Alla inlägg den 14 december 2015

Av Pierre - 14 december 2015 22:16

Ops... somnade visst..... skulle bara läsa godnattsaga och natta ner lilleman men frågan om, om inte jag nästan somnade före honom.... skiiit, lovade att jag skulle fortsätta elda ikväll när Mogge for på jobbet... I´m sorry.. vaknade tvärt nyss, så jag har masat mig ner och försöker nu få igång brasan igen, ska elda en liten stund innan jag lägger mig igen. 

Det är väl som vanligt, att jag är tröttare än vad jag vill erkänna för mig själv...... 

5 nattpass tar ut sin rätt   .

 

Det är kallt ute, i skrivandets stund - 18 grader, då är det gött med braskaminen

 

 

Ja.. över till veckans händelser då...

Rasmus har frågat mig ett par gånger om vi inte kan julpyzzla nån dag.... javisst, i tisdags var jag ledig så jag lovade honom att vi skulle julpyzzla då ,när han kom hem från förskolan. Sagt och gjort, fram med alla grejer och vi började pyzzla på och spelade julmusik för fulla muggar   .

 

Efter typ en ½ timme satt han med "paddan"....

- Men Rasmus skulle inte vi pyzzla ?

- Nä men jag blev spelsugen nu ?

- Jaha.....   .

Så "roliga timmen" gick snabbt över ;)

Men det gjorde att jag fick tid över till annat....

städa sovrummet t.ex

Hade inte gjort nånting där tidigare, bara blundat och stängt dörren ;) Nu fick jag fingrarna ur och hängde upp småstjärnorna i fönstret till jul och städade rent allmänt. Inte ofta jag har så undanplockat i sovrummet ska ni veta ha ha ha

 

 På kvällen var jag på julbord på Myregården med goa arbetskamrater, supermysigt och gott, gissa om jag var "övermätt" när jag kom hem.... att man aldrig lär sig..... paltkoma.se   

 

Onsdag, gick jag på natten då, var alltså ledig under dagen. Gjorde stan med mor, stökade undan veckans mat handling och några julklappar faktiskt, kände mig tillfreds med inköpen   .

 

Torsdag, sov jag hela dagen, när jag vaknade satte jag igång och rullade köttbullar av 2 kg köttfärs ( det tog sin tid som ni förstår). 

Tänkte att ska jag ändå göra köttbullar till middag, kan jag lika gärna fortsätta och göra "jul köttbullarna" i samma veva. Det föll på min lott i år (vi brukar göra knytkalas till jul och det brukar vara morsan som gör köttbullar) men iår kan hon inte göra dem. Nog för att hon blivit rätt bra i handleden och kan använda den en hel del nu, men rulla köttbullar.... där går gränsen. Finmotoriken är en bit bort. 

Dessa ska väl räcka under jul....

   

När jag ändå gjorde egna köttbullar tänkte jag att jag lika gärna kunde göra hemmagjord potatismos till, jag kände mig verkligen som en riktig husmor    

Det är inte ofta jag gör det, vilket är synd för det är ju bra mycket godare än pulvermos.

Jag hade verkligen kökstjänst den dan, innan det var dax att åka mot hospitalet igen.

 

Fredag, sov igen...

Mogge var ledig och Rasmus slutade tidigt den dan, så han fick åka in till frisören med Rasmus medan jag sov. Han var verkligen i behov av att klippa sig. Han vart så snygg så... sen fick han följa med pappa på gymmet :).

Hade gjort en fläskfilegryta med ris när de kom hem på em. Det visade sig att vi fick en middagsgäst till den dan, Sacharias kom och hälsade på oss i samma veva, alltid kul när storpojkarna kommer och Rasmus blir så lycklig över att få busa med storebröderna   .

Vi åt och surrade mest hela kvällen, innan det var dax för mig att åka och jobba igen.

 

Lördag, sov igen...

Mogge och Rasmus var på Luciaträning i kyrkan medans jag sov. När jag vaknade möttes jag av en tandlös gosse med sitt bredaste flin    Äntligen hade han tappat sin första tand...... vi skrattade gott, han såg så rolig ut och var så stolt. 

 

På em åkte vi faktiskt upp till Hallstaberget och träffade våra vänner Alexandra och Torbjörn med barn (som flyttat till Övik) de bodde på hotellet och ville träffas en stund, skitskoj. 

Vi åt middag där till en vidunderlig utsikt över Sollefteå, man blir alltid lika tagen över utsikten därifrån och hur vackert vi bor egentligen   .

Synd att jag har en sån kass kamera, jag fick inga bra kvällsbilder över stan :/

 

Tiden bara rusade iväg och det började dra ihop sig till krogshow med Wallmans, så vi fick ge upp. 

Jag åkte hem till mor och drack kaffe en stund innan nattpass och de andra rullade hemöver, en jättetrevlig kväll hade vi iaf. Förhoppningsvis ska vi kunna boka in nån helg framöver och hälsa på dem i Övik, det är lovat nu   

ha ha ha

 

Söndag, sov halva dagen....

Det var luciadagen och vi skulle iväg till kyrkan. Rasmus skulle vara där nån timme innan för luciaövning. Han hade själv valt att vara stjärngosse.... och vad händer....in kommer alla kompisar utklädda till tomtar och asgarvar: Titta  Rasmus..... Åååh nej.... nu är det kört tänkte jag, han kommer slita av sig den där struten och vägra gå in i kyrkan.... jag såg på honom, att det där tog bra....det gjorde ont i mitt mammahjärta oxså..... försökte peppa honom att han var den finaste stjärngossen i hela världen. 

Barn kan ju vara så grymt rak och ärlig.... men iaf kom Katarina (barnkyrkledaren) som en frisk fläkt och räddade upp situationen utan att hon visste om det tror jag.

- Men oj va kul, har vi en stjärngosse med oss....

Så pang, var det dax att gå in ikyrkan.... och han "knatade" in i luciatåget...

-phu..... säger jag...   

Det gick jättebra och de var så duktiga inne i kyrkan   

         

Efteråt var det fika och lite lek och allt var bortglömt tror jag. Han var glad och på gott humör när vi åkte hem iaf.

Men..... jag är tveksam om han kommer att ta på sig "struten" nån fler gång.... det har han lärt sig från "livets hårda skola" ............ ja vi får väl se....   .

 

Måndag, dax att vaka av, sov halva dagen igen....

Segare än allt segt.... fick inte mycket gjort, mer än att Rasmus och jag bakade pepparkakor, ett lagomt göra för att hålla sig aktiv och vaken, när man ska vrida tillbaka dygnet. 

Här är våra konstverk...

 

Som sagt sen skulle jag bara läsa en stund och natta Rasmus och lyckades då somna själv     

Ungefär så, vart den gångna veckan.

 

Det är 1½ vecka kvar till jul, tiden rusar iväg.... hinner jag med allt ? Nej.... som vanligt med andra ord. :)))

 Ha´de gott i julstöket alla vänner, kram Annso

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards