Alla inlägg under april 2021

Av Pierre - 26 april 2021 19:37

Halloj

Ännu en vecka har sprungit förbi. 

Vädret fortsätter in i det sista att vara typiskt aprilväder, ömsom sol, ömsom svinkallt och blåsväder, men det är härligt bara att få ljuset tillbaka, tycker jag. 

Veckans nyheter är inte många.... När jag slutade sist jobbade jag, och vi höll på med däckbyte.... Strax därefter ringde skolan och vi fick hämta hem en sjuk son. Han var inte kaxig då. När Rasmus sover i soffan och inte ens vill titta på tv, då är han sjuk   . 

Var bara tvungen att ta kort. Djur är otroliga.... tror Maja kände på sig att Rasse var sjuk. Spontant hoppade hon upp och la sig och sov vid Rasmus ( som att vaka över honom) annars brukar hon oftast gå undan för att vila i fred. 

 

   

 

Han var het som en kamin, hade nog kunna steka ägg på hans panna stackarn. 

 

Detta gjorde att vi fick styra om våra planer och det blev en ganska lugn och stillsam vecka, skönt också på ett sätt. 

Mogge var med Rasse och jag jobbade klart mina nätter. Trots högtryck på covidIva kunde vi ta en paus mitt i natten och överraska ytterligare en framtida pensionär. Såå trist för oss, men skönt för henne.... efter 43 år på natten är hon värd sin frihet   . 

 

     

 

Nja... det där kortet får jag väl bjuda på då, fastän jag såg ut som klotjohan med påsar under ögonen, ha ha .

Så mycket kunskap som lämnar oss, minnen av otroliga situationer vi ställts inför, mycket tok och skratt och vänskap. Du kommer alltid vara saknad av oss   . 

 

Det blev en lugn ledig helg iaf. 

Vi tittade klart på en serie som vi följt   . Tvättat undan alla vinterkläder, skoterkläder och burit ut det i förrådet och burit in sommarjackor och skor. Oj vilken stor plats jag fick i hallen helt plötsligt, när skoterkläder, overaller, kängor, slalompjäxor och hjälmar av olika de slag försvann. 

 

Vi har friserat våra "pil träd", något vi sagt att vi ska göra redan i fjol men nu blev det äntligen av. Dessutom åkte mitt äppelträd ( med sorg i hjärtat) jag ville inte det egentligen, men.... det blev på ett villkor.... att jag inte vill ha blommor till morsdag, utan ett nytt äppelträd istället   . 

Japp, its a deal. 

 

   

 


Rasse var lite piggare då, så han var med oss ute en stund och samlade kvistar. Behövde lite frisk luft, det gjorde honom gott. 

 

Vi tog fram cyklarna också. Jag hade tokpunktering på min cykel från i höstas, så vi har köpt en ny slang till den. Mogges cykel var ok och Rasmus cykel är för liten i år ( men det visste vi om)  vi har gjort i ordning den iaf. för att sälja den. Vi har köpt en ny cykel åt Rasmus men det är 3 veckors leveranstid på den, i skrivandets stund har det gått 2 veckor så.... Rasse går i väntans tider. Han längtar efter att cykla, vilket jag kan förstå. Han har frågat typ tusen ggr hur lång tid det är kvar innan den kommer. 

Min kära son är numer lika lång som mig, så han har gått från junior till vuxencykel.... phu.... växer som ogräs. 

Förhoppningsvis ska den väl komma nästa vecka   . 

 

I helgen firade vi också min syster på bemärkelsedagen ( hon fyller egentligen på tisdag 27/4 men vi firade henne tidigare) i all enkelhet. Vi gjorde tacos och kladdkaka och jordgubbar till kaffet. 

 

   

Hipp hipp hurra på din dag     . Lite allsång vid bordet blev det och presenter, hi hi, det blev en mysig em/kväll med bara syrran och vi. Det slog mig att det är precis 3 år sen, vi åkte till Teneriffa, när hon fyllde 50 år. Jisses vad åren går. Det var en mysig resa med bara syrrorna och jag. En husmors semester för mig, ha ha ha. Rasmus var jättesur på mig, att jag skulle åka själv, utan han och pappa. Oförlåtligt, ha ha ha   .

Lite minnen från den resan.....suck....

 

               

 

Skulle gärna åka tillbaka dit..... men än så länge duger Sverige bra. Känns som att det dröjer nog länge, innan man kan resa säkert igen. 

 

Ja.... vad mer kan jag berätta .... Rasse fortsatte att vara sjuk i början av denna vecka också, så det fortsatte att vara lugna hemmadagar (förutom 3 nätters jobb för mig). Suttit en del med Rasse och hjälpt honom med skolarbete. Vi har läst om Islam och svarat på frågor. Intressant tycker jag. Rasse tycker inte det var lika intressant, ha ha ha. Vi har kämpat på med matte och gjort uppgifter i Svenska. b.l.a skulle han skriva en berättelse..... ja skiiit alltså, det tog en hel em. Nån pedagog är jag helt klart inte. Jag sitter där och känner att jag blir irriterad på honom, för att det tar sån lång tid och inte fokuserar. Helt fel sätt. Lärare måste ha en ängels tålamod, tänker jag. Tillslut fick han till det iaf med en hel del påputtning och fantasin fick flöda "om att åka in i framtiden". Han fick till en ganska rolig historia och det vart "High five" mellan oss , när han var klar   . 

 

Som sagt, har jag precis vakat av efter 3 nätter nu och är ledig "långhelg", det känns jättelyxigt. Nja... jag har lovat ett extrapass på söndag så... nästan långledighelg iaf. 

Även om jag bara jobbat 3 nätter, har jag känt mig trött och sliten. Jag har sovit bra, så jag kan inte skylla på det.... formsvacka just nu.

 

Uppladdning för ett pass på covidsalen    . 

 

   

Nä mer spännande än så, vart inte denna vecka. Ha´de gott till nästa gång, Kram Annso   .

 

 

 

 

 

Av Pierre - 19 april 2021 15:04

Hallå

Ny vecka, nya utmaningar   .

 

Det har varit en riktigt bra vecka, måste jag ändå säga. Jobbade nätter i början av veckan i samband med att jag jobbat helg. När jag vakade av där mitt i veckan, hade jag mest en massa vardagsgöromål på G. Det första var utvecklingssamtal med Rasses fröken. I dessa tider sker det via telefonsamtal, helt ok tycker jag. 

Det är lite saker på G, b.l.a ska det väljas språk inför 6 :an, m.m Vi har haft lite pratstunder här hemma om det. Jag kan bara ge honom lite tips och råd, i slutändan måste han ändå få bestämma själv, hur han vill göra. Vi får väl se vart det landar.

 

Efter det hade jag date med si och vi åkte upp tillsammans till boendet och hälsade på mor. Hon vart glad när vi kom men i mellan raderna hör jag att hon är besviken på oss och tycker att vi "övergivet" henne. Jag kan förstå det, ur hennes perpektiv. Hon är så van att vi sprang hos henne flera ggr i veckan, och gjort ditt och datt. Det är inte så längre.... hon måste såklart få landa i detta och vänja sig i den nya situationen. Hon grät när vi gick därifrån...det är jobbigt för oss alla, på olika sätt   . 

 

Torsdag, blev pyssel hemma, mathandling och simträning med sonen. 

Fredag... mot Borgafjäll   . Prognosen såg strålande ut vädermässigt.....vi var ledig båda två... Äh.. vi drar upp, sista chansen att krama ur det sista av skotersäsongen. Vi hade fantastiska dagar....

 

                           

 

Vi satt i T shirt och solade på fjället, gjorde kolbullar ( något av det godaste jag vet, att grilla ute) och Rasmus fick övningsköra lite.... gissa om någon var överlycklig. Han kör bra och blivit duktig faktiskt. Han kan inte förstå varför man måste vänta så länge med att ta skoterkort   och varför måste man ta skoterkort.... han kan ju redan köra (tycker han).... nja.... riktigt så enkelt är det ju inte. Det är ju en sak att köra runt lite på fjället och köra efter skoterled, rätta sig efter regler och trafik. Förståndet finns ju inte riktigt där, det finns ju en anledning till att man måste vara 16 år. Min kära son får nog vackert vänta, precis som sina storabröder fått gjort. 

Efter en heldag på fjället, vart det ett besök på Borgagården. De har pub/krog i westernstil, riktigt häftigt och mysigt där inne, rekomenderas om ni ska till Borgafjäll nångång   .

 

                 

 

Nu var det helt fantastiskt väder, så vi satt ute på deras altan i stället, inte så dumt heller. Njöt av utsikt över fjällmassiv och Borgasjön, solnedgång och god mat.... ja sämre kan man ha det   .

 

Söndag, packade vi ryggsäcken igen och ut med skotrarna. Bara att passa på att njuta, visste ju att om "några timmar" väntade covidIva i 5 nätter och fas 3-4 i krisläge och krisavtal ligger och vibrerar i luften. Vilket innebär 12 tim pass. Funderat lite på det....för min del innebär det egentligen ingen större förändring. Jag jobbar ju lite så redan. 48 tim i veckan.... ingen big deal, jag brukar ju jobba allt mellan 30 - 60 tim/ veckan men såklart, för många andra blir det en jäkla skillnad. Vi får väl se vad som händer.... 

Behöver jag säga "vad var det jag sa" om tredje vågen. S-vall skulle åter igen ta alla covid patienter som är i behov av respiratorvård för tredje gången ..... det fungerar inte (igen). Oväntat ? Not ! Det behöver man inte vara nån "raketforskare" för att fatta. Det är bara sorgligt faktiskt.   . 

 

Ja ja.... nu hamnade jag ur spår...... jag var ju i Borgafjäll, ha ha ...

Lite bilder från söndagen kommer här ....

 

             

 

Som sagt några timmar senare, var jag mitt i kaoset här...   

 

 

 

Snacka om kontraster. 

 

Har mest bara jobbat sen dess. Faktiskt har jag varit lite duktig och tvingat mig själv att gå ut och gå, när jag har vaknat på em/kvällen. Motivationen och orken är inte på topp när man är mitt i "nattbubblan" men de gånger jag kommit iväg, har jag varit väldigt nöjd med mig själv. En gång är bättre än ingen gång, två gånger är ju bättre än en gång.... o.s.v 

 

 

 

med sol och musik i öronen, går det betydligt lättare iaf.

I övrigt har vi haft tvätt och "däckbytarafton" på bilarna... eller jag ska inte skriva vi.... min Mogge   . Jag tackar ödmjukast. Inte dumt att vakna på em och bilen är tvättad och däcken är bytt. Jag behöver bara tuta och köra   .

 

   

 

Det var väl veckans händelser i stort. Nä gott folk, har inte tid med er längre, dax för middag.

 

Ha´de gott Kram Annso

 

 

 

 

 

 

Av Pierre - 11 april 2021 19:06

Det var ett tag sen jag skrev.... 3 veckor sen, ser jag. Förklaringen är att, livet har snurrat på i 200 km/timmen, det har inte funnits tid över helt enkelt. Förhoppningsvis ska det väl lugna ner sig nu. 

 

Ja... ska försöka sammanfatta dessa veckor. Avslutade sist med att jag precis flyttat mor till boendet. Tiden efter det har jag jobbat ganska intensivt, bara varit ledig några strö dagar i mellan. Det var självvalt att trycka ihop arbetspassen, för att få vara lite ledig under påsklovet. Kände mig mer eller mindre som en disktrasa under den tiden och allt fix och trix med mor låg som en blöt filt över mig. Helgen innan påsk var jag delvis ledig. Det var städning som stod på schemat. Mitt eget hem har blivit eftersatt i denna karusell men Mogge hjälpte till, så vi fick faktiskt tid över, att följa med några kompisar till "Jan Gullik". Det är som ett friluftsområde kan man säga med grillplatser, skidspår och pulkbackar till kidsen. Det var välbehövligt att komma ut och göra något kul med Rasse   . Vi hade en trevlig dag med pulkåkning, korvgrillning, surr, skvaller och skratt med vänner.

 

               

 

Dagarna innan lovet jobbade jag in i det sista, Rasse hade simträningar (så man blir chaffis på kvällstid) försökte packa när det fanns tid över (till fjällen) och jag var iväg till frizzan.... en påskpresent till mig själv   .

 

 

Vardagslyx   

 

 Efter det, dök Chrisse upp med tåget. Han var efterlängtad. Han ville fira lite påsk med oss och få ett andrum från studier och uppsatsskrivning   förstår honom, får rysningr i kroppen när jag tänker på D- uppsatsskrivning (blää). I samma veva dök även syrran och "mackan" upp, också efterlängtad såklart  

Medans Rasse var i skolan och jag jobbade mitt sista skift och sov innan ledighet, passade de på att besöka mor på boendet och handla det sista vi behövde med oss, till Borgafjäll. Perfekt för mig   . På skärtorsdags em rullade vi äntligen upp mot fjälls. 

 

Ja... vi har haft mysiga dagar, trots varierande väder men.... det är så det är i fjällen. Vi har ändå mått gott.

En dag gjorde vi en långtur på skotrarna till Klimpfjäll. Ett önskemål från Mackan och Chrisse för att få köra skoter så mycket som möjligt, ha ha ha..... 

 

                                 

 

Det är storslaget och en mäktig känsla att åka där på kalfjället, det är som att befinna sig på en annan planet. Så... det behöver inte vara folkigt och trångt när man åker till "fjällen". Det beror ju på vart man åker och vad man gör.  Man behöver ju inte åka till de största skidorterna och stå i liftkö med tusen Stockholmare. Den svenska fjällvärlden är fantastisk och så mycket mer än ex. Stå i liftkö och gå på afterski skii.

Vi körde en egen variant av "after skoter"    gott att dricka och spelade spel med Rasse. Han fick "Leif GW Perssons kriminalgåtor" av moster. Det var skoj och klurigt. Vi fick gnugga hjärncellerna en hel del, ha ha ha 

Det fanns både lätt och svår nivå, så vi blandade för Rasmus skull. Roligt att spela ett "vanligt brädspel" ibland, borde man göra oftare.... När vi träffs allihopa, brukar vi ändå nästan alltid spela nått ihop, en kul grej tycker jag   . 

 

         

 

Rasmus hittade en annan skoter som han ville ha   .

 

Som sagt, även om vädret inte alltid var med oss, var vi ute iaf med skotrarna, grillade och myste på.

Bröders sätt att visa kärlek till varann, ha ha   

 

             

 


Ja... säg den lycka som varar för evigt. Efter några dagar var det dax att åka hem och ta i tu med huvudorsaken till att si och mackan dök upp. Vi skulle hjälpas åt att tömma mammas lägenhet. Det var inte gjort i en handvändning.. bha... men vi var ändå många som hjälptes åt. Mogge, jag, Chrisse, Mackan, bägge syrrorna. Det känns märkligt att packa ihop hennes hem, hon har ju inte gått bort än, men vi måste ju göra detta ändå. Vi har delat upp lite grejer mellan oss som vi vill ha kvar, en "sparalåda" åt mamma, lådor till loppis, saker som ska säljas och många vändor till återvinningen, hjälpmedelscentralen. Allt tar längre tid än man tror. Min kära mor har så otroligt mycket prynadsaker, tavlor, dukar, blomkrukor, småprylar. Jag ljuger inte att jag har 2-3 flyttkartonger med bara fotoalbum och buntvis med foton. Det är ett helt liv i foton kan man säga. Vi sparar dessa såklart och gå i genom i lugn och ro, vid ett senare tillfälle. Just nu får vår bastu agera förråd med kartonger. 

 

Tömning pågår...." Lillsyrran fick soppa torsk" tror jag, ha ha ha

 

   

 

Mitt uppi allt, är det med vemod och sorg man gör detta   .

 

Såklart har vi varit en del hos mor också. Eftersom vi är mitt under "särskilda omständigheter", så hälsar vi på max 2 st åt gången. Jag har stått lite tillbaka, så syrran och Chrisse har fått besöka henne under denna tid, mig träffar hon ju varje vecka annars   . För upplysning kan jag säga att vår mor är redan vaccinerad 2 ggr eftersom hon tillhörde den första grupp som fick vaccin.

Ja... efter långa dagar med rensning, flytt och ett flertal svängar till återvinning, är det skönt att krypa ner i bubblet på kvällen...

 

 

 

Det var väl inte världens roligaste göra för Rasse på påsklovet men.... vi har ju haft några "godagar" i Borgafjäll iaf. Han har betat av lite på sitt "påskbingo", som han fick med sig hem från skolan. En ruta var att spela ett brädspel, väldigt passande att han fick "GW Perssons spel" så precis. Den fyllde vi med råge i fjällen, ha ha ha, + några av de andra rutorna också, som b.l.a var att äta lunch utomhus m.m

En ruta var att måla ägg, checkade han av med moster   

 

 

En annan ruta var att baka något. Det ville han jättegärna och det skulle vara något gott   . Han fick själv kolla lite bland mina recept och valet föll på en rocky road kaka med jordnötter, polly, kolasås m.m

Med lite hjälp med receptet, fixade han det. Vi skulle göra en gomiddag den dagen, för det var sista dagen vi var alla tillsammans så.... Rasses bakning fick bli efterrätt. Han var stolt som en tupp, för sannerligen blev det en super smarrig efterrättskaka, den får han gärna göra fler gånger   . 

 

       

 

Det blev alltså laxtoast, älgbiffar med pepparsås (önskemål från Chrisse) och Rocky roadkaka a´la Rasmus, inte det sämsta.

Sen blev det åter igen helg och det var dax för mina nära och kära att åka hem. Syrran och mackan rullade mot Göteborg på lördagen och Chrisse hoppade på tåget till Stockholm på söndagen. Från fullt hus till tvärtomt och tyst, alltid lika vemodigt när alla åker, så trist att vi bor så långt i från varandra. Förstår inte varför DOM ska bo så ocentralt, ha ha ha   .

Efter det har jag hunnit jobba 5 nätter och varit och uppvaktat min kära vän Carina tillika gudmor åt Rasmus, som fyllt år. 

 

 

Grattis Grattis   . 

Vi ligger lite efter i födelsedagsfirandet, vi har fler som vi inte hunnit uppvakta än som fyllt år.... men vi får beta av, allt eftersom tid finnes. Det har ju som sagt varit fullt upp med annat ett tag. 

 

Vi bestämde iaf att leja bort städningen av mammas lägenhet. Det kändes som en befrielse och var värt varje krona. Har varken tid eller ork över. Denna vecka ska jag försöka jaga rätt på besiktningsmannen och boka en tid för besiktning av lägenheten. Vill bara få ett bokslut på detta så fort som möjligt.

 

Ja... det var väl i stort, vad som hänt den sista tiden. 

Ska avrunda här, det är strax natti natti. Är såå trött, har ju vakat av idag, hjärnan skriker efter sömn. Tyar inte mer   så vi hörs en annan gång.... Kram Annso  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards