Direktlänk till inlägg 20 augusti 2021

Storkok

Av Pierre - 20 augusti 2021 13:26

Hej igen

Lite livstecken från Sorte   .

Hade tänkt att sätta mig ner och skriva lite tidigare men... det har kommit annat i vägen. Idag är det en gråmulen dag, sonen är i skolan, mogge jobbar och jag har min sista semestervecka. Det passade bra idag, att ha en "datastund" som sonen säger.

 

Få se vart jag slutade sist.... vi hade kommit hem från fjälls och var hemma ett par dagar.... ja... sen packade vi och for igen, ha ha ha. 

 

Vi har lovat att åka och hälsa på mogges syster i typ 2-3 år men det blir ju aldrig, så nu bestämde vi att nu ska vi åka punkt slut. Tessan bor strax utanför Västerås.

Lite annat landskap än vad vi är van vid.... platt.... men vackert ändå, tycker jag.

 

   

 


Rasse har umgåtts med kusin Molly och vi har gjort mysiga saker tillsammans. Lite otippat hamnade vi på medeltidsvecka  . Vi gick b.l.a på medeltidsmarknad. Rasse fyndade en stridshjälm.. bha... vad han nu ska ha den till, ha ha ha

 

       

 

Sen hade de många skojiga aktiviteter b.l.a fäktnings skola, lära sig att kasta yxa, kniv, pilbåge m.m   

 

           

 

Sen halkade vi med på tornerspel som var Robin Hood inspirerat med teater och musik, spännande för kidsen... och för oss vuxna också   .

 

               

 

 

En riktigt mysig dag blev det.

 

Vi var till Hälla shoppingcentrum en dag (inte så långt ifrån där de bor) för att handla lite kläder inför skolstart. Inget Rasse tycker är direkt roligt, men ett måste för att prova. Han har vuxit i sommar som tusan och det syns på alla hans kläder. "Lilleman" är inte så liten längre.... han är numer längre än mig, inte klokt.

Nu i 6:an kommer de att åka in till Valla i stan och ha vissa ämnen och jag fick förmaningar från min son att nu när han ska vara där ibland, så måste han ha adidaskläder annars kommer han bli mobbad   . Nja.... han har aldrig brytt sig tidigare vad han har på sig, nu har det blivit superviktigt.

Som av en händelse fanns ett stort "Stadium outlet" där, perfekt ! Fick mycket kläder för pengarna, det gillas. 

 

Vi var också till Yoump, typ trampolinpark, skoj för kidsen....

 

           

 

Man blir nästan lite sugen att hoppa själv, ha ha ha

Vi hamnade på en fotbollsmatch ute i Tortuna också   Kusinen Molly hade match så, såklart följde vi med och kollade på matchen. Tessan är hjälptränare/lagledare för dem, passar henne som handen i handsken tycker jag.

 

   

Alltid skoj att titta på kidsen som spelar fotboll. det blir mycket tok, skratt, spänning och en del tårar   .

En anledning till att vi åkte på vårt besök just nu, var att vi firade dubbelt den 17 augusti. Tessan hade födelsedag och vi firade bröllopsdag, kristalbröllop   Hipp Hipp Hurra till oss. 

 

   

Syster och bror..... och lilla Molly suddig på bild   . 

 

     

 

 Kusinerna har haft det skoj tillsammans några dagar.... men det var tillslut dax för oss att åka hem. Molly började skolan lite före Rasmus. Innan vi åkte fick vi plocka med oss plommon från deras gigantiska plommonträd. Det fanns i överflöd. Ja... har aldrig gjort nått med plommon tidigare, men det får väl bli första gången nu då. 

 

   

Tusen tack Tessan för mysiga dagar i Västerås   .

 

När vi kom hem, fick jag nått tokryck.... att safta och sylta, rensade frysboxen på bär. Det har jag inte tid med när jag börjar jobba igen sen. Kokade lingonsylt...

 

 

I samma veva kom Sacharias på fikabesök och han hade med sig en hel låda med äpplen   det var lika bra att fortsätta med dem så det blev även äppelmos....

 

     

 

Sacharias fick med sig lingonsylt av mig, så vi körde byteshandel, ha ha. Ja också hade jag ju hur mycket plommon som helst från Tessan, att ta hand om. Har suttit och googlat en hel del .... bestämde mig för att jag ska försöka  göra plommonvin. Spännande  . Sagt och gjort, jag var och handlade mat igår och sprang in på MM samtidigt, där finns diverse saker att köpa för alkoholtillverkning. 

Det vart vårt kvällspyssel igårkväll   

 

 


Japp, nu har jag en stor tunna i köket, som skall skötas om, fram till jul ungefär. Är man crazy så är man...

Enligt vad jag läst, ska det bli ett gott vin att ha till ostbricka, vi får väl se. 

Vi kommer att få äta ostbricka många gånger framöver iaf   .

Hade fullt upp med mitt nya yrke som vinproducent, att jag höll på att glömma att det var skolstart. 

 

 

  

Nja, en ny skolväska har det också blivit, för det gick inte att ha gamla ryggan med Star wars figurer längre. 

Det är bara att inse, att sonen är strax på G in i en ny fas i livet.... tonåren. Just nu är det väl en mitt i mellan period, tiden går.

 

I övrigt har jag och syrran varit hos mor, blir både glad och ledsen när jag är där. Vi har tagit dit henne gamla fotoalbum från resor hon gjort i ungdomen. Dom blev hon glad över, vi satt och tittade i dem och hon började berätta om personerna på bilderna och platser m.m 

Namn på släktingar i America, otroligt vad det bubblade upp minnen och skratt   i nästa stund blir hon arg och ledsen på mig, för att hon vill att jag ska skjutsa henne på stan. Det går inte och jag får alltid slingra mig ur situationerna. Det gör ont att se henne ledsen. Det är för det mesta dubbla känslor när man går därifrån, hjärtesorg och lättnad att hon är där hon är, svårt att förklara.


Ja, det var väl vad jag hade för denna gång, nu ska jag njuta hemma av mina sista dagar av semestern. Vi tänkte måla lite och lovat Rasse att vi ska fiska i helgen. Det blir ett bra avslut, innan jobbstart för mig.

 

Ha de gott till nästa gång, kram Annso  

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pierre - Måndag 6 maj 15:54

Hallå Hallå Tänkte jag skulle skriva några rader, även om jag inte har så mycket att bjuda på sen sist. Avslutade med att jag skulle börja jobba igen och det är väl i stort sett det jag gjort, inkl. jobbhelg.  Det har ju varit fantastiskt väder u...

Av Pierre - Måndag 29 april 08:37

Hallå Ännu en vecka till handlingarna... Det är måndag morgon, klev upp i ottan med sonen som åkt iväg till skolan, duschat, fikat, matat katter, satt igång en tvättmaskin, ja det är väl vad jag hunnit gjort på morgonkvisten. Ska ta mig i kragen oc...

Av Pierre - Söndag 21 april 17:32

Halloj Vilka fina dagar vi haft, de kan jag leva på ett tag framöver   . Har väl inte så mycket att säga om veckan egentligen, inga bilder har det blivit heller förutom i helgen då. Jag grejade på hemma i början av veckan, jobbat mitt i och haft le...

Av Pierre - Måndag 15 april 13:41

God dag eller god em. är det rättare sagt. Har vaknat till en grå och regning em. efter 5 jobbnätter, borde väl känna mig trött och seg på "vakaavdagen" men det gör jag inte, känner mig ovanligt pigg faktiskt.... mycket ovanligt, nästan så att man ...

Av Pierre - Lördag 6 april 12:17

Halloj Det var ett tag sen det blev skrivet här, men ibland kommer "livet" i mellan, med både det ena och andra. Ska försöka göra en en "3 veckors sammandrag", vi får se hur det går....   Veckan innan påsk, har jag väl inte så mycket att orda...

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards