Alla inlägg under juni 2013

Av Pierre - 30 juni 2013 21:50

9 arbetspass kvar till semester....nedräkningen har börjat.....tralala..laaaa   

Längtar så otroligt efter att bara få vara ledig och vara med familjen...länge!!

Men 2 arbetsveckor ska avverkas först.


Den gångna veckan började med 3 nattpass, vilket gjorde att Lilleman och jag var ledig under dagen i måndags, innan jag "klev på natten".

fm gick åt till en massa vanliga vardagssysslor, en svängom med dammsugaren runt huset, hänga tvätt och tvätta mera, kissrunda med jycken, lunch, plocka disk m.m m.m

Tillslut var jag klar med allt.

- Nä Rasmus ska vi hitta på nått kul istället? Ska vi åka och fiska?

- Jaa...Han dansade och klappade händerna av lycka !


Vi köpte ett fiskespö åt honom för ett bra tag sen och lovat att till sommaren ska vi prova fiska, men halva sommaren har snart gått och vi har inte haft tid, stackarn.

Vi packade med oss lite fika och grävde upp lite mask och tog hans ouppackade fiskespö med oss.

Hade en toppen em tillsammans....

 

Ingen fisk vart det, men lika glad var han för det. Äntligen fick han fiska för första gången!!

Får väl se om han kommer tycka det är roligt i framtiden, oddsen är väl 50/50.

Han har en bror som tyckte det var dötrist och en bror som tyckte det var jätteroligt.

T.o.m mamma annso tyckte det var skoj i måndags...

   

Ibland tycker jag faktiskt att vi bor i den vackraste byn som finns, denna lilla fiskevik ligger mitt i byn, där många brukar fiska under sommaren.

Vi fick göra små pauser i mellanåt, för koncentrationsförmågan är inte den längsta hos en 3 1/2 åring....

 

och göra små upptäcktfärder istället.

Lilleman pratar om vår lilla fisketur nästan varje dag, så detta ska vi göra om snart, helt klart!

Tillslut var vi tvungen att åka hem, då klockan närmade sig middagsdax.

Jag gjorde hemmagjorda hamburgare a´la wallenbergare, som vart mycket uppskattad av mitt pojkgäng hemma

 

Antar att det är ett gott betyg när jag gjorde burgare av 1 kg köttfärs och det fanns 0 över efter middagen   .


Jaa....sen har jag som sagt arbetat.

Vädret har väl varit si och så, men vad gör det, när man ändå sovit bort dagarna.

Onsdan spöregnade det, vilket var en perfekt dag för att göra lite inomhus sysslor....t.ex. rensa och vika tvätthögen, som ingen tycks känna vid i detta hem......

 

suck och blä..


Bytte arbetspass med en kollega, jag jobbade fredagkväll åt henne och hon tog min lördagkväll

(jag är mkt tacksam för det) då kunde jag skjutsa Christoffer till tåget i Sundsvall.

Försökte locka med mig Mogge men han ville vara hemma och skruva, så jag tog med mig mor och syster istället.

Chrisse vill alltid äta på max innan avgång, så det gjorde vi även denna gång...

Perfekt, Rasmus blir mätt och kan göra sig av med lite energi efter bilresan....

 

när han åkt kana typ 511 gånger var han nöjd, och vi vinkade av storebror på station.

Efter det bar det iväg....

   

Ja, här tillbringade jag hela lördan   .

Rasmus var faktiskt väldigt lättsam och snäll fastän hans mor, moster och mormor sprang på tusen affärer.

Var rätt nöjd med mina inköp vilket var b.l.a skor, jeans + leggings åt mig själv!!! kors i taket!!

Shorts till mogge, lite sommarkläder och en ny badpool till lilleman, diverse från Biltema som Mogge skulle ha

och en del andra smågrejer från olika affärer.

Vi var riktigt trötta på kvällen och somnade som stockar efter vår shoppingdag.


Chrisse har semester 3 veckor, så han har åkt ner för att hälsa på pappa och sin farmor o farfar i 10 dagar, det blir nog skoj för honom med lite "båtsemester på västkusten".

Själv är jag rätt nöjd med att hålla mig på land, ha ha ha


Innan vi somnade som stockar i lördags, så vattnade jag alla blommor ute och inne, och vad såg jag.....

 

Jo , jag har fått gurkor, vilken lycka   !!!

Rasmus fick lite tomat och gurkplantor av farmor, som vi har vårdat ömt tillsammans, jättekul. Vi ser framemot att smaka dom.

Idag söndag har jag jobbat ett dagskift (6.45- 15.15) Det var kalasväder ute, så lilleman fick inviga sin nya badpool när jag kom hem, han bada o bada o bada, tills han hackade tänder ;)

Hoppas det blir lika fint imorgon, skulle tro att det blir mer badning och mamma Annso kanske kan sitta och slappa i en solstol.....bara därför blir det spöregn   

Ha´de gott alla vänner Kram Annso



Av Pierre - 23 juni 2013 22:24

 

Midsommaraftonsmorgon....flaggan åker fram igen....och vädret ser lovande ut   

Efter lite pyzzel på morgonen så gjorde vi en lättare sill lunch på ute på altanen, mys på hög nivå....

Chrisse hade lovat och hjälpa till på "Riffen" med midsommarfirandet, så det var bara Mogge, jag och lilleman som åt....

 

Han fick naturligtvis äta midsommarmat på em när han kom hem...

oxså jordgubbar såklart.....

 

Efter lunch åkte vi upp till Junsele där det var Midsummer meet.

Mogge gick och dregglade på fina bilar.....Jag vet att det är en hemlig dröm han har.....att ha en "sommarbil"

ett hobbyprojekt att skruva med.

 

Ja, visst skulle jag kunna tänka mig en "sommarbil" och åka på lite bilträffar, men jag har inte lika brinnade bilintresse som min make har, och i såfall skulle jag vilja ha en fin gammal "bubbla" ha ha ha

Tror inte att det är en sån min kära make vill ha.

Ja ja, man ska aldrig, säga aldrig....

 

Det var en trevlig dag iaf, spännande för lilleman, fina bilar, motorcycklar, tivoli och roligt folk som klätt ut sig i tidstypiska kläder a´la 50 tal, kul att se :)


Sen åkte vi till sommarstugan på em. Det var mindre kul.....

Nej, inte igen......Ännu en gång har stugan rört sig under vintern och uppallningen under, låg som plockepinn.

Altan hängde i luften i princip.

Stackars Mogge, som han har kämpat med detta flera somrar i rad. Vi trodde faktiskt att vi fått till det sist....

men ack....Så här illa har det inte varit tidigare.

Luften gick verkligen ur oss, vad ska vi göra???

Vi får ägna även denna sommar till att försöka palla upp stugan, en gång för alla (säger vi varje år).

Tråkigt, men så är det.


Midsommardagen, pyzzlade vi på i stugan, jag skurade och gjorde fint. Hade med oss en ny byrå och en ny skänk och kastade ut den gamla bokhyllan som stått där i urminnes tider, det vart bra.

Som bekant har jag haft lite svårt att röra grejerna där, a´la 70 tal, så det är ett stort steg, med lite nya möbler för mig   

 

 

Ny skurat!!


Jericho har fått sprungit lös i skogen hela dagarna och Rasmus hittade lite gamla leksaker efter storpojkarna så de har haft det bra, medans vi "deppade" över allt, börja om från ruta ett, gör om gör rätt, allt jobb vi lagt ner till ingen nytta   


Men jag är inte känd för att deppa allt för länge..... Det blir till att spotta i nävarna och lösa problemet!


Midsommardagskvällen vart dessto trevligare iaf.

Vi drog vårt strå till stacken för att "bevara folkparken i Svergie" och åkte på Rock in tour med Brolle m.fl

i Junsele.

 

Popcorn måste man ha, när man är på folketspark, och väntade på att Brolle skulle börja spela....

Han var riktigt bra och mamma Annso kräks ju inte direkt av att titta på honom   

    

Söndag - Hemma igen.

Har tvättat en hel del, bra torkväder ute och bjudit hem mor och syster yster på grillat.

Det vart en tre rätters. Gjorde toast med lax till förätt och dukade ute på altanen och medans jag fortsatte inne i köket, vart det oroväckande tyst i huset....


Tagen på bar gärning.......

 

- Jag var hungrig på macka!!!!

Här satt han och smaskade på mina laxtoast i det tysta.

 

Det vart till att göra några nya :)

Lill skrutten....man kan ju bara inte bli arg   

 

Grill mat på det, och sist men inte minst, äppelgömmor med vaniljvisp.....

Gissa om vi varit proppmätt hela kvällen!?!

 

Ikväll, har vi varit ute på en prommis med jericho och vattnat blommor hos min granne.

Är blom och postvakt denna vecka, det tar lite tid, för det är inte bara nån enstaka kruka min fina granne har, utan ett 50 tal krukor och rabatter + ett växthus, men jag fick god hjälp av Rasmus.

 

Som passade på att "posade" vid Sortes midsommarstång   


Ja, det var väl vad jag hade att förtälja för denna gång..... en ny vecka är på G....

Har 3 nattskift framför mig + ett kvällspass och ett dagpass till helgen.

Nu ska jag knyta mig som resten av familjen, natti natti kram fr Annso




Av Pierre - 17 juni 2013 13:34

Ett steg närmare semestern....

Jag har inte så mycket spännande att berätta om veckan, som har passerat känns det som.

Jobbade natt förra helgen och vakade av på måndan, var sen ledig tisdan.

Vad gjorde jag för roligt då....

Jo, operation storstädning!

Hade inte rört i dammsugaren på typ en vecka och då får man dubbelt upp tillbaka, fy vad det såg ut....

Det var ju så fint väder hela veckan innan och jag var mest ute och grejade på då.

Iaf vädret var halvsådär, så det blev en perfekt städdag och jag fick go hjälp av Lilleman....

 

Golven dammsögs och skurades, dammtorkade och plockade undan, alla mattor hamnade i tvättmaskinen, badrummet skurades och övervåningen likaså, det tog mest hela dan.


Mogge kom hem fr jobbet och var rejält sänkt, ont i halsen, feber och frossa, nice....

Han har legat resten av veckan, vet inte om han blev smittad av Rasmus för han var ju förkyld veckan innan och en jäkla hosta. Mogge fick ont i halsen, feber och tappade rösten i flera dar, han var snudd på sjukast i världen faktiskt   .


Onsdag jobbade jag post op tur (9-18) och torsdan hade jag ett kvällspass (14.30-21.30) innan kvällspasset var jag till mor och agerade färdtjänst. Skjutsade runt henne på olika affärer så att hon fick hjälp och handla tunga grejer m.m sen bjöd hon på lunch och vi drack kaffe tills det var daxs för mig att åka till jobbet.

Vips...så var det fredag!


Jag var ledig på dan eftersom jag skulle ut och jobba natt igen ( självvalt för att få vara ledig i midsommar :)

Rasmus och jag var in och handlade mat och gjorde lite ärenden på fm, sen tog vi en fika och satt på uteserveringen, för att få första parkett och titta när studenterna kom tågandes genom stan och vinka till fina Sandra, Rasmus är lite kär i henne   .

Efter det åkte vi hem och tog en em tupplur både två, passade mig perfekt som skulle ut och jobba på natten.

 

Var såklart och uppvaktade studenten efter tupplur och middagsstök. Hon var något sliten ha ha ha, efter tidig morgon med champagnefrukost, student, släktfika och strax efter vårt besök var det dax för rond nr 2 med kompisarna såklart! Det är hårt att ta studenten hi hi hi

Vart kvar och surrade en stund med Carina, innan det var dax för mig att bege mig mot hospitalet.


Jobbarhelgen har jag inte så mycket att orda om, man äter, sover och jobbar. Det har varit en hel del att göra, så nätterna har gått fort och jag har inte hunnit känna tröttheten.

18 sprutpumpar, 2 respiratorer och 1 dialys på 2 patienter, håller dig sysselsatt 10 timmar kan jag tala om, men det har gått bra.

Såhär fin var lilleman på kroppen när jag vaknade på lör em...

 

Va i hela friden ???

Enl. Mogge hade han bara suttit och ätit yogurt på morgonen (som han har ätit tusen gånger) och sen blossade dessa upp.

Ja, så länge det inte slår på andningen är det lungt, han fick duscha med mig och jag letade fram en kortisonsalva och smörjde in honom, sen försvann det ganska fort.

Har ingen aning vad det kommer ifrån, knappast fr yogurten, däremot kan han ha nån infektion i kroppen som orsakat nässelutslag, eftersom både Rasse och mogge har varit sjuka, (Dr. Annsos teori).

Han mår bra och utslagen är borta, det är huvudsaken!


Ja, roligare än så här, vart inte denna vecka.

Mogge är kry nu och jobbar och när han inte jobbar, håller han på förfullt med detta projekt....

 

En bil har sålds från gården och en ny har tillkommit. En 7- sittsig sak, som vi ska ha i sommar, det är lite fix som ska göras, sen är det bara att tuta och köra.


Var ute en kväll på kvällsprommis med jericho kl. 23.00 och tog detta kort....

 

Inte klokt va, vilket ljus kl 23.00 på kvällen...

Men om en vecka vänder det igen och blir mörkare...deppigt. Det är nått visst med ljusa sommarkvällar :)

Nä nu ska jag ta tag i middagsbestyren, håller på med ett långkok på spisen, fläsklägg och rotmos. Vet inte om det är så uppskattat av pojkarna, men jag och Mogge gillar det.

Ser framemot 4 dagars ledighet till helgen....Hej Stugan, nu kommer vi !!  

Må så gott Kram fr Annso





Av Pierre - 10 juni 2013 13:31

 

Välkommen till veckans uppdatering !   

Ja livet rullar på, börjar räkna veckorna till semestern, blir liksom extra kännbart då halva gänget av arbetskamrater går på semester. Jag har sen period i år, alltså jag går på ledigt v. 29- v. 33.

Det känns länge tills dess....


Det har iaf varit en bra vecka, förutom att Rasmus har haft en j...kla hosta, stackarn. nätterna har varit värst...såklart! Nattsömnen har inte varit den bästa för nån av oss.

På fredan var jag tvungen att vara hemma med honom, för han började snora oxså men han har ändå varit "pigg" hela tiden, ingen feber eller sänkt rent allmänt.



Jag jobbade mån- onsdag, sen var jag ledig torsdag! En strålande dag, inte ett moln......

 

Och flaggan vajade utanför, hos min granne..... Sveriges nationaldag. Eftersom vi ej äger nån flaggstång på denna gård, så vart det flagga och liljekonvaljer på köksbordet istället.....

Sveriges nationaldag firade jag med handelsträdgårdsbesök och kyrkogårdsbesök med syrran och morsan.

Skulle vilja handla hur mkt fint som helst men, det blev lite diverse plant till mina lådor och krukor.

Nu ska här planteras.....

 

Vi passade oxså på att göra lite fint vid graven när vi ändå var på G.

1995....åren går....gravstenen börjar flagna lite, guldtexten har försvunnit    det finns "specialfärg" till gravstenar, tror jag ska köpa det vid tillfälle och måla i texten igen.

 

Resterande tid av dagen, gick sen åt till plantering.

Rasmus tyckte nog att jag var tråkig, men som tur är, så är han rätt duktig på att roa sig själv.

 

Hoppas nu inte att det kommer nån köldknäpp, kan ju vara lite sådär när man bor i dessa breddgrader innan midsommar, men än så länge har det varit fantastiskt väder   .


Ja, som sagt fredan vart jag hemma med lilleman, han hostade så jag trodde lungorna skulle komma upp ;)

På kvällskvisten for vi och uppvaktade finaste "Babbsan" på hennes 50 årsdag!

 

Hon hade fullt hus med gratulanter, alltid lika trevligt, mycket tok , surr och skratt.

Jag kunde tyvärr inte vara med under helgen då "kompisgänget" skulle överraska henne med en heldag, då både mogge och jag hade jobbarhelg, men jag tror hon hade det trevligt med både hästar, spa på hallstaberget och överraskningsfest!! vi får ta igen det i sommar istället Babbsan   .


Har jobbat natt i helgen och mogge har haft stängning på macken lör- sön, så lilleman har varit hos mor på lördan och Chrisse var barnvakt på söndan.

Förutom jobb och sovtid i helgen så har jag hunnit pyzzlat på lite hemma b.l.a har jag oljat in bron + möbler, så nu ska det väl hålla ett år till ;)

   

och äntligen har jag varit iväg med alla loppisgrejer till hembygdsgården, sen med allt som vanligt!!

Sommarloppisen är i full gång, KOM OCH KÖP!!!

Brukar få ganska bra utdelning på mina loppisgrejer, så vi får väl se om det blir så i år igen. det är öppet varje onsdag och söndag hela sommaren!

När vi var och handlade mat skulle lilleman bums ha vattenmelon....och hans snälla mor köper en vattenmelon, så här har vi ätit vattenmelon hela helgen..

 

T.o.m till lunch, ha ha ha...

Efter att ha oljat bron och möbler, så vart det kaffe och dagobertmackor med melon...

 

Vi har fortfarande kvar, den tar aldrig slut!!

tror inte jag köper en fullt stor nästa gång.


Syrenen blommar för fullt, det är så fint tycker jag, synd att det är så kort tid, de luktar såå gott....

   

och jag har plockat lite av min favorit blomma....styvmorsviol...kan inte låta bli, när jag är ute med hunden och ser massor i diket....

 

Jaa....det börjar nästan kännas som "här är min trädgård", det var inte riktigt meningen, men denna vecka har jag mest pyzzlat med det. Dammråttorna inne har fått vila...suck....

vill bara vara ute då det är så vackert väder   .


Barn är underbara, speciellt nu när han kommit upp i 3-4 års ålder, han funderar så mycket och säger så roliga, dråpliga och söta saker....

Ex, när vi var ute på en kvällsprommis med jericho, så brukar vi ibland gå en liten runda med en traktorstig, då utbrister han...

- Jag älskar den här vägen...JAG ÄLSKAR LIVET, MAMMA !!.....va tokig jag är......

-Va....säger jag och tokskrattar, jag fattar inte vad han får allt i från.


I veckan har vår "grannfru" varit ute och åkt fyrhjuling och då funderade Rasmus en stund och sa till Mogge

- Kan mammor åka fyrhjuling?

- ja, säger mogge.

- men inte så fort !?

- nä säger Mogge

- Bara pappor kör fort!?

Mogge skrattar....Ja bara pappor kör fort.

Sen funderar han en stund....

- men mamma brukar köra fort med saaben!

- Jasså gör hon??

- Ja, det ska man inte göra! Bara pappor.....


Det är så underbart att höra, hur de tänker och hur de funderar på saker.


Nä, jag tänkte avrunda här och sätta igång och steka pannkakor till la´familia, det tar en stund!!

Sommarkramar fr Annso   


 

 

Av Pierre - 3 juni 2013 09:21

Ny vecka och nya möjligheter...

Idag är det mån, det regnar ute, men det är helt ok, för vilket fantastiskt väder det varit i veckan, såå jäkla varmt!!

Jobbade knepigt förra veckan, men jag han njuta av tropikvärmen lite ändå.

 Jag vakade av på tis morgon, åkte hem och sov några timmar på förmiddan för att sen återvända in till stan och knacka på hos tandläkaren.

"ingen återvändå" Det första tandläkaren säger när han tittar på röntgenbilderna är

- De här har du gått med länge va´? Jag förstår att du haft ont.

Jag kände mig verkligen som en fjortis, - Ja pappa   

Ett stort jäkla hål med en tand som är trasig. 1800 spänn var det värt, för att bli av med tandvärken. Vilken befrielse! Varför har jag gått och plåga mig själv i flera veckor med detta?


Onsdag - jobbade jag ett dagpass (ingen höjdare när man vakade av på tisdan) onsdan blir ju som "sovdan" då är man som tröttast, men det gick med mycket kaffe.

Det blev "järnet" hem sen och hämta lilleman på dagis, fixa middag, ut med hunden, byta om och iväg på cirkus det bar. Spännande för lilleman..

   

Det var inte igår man var på cirkus, tror det var nångång när Chrisse var liten faktiskt.

Det roligaste enligt Rasmus var, att clownen tappade byxorna, ha ha ha

Ja, det var en trött kille på vägen hem fr cirkus.....var tvungen att ta kort på honom i bilen.

 

Han var ungefär lika trött som jag kände mig, sömnbristen gjorde sig på mind och vi somnade som stockar, som tur var jobbade jag kväll dagen efter, så jag kunde sova ut lite.


Så äntligen kom fredag....Lysade utsikter för fint väder....härligt...

   

Inte ett moln....sommar.....

På lördan, var vi in till stan och gjorde bort en massa ärenden, mathandling, Chrisse skulle klippa sig, tvättade bilen m.m

sen åkte vi hem och laddade grillen...

 

Gjorde, några specialare till grillat. smördegsinbakad potatis med ost, riktigt gott faktiskt, kul och göra nått annat än bara pommes jämt.

 

Dessa ska jag göra fler gånger med lite olika kryddor i, tror jag.


På kvällen åkte vi in och kollade på crusingen i stan. Mycket bilar och folk, kul tycker jag, när det är fint väder, träffa folk och surra. Jag har väl inte det rätta genuina bilintresset som min mogge har, men jag tycker det är trevligt ändå. Rasmus satt som en "uggla" i vagnen, han tyckte det var spännande med alla "raggarbilar" och helst när de brände lite däck och gasade såklart, ha ha ha


Söndag, fortfarande strålande sol    vi pyzzlade på hemma.

Jag satt ute och omplanterade alla blommor...

 

Mina stackars krukväxter fick sig nog världens chock, ny jord och vatten.

Skönt att göra det ute tycker jag, för det blir sånt söl. Det tog mest hela dan, mitt uppi allt ringer Carina och bjuder oss på kaffe och nybakade biskvier...

- Japp vi kommer såklart    så vi satt på deras altan och surrade bort 3 timmar oxså.


Hade en tanke om att gå en långprommis med Jericho på kvällen, när det blir lite svalare för honom, men det gjorde Chrisse och Jenny.

Jahapp....då stoppar jag väl lilleman i badet istället.

Tuturduvorna är så söta, hade lust att ta kort på dem när de gick iväg med jerka, men det gör jag inte av respekt för dem.

Lite oväntat "eller inte", att han skulle gå och skaffa sig en tjej under våren, de har faktiskt hängt ihop ett tag.

Trodde aldrig han skulle ta hem nån dam hit..... men "bara sådär" så stod det ett par tjejskor i hallen en morgon när vi vaknade.

Jag blir full i skratt och varm i mammahjärtat   

Nä ska hoppa in i duschen och åka en sväng in till mor innan kvällspass på Iva, ha de gott kram fr Annso



Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards