går) för vi skulle till ögonmott. Det gick bra   . Vi kan nu säga tack och hej för de här åren.... vi har varit trogna kunder sen Rasmus var 4 år.

 

 

 

 De släpper kidsen oftast vid 8 års åldern, men behållt honom 1 år extra, då  närsyntheten inte riktigt stagnerat. Hans brytningsfel är som den är. F.o.m nu får han gå till optikern som vanligt folk   Skönt att slippa dessa hemska ögondroppar, tycker Rasse. Hans nuvarande glasögon är på gränsen för svaga men vi fick ok fram till våren. Då blir det nya glasögon (igen). 

 

Ja... på kvällen var vi som sagt på julspel i skolan. Måste ändå säga att Rasmus verkade cool lugn och stabil på scenen, ha ha ha (fast han sa att han var nervös i bilen)   De var så söta så.

Inga bilder på sociala media är det sagt, men jag bjuder på en liten bild.... på bara Josef och Maria och Jesusbarnet     .

 

 


Direkt efter, åkte jag iväg på min femte natt, som tur var hade jag fullt upp mest hela natten och hann aldrig känna av sömnbristen...... men den kom idag istället, som ett brev på posten.

Vakade som sagt av i morse, trots att jag sovit på fm, känner jag mig som en zombie.... si och jag hade bestämt träff hos mor, för att hjälpa henne med julstädning. Ett perfekt göra på "vakaavdagen". Det gick bra när vi hjälptes åt iaf, men i kväll tog energin slut... pyspunka ! 

En natts sömn  ska nog göra susen. 

Ja... det var väl allt för denna gång.....Nu säger jag tack och godnatt   Annso

 

 

 

 

 

 

Av Pierre - 10 december 2018 08:22

Hej igen...

Dax för en ny rapport från Sorte. Det har varit en vecka med blandad kompott. Jag har mest jobbat men jag fick vara hemma sista natten p.g.a migrän. Det är sällan jag får det, men de få gånger det kommer, vet jag vart det slutar, jag ligger och spyr, inget undantag denna gång, sen är det över på ett dygn. Trevligt   not. 

 

Rasse har inte fått åka på nån träning under veckan, han har fortsatt varit ganska snorig, så det har varit en vilovecka för honom. Det har givit resultat tror jag, för nu är han piggelin igen! Skönt. 

Fredagsmorgon var vi iväg till tandis iaf...

 

 

 

 Vi ska dock tillbaka i Januari för att putsa en tand men inga hål. Jag tjatar och jagar Rasse om tandborstning 24-7, han är döless på mig men... det ger oxså resultat.... att vara skitjobbig menar jag    . 

Om man har skött om sina tänder, blir mamma Annso glad och bjuder på lyxfrukost innan jag skjutsade tillbaka honom till skolan...

 

   

 

Hotellfrukost på Hallstaberget, bra start på dagen !

Jag var mätt nästan hela dagen efter det. Rasmus tyckte att vi alltid skulle åka dit efter tandis och äta frukost, ha ha ha, får se till att alltid boka morgontider i fortsättningen   .

För övrigt den dan, var det mathandling på agendan, åt mor och till oss själva. 

 

Lördag, klev vi upp tidigt på morgonen för att åka iväg på Jamtli julmarknad. Det har jag sett fram e mot sen i fjol faktiskt. Vi skulle åka redan då, men det kom en flytt i vägen åt stora sonen.... så nu äntligen kom vi iväg. Ja, det var hur mysigt som helst. Det snöade som tusan och julstämningen var på topp. Köpte lite goa korvar, ostar och Åreljus. I övrigt åt vi oss i genom marknaden och smakade på allt möjligt gott   Kaffe, varm choklad med grädde och tunnbrödmackor, älgkebab, våfflor på pinnar, karamelliserade äpplen, glögg och pepparkakor, polkagrisar m.m m.m

Rasmus ville åka häst och släde, så det gjorde vi såklart. Juligare än så, kan det knappast bli   .

 

                       

 

Rasse sa flera gånger på väg hem sen, att det varit en mysig dag och det hade vi verkligen haft. Förhoppningsvis kan vi åka dit fler år. Har bara varit på Jamtli på sommartid, när storpojkarna var små ( det var oxså jättemysigt) men inte med Rasmus och inte under jultid. 

Det var gott iaf att komma hem sen på kvällen och tända upp en brasa. Vi var kall in i märg och ben, kändes det som....

 

   

Det vart en tvkväll framför brasan och vi somnade ovaggade, kan jag säga   . 

 

Söndag... tog vi sovmorgon allihopa. Jag och Rasse skulle på julfest kl 12 och Mogge stackarn fick vara hemma och skotta. Det hade snöat hela natten, tung blötsnö som övergått till regn på dagen, riktigt skitväder med andra ord.

Svårskottat och tungt med en krånglande axel för min Mogge men, det blev bara det värsta runt bron och garaget.

Smyrna hade som sagt avslutningsfest för alla föräldrar och barn. Det brukar alltid vara uppskattat, mkt sång, berättelse om Jesus födelse, julmusikquiss, fika och julklappsutdelning till kidsen. Jag har sagt det förr men säger det igen.... Smyrna är en fantastisk barn/ungdomsverksamhet. Jag hoppas Rasmus vill vara med långt upp i tonåren, precis som Christoffer var   . 

Avslutade dagen med innebandy i Tängstahallen....

 

 

 

En ny vecka har tagits vid. Idag är det måndag och jag är ledig under dagen eftersom jag ska gå på nattskift. 

Ska strax åka iväg och hämta ut 2 paket sen ska jag baka lussebullar. Om mina arbetskollegor är snäll i natt, så får de nybakta lussebullar av syster Annso, ha ha ha  

    

 .......

Ja jäklar vad flitig jag varit i em, det blev dubbelsats av lussebullar och en sats med saffranslängder med vit choklad. Nu har jag gjort mig förtjänt av en vila, innan nattpass. Vissa andra hittar viloplatser någon annanstans.....

 

 

 

Ha de´gott alla vänner Kram Annso

 

 

 

 

Av Pierre - 3 december 2018 08:00

Hallå...

Ingen trevlig morgon att stå och vänta på skolbussen, kolsvart ute, spöregn..... allt vitt på backen är borta   såå trist.

Veckan då.... Var som sagt till min mor och julpyntade i början av veckan, sen gick jag på och jobbade 3 nätter. Kändes väldigt lyxigt att "endast" jobba 3 nätter, gick alltså av i torsdags då. Jag sov som vanligt och Rasmus hjälpte mig att bära in alla jullådor från boden, mer hann vi inte, för vi åkte iväg på simträning.

 

 

 

Han tränade på bra, trots att han var lite småsnorig men jag hade det på känn, efteråt bröt det ut riktigt och det var väl lika bra. Rasmus blev sjuk, förkyld och feber så han var hemma från skolan på fredan. Han har klarat sig hela hösten ( förutom i början av skolterminen då trumhinnan sprack av en teipboll)  så... det var väl dax nu.

Han fick vara hemma själv på förmiddagen, han låg nedbäddad i soffan med paddan medans jag åkte in till stan och stökade bort veckans mathandling åt mor och åt oss själva.

På eftermiddagen vart det div. julpyntning här hemma. Jag strök gardiner....

 

 

 

Bytte bara i tvrummet och köket, resten fick vara kvar som det är. Rasse satt uppe och ritade en stund medan jag strök men det varade inte så länge, han gick och la sig i soffan igen. Vila är bästa medicinen brukar jag säga och det brukar stämma för det mesta   .

 

 

 

Fredagkväll var lugn och skön, vi åt tacos och myste framför tv:n.

Lördag, fortsatte jag med julpyntningen, mogge var ledig så jag fick hjälp av honom med ljusslingor och div. annat. Tillslut vart det jul här hemma oxså...

 

     

 

Rasse orkade vara uppe mycket mer denna dag, så han byggde klart ett legobygge, som han varit på G med, sen han fick det i födelsedagspresent. Han var stolt som en tupp att han byggt det nästan själv, med lite guidning. Det är bra, att han får tänka, göra fel, göra om, göra rätt och grubbla själv...    .

 

 

 

På lördagkväll skulle Mogge på personalfest. De blev bjuden på Wallmans Salonger och julbord på Hallstaberget. Ja... vad ska man säga..... jag är inte bitter, närå....... va glad att du har en sån arbetsgivare som bjuder personalen på julbord och Landstinget undrar varför dom inte är en attraktiv arbetsgivare......... ja det kan dom fundera över.

..... det är mest pinsamt tycker jag ! Med det sagt, så hade jag iaf en myskväll med sonen istället, ha ha ha   

 Vi spelade monopol.

 

 

Och kollade på årets julkalender....

 

 

 

Sen tittade vi på mera film.

Söndag, 1 advent, Rasse är fortfarande snorig men piggare, skönt. Vi hade bestämt att vi skulle baka pepparkakor och ett pepparkakshus. Pepparkakshuset gick faktiskt väldigt bra ( har stått många gånger och svurit över detta och velat slänga ut allt genom fönstret) men inte denna gång, vi är stolta över vårt konstverk i år, ha ha ha

 

   

 

Ja..... det blev ingen skyltsöndag för oss och ingen innebandy heller såklart, eftersom Rasse varit sjuk. Istället blev det en lugn hemmakväll med lite glögg och pepparkakor   . 

 

Idag är det måndag och en ny vecka. Har som sagt skickat iväg Rasse med skolbussen, startat en tvättmarskin, gett lilla Maja mat... mer har jag inte hunnit gjort. Skulle egentligen ha åkt in till mor men det vart "inställt", hon har en väninna som hon ville hälsa på och ge en julklapp. Jag hade lovat att hjälpa henne dit så de fick fika och träffas men som tur var, ringde hon henne i helgen först. Hon hade visst ramlat och brytit höften precis, så det blev inget besök. Det blev ett telefonsamtal istället, så kan det gå.

 

Vi har en del smått och gott inbokat i veckan, allt från jobb, julfest till tandläkarbesök m.m . Börjar med imorgon, då ska jag kliva upp tidigare för alla föräldrar är bjuden på adventsfika på fritids. Kidsen har bakat och fixat, så självklart åker jag dit   .

 

Avslutar med en "Majabild"..... Här ligger hon ofta på span eller sover. Det springer 2 ekorrar utanför fönstret och en massa små pippifåglar, så hon har fullt upp med att hålla koll på dom, våran sötnos  

 

 

 

Ha´de gott Kram fr Annso

 

 

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards