Alla inlägg den 14 december 2021

Av Pierre - 14 december 2021 19:50

Tänkte jag skulle skriva ner några rader, fastän det inte hänt något speciellt dessa dagar. Det är mildare väder och gott om snö, inte oss emot. Vi slipper ju elda som tok   . Vi fick levererat vår nya värmepump igår iaf, men den ska ju installeras också. Nu har vi sån tur att Mogges bror kan det, så... vi får se till helgen, om han har tid att komma hit. Vi hade en tanke att förenar nytta med nöje och har en liten julträff samtidigt med kusingänget, skoj för Rasse, oss med för den delen, vi får väl se     . 

 

Ja... veckan som varit, har varit ganska "vardags vanlig". Skola, jobb, läxläsning, middagsfix, chaffis till simträningar, städ, tvätt och allt det där som måste göras. 

När det blev fredag vakade jag av, men sov kvar på jobbet "igen" några timmar. Inte för något möte denna gång, utan för att jag skulle dubbelvaccinera mig kl 13. Covid 3 dje dosen och Säsongsinfluensan. Smack, en i varje arm, tack och hej, trevlig helg   . 

Smidigt och enkelt när sjukhuspersonalen får sköta vaccineringen själva. På tiden att vårdspersonal blir prioriterad i tid. Helt sjukt egentligen, att jag vårdade inne på covidsal över ett år innan jag fick min första dos. Grannar och bekanta som inte har ett dugg med sjukvård att göra, fick före mig och där slet man som ett djur på coviden och utsattes för smitta hela tiden. Obegriplig prioriteringsordning .... men men .... Nu håller vi andan och rustar inför våg nr 4 och prio nr 1 är, "frisk personal" eller hur ?

 

Var lite halvoroad att jag skulle bli sänkt av vaccineringen under helgen.... men det blev jag inte   .

Lördag och söndag gick väl mest i julpysslets tecken kan man säga, men först stod det snöskottning på agendan, båda dagarna dessutom... phu....

 

   

Fick t.o.m sonen till att gå ut och hjälpa till, och pippifåglarna måste få mat såklart   .

 

 

 

Våra 2 små busfrön var inte intresserad av att gå ut, soffpotatisar   . När det var skottat och klart då dög det för Maja att gå ut, hon tycker det är för mycket snö helt enkelt, ha ha ha, lilla primadonnan. Sigge han går ut på altanen i mellanåt, men håller sig där.

 

 

 

Rasse ville baka pepparkakor. Jag trodde att han passerat det stadiumet men... nej, inte än tydligen. Jag nekade ett pepparkakshus men pepparkakor kan jag ställa upp på , och så ska vi spela julmusik tyckte Rasse   jajemän.... 

 

   

 

Vi tog in julgranen också och klädde den. Var lite halvorolig igen hur katterna skulle agera. Maja var ju som tusan på julgranen när hon var mindre men.... det har gått bra. De har gått dit ibland och puffat på nån julgranskula och pynt men inget mer..... än så länge, ska jag väl tillägga   .

 

 


Ja, därefter blev det Lucia.... då får man fika varm choklad, lussebullar och pepparkakor till frukost, ha ha ha. Skakade liv i sonen kl 07 på morgonen ( ja, nu skulle han upp den tiden iaf, inför skolan). Vi fikade framför luciamorgon på tv:n, mysigt.

 

   

 

Det var väl det närmsta luciafirande jag kom. Tyvärr fick inte föräldrar vara med på skolans luciafirande p.g.a covid såklart. De skulle annars ha i kyrkan på kvällen. Det brukar vara så stämningsfullt och fint. Istället skickade jag iväg en tomte på morgonen, de skulle ha ett eget firande på skolan. Det vart lite bråttom iväg till skolbussen den morgonen, så jag hann aldrig ta nån bild på min tomte   . 

 

Den dagen iaf, var jag ledig under dagen innan nattjobb. Jag var i väg och handlade mat inför veckan och fixade lite paket till paketlek  . Det brukar vi alla tycka är ett skojigt inslag på julen. På em vilade jag mig i form inför 4 vaknätter, jag och kissarna. Inte för att de" vakar", men de gillar att sova när jag sover, mysigt .

 

Kvällen  fick vi ägna till detta...

 

 

 

Rasse hade historieprov nästkommande dag. Ja... glömmer man ta hem historieböckerna, så får man sitta och tokplugga på måndagkväll, som var sista dagen. Inte den bästa förutsättningen men vad göra? Det blev korvstoppning om Frihetstiden, Gustav den 3, svenska akademin och allt som hände i Sverige under 1700 talet, bha.... tänkte i mitt stilla sinne, att detta måste han skärpa sig på, nästa år, (när han börjar högstadiet i stan). 

Då är det inga veckobrev till föräldrarna och full insyn, utan ansvaret ligger på eleverna. Nja.... han har en bit kvar, innan han är där, kan jag säga, kära barn. 

Vi gjorde så gott vi kunde av situationen iaf, rita upp "mindmaps" funkar bra   . 

 

Sen dess har jag i princip bara jobbat och gör fortfarande i skrivandets stund. Känns som att jag har massor att förbereda och fixa innan jul, skulle behöva vara ledig några dagar, men det är bara att coola ner..... det blir som det blir. 

Det blir ändå ingen riktig jul för mig... för vem ska tillbringa julhelgen på hospitalet... jo Annso.... så vad spelar det för roll om jag inte har 7 sorters kakor bakade eller hunnit skura köksskåpen. Det viktiga är bara att umgås med familjen allt jag kan, innan det är dax att rulla mot sjukan och sen göra det bästa jag kan för att hålla ställningarna på Iva under julen   . 

Rasmus är lite deppig att jag ska jobba, förstår honom. Mitt jobb förstör våra julaftnar enligt honom. I fjol låg vi ju sjuk i covid p.g.a "mitt jobb", en riktig juldödare   . Försöker muntra upp honom och lätta mitt samvete med att som kompensation får han fira jul 2 gånger. I mellandagarna kommer vi fira på riktigt, när jag är ledig. Inte samma sak såklart, men det bästa vi kan göra åt situationen. 

Ja, så ser det ut iaf.

 

Nä gott folk nu ska jag hoppa i duschen och gissa vad ? ska åka och jobba, otippat.

Ha de gott kram Annso 

 

 

 

 

 

 

 

 

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards