Direktlänk till inlägg 12 december 2022

Lucia

Av Pierre - 12 december 2022 14:20

Halloj.

Det är tidig em. och har precis vaknat, -9 grader ser vindstilla och fint ut. 

 

Ja... vad har jag att berätta om veckan som varit.... inte mycket känns det som... en vanlig vardagsvecka skulle jag vilja säga. Jobbade mån - tis natt, ledig ons - tors sen gick jag på natthelg fre - sön, så mycket av tiden har jag bara jobbat egentligen. 

 

På ledigheten mitt i veckan fick jag inte mycket gjort. Sov först och främst halva onsdagen och var mest seg resten av dagen. Torsdagen hade jag lite mer energi och pysslade på med ditt och datt här hemma. När jag ändå liks bara var hemma, tog jag fram fläsklägg som jag hade köpt tidigare. Det är ju ett riktigt långkok men sköter sig själv på spisen. Längesen man åt fläsklägg och rotmos. Det tycker jag är gott, men sällan jag gör det eftersom det tar sån tid. Förstod att sonen skulle rynka på näsan när han kom hem från skolan. Mycket riktigt....

- Va är det där ? 

Nja... kan ju hålla med om att det inte ser så aptitligt ut när man kokar fläsklägg, men det blir gott. 

Han bönade och bad att han skulle få äta något annat.... makaroner t.e.x

Nä, lite kött och mos kan du äta. 

Ja jag hade en ganska sur son vid matbordet som suckade och stönade. Hur det nu än var, så gjorde jag i ordning en tallrik åt honom och han började äta. 

- jaha, är det sånthär kött ?

Ja vad trodde du, att du skulle äta fettsvålen, ha ha ha. 

Han åt ju.... och ville dessutom ha mer kött. det var inte så dumt iaf. Soprent på alla tallrikar   . 

Kvällen gick väl mest åt till läxhjälp. Var en engelskauppgift som han inte hade gjort helt klart än. De skulle skriva om mattraditioner/ högtider och hade fått valt ut ett engelskspråkigt land. Rasse hade valt Amerika och skrivit om Thankgiving och kalkonmiddag   . ( visste ni att de äter över 40 miljoner kalkoner på Thanksgiving, ha ha ha, otroligt)  iaf, det han hade kvar, var att spela in/filma sig själv när han läste upp sitt föredrag. Förstår att han dragit på det.... jag känner min son. Det är typ det värsta han vet. 

Han fick till det tillslut, efter lite träning och omtagningar. Vi har ju 2 nyfikna katter som naturligtvis hoppar upp på bordet framför datorn o.s.v Lite skratt och tok vart det, och inte så nervöst och jobbigt längre, det gick galant    . 

 

Fredag uträttade jag lite ärenden sen vilade jag mest och laddade energi inför jobbhelg. Skjutsade iväg sonen på "klassträff" (fr 5-6 an) så kul. Fröken hade lovat dem det. De hade pizza och filmkväll hemma hos henne. Fick en mysig bild på järngänget senare på kvällen, det såg inte ut som det gick nån nöd på dom     . 

 

Som sagt, helgen har mest gått åt till att jobba/sova och ett besök hos mor på lördagkväll innan nattskiftet. 

Vi tänkte att lördag blir en perfekt dag då det är nobeldagen, något som mamma alltid tyckt om. Vi tog med oss fika och slog på tvn med nobelfesten åt henne. Gissa om hon blev glad, har inte sett henne så lycklig på väääldigt länge  . 

 

     

 

Fantastisk bordsdekoration ialla fall   

Inte för att jag är så intresserad av alla kungligheter egentligen, det är min mor som har superkoll vilka de är och vem som är släkt hit och dit. Otroligt fashinerande, att sånt sitter   . Vi hade en mysig kväll iaf och hon skulle fortsätta titta på nobelfesten när si och jag var tvungen att åka. Det kändes bra i hjärtat. 

 

Fick ett livstecken/ telefonsamtal från stora sonen denna dag, kändes också bra i hjärtat. Vet inte vad han gör/ vart han är och jag får inte veta heller, vi har inte haft kontakt på ett tag. Bara ett telefonsamtal med surr om julplaner betyder, lite extra då. Det komiska i allt var att han avslutade samtalet med : Nä morsan, nu måste jag avsluta och rädda rikets säkerhet.

- Jaha, säger jag lite skämtsamt. Ja ... jag ska väl avsluta och rädda liv jag då . Ha ha ha...

Och så vart det i ordets rätta bemärkelse den natten. Sprang på dubbla hjärtstopp och fick in annat hjärtrelaterat som var akut. Tömde akutens lager av adrenalinsprutor och vår egen akutvagn..... sorry Region västernorrland, en dyr natt. Ska inte ta åt mig all ära på nått sätt, vi är ett helt team. Min Iva kollega var helt suverän, har aldrig sett så snygga hjärtkompressioner nån gång, stark som en oxe. Snyggt jobbat, du vet vem du är   . 

Dit jag skulle komma med detta snack är att, "äpplet kanske inte faller så långt ifrån trädet" här heller. Vi gör på nått sätt, dolda insatser för svenska folket båda två, fast på olika plan. Filosofiskt värre....   .

Ja ja... nog om det. 

 

Måndag vakade jag av och sov såklart halva dagen. Pysslade på här hemma under em. Rasse hade lovat mig att hjälpa till att klä julgranen när han kom hem fr skolan. Så det gjorde vi....

 

   

 

Ja, sonen har gjort eget julpyssel till granen. En "egoboost" med en ritad bild av sig själv, som skulle hänga högt upp och längst fram så den syns väl i granen. Ha ha ha...nytt koncept med ritade teckningar i granen, ha ha ha. Den får väl hänga där då....

 

Det har hunnit övergått till tisdag redan och det är lucia. Klev upp i ottan och gjorde i ordning lussefika. När det är lucia får man äta lussebullar till frukost   

 

   

 

Och för att få lite extra stämning slog vi på SVT s luciafirande. Nja... det var väl mest jag som tittade och blir nostalgisk. Sonens intresse var svalt, om man säger så   .

Det är -15 grader idag. Måste fylla på ved inne, så det blir några vändor till vedboden idag, ska tvätta lite, vispa ihop en fläskpannkaka till middagen, göra i ordning lite paket medans jag är ensam hemma, elda så det blir varmt och gott. Ikväll kommer Carina förbi. Vi ska åka upp till Smyrnas loppis med lite grejer, det blir bra. Jag har några kassar som stått hela hösten i vårt gästrum. Behöver tömma och göra i ordning där, innan "julbesökande" kommer   . 

Vi skulle egentligen åkt på simmet ikväll men Rasse gjorde illa knä sist och har fortfarande ont, så det blir vila. Vi får se hur det går. 

Jag är bättre i mina luftrör och hostan, det är skönt iaf. Det var en segdragen förkyldning.. bha.... får hoppas att vi får vara friska ett tag  nu . 

Det var väl allt för denna gång. Ha de så gott tills nästa gång... Kram Annso

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pierre - Måndag 29 april 08:37

Hallå Ännu en vecka till handlingarna... Det är måndag morgon, klev upp i ottan med sonen som åkt iväg till skolan, duschat, fikat, matat katter, satt igång en tvättmaskin, ja det är väl vad jag hunnit gjort på morgonkvisten. Ska ta mig i kragen oc...

Av Pierre - Söndag 21 april 17:32

Halloj Vilka fina dagar vi haft, de kan jag leva på ett tag framöver   . Har väl inte så mycket att säga om veckan egentligen, inga bilder har det blivit heller förutom i helgen då. Jag grejade på hemma i början av veckan, jobbat mitt i och haft le...

Av Pierre - Måndag 15 april 13:41

God dag eller god em. är det rättare sagt. Har vaknat till en grå och regning em. efter 5 jobbnätter, borde väl känna mig trött och seg på "vakaavdagen" men det gör jag inte, känner mig ovanligt pigg faktiskt.... mycket ovanligt, nästan så att man ...

Av Pierre - Lördag 6 april 12:17

Halloj Det var ett tag sen det blev skrivet här, men ibland kommer "livet" i mellan, med både det ena och andra. Ska försöka göra en en "3 veckors sammandrag", vi får se hur det går....   Veckan innan påsk, har jag väl inte så mycket att orda...

Av Pierre - Onsdag 20 mars 14:43

Hallå Fick en stund över, så jag tänkte börja skriva några rader. Dagarna rullar på med en det ena, en det andra liksom.  Det har varit några härliga soldagar men tråkigt nog, har man så precis jobbarhelg just då. Suttit ute i solen lite iaf på e...

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards