Direktlänk till inlägg 28 april 2020

Inte som vanligt

Av Pierre - 28 april 2020 15:00

Hallå där.

Ännu en vecka har löpt förbi. Jag har jobbat många nätter nu ett tag, så jag håller knappt reda på vad det är för dag. Dessutom har jag varit toktrött efter arbetspassen, sovit som en medvetslös när jag kommit hem, har somnat med kläderna på i sängen ibland  . 

 

Kan väl relatera till att situationen på vår arbetsplats, är minst sagt annorlunda. Det är svårt att beskriva utan att säga för mycket men... vi är 2 lag som turas om att vårda inne i covidsal ( som är avskild från "vanliga Iva") Vi har en påklädning och avklädning som tar ca 15 min innan vi går in/ut. Vi har fått helt fantastiska masker som är kopplat till ett ventilation/filterssystem som vi bär runt midjan under skyddsrocken. Den blåser sval luft i ansiktet, vilket gör att du inte blir svettig, immar igen o.s.v men .... efter 3 tim är man helt slut i knopp och kropp där inne. Vi har delat in natten i 3, 3, 2, 2 tim vilket jag tycker har varit en smart lösning, men oxså personalkrävande, då vi måste ha ett tredje lag som har "vanliga Iva" , på alla 3 skift såklart, alla tokjobbar för att få detta att gå ihop, hur länge det nu går  

Det är speciellt att vårda patienter i bukläge, inget nytt inom intensivvården dock. Har inte själv gjort det, mer än 1 gång tidigare. Det är liksom det sista man kan ta till, när man har max på allt och det ändå inte räcker till. 

Ja... nog om det..... en liten förklaring iaf.... att inget är sig likt just nu. 

Så här ser vi ut, nu för tiden   jag ser ut som ett miffo där... men det bjuder jag på, ha ha ha

 

 

 

 Redo att gå in i dimman   .

 

Det var fina dagar i början av veckan. så härligt att stiga upp på em och sätta sig ute i solen. I samband med det kommer Rasse hem med skolbussen, så vi gjorde lite gofika ute, inte dumt   .

 

 

 

Lagomt till att jag vart ledig 2 nätter mulnade det på och blev kallt, så typiskt, men hänger inte läpp för det, hade att göra iaf. Mogge var ledig oxså ( det händer ibland, eftersom han jobbar lördagar v.3 vecka). 

 

Vi hade en ganska tråkig "att göra lista" för dagen men..... så nöjda att vi gjort det efteråt. 

Började med att åka till Kvantum och plastade av pallar med blomjord och bar lastpallar ! ha ha ha   . 

 

   

 

Ja... simklubben har hand om detta åt Kvantum, föreningen får en slant såklart. Ingen större insats och det gick ganska fort ändå. Mogge gjorde detta på en "grisblink"  . Jag samlade mest plast och kastade på återvinning. 

Sedan ägnade vi mest resten av dagen hemma, med att göra den årliga städningen av garaget, tvättade av skotern, pulkan och baxade in det för vinterförvaring tills nästa år. Fyllde släpvagnen med skräp från garaget och byggskräp från sovrumsrrenovering, det blir en del, inga problem att fylla vagnen om man säger så.

Avslutade dagen med grillning och slappa framför tv:n. Toknöjd med oss själva   .

 

Dag 2 av ledigheten, fanns önskemål om att sätta upp studsmattan. Som dom goda föräldrar vi är, fixade vi det   gissa om vi hade en hoppsugen och glad gosse....

 

 

 

I övrigt fixade vi med sovrumsprojektet, plockade ihop, städade och tömde rummet inför mattläggning. Äntligen börjar vi se ljuset i tunneln. 

Det var dax för mig att gå på nattjobb igen så, medans jag jobbat har Mogge varit mattlägare. Det blev himla bra. Vi har fått ett helt nytt rum! Har ingen bild att bjuda på än, tänkte att vi skulle få upp alla lister först   .

 

 Söndag sov jag, efter nattskift nr 1 av 5. Mogge roade sig med att lägga golvet som sagt. När jag klev upp på em satte jag igång och planterade om mina innomhus blommor. Jag brukar vänta ganska länge innan jag sätter om dem, så att jag kan hålla till utomhus och slippa allt söl med blomjord inne. Nu väntade jag typ 2 år när jag gjorde det sist, ha ha ha, kanske lite väl länge   De stackars växter jag har, fick nog en chock !! 

 

 

 

Känns bra att jag gjort det iaf.  Ytterligare något att bocka av från "attgöralistan" under våren. 

Summan av allt, är att vi fixade mycket vuxempoäng under denna helg. 

 

Måndag sov jag igen, hann inte så mycket mer än sova, duscha, göra middag, sen åkte jag förbi syster yster innan jag skulle jobba, för att fira henne på bemärkelsedagen   Grattis Grattis  

Ja... vi brukar vanligtvis samlas hos mor, göra nån god middag tillsammans men.... det är ju inte " som vanligt" just nu   .

 

 

 

Man får göra det bästa av situationen helt enkelt, tror hon vart glad över våra presenter iaf. 

 

Skrev förra gången om min tjuriga hosta som inte ville ge med sig, trots antibiotikakur. Sov flera dagar i halvsittande ställning för så fort jag hamnade vågrätt, lät mina luftvägar som en perkulator och jag höll på hosta upp lungorna. 

Eftersom jag jobbar för fullt, så förstår ni redan att det är ok. Ingen covid 19, har fortfarande  "efter hosta" men inte alls som tidigare. Dragits med detta 3-4 v, tjuriga baciller men å andra sidan, det blir väl så när man vägrar inse att man är sjuk och kanske behöver vara hemma och bara vila ! Tror själv att jag var på väg mot lunginflamation men lyckades nog hejda det i sista stund med antibiotika och "lite" vila iaf   . Har lite rossel kvar i bröstet fast jag kan ju hosta upp det nu till skillnad från tidigare, och jag kan sova på nätterna ! 

Taskig taiming i dessa coronatider. 

Ska vila nån vecka till eller 2 innan jag rör på kroppen, vill så gärna ut och cykla med Rasse och gå ut och gå.... men ingen mening att börja för tidigt, då blir det bara bakslag. 

 

Igår gjorde jag en god middag, fick ett recept på en fiskgratäng av syrran...

 

 

 

 Är ganska kass på att göra/äta fisk, vilket är synd egentligen. Vi äter mest kött, vilket kanske inte är så konstigt när man bor med en älgjägare   . 

Denna fiskgratäng var väldigt enkel och god iaf, t.o.m Rasse tyckte det var jättegott, även min make. Den kommer jag helt klart göra fler gånger, tack si  . 

 

I skrivandets stund har jag 1 natt kvar, ser framemot några lediga dagar sen. Hoppas på lite härligt vårväder denna gång då, när jag är ledig. På agendan står b.l.a krattning, inte det roligaste jag vet men... är det fint väder, tycker jag det är skönt bara, att vara ute   Ja vi får väl se, måste väl ut med krattan oavsett väder till helgen. 

Det var allt för denna gång, ha´de gott Kram Annso

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pierre - Måndag 29 april 08:37

Hallå Ännu en vecka till handlingarna... Det är måndag morgon, klev upp i ottan med sonen som åkt iväg till skolan, duschat, fikat, matat katter, satt igång en tvättmaskin, ja det är väl vad jag hunnit gjort på morgonkvisten. Ska ta mig i kragen oc...

Av Pierre - Söndag 21 april 17:32

Halloj Vilka fina dagar vi haft, de kan jag leva på ett tag framöver   . Har väl inte så mycket att säga om veckan egentligen, inga bilder har det blivit heller förutom i helgen då. Jag grejade på hemma i början av veckan, jobbat mitt i och haft le...

Av Pierre - Måndag 15 april 13:41

God dag eller god em. är det rättare sagt. Har vaknat till en grå och regning em. efter 5 jobbnätter, borde väl känna mig trött och seg på "vakaavdagen" men det gör jag inte, känner mig ovanligt pigg faktiskt.... mycket ovanligt, nästan så att man ...

Av Pierre - Lördag 6 april 12:17

Halloj Det var ett tag sen det blev skrivet här, men ibland kommer "livet" i mellan, med både det ena och andra. Ska försöka göra en en "3 veckors sammandrag", vi får se hur det går....   Veckan innan påsk, har jag väl inte så mycket att orda...

Av Pierre - Onsdag 20 mars 14:43

Hallå Fick en stund över, så jag tänkte börja skriva några rader. Dagarna rullar på med en det ena, en det andra liksom.  Det har varit några härliga soldagar men tråkigt nog, har man så precis jobbarhelg just då. Suttit ute i solen lite iaf på e...

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards