Direktlänk till inlägg 13 september 2023

kräftor och teknik

Av Pierre - 13 september 2023 14:24

Hallå

Tänkte jag skulle skriva några rader. Det är em och mitt i veckan , är relativt nyvaken. Vaknade tidigare idag faktiskt, av en väldans oljud och inte så behagliga dofter utanför mitt sovrumsfönster. Slammbilen var på besök eller "bajsbilen" som Rasse sa när han var liten. Bha... försökte somna om, men naturligtvis blev jag kissnödig och var tvungen att kliva upp, sen var det kört. Han var mer än välkommen och tömma våran brunn men jag hade gärna sovit lite längre också. Ja ja,... det gjorde ju att jag fick lite tid över att skriva här   .

 

Ja... vad har jag att berätta denna gång då.... Vi hade några fina sensommar / tidiga höstdagar förra veckan. Härligt.

Fick lite feeling och tömde några blomkrukor ute, mest de som jag hade ute på bron, de såg ändå rätt skruttiga ut. Köpte lite ljung och gjorde höstfint.

 

 

Resten får jag tömma lite senare, för en del krukor blommar fortfarande   . 

 

Jag jobbade 3 nätter, var och hälsade på mor på boendet en kväll medans Rasse och Mogge var på gymmet. Tonårsgruppen på Heros har kört i gång igen efter sommaruppehåll, det såg sonen framemot. Simmet har också kört igång men han fick vänta till denna vecka, för han var utan badbyxor, ha ha ha. 

Har ju beklagat mig tidigare att sonen har växt och allt är förlitet. Har fått köpt ny träningsoverall, inomhus gympa dojor, T - shirtar och badbyxor till att börja med. Eftersom han är en "simmare" kan vi inte köpa vilka badbyxor som helst såklart. De är special som jag beställt, godkänd från simförbundet för tävling och träning. Det är viktigt med rätt benlängd, material o.s.v

De dök upp med posten iaf i slutet av veckan så denna vecka har de blivit invigda   . 

Jag vakade av på torsdagsmorgon, sov på fm och em gick åt till veckans matinköp typ. Försökte komma i säng i någolunda tid eftersom jag skulle på utbildning på jobbet på fredagen. Jag tillhörde em gruppen, vilket passade mig perfekt. Då fick jag tid att förbereda hemma under fm inför kvällen. 

 

 

Alltid nyttigt att öva, även om vi till viss del redan jobbar som enligt boken. Vi följer en viss algoritm när vi tar hand om livshotande sjukdomstillstånd, "A till F ". 

Gick bra iaf, alla dockor överlevde   .

Efter det kunde jag åka hem, ta på mig partyhatten och göra helg, skål   . Kräftskiva väntade !

Det är synd att vi inte kan fiska kräftor själva p.g.a kräftpest i älven. Vi gjorde det mycket förr när storpojkarna var små. Det tyckte dom var jätteroligt, vilket jag kan förstå, spännande att gå ut mitt i natten med ficklampor och vittja burar, mycket kräftor fick vi också. 

Vi har tyvärr inte fiskat med Rasse mer än 1 gång, när han var mindre. Det kommer han ihåg och pratar om det än idag. Tråkigt nog, tar det många år innan kräftbeståndet repar sig efter kräftpest och tråkigt nog är det människor som orsakar det. Som tur är, går det ju att köpa kräftor också, så de får duga tillsvidare. 

 

       

 

En trevlig kväll fick vi iaf

och lite disk och stök blir det efteråt, men vad gör det, när man haft skoj   

 

 

 

Resterande tid av helgen vart jag solokvist. Mogge hade jobbarhelg, trist, men man får roa sig ändå . Det har varit en härlig helg vädermässigt. På lördagen stökade jag undan efter kräftskivan och njöt lite i solen, sen på em hade jag lovat sonen att vi skulle ut på cykel tripp. Det vart en rejäl tur på nästan 3 timmar, var sådär lagomt trött och stum i benen efteråt.

 

       

 

Söndag, var jag och drack kaffe och surrade en stund med min vän Carina, jag skulle få med mig lite jordgubbsplant och det följde med lite annat också   

 

     

 

Det är ju en härlig tid nu, när man kan "skörda" diverse gosaker. Jag åkte hem sen och började rensa upp i mina odlingslådor, det var på min "att göralista" i helgen. Planterat, rensat och göra dem i ordning inför vintern. Jag var ju ganska ledsen över att sork hade i princip ätit upp all min jordgubbsplant i våras. Har aldrig råkat ut för det tidigare men i vinter ska jag försöka med att täcka över lådorna, vi får se om det funkar, om planten överlever. Jag har en låda där jag planterar lite div annat, sallad m.m där brukar det alltid växa som ogräs, men inte i år. Jag kunde inte förstå varför, tills jag tog en bandit på bar gärning i somras.... Maja använder odlingslådan som toalett. Meeen va f....n. 

Jag har iaf grävt ur hela lådan på jord nu och täckt över, till nästa år. Kan väl säga att sork och katter har förstört mina odlingar i år   .

Men det är ganska svårt att vara arg på vår Maja sötnos .....

 

 

Nya tag nästa år, jag får helt enkelt börja om från 0. Trädgårdsmästare är väl inte riktigt min grej kan man väl säga... bha       . Ja ja, ingen mening att deppa över det, är nöjd iaf att jag gjort dem vinterklar nu.

 

Söndagskvällen satt jag med Rasse och försökte klura på en teknikuppgift som de fått. De skulle komma på en uppfinning eller förbättra en sak, ingen lätt uppgift. Det var en hel A4 med punkter som skulle vara med. Jag förstår att uppgiften känns övermäktig . Jag sa att vi får göra så gott vi kan, tror du att någon uppfinner en grej i verkligheten, konstruerar den, testar den, skriver en teknisk rapport med utvärdering ur alla möjliga aspekter, på 2 veckor..... Nej! Det är en lååång process. 

Den här teknikuppgiften har tagit upp mycket tid denna vecka, halva tiden har gått åt till att bara komma på något, att skriva om. Han är stressad över den, med all förståelse. 

Jag tycker och tänker en massa om detta, men jag tänker inte skriva om det här, ha ha ha   . 

 

Det övergick till en ny vecka, nattskift väntade och den vanliga vardagsruljansen. Jag har mest jobbat/sovit. Rasse har som sagt börjat simmet igen och gitarrspelning på kulturskolan är i gång. Det är väl vad vi gjort förrutom att kämpat på med den f.....bannade teknikuppgiften. Ska väl tillägga att pappa Mogge har ett finger med i uppgiften också, eftersom sonen valt att skriva om "hur man kan göra en EPA miljövänlig"...... ööööh..... ja......

Grundförutsättningen är väl att man vet då, hur en bil fungerar,   . Jag har lärt mig många nya saker iaf medans jag suttit med sonen. Vad vridmoment är, vilka verktyg man behöver för att byta motor, en massa fördelar och nackdelar med en elmotor o.s.v , ha ha ha.

Det vart mycket snack om teknikuppgiften nu, det var inte meningen men, de fick ta hjälp av sina föräldrar att lösa det så, Mogge har varit sakkunnig i ämnet och jag har väl mest hjälpt till att forma en typ av rapport. Det kan jag iaf efter 4 år på högskola   . 

Ja ja... det var allt från numer "expert på miljöEPOR" , kram Annso   .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pierre - Söndag 21 april 17:32

Halloj Vilka fina dagar vi haft, de kan jag leva på ett tag framöver   . Har väl inte så mycket att säga om veckan egentligen, inga bilder har det blivit heller förutom i helgen då. Jag grejade på hemma i början av veckan, jobbat mitt i och haft le...

Av Pierre - Måndag 15 april 13:41

God dag eller god em. är det rättare sagt. Har vaknat till en grå och regning em. efter 5 jobbnätter, borde väl känna mig trött och seg på "vakaavdagen" men det gör jag inte, känner mig ovanligt pigg faktiskt.... mycket ovanligt, nästan så att man ...

Av Pierre - Lördag 6 april 12:17

Halloj Det var ett tag sen det blev skrivet här, men ibland kommer "livet" i mellan, med både det ena och andra. Ska försöka göra en en "3 veckors sammandrag", vi får se hur det går....   Veckan innan påsk, har jag väl inte så mycket att orda...

Av Pierre - Onsdag 20 mars 14:43

Hallå Fick en stund över, så jag tänkte börja skriva några rader. Dagarna rullar på med en det ena, en det andra liksom.  Det har varit några härliga soldagar men tråkigt nog, har man så precis jobbarhelg just då. Suttit ute i solen lite iaf på e...

Av Pierre - Måndag 11 mars 07:46

Hallå, long time, no see      Det är tidig morgon, sonen åkte iväg med skolbussen för en stund sen, första dagen efter sportlovet. Jag har väl i princip bara hunnit fika med sonen, matat katter, släppt ut dem och de har hunnit kommit in igen ocks...

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards