Alla inlägg under maj 2020

Av Pierre - 25 maj 2020 15:26

Hallå.

Ljuvligt.. sommaren kom tillbaka   . Annars har veckan varit ömsom sol och ömsom regn, blåsigt och kallt. 

Har haft en lättsam vecka rent jobbmässigt 3 nätter, sen gick jag på långhelgsledigt. Det kändes riktigt lyxigt. 

Kidsen var ledig från skolan så jag har hunnit umgåtts med sonen b.l.a och gjort lite annat. 


Gjorde lite ärenden på stan och fixade med blomjordssäckarna på kvantum ( simklubben har ansvar över pallarna med jord där, de ska plastas av, bära bort pallkragar m.m, så får klubben en slant). Passade på att köpa med mig blomjord själv när vi ändå höll på med säckarna   .

 

Rasse och jag var ute och "vandrade in kängorna" en dag också. Det var mysigt, vet inte hur långt vi gick, men vi var rejält stum i benen efteråt och trötta. Det tycks gå bra med hans nya skor, inga skavsår, toppen !

Vi hade en mysig dag iaf. 

 

         

 

Ja... sonen får bara gilla läget och följa med oss på alla tokiga påhitt, ha ha ha, men.... han verkar tycka det är ganska kul, så han lider nog inte. Vi får väl se när han blir vuxen, om han blir en inbiten fjällvandrare eller om vi avskräckt honom i barndomen, så han inte vill sätta på sig ett par vandringskängor som vuxen   .

 

Vi avslutade dagen/kvällen med att bubbla, det var vi värda. Inga problem att somna den kvällen kan jag säga.

I övrigt i helgen, har jag tvingat min man att rensa sin garderob   det gjorde han efter mycket pust och stön, ha ha ha. Intressanta fynd.... tröjor som han hade när vi träffades typ... läge att rensa !! Jag har rensat min egen och Rasmus, så vi fick i hop flera kassar som jag åkte och lämnade till Smyrnas versamhet. Vi måste rensa och tömma det som går i "det gamla sovrummet". Skönt när det är gjort   . 

Har också putsat färdigt alla fönster i helgen, såå... tråkigt men även där... skönt när det är gjort !

 

 

 

Blir väl att jag putsar åt mor lite senare men... sätter punkt här hemma iaf .

Vi var också och grattade en kompis (Mats) som fyllt år i veckan, Grattis Grattis     . Det var ett tag sen vi träffades, så det var trevligt med med kaffe, surr och go smörgåstårta. 

Just nu är vi inne i ett stimm med födelsedagar. Förstå inte varför alla behöver fylla år samtidigt, ha ha ha. Härnäst har vi Mogges mamma  som har bemärkelsedag. Vi brukar slå ihop Hennes födelsedag och morsdag, ibland infaller det på samma dag t.o.m. 

Grattis Grattis på din dag också Farmor Lena     . 

 

     

 

Eftersom jag jobbade natt då, mötte jag och Rasse upp mogge efter jobbet, och fortsatte vidare till Haga för att uppvakta henne, sen åkte jag direkt därifrån till hospitalet. Mogge och Rasse åkte egen bil hem, det är enklast och smidigast så. 

Som sagt, var det en solig och varm kväll så vi satt ute på deras altan, perfekt i dessa coronatider  . Farmor och farfar är båda 70 + och i riskgrupp så...det löste vi ändå. De verkade glada att vi kom och att få träffa Rasmus   . 

Ja... det är väl typ vad som hänt och som vanligt har det hunnit blivit en ny vecka, innan jag skrivit färdigt   .

I skrivandets stund jobbar jag fortfarande nätter, nr 3 av 4. Har inget speciellt på agendan idag mer än att SOVA, lite läxläsning med Rasmus, har jag ork och energi i kväll kanske jag börjar att rensa lite rabatter innan nattskift.... vi får väl se. Jag har en förmåga att alltid tro att jag ska hinna göra så mycket, men vanligtvis hinner/orkar jag bara göra hälften och blir besviken. Helt otroligt att jag aldrig lär mig.... jag VILL göra så mycket i mitt huvud, men det går inte !

 

Nä, nu kom sonen precis hem med skolbussen så jag ska avsluta här..... har ett viktigt uppdrag att utföra, ska "passa på glassbilen" !! Så jag har inte tid med er nu   .

Ha de gott alla vänner, kram Annso

 

 

Av Pierre - 19 maj 2020 14:58

God eftermiddag.

Nyvaken i vanlig ordning. Har vaknat några gånger över dagen, av att det har tokregnat (som åskskurar) bra sovväder   . Just nu skiner solen iaf men skurarna kommer och går, varierat väder kan man säga.

Ja... livet rullar på här i vanlig ordning. Har jobbat under veckan som varit och ledig i helgen. 

 

I onsdags kom äntligen våran säng.... som vi har väntat !!! Tror jag skrev förra gången att vi beställde den redan i Januari (det är våran julklapp till varann)   men det har varit försenad leverans i 2 omgångar. Det har inte gjort oss nånting eftersom vi inte har varit färdig med sovrummet heller förrän nu. 

I helgen har vi börjat flytta in iaf.

 

   

 

Känns konstigt att sova här, i mitt huvud är det fortfarande Chrisses rum, ha ha ha, men det kommer nog bli bra. 

Ska se om jag hittar nått snyggt överkast.... när det är nytt, vill man inte ha sina gamla saker där ex. köpt nya gardiner, blommor, sängkläder, lampor m.m 

Har sett en byrå som jag vill ha. När vi ska hämta Mogges glasögon i S-vall, ska jag slå till, den kommer att bli perfekt   . 

I Fredags var vi i väg på ÅVC med vårt "tattarlass", släpvagen var full med div. skräp från garagestädning sen tidigare, renoveringssopor, gamla diskmaskinen m.m m.m så skönt att få tömma allt.

Vad gjorde vi mer..... på kvällen var vi till våra grannar och uppvaktade herrn i huset i efterskott. Han fyllde år i påskas egentligen men div. saker har kommit i mellan, så vi har inte haft möjlighet att träffas tidigare. Det var trevligt iaf med kaffe, tårta och surr   . 

Vi hämtade även hem fyrhjulingen åt Rasse. Han har surrat om den under våren, så det var dax nu, att ta hem den och försöka kicka igång den. Det gick inte naturligtvis... men det visste vi om redan. Den behöver lite mek och omsorg efter att ha stått på en loge i 3 år, till Rasmus förtvivlan, ha ha ha, helst skulle den starta i förrgår   . 

Tänkte att Mogge skulle få en liten vilopaus från all renovering, men istället blev det mek i stället i helgen. Ja... det slutade med att vi beställt lite grejer till den.... så får vi hoppas att fyrhjulingen går att starta sen.

 

 

Rasse har tvättat den iaf i helgen, suttit på den och drömt, tålamodsträning för honom   . 

Vi tog oss en rejäl cykeltur istället (broarna runt), inte så dumt heller. Lyckades lura med oss pappa Mogge också så han får göra något annat än renovera och meka på helgerna ;)

 

           

Vårfloden i full gång   .

 

Sacharias kom på besök sen,  han stannande och grillade hamburgare med oss, alltid trevligt   och klurade lite med Mogge vad som kan vara fel på fyrhjulingen.

 

Förutom att vi flyttade in sovrummet ihelgen, började jag så smått med ett nytt projekt.... fönsterputsning..blä...

Har bara gjort i köket och vardagsrummet sen la jag av, ha ha ha.

Blev så förbannad, precis när jag putsat klart i tvrummet, kom en störtskur... jameeen, så meningslöst   . Får väl ta upp kampen igen vid nästa ledighet. 

Började med nattpass igen på söndagskväll och har jobbat på sen dess. Ville medvetet trycka ihop passen så jag kan vara ledig Kristihimmelshelgen, eftersom kidsen är ledig från skolan och har "långhelgsledigt".

 

Ja en ny vecka har redan påbörjats som sagt..... har bara hunnit jobba och varit till min mor i 2 omgångar än så länge, för mathandling och div. annat. Igår skurade jag ex. hennes balkong och balkongmöbler... göromålen varierar, ha ha ha. 

Tänkte göra fint åt henne på balkongen, för hon fick ett nytt balkongbord av oss i födelsedagspresent. Hon tycker om att sitta där ute, det är ju roligt så länge hon kan göra det. Skadar ju inte om det ser trevligt ut samtidigt   .  

Ja, det är väl i stort vad jag hunnit gjort..... strax är det dax för middag... på rester. När det blir rester på älgkött brukar det bli ett hopkok av pyttipanna, min kära make gillar min hemmagjorda special   

 

 

 

Gjorde mig för och gjorde inlagd gurka också, det vart inte dumt faktiskt, sämre mat kan man äta en vanlig onsdag och resterna blir uppätna.

Har inte så mycket mer att berätta, har en sista bild i telefon på min söta kollega Sanna och jag....

 

   

 

Påklädning och klar i "Sluss in" till covidIva, nattskift väntar.... 

Ha´de gott tills nästa gång   Kram Annso

 

 

 

 

Av Pierre - 12 maj 2020 07:55

God morgon, det är en solig men kylig morgon, kan nog bli en fin dag   . Har precis vinkat av sonen vid skolbussen, så.. jag startar dagen med att skriva en stund, sen blir det en hemtjänstrunda till min mor. 

 

Jaa... vad har hänt då, i veckan som varit ? 

Har jobbat lite nätter i vanlig ordning och har jag inte jobbat och sovit, så har jag i huvudsak försökt att få krattningen färdig. 

 

 

Det är vackert med pilträd men attans så mycket löv att kratta upp    . 

 

I fredags hade jag en liten städrunda på övervåningen. Rasmus slutar tidigt på fredagar så han hade sån tur, att han vart tvungen att hjälpa till och städa sitt rum, ha ha ha. Han ville vara med en kompis men... det blev städning först !!

Det muttrades i början, men det gick över ganska snabbt. Blev rent och fint iaf och lego undanplockat. 

Vilket är det värsta tycker jag, med att städa hans rum. 

Alla våra tre pojkar har varit "legonördar" på ett eller annat sätt, så man borde väl vara van. Han har några stora  legobyggen som han är rädd om, står på en hylla b.l.a - riktiga dammsamlare !! Det liksom ingår att dammtorka ett Harry Potter slott, en tågstation med Harry Potters tåg, fina legoteknikbilar som han fått i present, ja ja.... inga världsproblem direkt (men dammproblem)   . 

 

Lördag, var det fint vårväder  . Mogge hade "jobbarlördag" så Rasmus och jag gjorde en liten "vandringstripp". Det var härligt, efter att ha varit inaktiv i flera veckor p.g.a envis hosta för mig. Vi tog med oss  fika och vandringkängorna på. Rasmus har fått ett par nya kängor så... det är hög tid att gå in dem. Vi har lite lösa planer på att kanske fjällvandra igen i sommar.... men jag vågar inte planera för mycket. I dagsläget vet jag inte hur jag kommer att jobba, om det blir 12 timpass, om jag får nån semester för huvudtaget, allt ligger och dallrar i luften. 

Hursomhaver blir det inte en längre vandringsresa som vi gjorde för 2 år sen, i Abisko. Isf blir det i närheten .... Borgafjäll ev. Jämtland.... vi får se, vill inte ha för stora förhoppningar, då blir man bara besviken. 

Tänker ändå att, ut och röra på sig och gå in kängor är ju aldrig fel, hur det än blir. 

 

               

En fin dag fick vi iaf, kände mig pigg, inga hostattacker, Rasse tyckte det var roligt, inga skavsår   . 

 

På em, kom min kära make hem. Han hade med sig "en grej" för att riva upp mossa i gräsmattan så... vi slutförde krattningsprojektet resten av den dan.

 

 

 

Ja jä....klar vilken effektiv grej, nog rev den upp mossa alltid. Så skönt att vi är klar nu.

Avslutade dagen med att bubbla..... vissa dagar är det extra härligt, lördagen var en sån dag   .

 

Söndag - det sista pysslet med sovrummet, kan inte fatta att vi i stort sett är klar. Vi (läs mogge) skruvade upp uttag, lampor, gardinstång, skruvade ihop nya sängbord...... nu väntar vi bara på en sängleverans! Vilket vi väntat på ganska länge. Vi beställde den redan i Januari egentligen,då de hade nån slags kampanj. Den har blivit försenad i 2 omgångar, sista budet är onsdag till veckan. Hoppas på det, vi är ivriga att möblera. 

Det som är kvar, är det här med garderober. Det hindrar inte från att vi "flyttar in" och börjar använda sovrummet. Vi kan ha kvar våra kläder i det gamla rummet så länge..... men det ska vi väl fixa framöver, när det passar. 

Iaf for jag iväg och jobbade en singelnatt sen på söndagkvällen. Natten gick ganska fort, eftersom vi turas om i 2 lag att jobba inne i covidsalen, 2-3 tim i taget. Mer orkar man inte i skyddsutrustningen. I mellan får du vila, hålla dig borta från "de vanliga Ivapatienterna", dricka, fika, gå på toa, killa dig på näsan, för inget av det, kan du göra där inne med "måndräkten". 

Ni ska få en liten tjuvkik hur det ser ut inne på covidIva hos oss....

 

 

 

Här tillbringar jag den mesta av min arbetstid numer.... och vem vet hur länge ??

 

Måndag - sov jag såklart under fm. Eftermiddagen tillbringade jag med smörgåstårttillverkning.

 

 

 

Vart ganska nöjd med den, trots att jag glömde att köpa räkor. Svor ve och förbannelse för mig själv   , orkade inte åka iväg och handla heller mittuppi allt. Jag hade gravlax iaf och annat gott, så den fick duga.

Anledningen till detta, var att min mor fyllde 77 år denna dag. 

 

Erkänner.... vi trotsade besöksförbudet för 70 + och åkte och uppvaktade henne ändå. Jag kan inte med att hon ska sitta ensam på sin födelsedag. Är det inte nog deppigt och ensamt innan, så blir det inte bättre en sån här dag. 

 

 

 

Det var en bra dag för henne och hon var jätteglad över att få träffa Rasmus en stund. Han har inte fått varit dit på flera månader nu. Dessutom fick hon prata med Christoffer via högtalartelefon. 

Vi stannade inte så länge, 1,5 timme kanske men... det gjorde hennes dag   . 

 

Hon är ett skolboksexempel hur en dement person fungerar. Hon fick en fantastisk present av sin  barndomvän. De har vuxit upp tillsammans och hållt kontakten hela livet fastän de bott så långt ifrån varandra i vuxenlivet (bara det tycker jag är fantastiskt).

Iaf fick hon en fotobok som hon klippt och klistrat från de var barn och gamla bilder på filmstjärnor som de samlade på som unga b.l.a. 

Jag har inte sett hon så glad på länge.... och så rörd, tårarna kom. Det var fint på nått sätt att se    Hon bläddrade i den flera gånger och kunde namnen på alla och berättade vad biobiljetterna kostade när de gick på bio i Åsele och såg dessa filmstjärnor. 15 kronor för övrigt, fick jag lära mig, ha ha ha.

 

     

 

Verkligen en fin och genomtänkt present, som hon nog lagt ner både tid och omsorg över. Förmodligen det bästa på hela hennes födelsedag och att Mogge strök henne på kinden   något jag tror han gjorde utan att tänka, men för henne betyder det mycket.

Vad jag menar med skolboksexempel, är att allt detta har hon stenkoll på, som var för typ 60- 70 år sen, men att jag säger att jag ska komma nästa dag och handla åt henne... det är bortglömt. 

 

Ja... det är väl i stort, vad som hänt här... 

Ta hand om er där ute    så slipper vi träffas i covidsalen på Iva   .

Kram Annso

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Pierre - 4 maj 2020 13:02

Halloj.

Ännu en vecka har gått. Funderar på vad jag gjort egentligen....känns som att jag inte har några större nyheter att komma med faktiskt.

Jag jobbade fram till tors morgon. var ganska "sleten", hade jobbat 5 nätter, ledig 2 (varav sov bort 1 dag) jobbat 5 igen. Har varit mer trött än vanligt efter nattpassen, tror att just jobba med denna skyddsutrustning och mask som surrar och blåser luft gör att man blir så trött i huvudet. Fick faktiskt frigång och jobba ute på "vanliga Iva" 2 nätter för att byta och vila huvudet, det behöver man, när man jobbar många nätter i följd. 

Behöver jag säga att jag har världens finaste arbetskollegor på natten, vi puzzlar och försöker hjälpa/byta av varandra så gott vi kan   . 

 

Det var ju sista april, när jag vakade av. Det hade jag nästan förträngt. Jahapp... eftersom det inte är några majbrasor eller andra festligheter, så grillade vi hemma istället bara. Det passade mig utmärkt !

 

Fredag 1 maj, hade jag sovit till mig och betydligt piggare. 

Hade inte hunnit varit hos mor under veckan, så jag tog min sedvanliga hemtjänstrunda den dan. Handlade åt henne, samlade ihop tvätt, fixade med några papper m.m Det nödvändigaste, utan att stanna där för länge. Det är svårt, men jag försöker iaf. 

 

Lördag - Hade Mogge tid hos Smarteyes för synundersökning och utprovning av nya glasögon. Då passade vi även på att gå på Ikea för att köpa grejer till sovrummet. Trodde i min enfald att vi skulle gå på ett relativt tomt Ikea men..... hallå, det var full rulle där..... alltså, ja.... för att styra upp det, kan man tycka att de skulle släppa in/ut ett visst antal personer åt gången. Helt galet tycker jag   .

Syrran följde med oss så hon fick gå och shoppa som hon ville, medans vi gjorde våra ärenden. Hittade iaf det vi skulle ha till sovrummet + lite till.

Längtar sååå, att få göra i ordning där   

Kaffepaus i möbelriket.....

 

 

Söndag - en hemmapyzzeldag. Fm gick mest åt till att tvätta åt mor, damma av och bära trummor, ha ha ha 

Min stora son har haft dem ute på annons. Det har tagit tid att sälja dem men nu... äntligen !! Det är ju en lite speciell utrustning, hans set är anpassad för hårdrock med dubbelkaggar m.m 

Vi har fått en del bud innan, folk som hört av sig och vill köpa delar av setet - blankt nej ! och folk som skambjuder - blankt nej ! 

Det är iaf trumgrejer för ca 25 000 kr. Tillslut så.... hörde den rätte köparen av sig, en trummis från Östersund gjorde ett besök hos oss i söndags och köpte det. 

 

 

 

Alla grejer syns inte med på denna bild, men delar av den.

Lite vemodigt ändå men mest lättnad   Chrisse var en duktig trummis, men livet hade annat att erbjuda för honom. Ett tag tänkte han ha kvar det för att spela lite på hobbynivå men.... det finns varken tid eller plats i en lägenhet i Stockholm, därför hamnar det hemma hos mamma. Det är väl som jag brukar säga, att "var sak har sin tid" liksom. Det känns skönt att han fått det sålt iaf och jag fick helt plötsligt gott om plats på övervåningen, bara en sån sak   . 

 

Em, tillbringade jag mest ute i vårsolen med krattan i handen. Inte det roligaste jag vet men.... skönt att bara vara ute och pyssla på. I skrivandets stund är jag fortfarande inte färdig (det kom 3 nattskift i vägen). Jag har framsidan kvar, men jag har medvetet väntat med den, för den gräsmattan är inte rolig. Mer mossa än gräsmatta om jag säger så. Mogge ska köpa en "specialgrej" för att riva upp mossa, så fortsättning följer till helgen   .

 

 

Min eviga hosta som jag tjatat om i flera veckor är på tillbakagång, har fortfarande lite "resthosta" så.. jag håller mig fortfarande lugn men är pigg i övrigt, ganska less på det, framförallt nattetid eller dagtid för vanligt folk, ha ha ha, när jag ska sova iaf. Förhoppningsvis försvinner det under veckan också.

 

En ny vecka är påbörjad och jag är inne i "nattbubblan" igen. 

Har en bild från måndagsnatt i telefon, taget kl 05.00 på morgonen, precis utsläppt från covidsalen och tagit av mig masken, grann och fin med påsar under ögonen, men det bjuder jag på  

 

 

 

I skrivandets stund har jag 1 natt kvar av dessa 3 såå... jag ska sätt lite fart här. Ordläxa med Rasmus och middagsfix står på agendan. 

Ha´de gott kära vänner, kram Annso   

 

 

 

 

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards