Alla inlägg under maj 2024

Av Pierre - Måndag 13 maj 22:16

Hallå

Har tänkt att jag ska sätta mig ner och skriva flera ggr, men det kommer alltid något annat i vägen. Det är kväll och jag ska strax lägga mig som resten av huset redan gjort. Rasse var trött ikväll efter simträningen så han la sig frivilligt, utan tjat   . 

 

Ja...vad finns det att säga om veckan då....

Jag jobbade fram till torsdag, sen hade jag långhelgsledigt, inte dumt eftersom de var ledig från skolan också tors - fre, tyckte sonen var sköööönt   . Mogge har jobbat precis tvärtom så vi har inte nött på varandra precis denna vecka, dessutom har han hjälpt Peter med ved på kvällstid. För att göra en lång historia kort, så ville vi göra en "tillbakakaka". Carina har ju hjälpt Rasse med matten hela året. Nu behövde de hjälp med veden eftersom Peter bröt fotleden tidigare. Inga lätta jobb med bruten fotled, så självklart, det känns bra att vi kan hjälpa dem tillbaka, that whats friends are for   .


Jag har pysslat på med lite av varje, mest på hemmaplan. Krattat färdigt det sista, handlade mat inför helgen och i samband med det, åkte vi till några grusvägar ut i skogen. 

Ja, snart dags för son nr 3. Det är ju så (som ni säkert redan vet) när man ska ta AM kort så kör man med moppe, även om man ska köra EPA bil. Inte klokt egentligen, men så är det. 

 

   

 

Inte så lätt det där med koppling, dragläge, gas och växla i början, men det är bara att träna, tills man "knäcker koden"   . 

Måste säga att Mogge är en väldigt pedagogisk och lugn "körlärare" . Själv har jag en klump i magen hela tiden, gillar inte, att inte själv ha kontroll på bilen även om det bara går i 30 km/h, ha ha.

Det är ett tag kvar innan han får börja med kortet, men... tiden går fort.  

Rasse var nöjd iaf   .

 

Han och jag var också ute och gick en dag, det var faktiskt han som ville. Det är klart man ställer upp. Vi gick 9-10 km. Han bara "matade på", det var jag som tappade styrfart på slutet, men för att försvara mig så fick jag skoskav, satan vad ont det gör. Fattar ingenting egentligen varför jag fick det. Jag hade mina "gamla" ingådda gympadojor. När vi kom hem tog jag av mig stumpor och skor, mycket riktigt hade jag en megablåsa på hälen som sprack och fick plåstra om hälen. Det vart tyvärr inga fler promenader över helgen, min häl behövde vila. Vi var ändå nöjd över långturen, lite brydd och imponerad vart jag ändå över Rasse. Han sa: Jag kan gå hur långt som helst morsan, bara jag slipper gå upp för berg. 

Jaa... det är väl delvis mitt fel som har släpat med mig honom på div. fjällvandringar under uppväxten, ha ha ha 

Förhoppninngsvis kanske han kommer över det i vuxen ålder och kan uppskatta att vandra. Att vandra behöver ju inte alltid vara "upp för fjäll och berg"   .

 

   

 

Från vår promenix.

På lördagen var det dags för födelsedagsfirande (igen), hipp hipp hurra kära mor på din dag     .

Det firade vi med blommor, fika och paket   

Tror hon fick en trevlig em. och tyckte om både presenterna och tårtan. Ja hon åt 3 omgångar av tårtan,  blodsockret fick sig nog en chock   skämtosides....  hon har blivit så liten och tunn.....så vad gör det.

 

     

 

Efter födelsedagsfirandet fortsatte vi kvällen hos Peter och Carina, mycket trevligt. Det var en fin kväll och vi blev bjuden på grillat, aldrig fel   . Anledningen till vår grillkväll var också Eurovision festivalen på tv n. Vi har som en tradition att träffas i samband med mello och det har vi gjort i många år, ibland hos oss och ibland hos dom. En rolig grej bara. Mogge och Peter är väl föga intresserade av mello egentligen, men de gör som sina fruar vill, ha ha ha.

 

     

 

Ja, vad ska jag säga om tävlingen då..... som alltid, både bra och obra låtar för att uttrycka mig snällt. Den som vann var inte min favorit, men ok, bara inte Irland vann   . 

 

Sen har jag tagit tag i odlingslådorna med tungt sinne ska jag säga. Kanske ni kommer ihåg att sork hade ätit upp all jordgubbsplant och Maja använt 1 låda som "kattlåda" i fjol, Bha.... 

Jag la ner faktiskt en del tid och pengar på dem i fjol, till ingen nytta känns det som, men OK.... nya tag, jag ska ge dem en chans till och börja om från 0. 

 

 

Är noga med att täcka över dom, sen åker bågar och nät över när det blir dags. Vi får väl se hur det går, vågar inte vara för positiv   .

 Vilken värme vi fått   Skiit, ska verkligen inte klaga, det är ju detta man väntat på hela långa vintern och våren. Synd bara att man ska så precis jobba 5 nätter i värmen. Förhoppningsvis hinner man njuta lite ändå. Iaf har jag börjat  veckan med en riktig "energi boost" så jag får leva på det. Har varit på ridning med ridgruppen från jobbet. Det har varit toppen roligt    Fint väder så vi red ute. Kändes bra, jag t.o.m travade över hinder, det tar sig sakta men säkert    Jag är så stolt över mig själv må ni tro, ha ha ha.

Efteråt åt vi god lunch ute på altanen hos arbetskollegan som är vår ledare i ridgruppen. Verkligen roligt att träffas, surra och göra något annat utanför jobbet. 

 

       

Fina Curvis som var min häst även denna gång   .

 

Nu blir det ingen ridning över sommaren men i slutet av augusti rider vi igen har vi bestämt. Hoppas jag inte glömt allt tills dess. Ser verkligen framemot våra ridträffar, ett lyckorus i vardagen. 

Ja, det var väl i stora hela vad som hänt här, nu är det natti natti för Annso, Ha de.....   

 

 

Av Pierre - Måndag 6 maj 15:54

Hallå Hallå

Tänkte jag skulle skriva några rader, även om jag inte har så mycket att bjuda på sen sist. Avslutade med att jag skulle börja jobba igen och det är väl i stort sett det jag gjort, inkl. jobbhelg. 

Det har ju varit fantastiskt väder under veckan som varit så... lite surt har det varit och sova bort dessa, men lite har jag njutit på em. när jag vaknat   .  

Gått broarna runt här i byn i gott väder, myst på altanen och krattat i omgångar.

 

    

Bha.... liiite kvar   .

Tycker väl inte det är sådär jättekul, men med lite musik i hörlurarna går det bra ändå. Är inte klar med krattningen än i skrivandets stund men förhoppningsvis blir jag det i veckan (beroende på vädret). 

Så har väl hela helgen sett ut i princip, jobbat, sovit, krattat.... sen börjar det om igen. 

Det blir som det blir, när man jobbar samtidigt. Så småningom blir det väl klart. 

Söndag tog jag ett "brake" från krattningen. Pluggade lite SO med sonen istället och hälsade på mor innan nattskiftet.

 

Måndag vakade jag av iaf, hade lite stök och bök för mig på em. innan jag skulle iväg på roligheter som jag faktiskt har sett framemot.

Inte ofta man är ute på lokal numer, men plötsligt händer det   . 

Mina goa gamla nattkollegor. Äntligen fick vi till en träff, det har inte varit lätt att samlas. Det vart lättast att ta en "vardag" tillslut, eftersom vi jobbar så olika och alltid någon som jobbar helg.

Vi hade dessutom 4 st jubilarer i sällskapet, allt från 50 - 70 år + en snart nybliven pensionär, så uppvaktad och firad blev de också, med presenter och sång       .

Jag har lite blandade bilder, en del suddiga också   eftersom Annso blev ganska "suddig" efter 7 sorters vin, ha ha ha. Vi hade vinprovning med 3 rätters middag, så supertrevligt, super gott, både mat och moldaviska viner och en sommelier som var skitduktig på sin sak. 

 

                         

 

Mycket tok, skratt och intressanta berättelser om druvor, vinproduktion och om Moldavien.... en toppenkväll helt enkelt   . Kan starkt rekomendera detta evenemang på Hallstaberget   .

 

Ja..det vart en kort ledighet på 24 tim, ska nämligen ut i natt och jobba igen, 2 nätter till. Det vart så på schemat (allt för att klämma in vinprovningen) dessutom ville jag jobba ifrån mig så jag kunde vara ledig nu till helgen. Kidsen är ju ledig från skolan under Kristi himmelfärdsdag + klämdag och vi fortsätter med "fyllaår temat" till helgen, då är det min mor som står på tur. 

 

Det var väl allt för denna gång... sonen dyker upp strax med skolbussen så det är väl bäst att jag påbörjar någon middag. Det blir inget avancerat idag, spagetti och köttfärsås funkar alltid    . 

Ha de gott iaf, kram från Annso

 

 

 

 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards