Alla inlägg den 11 augusti 2021

Av Pierre - 11 augusti 2021 14:16

Halloj.

Nu var det ett tag sen jag skrev här.... semesterveckorna flyger iväg. Tänkte att jag får göra typ en 3 veckors sammanfattning av det hela och börja där jag slutade sist.

 

Vi var ju till Birsta och shoppade loss när semestern började, samtidigt fick jag "Göteborgsfrämmande" med mig hem, som vi mötte upp där. Jag fick huset fullt, då även stora sonen var hemma. Han var för övrigt inte med till Birsta (då var han och Jenny och paddlade kajak). 

Iaf följde några dagar på hemmaplan med lite ditt och datt. Det var fortfarande supervarmt så lite bad vart det, besök hos mor, ärenden på stan, ätit god mat m.m m.

 

   

Cafebesök med järngänget, när vi uträttar lite ärenden, alltid trevligt   .

 

Mogge och jag pratade redan på försommaren att vi var sugen att testa "Grillat i Imnäs", hörde att de flesta var lyriska när de varit där. Det blev som ringar på vattnet av det, ha ha ha, allt slutade med att vi blev 12 stycken som 

ville dit. Jennys familj hängde också med, jätte trevligt   . Vi hade ändå snackat om att bjuda hem dem på middag under sommaren, när alla är ledig. Det blev flera flugor i en smäll kan man säga. 

Har ni inte varit dit kan jag rekommendera det. Det är en gård mitt ute i skogen i princip, med den godaste barbeque jag har ätit   . 

 

     

 

De berättade att det bara finns 10 st liknande ställen i Sverige, häftigt. Det var nog inte sista gången vi gjorde ett besök där. Mina matglada grabbar var också  "lyriska" efteråt   . 

 

Det blev sen helg, och dax att packa inför fjällresa. Vi hade bestämt att åka en "omväg" till Borgafjäll via vildmarksvägen för Chrisses skull. Han har aldrig åkt där, så det var kul att visa honom. Det måste upplevas på nått sätt. Det är magnifika vidder och unikt att kunna köra bil mitt på kallfjällen. 

 

 

 

Fikastopp i Jorm.

 

Ja... tror min äventyrslystne son var helt tagen och det smids redan planer på att fjällvandra där nästa år. Det vill vi alla... så han får nog hela släkten med sig vare han vill eller inte , ha ha ha    skämtosides... vi får väl se vad som blir. Vackert och häftigt är det iaf.

 

                     

 

På kvällen var vi framme i Borgafjäll, det firade vi med gott att dricka och tacogratäng som vi hade förberett hemma innan.

Ja... trodde det skulle bli skärmfritt i en vecka .... men.... attans....  

 

 

 

Vi hade egentligen inga större förväntningar på vädret när vi åkte. Väderprognosen såg inge vidare ut innan, men som så många gånger tidigare blir det helt tvärtom. Vi har haft helt perfekt väder hela veckan faktiskt, inte klokt att vi haft sån toktur   . 

En del fjällvandring har det blivit. Vi började med det värsta, ha ha, Borgahällan .....

 

             

 

Lyckligt ovetande om hur jäkla jobbig den är egentligen. Inte för Christoffer dock. Hans fysiska status kan vi inte ens jämföra oss med..... men för oss andra. 

Hade jag vetat vad jag vet nu efteråt, hade jag aldrig släpat med mig Rasse dit. Det är ju meningen att det ska vara en rolig upplevelse inte det värsta man gjort i sitt liv. Tror det blev det senare alternativet för honom, stackarn, ha ha ha. 

En viktig bakläxa.... läs på riktigt innan, vad som är lämpligt att ta med en 11 åring på, såg inte nått annat barn på Borgahällan, sen spelar ju den fysiska statusen roll såklart, men vi vuxna fick slita, så ur den aspekten gjorde han det jäkligt bra och han fick höra det av oss hela tiden för att orka fortsätta. Han var en kämpe och gjorde det bästa han kunde   .  

               

 

Ja, vad ska man säga... ha ha ha detta finger såg jag efteråt. Visar väl bara på hur trött våran gosse var, han ångrade sig bittert just då att han följde med denna dag, vi har skrattat en del åt detta kort efteråt   .

 

                                 

 

 Vi var så trötta, så trötta efteråt. Middag på Borgagården var vi allt värda sen på kvällen.... innan det blev godnatt relativt tidigt den kvällen, inga problem att somna om man säger så.

 

   

 

Därefter tog vi en "vilodag" från vandringar, dels för Rasses skull. Vi hade ju inte bara åkt dit för "nöjes" skull, vi hade lite jobb som väntade på oss också. 

Mackan, Chrisse och Mogge röjer och stakar ut med käppar och snören för grävning, där framtida stugan ska stå. 

Det var inte gjort på en grisblink, det får ju liksom inte bli fel. 

 

       

Snillen spekulerar   .

Nu är det grävning nästa. Det kommer en grävare om 1 vecka...... då är det ingen återvändå längre.... spännande.

 

Chrisse fixar korvlunch.

 

 

Det vart en tävling i bågeskytte också mitt uppi allt, ha ha ha. Vi vart hjälplöst utslagen av mina grabbar   .

 

   

 

Inte så dumt att ha med sig Chrisse, för han fixar gärna med maten och är duktig på det också. Han gjorde en god pytti panna i murrikan en dag, med stekt ägg och rödbetor. så gott när man gör den själv över eld, t.o.m Rasse åt som inte tycker om pytt i vanliga fall.

 

   

 

Nästa vandring skulle bli en lättare variant så inte lilla sonen skulle bli avskräckt för tid och evighet. Hittade en 

mysig led som gick över spångar, hjortronmyrar, mysig trollskog, en häftig kajon som jag aldrig fick klart för mig om den hette storfallet eller Björnfallet, what ever.... fint var det iaf. Där stannade vi och fikade och bara njöt av nuet. Sen fortsatte vi längs korpån och kom fram till fina klippor där man kunde bada om man inte är en badkruka   . Fjällvatten är friskt om man säger så. Fötterna fick bada iaf....

 

               


Såg massor av hjortron... det kändes inom mig ska jag säga, att bara gå förbi hjortronmyrarna . Önskade jag hade med mig nått att plocka dem i, ja ja.... nån annan gång.

 

                                 


 

Rasse var på gott humör och tyckte det var en mysig dag. Det vart bra på många sätt, enda missöde denna dag var att jag glömde myggsprayen... Bha... Mygg gillar mig, men jag gillar inte dom   .

 

Sen tog vi en paus igen i vandrandet och roade oss med målning av garaget. Vi hann ju bara måla ett varv i fjol så vi målade andra varvet och garageportarna nu, var på ÅVC och slängde en massa byggskräp från garaget... ja sånt där pyssel.

 

         

 

På kvällarna har vi myst med film, spelat spel (Idiotkunskap) ja jisses mycket tok och skratt har det blivit. Rasse har nu lärt sig vad "@" heter på norska, det glömmer han inte .... ha ha ha

Ja... det har också blivit en del kartläsning och planering  

 

 

 

Vandring nummer 3 gjorde vi dagen innan vi skulle åka hem. Vi bestämde oss för Kalvtjärns naturreservat lite utanför Borgafjäll. Mycket stenar och rötter i en gammal trollskog och en del uppför, är osäker på höjdmetern men väl värd vandringen, efter några kilometer öppnar sig skogen och kalvberget visar sig med en mäktig brant som stupar ner mot en vacker tjärn. Vi har åkt förbi detta naturreservat varje gång vi åkt till fjälls i alla år men aldrig vetat om denna mysiga gömda plats. Verkligen vackert, vi stannande där ganska länge, åt vår matsäck och njöt åter igen av nuet, innan vi vandrade tillbaka. 

 

                                     

 

 

Nästa dag bestod mest i packning, städning och hemresa.

Sen följde några dagar med ostadigt väder, ömsom sol, tokregn och åska i flera omgångar här hemma. Det gjorde inget egentligen. Vi hade en del packning att ta itu med, tvätt som skulle tvättas, mat som behövde handlas, träffa mor på boendet, besöka andra syrran och lite bärplockning. 

 

       

 

Vi plockade vinbär och krusbär. Fått rätt mycket krusbär i år faktiskt, vet inte riktigt vad jag ska hitta på med dem än men... har fryst ner det så länge. Syrran fick med sig en del hem också. 

När det åskade och regnade som värst en em. åkte vi och bowlade. Det var jättelängesen sist, som vanligt går det riktigt bra ibland och skitkasst ibland, ha ha ha. Ja ja.... det är bara kul att göra nått tillsammans och skoj för Rasmus   .

 

           

 

Dagarna rann i väg fort och det blev dax för syrran och Mackan att åka hem, som alltid blir det tvärtomt och tyst. Chrisse och Jenny åkte hem några dagar tidigare ( Chrisse hade slut på semester). Från fullt hus till 3 pers igen. Vad ska jag göra nu?   . 

Vädret vände och blev fint igen iaf så.... vi har mest badat och varit ute och gått, medans Rasse har kört fyrhjulingen. 

 

   

 

Det har blivit bad både i sjö och på riktigt bad med simkompisar. Det gäller att krama ur det sista av sommarlovet. Varje soldag nu, är ju en bonus på nått sätt. Är det nånstans vår son gillar att vara, är det ju i vatten, ha ha ha. 

Fina kvällar har det varit och vi har varit ute och gått som sagt.... man vill stoppa tiden lite och minnas dessa kvällar när vintermörkret kommer, vill inte att det ska ta slut än   .

 

         

 

Ja... så mycket mer har jag inte att berätta för denna gång, mycket bilder blev det men... det är fritt fram att scrolla förbi    . I dag har det blivit gräsklippning, Rasmus sommarjobb ....

 

 

 

just nu i skrivandets stund är jag solokvist här hemma, Mogge och Rasmus har åkt till farmor och farfar för att hälsa på.

Själv ska jag strax börja med nån middag så länge. Ha de gott iaf tills nästa gång, Kram Annso 

  

 

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards