Alla inlägg under juni 2016

Av Pierre - 25 juni 2016 21:29

En intensiv vecka har nått sitt slut, och vips så blev det tomt och tyst   . Har ju haft min lillasyster med sambo på besök. 

I måndags var det riktigt fint väder.... så vi lekte turister   och åkte till Thailänska paviljongen, skoj att vi fick med mor på utflykten oxså. Faktiskt blev våra båda göteborgare riktigt imponerad och brydd över platsen och intressant historia bakom   . Det blev såklart thaimat till lunch den dan och när vi ändå var i krokarna fortsatte vi till "Döda fallet" efteråt. Inget för mamma att gå runt på ,så hon satt kvar vid uteserveringen medans vi gick runt. Nog för att jag behöver sjukgymnastik för min fot, men.... att gå runt där var överkurs   . Jag gav upp efter halva sträckan, så fick de andra fortsätta.

Vi hade en mysig dag iaf.

Några bilder från i måndags....

 

       

       


Tisdag, var Rasmus och jag uppe i ottan... tandläkarbesök stod på agendan. Dax att plasta tänder igen i underkäken. Efteråt hälsade vi på pappa på jobbet, intressant där finns det lego   

och frukost intogs på Hullstacafeét..

 

 

 

Sen åkte vi runt och gjorde stan, kläddax, MM m.m på em rullade vi hemåt för att förbereda middag och ladda för en vänskapsfotbollsmatch på "Riffen" mot Näsåker senare på kvällen.

Rasmus var så spänd och laddad   . 

 

 

De vann, så det vart ett roligt avslut på fotbollen inför sommaruppehållet.   


Efteråt var vi till våra grannar (Kent och Jeanette) som har "bondgård" och köpte lammkött, korv och ägg.

 

Nu ska jag göra lite reklam för Sortegården ;)

Hennes mysiga gårdsbutik......

 

       

 

Vi köpte finfina grillskivor av lamm till midsommar och goda ölkorvar, kan säga att det var det godaste vi har grillat på länge !!!!

Lilleman hade svårt att slita sig från hönsgården    tyckte det var kul att mata dom. 

 

 

I onsdags var det "operation storstädning" här hemma, det var välbehövligt (som alltid) på em hade si bokat bowling, något Rasmus såg framemot.....

 

 

 

Efter 2 tim bowling med mycket tok och skratt, for vi hem till mor och åt middag, full rulle när vi alla är samlade i mammas lilla kök   .

 

Torsdag, bar det  iväg till S-vall sjukhus med mor. Mammograficentrum - Here we come again.... vi hade typ klippkort där för 2 års sen, nu är det bara att hålla tummarna att allt är ok   .

Det tog mest hela dagen, själva sjukhusbesöken tog kanske 30 min, men resan dit och hem är inte kul just nu, med vägarbete över viksjöskogen, man ska inte ha bråttom. 

Bedrövligt för Sollefteåpatienter som måste till S-vall, blir så f.....bannad när jag tänker på det, men det drabbar inte S-valls politiker så.... vem bryr sig   .  

Iallafullafall, eftersom hela dagen gick bort, dan innan midsommarafton så fick vi sköta handling av midsommarmaten där. Tycker inte om att handla och trängas i affärer inför storhelger... pust och stön... och varmt. Vi var ganska trött och slut på kvällen.

 

Ja... midsommarhelgen har varit toppen på många sätt. Vackert väder, gott att dricka och äta, umgåtts med familjen och grannar, dansat runt midsommarstången, lekar, tok och skratt och fest inpå natten.

Här kommer lite bilder från vårt firande....

                     

 

Rasmus fick prova luftgevärskytte med pappas hjälp, inte så lätt första gången   . 

 

Idag (söndag) har alla åkt hem, så tomt och tyst. 

Rasmus har varit hos sin kompis Valter och badat badtunna, lite avis.... vore härligt en dag som denna, det har  varit 28 grader varmt   . Mogge och jag har varit uppe i sommarstugan..... mitt humör sjönk till botten ett tag, jag såg bara hur mycket jobb vi har framför oss, just nu känns allt övermäktigt. Både köksrenovering hemma och "markjobb" i stugan phu....

Ibland skulle det vara skönt att bara ha en lägenhet i stan, inte ofta jag känner så....  ibland "dippar" jag.

Det är ju tur att Mogge var på gott humör och "peppade" mig så jag kom på andra tankar   .

 

   



40 kubik fyllnadsmassa ligger och väntar på oss i stugan.

 

Ja, på tal om köksrenovering så har vi pausat, när lillsyrran varit hemma i veckan, men nu är midsommar överstökad så, det är bara att sparka igång igen.

Det som står näst på tur är att bryta upp golv..... jippi   .... not. 

 

Ha´de gott kära vänner kram fr Annso

 

 

 

 

 

 

 

Av Pierre - 19 juni 2016 10:02

Veckorna går så fort.... jag vill bromsa dom lite, så man hinner njuta av den korta sommaren   .

Denna vecka har det varit lite smått och gott. 

Började med det sedvanliga... varit till min mor och hjälpt henne med mathandling + till oss själva. Rasmus är sådär lagomt road av att åka och handla mat, så jag mutade honom att vi kunde åka till en lekpark innan, det funkar  .

 

 

I onsdags var Mogge ledig...... och nu är det ingen återvändo..... operation köksrivning....

Hjälp mitt kök.... väggarna ryker....

 

 

Jag har gruvat mig för att påbörja detta och liksom skjutit det framför mig, efter mycket om och men, så beslutade vi oss för att börja.

Det blir ett projekt som vi delar upp på 2 år, planen är att göra köket iår, och automatiskt så måste vi göra vardagsrummet oxså, men året där på ( eftersom vi river väggen och gör kök av halva vardagsrummet eller av vårt f.d matsalsrum) . Vi måste riva upp golvet phu.... vi har en golvås som sviktar, så det är lika bra att göra det riktigt när vi ändå håller på. 

Det är bara att hålla ut och leva mittuppi en byggarbetsplats ett bra tag framöver   . 

Har tömt lite skåp och skafferiet.... jisses det behövdes..... hittade många konstiga saker..... varför har jag köpt biodynamiskt vetemjöl ? När har jag haft det? Sagogryn och mycket annat. 

Fick en flashback när jag hittade sagogrynen, mamma gjorde ofta sagosoppa till oss och det tyckte vi var så gott som barn, med skivad banan i. 

Tänkte att jag ska prova göra sagosoppa, så Rasmus får smaka, så det gjorde jag ..... men.... det vart ingen favorit för honom. Tyckte själv inte att det vart så gott, som jag minns det som barn :( kanske hon gjorde den på annat sätt, jag vet inte.....

Har oxså målat det sista på vitrinskåpet som jag påbörjade förra veckan, den kommer att bli bra i det nya

köket   . Ja.... så en del kökspyssel har det blivit i veckan.

 

På onsdagkväll hade vi skolavslutning..... vi har ju haft ett x antal års uppehåll efter storgrabbarna, men nu börjar vi om igen   , men det är bara mysigt, högtidligt och fint tycker jag.

Rasmus var så spänd, första skolavslutningen är lite speciell   . De var så duktiga i kyrkan och vädret var toppen.... en lyckad dag kan man säga!

 

       

 

Efteråt hade de tårtbuffe i församlingsgården för alla föräldrar och barn. Festligt.... de hade dukat upp ett långbord med alla möjliga sorters tårtor, alla åt så det stod ut genom öronen, en rolig tradition   .

 

Ja... han fick inviga sin första sommarlovsdag (torsdag) med att åka på Risön och bada. Vädret var soligt och fint och jag tycker det var skönt att doppa mig ( utan att behöva plasta in "gipsfoten"). 

 

   

 

Han träffade en kompis på badet, så jag gick "fetbort" ha ha ha

 

Ihelgen har det varit fotbollsmatcher, i spöregn, haft fikabesök av både Carina och Peter och våra grannar Jeanette och Kent, alltid trevligt   . städat och varit på Spa.... härligt   .

 

Min lillasyster med sambo är på besök från Göteborg, därav blev det en mysig dag med mycket tok och skratt på Hallstaberget. 

Jag har alltså badat 2 ggr denna vecka, både på Risön och Hallstahotellet ;) 

 

               

Detta borde man unna sig oftare.... vardagslyx   . 

 

Det går bättre och bättre med foten för övrigt, börjar bli mer rörligare, opsåret har läkt fint. Om jag ska klaga på nått, så är det att jag får senadrag stup i kvarten i foten, det kanske brukar vara så ?.... jag vet inte, hon har ju faktiskt flyttat på en sena där i samma veva. Men det är inte värre än att jag står ut   . Jag är rätt smärttålig har jag kommit fram till, när jag tänker på mina förlossningar, operationer och annat. För att inte låta allt för kaxig, så kan jag däremot säga att jag lätt mår illa istället, av allt möjligt och är feberkänslig, "deckar" av ganska lite feber i kroppen.... men säj den som är perfekt, ha ha ha   .

 

 Ja, hörrni, det var väl vad jag hade att bjuda på för denna gång....

Den kommande veckan har vi en del smått och gott inbokat tex....... först och främst har jag lillasystra mi

på besök  , Rasmus ska till tandläkaren, fotbollsmatch på Riffen, ska till Sundsvalls sjukhus med mamma, och midsommar knackar på dörren.

 

Ha de gott kära vänner kram fr Annso

 

 

 

 

 

 

 

Av Pierre - 13 juni 2016 08:28

Skulle göra en del annat nu på fm, än att sitta vid datorn men.... jag skyller på sjukgymnastiken   "jäkla skitövningar" , av 9 olika fotövningar, klarade jag 1-2 st. Humöret sjönk till botten i morse och fick "skitont" i foten efteråt. Jag vet inte vad jag väntade mig egentligen efter att ha tagit bort gipset...... att jag skulle kunna dansa på balett   . Jag vart nästan grinfärdig.... tur jag var ensam hemma, ha ha ha

 

Ja.. Det har varit en bra vecka annars. Eftersom det stormade i typ 2 dagar och var nån regndag, så får man göra "innepyssel" istället.

Vad passar bättre än att börja med mitt "sommarprojekt"........ att måla vitrinskåpet. Har ju gått och filurat på det länge.

- Ja, lycka till sa Mogge, fattar du vilket jobb det är att bara teipa det innan, och vilken "pillermålning" det är ?

- Nä.... men jag ska göra det ändå ! ha ha ha...... jag blir som "småbarnstjurig" när de säger så   .

Sagt och gjort, det tog mig en hel fm att tejpa rutorna.... men tid har jag ju.....just nu.

 

     

 

En Riktig "pillermålning" har det varit och tid har det tagit, skåpet och dörrarna är klart, just nu håller jag på med hyllorna. Har gjort 3 strykningar på allt, med torktid i mellan såklart. 

Ett bra pyzzel för mig, när det har stormat ute   . 

Hade en tanke att även måla en bokhylla som jag har i samma, men ..... jag vet inte nu.... kanske jag spar den tills senare.... vi får se.... jag har tagit mig an det "värsta" skåpet iaf.

 

När jag blev less att måla, gick jag ut i stormen och tog rätt på rabarber,  snodde ihop rabarberpajer.....

 

 

Åkte in på jobbet och bjöd mina kära arbetskollegor på Iva. Gofika är alltid uppskattat   . Behövde ändå dra ut mitt sommarschema till fritis m.m på jobbet. Kul att dricka kaffe och surra en stund. 

Har oxså varit och handlat med mor och hjälpt henne med div. grejer, haft en fikadate med min syster.


Inför helgen åkte gipset av   .... Har inte varit still precis ihelgen :/ bra eller dåligt ? Vet inte.. i lördags var det fotbollsmatcher på risön. Skulle försöka sätta på mig gympaskorna ( det blir nog bra, när man ska gå där nere) Höll på "dö" det gick bara inte.... tillslut hittade jag ett par sandaler som gjorde minst ont, att ha på sig.

Ja... det har gått sådär... foten har varit svullen som en ballong på kvällarna :/

Iaf... här är min lillkille målvakt, tror jag tycker det är mer nervöst än han, phu....    

 

 

 

I Söndags var jag iväg på en liten dagsutflykt, till NorrlandsTulpanfestival i Backsjön, det var trevligt.... har ju sagt så länge att jag skulle vilja åka dit.

Köpte en biljett med guidning, lunch, fika, 10 tulpaner. Åker ni dit så rekomenderar jag att ta med guidning. Vilken fantastisk människa, lättsam och intressant att höra hennes historia, hur hon (fr Amsterdam) hamnade i Backsjön ( av alla ställen) och hur hon byggt upp detta. 

Inget är ju omöjligt..... 

 

             

 

Hon delade med sig av många tips hur man sköter tulpaner, när var hur, man bäst sköter/planterar tulpanlökar !

Vart kär i hennes Sibirian Husky s.... 25 st. De har hundspannsutflykter på vintern !!! Wow... det måste jag prova !!

 

 

 

Fick med mig 10 vackra tulpaner hem, de står minst 3 veckor ( inte som de man köper i affären ) sa hon. Vi får se... upp till bevis, kul om de är så fina över midsommar då   .

 

 

Vi har oxså varit till min morbror och mosters stuga i helgen och hälsat på. Mogge hade lovat att installera en ny toalett åt dom i stugan. 

Det har varit mysigt, det är ju långt mellan gångerna vi träffs ( bor i Umeå annars) Trevliga kaffe/pratstunder om allt mellan himmel och jord    och en ny toalett vart det oxså, ha ha ha   .

 

Det har inte blivit så mycket jobb med vedhögen under veckan, då det både har stormat och regnat. Ihelgen har det varit fint, men vi har som sagt gjort annat. 

Har dessutom varit lite bökit med foten att gå med skottkärra och stapla ved, det går... men tar lång tid.

Rasmus har hjälpt till flitigt....

   

 Ha ha ha.... lyckligt ovetande att detta kommer han att få göra MÅNGA gånger under sin uppväxt, precis som storebrorsorna. Sommarjobb   . 

Vi gjorde ett ryck i gårkväll iaf.... det går betydligt fortare när Mogge är med och ta i   .

 

Ja.... det var väl vad jag hade för denna gång, snart är lilleman på ingång.... de har Hembygdsdag idag. De är på hembygdsgården och bakar tunnbröd, täljer nån smörkniv eller nått och äter lunch där. Skoj för kidsen   .

Nä nu ska jag stoppa i mig nått att äta och måla hyllor en stund.... Haj haj

 

 

 

Av Pierre - 5 juni 2016 13:32

Veckan kan man verkligen inte klaga på   , vilken högsommarvärme....

Har mest suttit ute på altanen och myst till det, 

Vissa sjukskrivningsdagar är bättre än andra, om man kan säger så.....

 

   

 

En annan dag gjorde vi en utflykt efter skolan, ner till Höven, det var så varmt denna dag...27-28 grader. Vi satt på bryggan och fikade och doppade fötterna. Ja.... jag doppade bara en fot ;)

 Helt otroligt, det var faktiskt varmt i vattnet, det trodde jag inte.... hade kunnat doppa mig om omständigheterna varit annorlunda   .

     

 

En härlig em fick vi iaf.

Var till Carina på fredag fm, hon var ledig och var lite kaffe och sällskapssjuk, liksom jag   skoj att surra bort några timmar. Åkte hem senare för att möta upp Rasmus från skolbussen, fick lite energi och bytte rent i sängarna, tvättade, hängde tvätt ute, gjorde mig för och gjorde egen potatissallad, plockade liljekonvaljer med hjälp av lilleman :)

 

Annars har jag varit i planteringstaget mest hela veckan, i krukor och blomlådor   .  Mor, Si och jag har varit på handelsträdgården och botaniserat, skulle kunna köpa hur mycket som helst... vill ha vill ha...

Isamma veva var vi till kyrkogården och gjorde lite sommarfint vid pappas grav   .

     

 

Mogge har haft jobbarhelg och Rasmus har varit ganska hostig och snorig, så det har varit en lugn helg för våran del. Vi har grillat hemma och fick fikabesök av våra grannar Kent och Jeanette på kvällen, trevligt   .

 

Söndag, en lugn hemmadag, Kent och Jeanette ringde och frågade om vi ville hänga med upp till Näsåker och äta Thaimat på hembygdsgården.... Ja tack, lät godare än att äta rester till middag.

   

 

Såå gott!!

Rasmus räknade timmarna innan pappa skulle komma hem och middan överstökad, för då hade vi lovat honom att åka och fiska. Han har längtat efter det.

Det vart en fin "sommarkväll" perfekt för årets första fisketur   .  Någon var uppspelt, spännande att åka ut med Peters båt......

     

Jag gav mig inte ut i båt med gipsfot, utan vinkade av dem på bryggan och drack kaffe med Carina istället   .

De fick 2 mörtar och 4 aborrar. Aborrarna kokade Carina , så katterna fick en festmåltid på söndagskvällen ;)

 

Idag är det Sveriges nationaldag.

Svenska flaggan åker fram på bordet, eftersom vi inte har nån flaggstång .....

 

 

Du gamla du fria.....  

 

Vi skulle ha varit på Risön för fotbollsmatcher idag, men jag tycker Rasmus är för hostig.... han fick stå över denna gång, inget han är glad över, men hälsan går före, punkt slut!

Istället har han varit hemma och tvättat bilar med pappa stackarn, ha ha ha, och varit och hämtat ved.

 

 

Ja.. nu ligger 4 kubik ved på gården, som väntar på att bli intravad  i vedboden....

Detta brukade vara storpojkarnas göra när de bodde hemma   .

 

Iskrivandets stund är Chrisse i London faktiskt, med sin flickvän. Så roligt för dem att de äntligen kunde komma iväg. Denna resa fick Jenny i studentpresent förra året av Chrisse, men eftersom han har stått i beredskap hela året för att åka ut på FN tjänst, har de inte kunnat åka ( De får inte lämna Sverige då och har 24 tim på sig att stå resklar) .

Under våren har det inte heller varit läge, Chrisse bytte jobb och Jenny började på Karolinska ( på stipendium 4 mån) Men nu.....

Som den mamma man är, är man orolig för allt möjligt.... flygkapning, terrordåd, rån..... ja gud vet allt.... ha ha ha

Chrisse blir tokig på mig   men jag hoppas de har mysiga och roliga dagar tillsammans iaf. 

 

Gjorde lite gofika i em , hallon/rabarberpaj, det blev vårt nationalfirande idag   

 

 


Nu är det bara 1 vecka kvar med gips !!! Tjoho!!!

 

 Det var allt jag hade för denna gång.... Ha de gott alla vänner, kram Annso   .

 

 

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards