Direktlänk till inlägg 17 maj 2021

Blixtbesök

Av Pierre - 17 maj 2021 15:15

Halloj

Vaknar upp till en grå och regnig em, passar mig perfekt när jag ändå sover bort dagarna just nu   men det har varit några fina dagar tidigare iaf, upp mot 23 + grader en dag. Fick verkligen lite försommar känslor. 

 

Sist jag skrev var vi till min mor som hade bemärkelsedag.... efter det var jag ledig "långhelg", kidsen var ledig från skolan också, kristihimmel + en klämdag. Jag roade mig i 2 dagar till detta....

 

 

 

Storstädade hemma, roligare kan man ha, men var nödvändigt. Anledningen till att det blev 2 dagar b.l.a var att våran sötnos Maja kom insläpandes med en fågel i truten, precis när jag hade skurat och dammat hela undervåningen. Grrr..... jag svor och hojjade hej vilt. Den levde fortfarande såklart och for vettskrämt runt och det blev fågeldun precis överallt. Efter mycket om och men fick jag ut den, och fick börja om igen..... i det läget var vår kisse inte en sån sötnos, som hon brukar vara   . Hon fattade ju ingenting såklart och var väldigt stolt över sitt jaktbyte.... inte hennes matte.

Det var varmt dessa dagar och vi åt middag ute på altanen. Det gör vi nästan varje dag under sommarhalvåret, det är härligt, även om det bjöds bara på spagetti och köttfärsås denna dag   . Bra träningsmat innan Rasse skulle iväg på simning.

 

 

 

Jag fick också lite kvällslektyr skickat till mig av stora sonen, i denna veva. Han frågade om jag ville läsa i genom hans D uppsats och komma med synpunkter. 

Det är klart jag gör det, när jag får det förtroendet, om mina synpunkter är till nån nytta. Grejen är ju att jag fattar ju ingenting om försvarets specialoperationer men.... å andra sidan spelar det ingen roll om vad D uppsatsen handlar om egentligen, det är inte det som är det viktiga (sorgligt nog) utan det är upplägget, den vetenskapliga anknytningen till en forskningsstudie ex, språket i uppsatsen och hur man kommer fram till sitt resultat, referenser m.m

Jag vet ju vilket slit och många timmar som ligger bakom, dessutom blir man tillslut "blind" på sin egen uppsats och ser inte enkla fel.

Varm om hjärtat har jag granskat den, gett honom synpunkter och tips. Inte bara för att jag nu är "jävig" i fallet så tycker jag att han har gjort ett jättefint arbete. Intressant och spännande, om ett ämne som är helt utanför min värld   . Jag har nu ganska bra koll på " The Raid on Yakla", ha ha ha

Uppsatsen är alltså en analys av operationen "The Raid on Rakla" med McRavens teori   Glasklart va.... 

För att stoltsera med mina nyvunna kunskaper, kan jag förklara att det är operation som genomfördes 2017 av 50 st operatörer från U.S Navy SEAL för att avslöja "saker" angående terrororganisationen al-Qaeda. 

 

Jag visste inte ens vad/var Yakla var... men det vet jag nu   . I skrivandets stund är uppsatsen inskickad iaf och jag håller alla tummar och tår med min son. Det är en nervös och jobbig väntan.... I know.

 

Iaf.. när jag ändå pratar om stora sonen, så dök han upp här på torsdagnatt med tåget. Lite hastigt och oväntat men ändå inte. För att förklara så har han varit på G att köpa bil. Egentligen skulle han vänta tills Försvarshögskolan är klar i sommar men.... den perfekta möjligheten dök upp nu ! I Ö- vik av alla ställen, ha ha ha 

Han ringde: Morsan, jag ska köpa bil, jag kommer med tåget på torsdagnatt, kan du köra mig till Ö-vik på fredag.

Jaha... som den ömma moder man är, så ställer man upp såklart, en lyckträff att jag råkade ha en ledig långhelg så precis  .

Så vart det iaf....Vi åkte med honom till Ö-vik på fredagen och han fick köpa sin bil, som han sucktat efter hela våren.

 

 

Stolt och lycklig som en tupp   .

 

Jag tyckte att Mogge kunde åtminstone, köpa denna åt sin fantastiska fru till morsdag..... 

 

 

Men........ han sa att det fattades 900 000 kr på kontot.......  trist   .

 

Detta innebar att vi fick rå om Chrisse på fredagkväll, innan han åkte tillbaka till Stockholm på lördagfm.

Han hade önskemål om att vi skulle grilla på fredagkväll, så blev det....

 

   

 

Snabbt gick ryktet i byn att Christoffer var hemma, ha ha ha, så det slank förbi en del polare för att träffa honom och titta på bilen. Innan kvällen slut hade vår altan förvandlas till en ungdomsgård   . Det var mest bara roligt och trevligt, längesen vi hade så nu för tiden. Ungdom och ungdom föresten... de flesta börjar snart bli 30 år!! inte klokt. De är vuxna män, hur gammal är jag igentligen.... men i mina ögon är de fortfarande ungdomar   .

 

Lördag, rullade Chrisse tillbaka till Stockholm som sagt. Vi hade en lugn hemmapysseldag resten av dagen. Rensade b.l.a mina stackars odlingslådor, sorglig syn men de ska väl snart bli bättre .....

 

 

 

och vi pysslade på med lite smågrejs i Rasses nya rum. Vi är inte riktigt färdig än, så jag har inte tagit bilder förutom "fondväggen" som vi satte upp. 

 

 

Tror det kommer att bli häftigt   . 

Nu är det mest inredningsgrejer som fattas. Vi ska köpa en vettig tvbänk b.l.a och lite annat. Får väl ta nån bild sen när vi är klar. Det känns bra att vi snart har rott i land vårat "vinterprojekt, Rasses rum". Nu är det ju hög tid att ta tag i allt som ska göras utomhus istället, aldrig göralös   . 

 

Söndag, hade vi beslutat att åka till Haga för att hälsa på Mogges bror med familj och farmor och farfar. Mogges bror har fyllt år + kusinen Hugo för en si sådär 6-7 veckor sen. Vi har varit på väg flera gånger att åka dit, men det har alltid kommit något i vägen. Nu blev det äntligen av och Mogges föräldrar har dessutom blivit vaccinerad så det känns ok. 

Det blev iaf en heldag med kusinbus och fika hos farmor och farfar. Tror Rasse hade en rolig dag. 

 

 

Kusinerna har spelhäng   

Haga är full med djur, det är mysigt, några av dem fångade jag på bild ...

 

     

 

Förutom dessa, finns fler hästar,  hundar,  katter, kanin och får, en hel farm kan man säga. Det är lite att sköta om   .

Vi åkte hem iaf så pass, så att jag skulle hinna lägga mig en stund innan nattskift. I Skrivandets stund betar jag fortfarande av dessa pass. 

 

Mer har väl inte hänt, än att det övergick till en ny vecka och jag jobbar fortfarande som sagt. Kvällarna har varit full med div. aktiviteter. Vi har varit på simmet, Rasse har varit en sväng hos tandis igen för att plasta tänder och just nu faktiskt, är han på bio med simklubben. När var vi på bio senast ? Nu är ju biografen varit/är stängd p.g.a coviden... men för att hjälpa bion i stan att klara sig ekonomiskt under pandemin. Har flera företag m.m hyrt bion för sina anställda med restriktioner såklart och handlat biosnacks o.s.v, vilket också simklubben har hakat på. Det är ju för en god sak och jättekul för kidsen. Klubben har hyrt 2 salonger med visst antal personer i varje och  bjuder på biobiljetten   sen för att sponsra bioägaren mer, köper de sitt biosnacks själva av honom - verkligen win win situation !! 

De skulle visst se nån film som hette "Soul Surfer" verkar vara en typ ungdomsfilm med vattensport såklart, passande till simgänget, den verkade rätt bra, skulle faktiskt vilja sett den själv    . 

Mogge fick äran att vara chaffis ikväll, han skulle vara på gymmet under tiden. Jag orkade inte, ska göra natt nr 4 av 5 nu, energinivån är nere på 0.0 typ.

Det har varit händelserika nätter i veckan, ha ha, lungödem, hjärtstopp, akut tubning och så avslutades nattskiftet i morse med ett tubstopp på covidIva, som vi löste som tur var, innan dagsgänget ramlade in... bha...  får se vad resterande nätter har att bjuda på   . 

 

Ha´de gott.... Kram Annso 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pierre - Måndag 6 maj 15:54

Hallå Hallå Tänkte jag skulle skriva några rader, även om jag inte har så mycket att bjuda på sen sist. Avslutade med att jag skulle börja jobba igen och det är väl i stort sett det jag gjort, inkl. jobbhelg.  Det har ju varit fantastiskt väder u...

Av Pierre - Måndag 29 april 08:37

Hallå Ännu en vecka till handlingarna... Det är måndag morgon, klev upp i ottan med sonen som åkt iväg till skolan, duschat, fikat, matat katter, satt igång en tvättmaskin, ja det är väl vad jag hunnit gjort på morgonkvisten. Ska ta mig i kragen oc...

Av Pierre - Söndag 21 april 17:32

Halloj Vilka fina dagar vi haft, de kan jag leva på ett tag framöver   . Har väl inte så mycket att säga om veckan egentligen, inga bilder har det blivit heller förutom i helgen då. Jag grejade på hemma i början av veckan, jobbat mitt i och haft le...

Av Pierre - Måndag 15 april 13:41

God dag eller god em. är det rättare sagt. Har vaknat till en grå och regning em. efter 5 jobbnätter, borde väl känna mig trött och seg på "vakaavdagen" men det gör jag inte, känner mig ovanligt pigg faktiskt.... mycket ovanligt, nästan så att man ...

Av Pierre - Lördag 6 april 12:17

Halloj Det var ett tag sen det blev skrivet här, men ibland kommer "livet" i mellan, med både det ena och andra. Ska försöka göra en en "3 veckors sammandrag", vi får se hur det går....   Veckan innan påsk, har jag väl inte så mycket att orda...

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards