Alla inlägg under augusti 2017

Av Pierre - 28 augusti 2017 08:05

Det är måndagsmorgon och har precis skickat iväg Rasse med skolbussen, det är rådimma ute, men det skulle bli en fin dag idag, så det lättar nog upp snart.

Veckans nyheter är inte många...

Började med fotboll   nu är träningar och matcher i full gång igen....

Här är det match förra veckan, med inslag av regn, ha ha ha, härligt   

 

   

 

Har jobbat natt under veckan och varit ledig helgen, därav att vardagarna flytit på med de vanliga vardagsgöromålen.

Fick för mig att jag skulle vara lite husmor i veckan   och la in gurka en dag, så gott, dessutom hade jag fått mycket persilja och letade fram ett recept på persiljebiffar, det blir perfekt, det ska jag oxså göra.

 

   

Inte så dum middag   

 

Rolig tid nu, när man kan plocka in allt man har sått. I går kväll plockade jag in all krondill och gräslök och Rasmus har fått mumsa smultron var och varannan dag från trädgårdslådorna.

Torsdag vakade jag av, sov som vanligt halva dan, sen tillbringade jag em med mitt "hemtjänstuppdrag", hjälpa mor med mathandling m.m

 

Ihelgen har jag varit i stugan, det var så härligt, jag har längtat dit. 

 

     

 

Det såg annorlunda ut, konstigt. De har avverkat skog runt om, det visste vi om, att det skulle göras och vi har fått varit med och märkt ut vilka träd vi ville ha bort från tomten. 

Den fina "trollskogen" runt om stugan är nu borta. det såg så trist ut, som det gör på ett kalhygge. Stora geggiga traktorspår och rishögar här och var... suck....det såg bara sorgligt ut.

Det tar väl ett tag att vänja sig, att det är så öppet. Gillar inte det riktigt   .

Vi var där iaf för att plocka blåbär, försökte glömma bort avverkningen runt om stugan.

 

 

 

Syrran var med och vi hade en härlig dag iaf, stundvis väldigt varmt och skönt. Vi hade köpt med oss lite plocksallad till lunch och kaffe.

 

 

Skjutsade hem si på em/kvällen sen kom Peter och Carina på besök, alltid lika trevligt   .

Dagen efter vart det "kökstjänst" igen, rensade bär, bakade blåbärsbullar och när jag ändå höll på, blev det lite kardemummabullar oxså och 2 blåbärpajer   . 

Rasmus hade 2 kompisar hemma, så jag fick pyzzla på själv i köket, med spotify i full gång ha ha ha

Så fick jag inviga köksön oxså, som bakbord. Så lyxigt, med stor arbetsyta ! 

 

   

 

Ja... så denna vecka tycker jag, att jag varit en riktig matmor.

På em/kvällen kom Sacharias och hälsade på, så skoj... det var ett tag sen han var hem hit. Vi gjorde tacos och fikade blåbärsbullar till efterrätt...bhaa... snacka om paltkoma efteråt.

Sacha hjälpte Mogge att bära upp fönster till övervåningen i samma veva, det är jag glad över, för det hade jag aldrig orkat. Det var snortungt bara att lyfta upp dem till bron med ram och allt, tusen tack   .

Ännu ett fönster som vi tänkt att byta innan vi ger oss för i år med fönsterprojekten... blä....

Fönsterbyte är inte kul och dyrt, men vi kommer vara glada att det är gjort sen. Vi har några kvar på övervåningen, men det får vi ta eftersom sen.

 

Mysigt iaf när storpojkarna kommer på besök   .

 

Söndag... en slö och slappdag, Mogge jobbade sin sista söndag för sommarsäsongen, skönt. Under resten av året jobbar de endast varannan lördag. 

Jag pysslade på med lite tvätt och faktiskt tog jag mig i kragen och städade bilen..... något jag har sagt i flera veckor att jag ska göra hmm....

 

 

men plödsligt händer det   .

På em var det fotbollsträning för kidsen nere på Riffen. Mådde gott en stund i solen och man får en del goa skratt åt kidsen på fotbollsplan.

 

     

 

En solig och härlig dag..... vart en fin bild på Resele skola där i bakrunden oxså. 

Em/kväll vart det lite middagsbestyr, trädgårdsarbete, kaffebesök från goa grannar, stoppa lilleman i duschen och förbereda inför skola idag.

Ja... ungefär så vart det.

 

Idag är det som sagt måndag... solen börjar titta fram nu. ska dra på mig målarkläderna och gå ut och fortsätta måla mer fönsterfoder, måste passa på medans det är fint väder. Imorgon skulle det bli regn, så det får bli målning idag. förhoppningsvis hinner jag ut och gå en sväng med mina kängor oxså. 

I em/kväll är det fotbollsmatch igen, sen går jag på nattpass.... igen.... ibland går livet bara runt runt   

Det var allt för denna gång gott folk.... ha´de gott 

Kram fr Annso

 

 

 

Av Pierre - 20 augusti 2017 19:25

I em har vi samlat vuxen poäng, känns bra   vi har lastat av en stor hög med plåttak, tunga var dom oxså   sen har vi lastat släpvagnen full med skräp som ska till soptippen. Städat upp i boden, klippt gräs, målat, satt upp fönsterfoder...

Under tiden har sonen varit på kalas hos en kompis.

 

 

Egentligen skulle han ha varit på fotbollsträning oxså i em , men han fick hoppa över den. Han började snora igårkväll och rosslade som en perkulator i natt som var .... suck... vill inte att han ska börja med att bli sjuk, när skolan börjar. 

Vi får se, han är hyfsad pigg iaf ikväll, så förhoppningsvis blir det inte mer än så.

 

Annars har jag tokjobbat fram till torsdagsmorgon... sov fram till lunch och vaknade till en solig dag.

Härligt   .

Att vaka av efter 6 nätter, är ingen lek... man är totalt "off" i skallen ha ha ha, men jag tänkte att denna dag ska jag utnyttja på bästa sätt, för att hålla mig vaken. Överraskade Rasmus med att hämta honom tidigt från fritis och i bilen hade jag packat badväskan   Gissa om han blev lycklig!

Vi åker och badar...en sista gång, innan de stänger för denna säsong. Det var relativt folktomt men vad gör det... vi hade en mysig em iaf.

 

         

Efteråt väntade vi in att, Mogge skulle sluta jobbet... för denna dag, var nämligen vår bröllopsdag   .

Vi firade 11 år. Egentligen har vi varit tillsammans i nästan 20 år, men gifta i 11 år   . Vi brukar alltid gå ut och äta på "vår dag" så det gjorde vi även denna gång ;)

Det blev en oxfileplanka på Grillhouse och nån choklad och jordgubbsmousse till kaffet, mycket gott.

 

   

 

Ja... min kära make, har vi kämpat på så pass... så är det väl lika bra vi fortsätter.... i "nöd och lust" heter det ju.

 

Fredag, var jag till mor, hjälpte henne med mathandling och lite annat, när vi stökat bort det, fick vi en kaffe och surrstund över  .

 

På em åkte vi till Ö-vik. Äntligen fick vi till en helg i sommar, för att träffa Tobbe och Alexandra och kidsen. Svårt när vi har jobbarhelger och semestrar m.m 

Mogge hade lovat att hjälpa dem med en vägg i trappen, samtidigt blir det en kombo att träffas och umgås såklart   .

Vi har haft jättetrevligt (som alltid) ätit och druckit gott, mycket surr och skratt långt in på natten   .

För att inte vara i vägen för karlarna, så tog vi grabbarna och åkte och badade ...

 

           

 

Måste ta med en bild på deras hundvalp     Såå söt !!

Nu hann de inte bli färdig, så vi får planera in en helg till under hösten... inte mig e mot  . Vi får se när det blir, nu kommer ju älgjakt och lite annat i vägen framöver.

Deras pojkar är några år äldre än Rasmus, men de är så snälla med honom och jag tror han har haft en rolig helg oxså.

.....

Vart en paus i skrivandet.... har hoppat fram till måndag nu. Det vart lite pyzzel och fix i gårkväll, inför skolstart.

Han har blivit stor nu.... "vår lilleman". För oss kommer han nog alltid vara "lilleman", eftersom han är vår "sladdis"   

Väntar på skolbussen...

 

 

Det är en gråmulen dag idag och 15 grader, si sådär va...    

 Går på nattpass igen i kväll ( men denna gång bara 3 nätter, lyxigt) Har varit iväg och handlat mat på fm. Sen åkte jag och gjorde nått som jag tänkt på ett tag, att jag ska göra. Åkte upp till Österåsen och gick runt i deras fina vandringsspår. Sjukt nöjd med mig själv   . 

Det var lunchdax när jag var klar, så varför inte äta lunch där uppe. Såå gott!! 

För de som inte vet vad Österåsen är, kan jag berätta att det är ett hälsohem som ligger jättevackert, en bit i från stan, uppe på ett berg, kan man säga. Det är ett gammalt anrikt ställe, som förr var ett sanatorium ( för lungsjuka) 

Lite bilder från dagens utflykt...

 

                     

 

Det blir nog fler turer upp dit, fantastiskt ställe och god vegetarisk lunchbuffe´   .

Är nu sådär lagomt mör i benen och mätt, ska bara ta det lugnt i em, pyzzla på här hemma och vila mig i form till nattjobb   .  

Kram fr Annso

 

 

 

  

 

Av Pierre - 14 augusti 2017 14:40

God morgon säger jag kl 15 på em   är nyvaken efter nattjobb. Vädret ser ut att vara si sådär, som det mest varit hela sommaren.... vet inte vart den där "ryssvärmen" tog vägen som skulle komma ? Den är inte här iaf.

 

Ja.. vad har veckan bjudit på då.....

Hade en lunchdate med syrran på stan i början på veckan.... det är alltid mysigt, vi åt tacobuffe

 

 

 

Sen åkte vi och gjorde den sedvanliga mathandlingen, åt oss själva och åt mor. Hann med en kaffestund hos mor, innan det var dax att åka till hospitalet, för ett kvällspass.

Tillbaka till verkligheten igen.... nu är det slut på semester   och Rasse har börjat på fritis igen.

 

Vi har varit ute och cyklat en kväll, eller Rasmus cyklade och jag gick med kängorna, broarna runt här i byn. Det var en fin kväll och skönt att komma ut när man har jobbat hela dan.

 

   

Vi somnade gott den kvällen, efteråt   .

 

 

I torsdags hade jag en ledig dag, innan jag skulle gå på nattpassen. Hade halvlovat si att vi skulle hitta på nått tillsammans. Det var ganska bra väder den dagen, så det blev en utflykt ut till Höga kusten.

Vi hade verkligen en mysig heldag.

Först åkte vi till Rotsidan.... det är bara mysigt att gå där, bland alla klippor. Vi hade packat med oss matsäck, grillad kyckling och potatissallad, som vi mumsade på vid havet.... en sån dag, kan man ju låssas att man fortfarande har semester, ha ha ha   

 

                 

 

Rasmus var såklart badsugen, men det är inte så barnvänligt just där..... så vi fortsatte vår tripp till Bönhamn.

Där är det oxså så mysigt, bara att gå omkring bland båtar och fiskebodar. Det finns en liten badvik där, så Rasmus fick plaska tillslut. Jag var inte så sugen att hoppa i, badtemperaturen tilltalade inte mig, om man säger så....syrran och jag nöjde oss med att doppa fötterna och sitta på bryggan   och drömma lite.... skulle inte ha nått emot att äga en sjöbod här.... fast prisklassen på dessa, passar inte riktigt min börs, det är bara att sluta drömma, ha ha ha.

Lite bilder fr Bönhamn...

 

                   


Havet suger säger dom..... kan nog stämma. Var bara tvungen att ta en bild på Rasmus i bilen,  när vi var på väg hem.... ha ha ha

Han var helt slut, efter en dag vid havet......kolla in brillorna   

 

 

 

Fredag ( var jag ledig på dan, innan jag gick ut på nattpass). Vi var bara hemmavid, tvättade undan lite, målade några brädor igen och tog det allmänt lugnt på altanen. 

Mogge har haft sin sista semestervecka denna vecka. Den har han i princip tillbringat med min bil. Han har gjort en marathon skruvning med den. Vi har gått och gruvat för att ta tag i det, men... nu fanns det ingen återvändo... just do it   . 

Dessutom har han snickrat ihop ett cykelställ   jag har gått och klagat hela sommaren att våra cyklar flyttas och står överallt, vi måste ha ett cykelställ !! Jag skulle äntligen köpa ett på Jula, när vi var i Svall förra veckan men.... nej... Mogge ska bygga ett.... Jaha... varför inte bara köpa ett, enkelt och klart. Ibland är det frustrerande att bo med min "Mulle meck" ha ha ha,    men.... jag ska inte klaga, det vart ett jättefint ställ iaf, äntligen ordning och reda på cyklarna   . 

 

Ja... sen har jag mest jobbat och sovit.

Mogge och Rasmus var med på " cykelloppet", broarna runt här i byn i lördags, medans jag sov. Vet inte exakt hur långt det är.... men över milen iaf, 1 - 1,5 mil. De var nog allt lite mör i knopp och kropp efteråt ;) för här finns det inga släta och raka vägar, ha ha ha, Det är upp och ner för nipor längs älven. Bra kämpat   .

 

I söndags klev jag upp lite tidigare.... vi åkte till Mogges föräldrar och hämtade hem min bil ( Mogge har skruvat där, på Jannes smörjbrygga). När jag ändå var vaken mitt på ljusa dan såå.... varför inte plocka lite mer hallon.

Det var så skönt att bara vara ute, få lite sol och ljus.

 

 

 

Det vart såklart en stunds kaffedrickning, innan vi fick bråttom hem. Rasmus var hos en kompis och skulle hämtas, åt lite mat snabbt, in i duschen och i väg på nattjobb igen. 

Ja... det kommer alltid surt efteråt, när man sovit för lite .....  ungefär så, kände jag mig framåt 04 - 05 tiden.

Inga problem att somna på måndagmorgon, om jag säger så. 

 

Idag (måndag) har jag som sagt sovit som en stock, tror de skulle kunna släppa en bomb utanför, utan att jag vaknar, ha ha ha

Mogge har jobbat och Rasse har varit på fritis. Efter middagsstök, åkte vi till Peter och Carina i selsjön. 

Gudfar Peter, fyllde år       Grattis Grattis på bemärkelsedagen. Alltid trevligt med gofika och surr.

 

Ja.. så vart den veckan.....

Lovade förra gången att jag skulle ta en bild på köksön som Mogge byggt.

 

 

 

Perfekt med förvaring och arbetsyta, vilket har varit mitt önskemål. Den har 8 stora lådor, där jag kan ha köksmaskiner och dyl. som inte används så ofta men man vill ändå ha dem lättillgänglig + allt annat. Ja det blir nog inga problem att fylla dem   . Vi är nöjda iaf.

 

Nä hörrni, nu har jag inget mer att berätta för denna gång. Avslutar med några  badbilder från veckan. Inte på mig tack och lov, ha ha ha

 

   

Gokillar   

Ha de gott kram fr Annso

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Pierre - 6 augusti 2017 21:43

En uppdatering i från Sorte   

Denna vecka försvann lika fort som den förra.... Hmm... jag har ju inte hunnit varit ledig färdigt än   

Vi började iaf med att åka till Birsta. Det var en ganska varm dag, en "vardag", bra tänkte jag... borde inte vara så mycket folk på Ikea. Tji fick jag.... det var proppfullt. Jag fattar ingenting.... är inte folk ute och solar och badar mitt i sommaren   eller så tänker de precis som vi.....

Ja... vi var där för att köpa till köket.... det sista.... en köks ö. Vi har inte riktigt varit överrens, jag ville köpa en färdig Ö, men Mogge ville bygga en själv, tillslut gav jag med mig.. Ok då... bygg en då...  

Vid det här laget är Rasmus väl bekant med köksavdelningen och tag själv lagret på Ikea... haha....

Våran hjälpreda....

 

   

 

Iaf när vi var färdig med våra ärenden på Birsta så fortsatte vi till Njurunda och hälsade på goa Monica, Sören och Anna. Det var ett tag sen vi sågs.... alltid roligt att träffas. 

Vi hade lovat, att denna gång skulle vi inte bara "snabbhälsapå" utan stanna över, så det gjorde vi, när vi ändå har semester.

Vi hade en fantastiskt trevlig kväll, vädret var toppen, god mat som alltid, gott att dricka, mycket tok och skratt och fina Sören spelade dragspel för oss   .

 

       

 

Dagen efter åkte vi och badade allihopa, var till ett fint badställe där, som heter "Dyket". 

 

     

Sören och Rasmus kollade temperaturen i vattnet   .

Vi badade en bra stund, tills det började dra ihop sig på himlen, och så småningom kom åskan och det blev busväder.

Ja... det vart en mycket trevlig "Ikea utflykt" kan man säga   .

 

Vad har vi gjort mer.... sen vart det nån lugn "mellandag" där.... Rasmus hade en kompis hemma.

 

   

 

Gokillar spelar TV spel. 

 

På em åkte jag till mor, skrev förra gången att jag sabbade vår tvättmaskin när jag skulle trula in bäddmadrassöverdrag till dubbelsängen... nu bokade jag tid i morsans tvättstuga ( där har de stora och fina maskiner) och fick tvätta den, passade på att tvätta lite åt mor samtidigt, stökade undan mathandling till oss båda mellan maskinerna och drack kaffe en stund, det vart en helkväll hos henne   .

 

Lite oväntat, fick vi besök i veckan oxså, av fina Per och Annika. De var på genomresa från Norge och tog en liten nätt avstickare på 50 mil till oss, ha ha ha 

Så roligt att ses ( Per är Mogges gamla barndomsvän ) . Vi hade en mysig em/kväll ute på altanen, som slutade kl 01.30 på natten. Mycket surr och skratt och fick se fantastiska bilder från deras vandringar i Norge.

En del god dryck vart det oxså   

 

 

 

Dagen efter, var de lite nyfiken på Myregården..... så vi åkte dit och åt deras grillbuffe, innan de rullade vidare på sin resa.

 

     

 

Alltid lika trevligt att träffas. Vi hade faktiskt tänkt att besöka dom i Örebro, när vi var på genomresa till Danmark tidigare i sommar, men de var inte hemma då, så det blev inte av.... men nu fick vi träffas ändå   .

 

I helgen har det varit Urkultfestivalen... I love it   en av årets höjdpunkter enligt mig !!

En vackrare festivalplats får man leta efter, än Näsåkers festplats. härlig stämning, roliga och glada människor i alla åldrar, musik från hela världen, god mat överallt, man vill inte att festivalen ska ta slut, så känner jag varje år   .

 

Lite Urkultbilder....

           

 

Söndag, var en lugn hemma dag... Mogge byggde köksö hela dan, jag fortsatte med evighetsprojektet.... att måla fönsterfoder. Allt tar tid, det ska tvättas, grundmålas, strykas 2 ggr och torktid mellan allt, dessutom är min gubbe väldigt noga   inget fusk, då får jag bakläxa.... så är det, när man är gift med färghandlar´n, ha ha ha

 

 

 

Det här med fönster, är inte roligt tycker jag. Vi har bytt runt om på nedervåningen nu under renoveringens gång, det har verkligen varit välbehövligt och dyrt   . Nu har vi övervåningen kvar... phu... men vi får ta det allt eftersom.

Har inte tagit kort i  köket, ska göra det när han blir klar... måste väl erkänna att den blir väldigt fin, precis som vi ville ha, mer förvaring och arbetsyta !!

 

Idag är det måndag, var hos frissan på fm med Rasmus, det var dax att klippa håret, det har växt som ogräs under sommaren. Skönt med en kort sommarfrilla för honom.

Sedan har vi varit i Haga hela dagen. Mogges lillasyster Therese har varit hemma och hälsat på i veckan med kusinen Molly. Det har varit en rolig dag, vi passade på att gratta Therese på födelsedan i förskott med blommor och presentkort   .

Kusinerna har busat och lekt hela dagen. Mogges bror Daniel bjöd på kolbullar....

 

     

 

Såå gott!

Fullt ös i poolen idag...   

 

     

 

I em, har jag och svärmor plockat hallon.... jisses vilka bär.... skulle kunna plocka hur mycket som helst. Jag plockade 6L iaf, innan det var dax att rulla hemåt. Jag glömmer bort både tid och rum när jag är i bärskogen, det är lite som terapijobb för mig   

 

   

 

Nu ska här kokas hallonsylt.

Om det finns tid, kanske jag åker och plockar en omgång till .... vi får se, jag börjar ju jobba nu, så det kanske inte blir av   . 

Rasmus fick flingor och mjölk, med hur mycket hallon han ville, till kvällsfika... inte så dumt. Passa på innan jag gör sylt av allt, ha ha ha

 

 

 

Ja... det var väl i stora drag vad som hänt här under veckan.... Imorgon börjar jag jobba, tillbaka till verkligheten och normala rutiner igen.

 

Tänkte avsluta denna gång med 2 bilder...

Rasmus bakade scones en kväll med mig, han skulle överraska pappa med gofika, te och scones   

 

 

 


Bild nr 2, är tagen idag på Haga, kusinernas vackra och stolta tupp   

 

    

 

Nä...... dax att säga god natt alla vänner..... Kram fr Annso

 

 

 

 

 

 

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards