Direktlänk till inlägg 12 maj 2020

firar iallafall

Av Pierre - 12 maj 2020 07:55

God morgon, det är en solig men kylig morgon, kan nog bli en fin dag   . Har precis vinkat av sonen vid skolbussen, så.. jag startar dagen med att skriva en stund, sen blir det en hemtjänstrunda till min mor. 

 

Jaa... vad har hänt då, i veckan som varit ? 

Har jobbat lite nätter i vanlig ordning och har jag inte jobbat och sovit, så har jag i huvudsak försökt att få krattningen färdig. 

 

 

Det är vackert med pilträd men attans så mycket löv att kratta upp    . 

 

I fredags hade jag en liten städrunda på övervåningen. Rasmus slutar tidigt på fredagar så han hade sån tur, att han vart tvungen att hjälpa till och städa sitt rum, ha ha ha. Han ville vara med en kompis men... det blev städning först !!

Det muttrades i början, men det gick över ganska snabbt. Blev rent och fint iaf och lego undanplockat. 

Vilket är det värsta tycker jag, med att städa hans rum. 

Alla våra tre pojkar har varit "legonördar" på ett eller annat sätt, så man borde väl vara van. Han har några stora  legobyggen som han är rädd om, står på en hylla b.l.a - riktiga dammsamlare !! Det liksom ingår att dammtorka ett Harry Potter slott, en tågstation med Harry Potters tåg, fina legoteknikbilar som han fått i present, ja ja.... inga världsproblem direkt (men dammproblem)   . 

 

Lördag, var det fint vårväder  . Mogge hade "jobbarlördag" så Rasmus och jag gjorde en liten "vandringstripp". Det var härligt, efter att ha varit inaktiv i flera veckor p.g.a envis hosta för mig. Vi tog med oss  fika och vandringkängorna på. Rasmus har fått ett par nya kängor så... det är hög tid att gå in dem. Vi har lite lösa planer på att kanske fjällvandra igen i sommar.... men jag vågar inte planera för mycket. I dagsläget vet jag inte hur jag kommer att jobba, om det blir 12 timpass, om jag får nån semester för huvudtaget, allt ligger och dallrar i luften. 

Hursomhaver blir det inte en längre vandringsresa som vi gjorde för 2 år sen, i Abisko. Isf blir det i närheten .... Borgafjäll ev. Jämtland.... vi får se, vill inte ha för stora förhoppningar, då blir man bara besviken. 

Tänker ändå att, ut och röra på sig och gå in kängor är ju aldrig fel, hur det än blir. 

 

               

En fin dag fick vi iaf, kände mig pigg, inga hostattacker, Rasse tyckte det var roligt, inga skavsår   . 

 

På em, kom min kära make hem. Han hade med sig "en grej" för att riva upp mossa i gräsmattan så... vi slutförde krattningsprojektet resten av den dan.

 

 

 

Ja jä....klar vilken effektiv grej, nog rev den upp mossa alltid. Så skönt att vi är klar nu.

Avslutade dagen med att bubbla..... vissa dagar är det extra härligt, lördagen var en sån dag   .

 

Söndag - det sista pysslet med sovrummet, kan inte fatta att vi i stort sett är klar. Vi (läs mogge) skruvade upp uttag, lampor, gardinstång, skruvade ihop nya sängbord...... nu väntar vi bara på en sängleverans! Vilket vi väntat på ganska länge. Vi beställde den redan i Januari egentligen,då de hade nån slags kampanj. Den har blivit försenad i 2 omgångar, sista budet är onsdag till veckan. Hoppas på det, vi är ivriga att möblera. 

Det som är kvar, är det här med garderober. Det hindrar inte från att vi "flyttar in" och börjar använda sovrummet. Vi kan ha kvar våra kläder i det gamla rummet så länge..... men det ska vi väl fixa framöver, när det passar. 

Iaf for jag iväg och jobbade en singelnatt sen på söndagkvällen. Natten gick ganska fort, eftersom vi turas om i 2 lag att jobba inne i covidsalen, 2-3 tim i taget. Mer orkar man inte i skyddsutrustningen. I mellan får du vila, hålla dig borta från "de vanliga Ivapatienterna", dricka, fika, gå på toa, killa dig på näsan, för inget av det, kan du göra där inne med "måndräkten". 

Ni ska få en liten tjuvkik hur det ser ut inne på covidIva hos oss....

 

 

 

Här tillbringar jag den mesta av min arbetstid numer.... och vem vet hur länge ??

 

Måndag - sov jag såklart under fm. Eftermiddagen tillbringade jag med smörgåstårttillverkning.

 

 

 

Vart ganska nöjd med den, trots att jag glömde att köpa räkor. Svor ve och förbannelse för mig själv   , orkade inte åka iväg och handla heller mittuppi allt. Jag hade gravlax iaf och annat gott, så den fick duga.

Anledningen till detta, var att min mor fyllde 77 år denna dag. 

 

Erkänner.... vi trotsade besöksförbudet för 70 + och åkte och uppvaktade henne ändå. Jag kan inte med att hon ska sitta ensam på sin födelsedag. Är det inte nog deppigt och ensamt innan, så blir det inte bättre en sån här dag. 

 

 

 

Det var en bra dag för henne och hon var jätteglad över att få träffa Rasmus en stund. Han har inte fått varit dit på flera månader nu. Dessutom fick hon prata med Christoffer via högtalartelefon. 

Vi stannade inte så länge, 1,5 timme kanske men... det gjorde hennes dag   . 

 

Hon är ett skolboksexempel hur en dement person fungerar. Hon fick en fantastisk present av sin  barndomvän. De har vuxit upp tillsammans och hållt kontakten hela livet fastän de bott så långt ifrån varandra i vuxenlivet (bara det tycker jag är fantastiskt).

Iaf fick hon en fotobok som hon klippt och klistrat från de var barn och gamla bilder på filmstjärnor som de samlade på som unga b.l.a. 

Jag har inte sett hon så glad på länge.... och så rörd, tårarna kom. Det var fint på nått sätt att se    Hon bläddrade i den flera gånger och kunde namnen på alla och berättade vad biobiljetterna kostade när de gick på bio i Åsele och såg dessa filmstjärnor. 15 kronor för övrigt, fick jag lära mig, ha ha ha.

 

     

 

Verkligen en fin och genomtänkt present, som hon nog lagt ner både tid och omsorg över. Förmodligen det bästa på hela hennes födelsedag och att Mogge strök henne på kinden   något jag tror han gjorde utan att tänka, men för henne betyder det mycket.

Vad jag menar med skolboksexempel, är att allt detta har hon stenkoll på, som var för typ 60- 70 år sen, men att jag säger att jag ska komma nästa dag och handla åt henne... det är bortglömt. 

 

Ja... det är väl i stort, vad som hänt här... 

Ta hand om er där ute    så slipper vi träffas i covidsalen på Iva   .

Kram Annso

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pierre - Måndag 13 maj 22:16

Hallå Har tänkt att jag ska sätta mig ner och skriva flera ggr, men det kommer alltid något annat i vägen. Det är kväll och jag ska strax lägga mig som resten av huset redan gjort. Rasse var trött ikväll efter simträningen så han la sig frivilligt,...

Av Pierre - Måndag 6 maj 15:54

Hallå Hallå Tänkte jag skulle skriva några rader, även om jag inte har så mycket att bjuda på sen sist. Avslutade med att jag skulle börja jobba igen och det är väl i stort sett det jag gjort, inkl. jobbhelg.  Det har ju varit fantastiskt väder u...

Av Pierre - Måndag 29 april 08:37

Hallå Ännu en vecka till handlingarna... Det är måndag morgon, klev upp i ottan med sonen som åkt iväg till skolan, duschat, fikat, matat katter, satt igång en tvättmaskin, ja det är väl vad jag hunnit gjort på morgonkvisten. Ska ta mig i kragen oc...

Av Pierre - Söndag 21 april 17:32

Halloj Vilka fina dagar vi haft, de kan jag leva på ett tag framöver   . Har väl inte så mycket att säga om veckan egentligen, inga bilder har det blivit heller förutom i helgen då. Jag grejade på hemma i början av veckan, jobbat mitt i och haft le...

Av Pierre - Måndag 15 april 13:41

God dag eller god em. är det rättare sagt. Har vaknat till en grå och regning em. efter 5 jobbnätter, borde väl känna mig trött och seg på "vakaavdagen" men det gör jag inte, känner mig ovanligt pigg faktiskt.... mycket ovanligt, nästan så att man ...

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards