Alla inlägg under maj 2019

Av Pierre - 27 maj 2019 08:22

God morgon !

Har precis lämnat Rasse vid skolbussen och hängt upp en tvätt ute. Tänkte ta en "datastund" nu, innan jag fortsätter med fönsterputsprojektet. Har faktiskt tagit några fönster i veckan så nu har jag bara glaspartierna kvar på altanen. Det är inte "bara" ... för det tar sin lilla stund att putsa dem, 17 st fönster totalt på ut och in sidan   då räknar jag inte med 2 fönster uppe vid taket, för dem brukar Mogge få stå på stege och ta.

Så är det, när man ska ha inglasad altan från golv till tak i princip.

Skönt när det är gjort iaf   . 

 

 Ja... veckan som varit då... har som sagt "tokjobbat" ett tag och jobbat extra. Det händer inte så mycket spännande då, mer än det vardagliga. Vi har varit på simning och fotbollsträning i veckan.

 

 

 

Varit till mor och hjälpt henne med sitt. 

 

I Fredags vakade jag av och sov under fm, medans Rasse var på skolan. När han kom hem åkte vi och handlade, sen fortsatte vi till Haga och hälsade på farmor Lena och farfar Janne. Eftersom det både var morsdag och farmor fyllde år i helgen, slog vi ihop allt i ett. 

Grattis Grattis Lena       . 

 

 

 

Det var en trevlig em/kväll. Vi försökte ha lite fredagsmys med Rasse när vi kom hem på kvällen sen, men vi var alla ganska trötta och satt och halvsov i soffan. Äntligen helg va´, ha ha ha

 

Lördag, var det full rulle. Min kära make lät mig få sovmorgon   det var välbehövligt. Han åkte själv upp till eljusspåret på fm, där draghundstvävlingen skulle äga rum. De reste tält och ställde i ordning inför fikaförsäljning. Vid 13.30 slöt jag upp. 

 

Man kan ju fråga sig hur vi hamnade med i detta ? Ha ha. 

Ja... via Resele IF. Det är första året de har ett samarbete med draghundsteamet. Varav en eldsjäl ( eller en hel familj, ska jag väl säga) bor i Resele. De har haft tävlingar här tidigare och det har vuxit för varje år. Det kommer tävlande från hela Svergie, Finland, Norge m.m 

Fantastiskt roligt för vår lilla by.... och där kommer då idrottsföreningen in, att hjälpa till med fika/mat försäljning, En vinn- vinn situation verkligen. 

 

Ja... så där har vi stått och grillat hamburgare, korv, toast och kokat kaffe hela lördagen med ett glatt gäng.

 

         

Jag fick en kund här, som ville ha en korv efter sin tävlingsrunda   .

 

Vi fick noga instruktioner faktiskt att vi inte fick ge dom nånting eller spilla något på marken, för det klassas som doping och de kan bli dissade vid en kontroll. Dopingkontroll har de tydligen, precis som för människor som tävlar.

 

                       

 

Det blev iaf en trevlig och rolig dag, trots att det var crusing samtidigt inne i stan. Vi orkade inte åka på det, efter att ha grillat hamburgare till kl 19.30 på kvällen. 

 

Söndag... upp tidigt... Fotbollsmatch och samling 09.30 på Risön. 

Med risk för att låta som en gnällkärring. Sa samma sak i fjol.... tycker det är skitkasst av fotbolls sektionen att lägga första match och sista match för dem som är "Långväga". Det innebär att hela dagen går åt. De lag som bor i stan kan ju iaf åka hem i mellan. Vi får sitta där och fördriva tiden i 3-4 tim mellan matcherna, inte kul !!!! Grrr...  . 

Nu var det morsdag, så vi åkte hem till mamma och uppvaktade henne mellan matcherna.

Grattis lilla mor   ....

 

     

 

 

Fotbollsdagen slutade med en vinst och en förlust iaf. 

 

På vägen hem var vi duktig och gjorde vår plikt, stannade till vid valokalen och röstade till EU valet. Kan inte säga att jag är speciellt insatt om EU men... tycker ändå att rösta bör man. Det är en rättighet vi har, som andra länder skulle dö för, att få.

 

Ja... efter en fullspäckad helg så glömmer jag nästan bort att jag är mamma själv, ha ha ha och blev uppvaktad.

 

 

Mina fina grabbar   . 

 

Nu är det en ny vecka och den set ut att bli ganska fullspäckad oxså. Jag fattar inte vad vi har kommit i för stimm just nu.... tycker inte om det.

Idag ska jag inte tänka på det iaf.... idag har jag en lugn "hemmadag" med lite fönsterputsning och kanske jag hinner fixa lite i odlingslådorna, innan 3 nattpass väntar, vi får se...   .

Ha´de gott Kram Annso

 

 

Av Pierre - 19 maj 2019 22:17

Godagens....

Det har varit en "halvsnurrig" vecka och den kommande veckan, verkar inte bli bättre. Det är väl bara så... att vi kommit in i en sån period.... ekorrhjulet snurrar ännu fortare   .

Jag har jobbat mycket (gör fortfarande i skrivandets stund) likaså Mogge. Sen har det varit div. träningar som vanligt. Det har spelats fotboll,karatats och simmats i veckan.

I torsdags hann jag aldrig hem efter att ha utfört div ärenden, så det fick bli middag på stan innan simmning. Ja... det hade inte Rasmus något emot direkt  

 

     

Inte ofta vi går hit, ibland är snabbmat en räddare i nöden   .

Mogge jobbade till kl 21 den kvällen..... så det fortsatte att vara halvkörigt för Annso. Jag måste ju köra hem grabben då efteråt, sätta fram kvällsfika och järnet tillbaka till stan och gå på nattpass. Joråsåatt...här bry vi oss inte om att bensinpriset gått upp till över 17 kr litern.... Jag tycker om att tanka upp mina pengar, ha ha ha NOT. 

 

Hade en ljusglimt här i veckan, att jag skulle börja putsa fönster (blä) eftersom jag är klar med mitt "rensprojekt" bland kläder, skor och prylar som skulle till sommarloppisen. Då måste jag ju ha ett nytt projekt, att bocka av från listan ..... dock mindre roligt.

Jag började med köksfönstren, längre kom jag inte under veckan.

 

 

 

Förhoppningsvis blir det några fler gjorda till veckan.... vi får väl se.... trögt går det iaf. Nr 1 är ju att vara hemma och ledig...... där stöp det direkt   .

 

Vilket fantastiskt väder det varit i helgen !!

Jag vakade av lördagsmorgon och sov fm. Mogge och Rasmus var på "starkeman tävlingar" i stan och tittade, medans jag sov. Tror han tyckte det var spännande och häftigt. Jag fick en utförlig förklaring av sonen, vad och hur de lyfte, hur mycket ett traktordäck vägde   . De hade hämtat upp syrran på vägen hem. Vi bjöd hem henne för lite mys, grillning och eurovisionkväll. Även våra kompisar Peter och Carina kom över, så det vart en jättetrevlig kväll. 

Vi solade och mådde gott på altanen, Rasse spelade tennis och det hoppades en hel del i studsmattan... en härlig em/kväll på alla vis och det höll mig vaken och pigg   .

 

   

 

 

Kvällens middag är förberedd..... dax att grilla. Det blev Älgkalv, kyckling, potatisgratäng, sallad, sås, majskolvar, grill ost..... ja vi blev mätt, om man säger så.

Efteråt blev det tvsoffan.......

 

     

 

För att inte bli långrandig om årets ESC.... Madonna var en besvikelse, vinnarlåten... OK, roligt iaf att ett land som inte vunnit på 40 år får vinna, Sverige var iaf bäst tycker jag    .

 

Söndag pysslade jag på i lugn och ro hemma, innan jag skjutsade hem syrran och gjorde ett kvällspass på hospitalet (14.30 - 21.30) Mogge fick äran och gå på "föräldrarmöte" + barn från åk 3-4 istället. 

De ska starta upp med allt vad det innebär, inför en skolresa. Rasmus tycker det ska bli jättespännande, vilket jag kan förstå.

Frågade honom vart han skulle vilja åka på skolresa ?

Han skulle föreslå en jordenrunt resa !!   

Nja.... tror inte det va.... men det är ju bra att sikta högt, ha ha ha

 

Måndag, blev en mellandag innan nattpass igen. Medans Rasse var i skolan var jag till mor. Hon fick ju fotvård i födelsedagspresent så... nu var det dax. Det såg riktigt skönt ut, skulle inte ha nått emot att få det själv. Tror hon tyckte det var toppen och var så nöjd efteråt. 

Jag kände mig ganska trött och sliten ... orkade inte åka iväg på nån träning den dagen. Istället tog vi en cykeltur på em, i det fina vädret. Tänkte att jag skulle bli lite piggare och Rasse fick röra på sig ändå...

 

         

 

Nja... härligt var det, men vår cykeltur blev sådär. 

Han vurpade i högfart, över cykelstyret rätt ner i backen.... aj aj aj. En fin "lårkaka" av styret, skrubbade knän och en smäll i ögonbrynet så glasögonen gick sönder.

Vi fick åka hem och plåstra om såren och leta fram ett par gamla glasögon som får duga tillsvidare (suck). 

Mogge har försökt limma ihop de andra tillfälligt.

 

 

 

En inte allt för glad son.

Det blir till att köpa nya glasögon. Det var dax ..... jag hade ändå tänkt göra det senare, efter sommarlovet kanske, men nu blir det tidigare (suck)  . 

 

Var riktigt nöjd över mig själv och hade ett långkok på spisen där på em. Har googlat fram lite nya recept på olika saker jag kan göra med älgkött. Hittade ett ganska enkelt recept på älg i lergryta med curry och paprikapulver. Nu äger jag ingen lergryta utan gjorde i en vanlig gryta, men det gick lika bra.

Den vart faktiskt en av de bästa grytor jag gjort   . T.o.m Rasmus tyckte det var jättegott och ville ha mer (som annars inte direkt hurrar, när vi äter älgkött). 

 

   

 

Denna kommer jag helt klart, göra fler gånger.

 

Tänker på min stora son och håller alla tummar och tår, i denna stund kanske han sitter i ett flygplan och gör sig redo för att hoppa fallskärm !! Fy tusan.... att man utsätter sig för det frivilligt. Eller ja frivilligt... det ingår i utbildningen. Skulle aldrig göra det själv. Tycker han är så modig   och samtidigt få tråkiga besked mittuppi förberedelserna och tuff övning med fallskärmsjägarna, men han har full fokus och gör det ändå. Det är starkt... bra psyke på den pojken...... måste självklart komma från sin mor    ha ha ha. 

Hans fina goa farmor Berit gick bort, medans han var på övning förra veckan. Så sorgligt men väntat efter lång kamp med sjukdom. Får en tår i ögat när jag hörde att hennes önskan var/är att Chrisse och Stefan ska ha uniform och sorgband på sig på hennes begravning. Väldigt vacker och fint sätt, att hedra henne och uppfylla hennes sista önskan   Vill gråta bara jag tänker på det. 

 

Nä hörrni.... dax att avrunda här. Har en sista bild ....

Vaknade i em av att min son "klingade" på sin ostämda gitarr för fulla muggar. Han hade lärt sig några nya skills på musiken..... hmmm.... lät väl sådär........ men vad säger man.... 

 

 

 

Låter väl förmodligen bättre med en stämd gitarr. Mogge har tankat ner en App iaf, så man kan stämma själv. Ingen av oss har gjort det tidigare, så vi får väl se, om vi klarar det   .

 

Ha´de gott så länge... kram från Annso

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Pierre - 12 maj 2019 19:45

Halloj !

Dax för några rader igen.... Det har varit en vecka med gott och blandat. Gjorde 2 nätter, ledig mitt i veckan därefter på´t igen under helgen.

Varit en ganska lugn vecka, eftersom Rasse inte tränat nått ( förutom att han fick åka på fotbollsträning 1 gång)   . Så det har blivit lite tid till annat.

 

En dag var jag iväg till veterinären med Maja. Hon blev kastrerad och chippad. Hämtade en ganska tagen och trött tjej på em. Någon besvärlig tratt ville vi inte ha, istället letade jag fram en gammal babyboddy efter Rasmus som vi krånglade på henne. 

 

 

Tycker inte om !!! Men hon lät den sitta på faktiskt.... Våran sötnos   . 

 

Har varit hos mor och hjälpt henne med sitt, handlat, bakat och lite annat. Hon skulle få besök av sin barndomsvän och dessutom har hon fyllt år i veckan, så det har varit lite extra såklart.

 

Rasmus har frågat mig några gånger under våren om inte jag kan komma på besök, på skolan en dag. 

- Ja, varför inte.... det vet jag att jag gjorde när Chrisse var liten oxså. 

Den här med "nån dag" blev i torsdags   . Rasmus tyckte det var skoj tror jag, att få visa mig allt. Jag tycker själv det var roligt, att få vara med en dag i skolan. Kan väl säga...... att jag beundrar alla lärare där ute.... vilket jobb ni gör och vilket tålamod ni har. Jag skulle få ett psykbryt dag 1, ha ha ha 

I mina ögon är det tusen bollar i luften hela tiden, när det är en klass som denna, 1-2-3 :a. Hålla igång dem på olika nivåer hela tiden..... fattar inte riktigt hur det går till egentligen, måste helt klart vara lättare med en klass som är på samma nivå..... tänker jag....... men va vet jag..... jag är sjuksyrra, inte lärare   .

 

 

En dag i skolbänken   borde alla föräldrar göra, både nyttigt och intressant, Speciellt för en som inte jobbar själv inom skolvärlden !

 

Ja... sen blev det helg. 

Fredag, blev en lugn kväll i tvsoffan. 

Lördag..... klev upp och gjorde smörgåstårta direkt på morgonen.

 

 

Det var härligt vårväder med sol och varma vindar   . Mogge hade jobbarhelg. Eftersom vi skulle vänta in honom ( slutade kl 14) passade jag och Rasse på att göra en liten tur till Hågestaön. 

Hade väldigt mysigt där. Vi provade deras utegym ....

 

               

 

Sen avslutade vi med en promenad runt hela ön. Tror Rasse tyckte det var skoj, vi får helt klart åka dit och "gymma" fler ggr. Ungen är ju fasen stark, han lyfte större stockar än mig ibland.  Ja... äpplet faller inte långt från trädet.... Ja, då menar jag inte mig    .

Efter vår lilla utflykt, var det dax för födelsedagskalas. Hipp Hipp Hurra kära mor   . Det firade vi med smörgåstårta, gofika och paket...

 

     

Fick inte med själva gratulanten på bild, så moster Eva fick ställa upp   ha ha ha.

 

Så mycket mer hann jag inte den dagen. När vi kom hem vilade jag en stund, hoppade i duschen sen var det bara att styra mot hospitalet och nattjobb.

 

Söndag, jobbade vi båda. Rasmus var själv under dagen, men det fungerar bra. Jag brukar göra iordning nått som han bara kan värma i micron till lunch, så reder han sig   . 

 

Jag har faktiskt under veckan rensat våra garderrober. Det blev en del kassar med urvuxna kläder, skor m.m

Det ska jag åka iväg med till Smyrnaversksamheten ikväll. Har lämnat till dem tidigaare, det känns bra om det kan komma till nytta. I samma veva har jag även börjat samla ihop grejer till sommarloppisen på hembygdsgården här i byn. Det brukar jag oxså göra varje år. skönt, att bli av med grejer, bidra till hembygdsföreningen, få en liten slant själv och inte behöva sälja själv. Verkligen "vinn vinn" situation. Man kan väl säja att jag har haft en allmänn storrensning överallt under veckan. Just nu har jag kassar överallt, känns det som   .

 

Min kära make har förrutom jobbat, fortsatt måla tak i vårt "framtida sovrum". Det blir ljust och fint. Längtar faktiskt tills den dagen vi är färdiga, och har ett nytt och fint sovrum.... men jag är medveten om att det kommer att dröja ett tag. Vi ska strax börja utomhus, så vi får fortsätta med sovrumsprojektet till hösten sen igen.

 

Måndag, har jag inte så mycket att säga om... jobbat, sovit, läxläsning med sonen, karate träning och iväg på jobb igen ;)

Som vanligt blir det pauser i skrivandet.... tisdagen rusade förbi.... jobbat, sovit, var iväg med alla klädkassar till smyrna, som jag skrev om tidigare, hem och fixa middag sen var det dax för årets första fotbollsmatch. Gissa om någon var spänd och laddad  .

 

   

 

Mogge mötte upp oss på fotbollen, så jag kunde fara direkt på jobbet sen.... ja dessa dagar har bara gått runt runt   . 

Jag har inte så mycket mer att berätta just nu.... är mitt uppi nattpass, så man är ganska osocial och bortkopplad från omvärlden.

Ha´de gott och på återseende, Kram annso

 

  

 

 

Av Pierre - 5 maj 2019 20:44

Hallå där

Ännu en vecka har gått och en ny är på G. En vecka som varit varierande kan man säga. Den börjande med lite nattjobb och sista April. 

Ja, vi gjorde inge större kalas av det. Grannarna kom över och vi grillade tillsammans. Det var trevligt och gott   .

       

 

Sen vart det helg mitt i veckan ( 1/5). Den dagen ägnade vi oss åt garagestädning, kul va, nja...men ack så nödvändigt. Vi brukar försöka varje år, att göra en urrensning och städa boden + garaget och varje år lyckas vi fylla en släpvagn med skräp, otroligt! Det lyckas vi med även detta år. Skönt när det är gjort och behövligt, eftersom vi baxat in skotern och pulkan dit över sommaren. Dessa två tar upp halva garaget, så det finns inte mycket plats för allt annat. 

På kvällen mådde inte Rasmus bra, ont i halsen och tempade....  jaha... jag vart hemma med en sjuk son, torsdag och fredag. Det vart ändrade planer för mig, men det är bara att gilla läget. 

 

 

 

Nerbäddad i soffan. 

Han fick vara ensam några timmar mitt över dagen, medans jag var till mor och hjälpte henne med sitt och jag passade på att handla åt oss själva i samma veva.

Fredag, var vi bara hemma och myste sen. 

Ihelgen har vi varit ledig båda 2. Lyxigt med flera helger på raken tillsammans   .

Lördag, gjorde vi nått så roligt som att kratta hela dagen. Roligt ...not, men betydligt trevligare, att hjälpas åt.

 

   


 

Vår fina gräsmatta med mossa, Blä...... kanske ska säga mossa med gräsmatta numer....

"Maja sötnos" har fått vara ute fritt med oss under tiden... gissa om hon har mått gott iaf    .

 

 

 

Söndag, monterade vi upp studsmattan. Efterlängtat av sonen. Han är fortfarande tokförkyld så.... det gick inte att hoppa speciellt länge, innan han lät som en astmatiker och hostan kom, så det vart färdighoppat ganska snabbt, men... nu är den uppsatt iaf, för i år.

 

 

 

Han har fått gått i skolan måndag, tisdag fast han har inte varit riktigt 100 kry, och inga träningar än så länge. Det suger lite... tanken var att gradera sin bältesgrad i karaten nästa vecka. Det är bara att gilla läget... vi har beslutat att skjuta på det tills nästa gång (om ett halvår eller år) istället. Det känns inte ok att komma dit och inte vara väl förberedd, inte kunnat träna på 2 veckor och inte vara kry. 

"Allting har en mening" och det var helt enkelt inte meningen, att vi skulle göra det nu.... vi fortsätter träna på.... " wax on, wax off ".... ha ha ha   . 

 

 

 

Fotbollen har oxså kört igång för ett tag sen, men Rasse har inte kunnat åka på nån träning än. Det suger oxså...för matcherna kör igång snart och simningen ligger såklart vilande, tills han är helt frisk oxså. Det är en hektisk period nu egentligen, för allt överlappar varann.... fast det löser vi med att bli sjuk istället    .

Sånt är livet   .

 

Nä hörrni, nu ska jag förbereda middagen och leta fram Majas transportbur till i morgon. Har äntligen fått "fingrarna ur" och beställt en tid hos veterinären för kastrering och chippning. Vi ska lämna in henne imorgonbitti och får hämta henne på em. Lilla gumman... det ska bli intressant.

 

Ha´de gott och på återseende......Kram Annso

 

 

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards