Alla inlägg under juni 2018

Av Pierre - 25 juni 2018 14:54

Hallå där!

Det är eftermiddag och jag är nyvaken (som vanligt) höll jag på att säga. Vädret är lite "halvsådär", verkar blåsigt ute, men det är desamma, när jag ändå sover bort dagarna fram t.o.m torsdag   .

Ja... Veckan som varit, har som sagt mest handlat om fotboll. Hittade Rasse i soffan en kväll..... ha ha ha

Såhär piggelin har han varit, kl 19.00 på kvällen   .

 

     

 

Tror iaf, att han tyckt det varit roligt på fotbollsskolan, träffat nya kompisar, snälla ledare och väldigt stolt

över sin fotbollströja   .

 

Därefter blev det midsommarafton.... Vi hade en lugn midsommar hemma. Mogge jobbade på "Riffen" under dagen. De har midsommarfirande där som idrottsföreningen håller i. Brukar vara uppskattat. Tyvär var ju inte vädrets makter med oss under midsommar, men vad gör det. Vi klarade oss undan regnet, fast regnmolnen hängde tungt.... och det tog i och blåste rejält ibland. Trots det, var det riktigt mycket folk där, skoj för Resele IF.

Mogge hade fullt upp vid luftgevärskyttet, tycker han hade kö där mest hela tiden....  

 

       

 

Firandet höll på till kl 15, därefter ska det såklart plockas ihop, så vi var väl inte hemma förrän runt 16 tiden.

Vi förberedde grillmiddag och våra grannar kom och åt med oss, mycket trevligt   .

....Svensk sommar....

 

           

 

Ingen av oss ville ut i blåsvädret, så vi körde musik quiz och önskelåtar mest hela kvällen, mycket tok och skratt blev det iaf. Vi hade hur mysigt som helst på altanen.

 

På midsommardagen körde vi sillunch, vi orkade inte äta både och på midsommarafton. Som vanligt har man alldeles för mycket mat. Paltkoma.se !!

 

 

 

På eftermiddagen började det att spricka upp, solen sken. Härligt... Vi hade lovat pojkarna att vi skulle fiska, packade ihop oss och åkte upp till omsjö/karvsjön och fiskade. Det var ett skönt break, från all midsommarmat   .

               

 

Mysigt för grabbarna., mycket napp men ingen firre tyvär. Det lilla som blev kvar av kvällen, spelade vi spel. Det är inte ofta man tar fram sällskapsspel numer, det är lite trist faktiskt. Vi spelade Rappa Kalja   vilket går ut på att ljuga så bra som möjligt och hålla pokerfacet..... vilket inte alltid går vägen, ha ha ha.

 

Gick på och jobbade natt på söndag, efter att ha varit ledig en hel vecka (p.g.a fotbollsskolan) och jobbar fortfarande i skrivandets stund. Har inte börjat räkna ner till semestern än.... känns som en evighet kvar, ha ha

Jag går v. 29 och Mogge går v. 30.

 

Vad mer har vi gjort.... Jag har bakat bullar, alltid bra att ha i frysen under sommaren för badutflykter och annat   .

 

 

 

Mogge har grejat lite med fönsterbytet i Chrisses gamla rum..... ja det är väl vad vi hunnit gjort.

 

Har mått halvkasst nu i veckan men jag har tjurats på och jobbat ändå, med alvedon och ipren. Svettas fryst om vartannat, haft ont i magen. Fått i mig en yogurt på 2 dagar. Ska försöka få i mig lite soppa idag så får vi se. Ja... det är ju ingen fara för man har ju lite att ta av, om man ska se det positiva i det hela, är det ju en bra bantingskur   , Sen kan jag ju inte låta bli att diagnostisera mig själv. Det har pågått sen midsommar egentligen så... det är min kära galla som spökar. har haft det förr men det var många år sen sist, känner igen smärtan. Tänkte att jag avvaktar ett tag och ser om det går till sig, det har gjort det förr. när ni ser bilderna på midsommarmaten så ....är det inte så konstigt att gallan säger ifrån   . Dessutom bjöd jag min mor på Sushi och jordgubbar dan innan midsommar, hon älskar det (jag med) så.... det finns förklaringar till allt.

 

Rasmus var sugen att ta ett kvällsdopp på Höven ikväll, nja... jag kan följa med dit men det blir inget bad för mig med en temp som far upp och ner. Vi cyklade ner och jag satt på bryggan medans han badade....

Han var så rolig, för han låg där i vattnet och njöt verkligen, och sjöng "Leva livet" högt över hela badplatsen   

- Men Rasmus vart har du lärt dig den sången ?

- Nja... på Tv nyheterna ! "dom ska få se vem dom roar sig med"....trala la ....  

 

               

En härlig kväll   . Efteråt cyklade vi en omväg hem.... jisses snacka om att man är tom på energi, trodde jag skulle avlida innan vi var hemma, kanske inte det bästa att ta en cykeltur när man mår som man gör, men Rasse var nöjd med att få ta sig ett kvällsdopp och cykeltur iaf, efter en fritisdag. 

 

Nä... nu har jag inget mer att berätta för denna gång, Ha´de gott, alla där ute i sommarSverige, Kram Annso

 

 

 

Av Pierre - 18 juni 2018 20:40

Hallå igen.... känns som om det var nyss jag skrev, jag har kommit lite i otakt med mina veckouppdateringar, ingen ordning på nånting   . 

Jag tar väl vid, där jag slutade sist....

Hade 2 dagar där efter skolavslutningen som jag åkte runt med min mor på div. röntgen både i Sollefteå och i Sundsvall. Det gick väl bra, men båda dagarna försvann just till detta och den mesta tiden som vikarierande sjuktaxi, om man säger så.

Överraskade Rasmus därefter med att vi, åkte iväg och fiskade. Det var en fin kväll ....

 

                 

 

Mogge och Rasmus fiskade, jag var bara nöjd med att sitta på en sten, dricka kaffe och njuta av sommarkvällen.

Det vart ingen storfångst direkt men.... Rasse var toknöjd över att pappa "bara" fick en mört, medans han fick en fin aborre, ha ha ha Kvällen var räddad   . 

 

Lördag - var en lugn hemmadag. Pysslade på med lite av varje, b.l.a fortsatte jag med att putsa fönster. Mogge tvättade bilarna och började så smått med ett "sommarprojekt" ( som vi planerat att göra i år) återkommer till detta sen. Rasse lekte med "grannbarnen". Vi hittade storpojkarnas gamla Badmintonkit ute i boden. Helt otroligt att det fortfarande är helt, nät, stolpar, racketar och ett dussin fjäderbollar. 

 

   

Det tycker jag är ganska kul, vi spelade lite själva oxså   . 

På kvällen gick jag på nattjobb, det har känts helt ok, eftersom jag bara hade 2 nätter. När jag vaknade på söndan, var det fotboll för hela slanten. Kidsen hade 2 matcher på söndag em/kväll, de sista innan sommaruppehållet....

 

 

 

Sista matchen slutade så precis, att jag åkte direkt till jobbet efteråt. 

Ja.... det är ju inte riktigt sant, när jag skriver att det är ledigt från fotbollen nu. För dagen efter (måndagsmorgon) började "Landslagets fotbollskola". Samling 10.00. 

Nja, hur fick jag till det då....järnet hem från jobbet på morgonen, packade matsäck, såg till att Rasmus var klädd, mätt och klar, hämtade upp hans fotbollskompis, järnet in till stan igen.

 

 

Havregrynsgröt är en bra start på fotbollslägret   .

Ja... jag måste ha sett ut som en fyllekärring, ha ha ha.... jag har suttit och sovit i bilen 1½ timme....  vilken fotbollsföräldrer man är va´ ha ha ha   , nöden har ingen lag.

Efter dagen slut, fick grabbarna bada en stund, det var dom värda....

 

   

 

Vi har hunnit avverka dag 2 på fotbollskolan. Det blev en lång träningsdag för Rasse. Först fotboll hela dagen sen vidare till risön för simning. Vi badade en stund själva ( då det var ett glapp på 3 tim mellan) och jag hade hackat ihop sallad som middag, sen var det dax för ett träningspass i bassängen...... Gissa om någon snarkar

 

gott ikväll    även jag. Frågade honom faktiskt om han skulle hoppa simträningen när det är fotbollsläger.... men nej..... han ville simma.

 

     

 

Ja, över till vårat lilla sommarprojekt då.... inte så snyggt just nu, men det kommer att bli   ....

 

 

 

Vi håller på att byta fönster i Chrisses gamla rum, välbehövligt. Det är så gammalt och träet håller på att ruttna upp. Det är inte gjort i en handvändning faktiskt. Det ska snickras både utvändigt och invändigt och runt om. Det kommer att bli bra tror jag. Vi har börjat att tömma hans gamla rum, kanske dax va´..... flyttade hemifrån för typ flera år sen. Han har ju inte direkt några planer på att flytta hem igen, till mamma   . 

Det var ju likadant med Sacharias rum, det tog flera år, innan vi gjorde i ordning det rummet oxså, som numer är Rasmus rum    . 

Vi har ju hållt på ett tag och bytt fönster i huset, ett tråkigt och dyrt projekt, men snart är det gjort, inte alla är bytta men de flesta. Har 2 kvar uppe men de är fortfarande ok, så de får hänga med ett tag till + 2 små fönster (i bl.a trappen, som vi iaf har tänkt, att oxså byta i sommar), vi får se hur långt vi kommer   .

 

Det vart en paus (igen)... Ska strax iväg på "dag 3" på forbollskolan, för övrigt står mathandling inför midsommar på agendan och lite hemtjänstuppdrag hos min mor.... hela dagen fulltecknad, med andra ord.

Har inte så mycket mer att berätta om för denna gång.... 

Avslutar med lite fotbollsbilder.... för det är ju, vad denna vecka mest har handlat om, både på tv:n och för oss personligen ......   . 

 

   

Önskar alla en glad midsommar iaf    Kram Annso 

 

 

 

 

Av Pierre - 13 juni 2018 21:50

Har precis landat i soffan efter en intensiv dag/kväll. Nu är det officiellt "sommarlov"....

Som Rasse har längtat  .

Jag vakade av mina nätter i morse, så hjärnan skriker efter sömn just nu, men jag tänkte att jag skulle börja skriva iaf.

 

Veckan har varit fylld med vanliga vardagssysslor, har inga världsnyheter att komma med direkt, men så är det såklart vissa veckor. 

Jobbade lite dagtid förra veckan + gick på nattpass i helgen och fortsatt så ,till i morse som sagt. Har inget spännande att berätta om det. På fredagen efter att Rasmus slutade skolan, åkte vi in till stan för ett frisörbesök. Det var fullt upp där.... det är skolavslutningstider, typ alla ska klippa sig innan   .

Vi gick och fikade en stund, i väntan på vår tur.

 

 

Han var i stort behov av att få en sax i håret, som ni ser   .

 

Lördag, var jag som ledig över dagen innan nattpassen. Det var en varm och härlig dag. Vi hade 2 fotbollsmatcher på agendan den dan   , så  vi tillbringade den mesta tiden på Risön. Efteråt hade jag lovat, att en fotbollskompis skulle få följa med hem. 

Ja... som att de inte fått nog med fotboll under dagen, så spelades det fotboll i studsmattan oxså  

 

 

 

Det var närmare 30 + grader.... så grabbarna jublade, när jag frågade om de ville åka och bada efter all fotboll och hoppning   .

 

       

Skönt att svalka sig, efter denna dag   . 

Sen åkte vi hem, gjorde middag och jag toksov en stund, innan det var dax att åka mot hospitalet. 

Söndag = sovdag, hade sån tur att vi blev bjuden på grillmiddag, så gott, så gott och trevligt att surra tills det var dax för mig att rulla mot hospitalet, tusen tack för en trevlig kväll   .

 

   

 

Medans jag sov, var Mogge iväg och grattade farfar Janne på bemärkelsedagen iaf, Hipp Hipp hurra  

Hoppas du fick en fin dag kära Janne.

 

Därefter var det en ny vecka.... Jag hade för avsikt att fortsätta med mina fönster ( som jag började putsa förra veckan) men..... i skrivandets stund har jag bara putsat vardagsrumsfönstern.... sen har det blivit stopp (igen).  Det går väldigt trögt med min fönsterputsning  . Det kom lite annat i vägen... t.ex simträning med SASS.

Nu tränar de utomhus, så det är slut med att sitta inne på badhuset och svettas ( på ett tag). 

 

   

 

Hej och hå, lite tuffare träning, då det är större bassäng på risöbadet  , men grabbarna kämpar på bra, tycker jag.

 

Ja... onsdagkväll, var det som sagt skolavslutning. Alltid fint och stämningsfullt i kyrkan. De har en trevlig tradition i Resele, att de har tårtkalas efteråt, på församlingsgården för alla.

Vi föräldrar bidrar med en tårta var, bakar eller köper en, spelar ingen roll.... så dukas det upp långbord och alla får vara med på tårtfrossa, mycket uppskattat inslag av skolbarnen, lärare, föräldrar och släktingar   .

Här kommer en liten bildbomb från  skolavslutning ....

Vårat bidrag till tårtkalaset   .

 

               

 

Det har nu hunnit blivit torsdag (orkade inte skriva klart igårkväll). 

Är piggare i dag efter en natts sömn ;) Har varit och gjort bort del 1 av vår röntgenturne med mor. Idag var vi på MR röntgen här i Sollefteå, det gick bra, efteråt passade vi på att åka och handla mat, sen åkte vi hem till mamma och tog oss en välförtjänt fika  

 

   

Köpte med oss fina räksmörgåsar, de var vi värd tyckte vi   mamma och jag.

 

Hade en överraskning till henne, Christoffer skulle ringa vid lunch via videosamtal, så de fick se och prata med varandra. gissa om hon blev glad... ha ha ha, lite svårt när det är viss fördröjning, men fantastiskt att vi kan göra det. Hon var nog både glad och rörd av att få se och prata med honom... från ett militärtält i öknen, de hade visst 45 grader varmt idag... phu.

Har pratat en hel del med honom sista tiden "eller oftare"   Min fina Chrisse har hemlängtan och vi längtar efter honom.

- Håll ut.... vips, så är det över. Lätt för mig att säga, som sitter i trygga Svergie va´.

Det var han själv som ville prata med mormor, gulligt tycker jag. De har alltid haft en speciell relation. Tror att det vart ett bra avslut på röntgendag nr 1, för mor.

Imorgon tar vi röntgendag nr 2.... men då blir det Sundsvall, som om inte det vore nog... dök det upp en remiss till häromdan ... i Sundsvall.... en tredje röntgen.... vet inte om jag ska skratta eller gråta. 

Det är faktiskt nästan 30 mil för mig, fram och tillbaka 1 resa. Ja det är tufft att vara sjuk i dagsläget, om man bor i Ångermanland, speciellt om man tillhör västra (där jag utgår ifrån)..... lämnar ämnet här, för jag känner att jag blir så arg över sjukvårdsläget i vår region. 

Skit, är vad det är !!

 

Iaf... ska bara ta´t lugnt ikväll och ladda inför en ny röntgendag imorgon. Inte den roligaste starten på sommarlovet för Rasse men.... vi har ett litet ess i skjortärmen.... om vädret tillåter, ska vi åka och fiska sen, det kommer han tycka är skoj, det tycker vi är mysigt oxså   . Det finns många fina fiskevatten här runt omkring.... men det får bli en rolig överraskning efteråt. Det blir ju en sån besvikelse om det skulle vara dåligt väder..... just nu är vädret ganska ostadigt, så vi får se som sagt   .

 

 

 Hoppas på att kunna hålla denna vid liv hela sommaren   

 

Ha´de gott alla där ute, kram Annso

 

Av Pierre - 4 juni 2018 08:27

Ännu en ny vecka...

Idag är det första dagen på väldigt länge, som det är lite sämre väder eller man ska väl säga normalt väder för årstiden. Solen är framme men det blåser rejält och "bara" 11 - 12 grader.

Har skickat iväg lilleman med skolbussen nu till morgonen, suttit och ringt några "måsten" samtal p.g.a telefontider mellan 08 - 09, b.l.a Röntgen för min mor m.m En remiss i Sollefteå och en remiss i Sundsvall..... suck, allt på en gång precis när det är skolavslutning    men tur i oturen, så blev skolavslutningen flyttad (till 1 dag tidigare) i sista stund.... passade mig perfekt. Vi får börja sommarlovet med att åka runt på röntgenturne med mormor i 2 dagar. 

 

Ja.... veckan som varit då.... jobbade natt fram till torsdagsmorgon. Sov som vanligt halva dagen och är "seg i kolan" mest hela dagen. Satt med Rasmus och läxläsning på em, fixade middag sen åkte vi på simträning.

 

 

 

Mer fick jag inte gjort den dagen   .

 

Fredag - mer energi, efter en natts sömn. Åkte in och stökade undan veckans mathandling åt mor och åt oss själva. Stannade en stund och drack kaffe hos mor och hjälpte henne med lite smågrejs innan Rasmus skulle komma hem med skolbussen. 

På em plockade jag in rabarber (igen)....

 

   

 

Gjorde rabarber/hallonpaj som vi skulle ha till senare på kvällen   . Vattnade både ute och inne, packade och väntade in att Mogge skulle komma hem från jobbet. 

När han var klar, åkte vi mot Ö-vik. Äntligen hade vi fått till en helg när vi kunde träffa Alexandra och Thorbjörn. Nästan hopplöst när 3 st jobbar inom vården, alltid är det nån som jobbar helg eller har jour. Är så tacksam att jag fick byta bort min lördagskväll, så vi kunde hälsa på.

Långt mellan gångerna vi träffs, men alltid lika trevligt   . Kan väl tillägga att Alexandra och jag är gamla arbetskollegor från kirurgen. Mogge hjälpte dom att renovera en trapp och gillestuga (när de bodde i Sollefteå) då blev Thorbjörn och Mogge väldigt goda vänner, och på så viss har vi fortsatt umgås.

Vi har grillat, ätit och druckit gott, surrat till långt inpå nätterna, gått på hundpromenader, badat med kidsen och bara umgåtts.... Här kommer en liten bildbomb från i helgen...

 

                           

 

Deras fina jakthundar  Tack för en mysig helg  

 

Ja...så blev det vardag igen...

Jag har jobbat, varit på fotbollsträning och börjat med nånting urtrist.... gissa vad....

 

 

Fönsterputsning   . Har iaf putsat det värsta rummet, glasaltanen. Nu är det bara resten av huset kvar.... men det tog stopp. Får se när jag får ork och lust att fortsätta.

Skulle så stort skriva klart igårkväll men... jag gick ut för att plocka liljekonvaljer och vips så hamnade jag i grannens husbil och drack Mojito, sådär spontant på en tisdagskväll ha ha ha, mycket trevligt    så det blev inget skrivande för mig, men jag fick med mig en bukett liljekonvaljer iaf några timmar senare, hi hi hi.

Det växer en hel del mellan våran gård och grannens, så man behöver inte gå så långt. 

 

 

 

Ja... Hoppas ni alla där ute har en fin nationaldag. Vi har som sagt ingen flaggstång, men en liten, som vi brukar ta fram vid födelsedagar, skolavslutning m.m   . 

Själv har jag firat med att botaniserat bland blommor och plant idag. Varit på kyrkogården och gjort sommarfint på pappas grav. 

 

 

 Vill köpa allihop, ha ha.....  

 

Det var allt för denna gång, Ha´de..... Kram Annso 

 

 

 

 

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards