Alla inlägg den 16 december 2019

Av Pierre - 16 december 2019 14:35

Godagens...

Nu går vi in på slutspurten innan jul, är jag i fas med allt ?.... Nä.... som vanligt, men som dom kloka säger.... "det blir jul iallafall". 

 

Veckan som varit då.... jobbade 2 nätter i början av veckan, var ledig i mitten av veckan, sen gick jag på igen i helgen. Skrev förra gången att Rasmus blev sjuk, med feber och ont i halsen och han blev liggandes hemma ända fram till torsdag faktiskt. Nu har han fyllt sin "sjuk kvot" tycker jag, för det här året. 

Nu är det Mogges tur, som har mått lite halvtaskigt några dagar.... det är väl lika bra att vi gör bort allt innan jul (suck). 

Jag har inte varit så flitig med kameran under veckan men , det var varit lite ditt och datt ändå.

B.l.a har jag varit på "glöggmys" med mina arbetskamrater. Det var jättetrevligt, vi hade lite knytis med plockmat... eller lite ska jag inte skriva, det var MYCKET god mat....

 

       

 

Sen körde vi paketlek, det blir ju såklart mycket tok och skratt   . Synd bara att jag hade vakat av samma dag, så sömnbristen gör sig påmind där på kvällen. En trevlig kväll hade jag iaf med goa jobbarkompisar   .

 

Torsdag, sov jag ikapp mig och var hos min mor och hjälpte henne med sitt, mathandling och div. Rasmus hade piggat på sig och följde med, så jag hade en liten hjälpreda med mig denna dag. 

Vi hämtade upp syrran i samma veva som följde med oss hem och åt middag sen. Jag hade laddat "crockpotten" på fm, så när vi kom hem fanns en färdig kycklinggryta och väntade på oss, perfekt  .  Vet inte om jag skrivit om det. Jag fick den när jag fyllde år i höstas. Har provat den några gånger nu. Är fortfarande på "upplärningsstadiumet" och provar mig fram. Har gjort kycklinggrytor iaf och gryta med älgkött. Det blir fantastiskt mört, fint och gott. Ska prova lite annat också i den framöver. 

Iaf efter maten, följde hon med oss till kyrkan och tittade på skolans luciafirande. Det tycker jag är så fint och stämningsfullt. Vi får inte lägga ut bilder på sociala medier från firandet och det respekterar jag såklart, så ni får nöja er med min "gotomte", bild på kyrkan och lussefikat efteråt i församlingsgården   .

 

     

 

Fredag (luciamorgon) då får man äta lussebullar och dricka varmchoklad till frukost framför luciafirande på tvn. Något jag alltid gjort med mina pojkar (för att min mamma gjorde alltid så med oss) så jag tycker det ska vara så då, ha ha ha. Vet inte om dom tycker det är så speciellt direkt, de är/ har varit föga intresserad av lucia på tvn iaf   . Kanske de kommer ihåg det, när de själva är vuxna och har barn och tycker det är mysigt då. Förhoppningsvis sänder de en tanke på sin älskade moder (om jag inte finns kvar i livet).... att lucia, tyckte mamma Annso om  

 

   

 

I övrigt var fredag en lugn och skön hemmadag. När Rasse åkt iväg på skolan, brassade jag på musikhjälpen på tv, hela dagen och gick och småpyzzlade här och där. Röjde i "Chrisses gamla rum" och skapade sängplatser åt våra kommande julgäster. tvättade, bar in julgranen, men väntade tills sonen kom hem från skolan igen, för han ville vara med och klä den  .  Kvällen var också lugn och skön, framför tvn. Rasmus var iväg på "pizza och filmkalas" hos grannpojken på kvällen, något han sett framemot hela veckan. tur att han piggade på sig tillslut så han kunde vara med både på luciafirande och pizzakalas   . 

 

Lördag fortsatte jag med pyzzlandet här hemma, rev ut allt i kylskåpet och skurade rent och gjorde knäck, men varför ska nånting gå enkelt. Knäck koket blev en katastrof. Jag har en microform som jag brukar göra knäck i, enkelt och snabbt i micron. Inte i år.... Den j......kla formen smälte i botten och all knäcksmet rann ut i micron, upptäckte det för sent såklart   . Micron såg ut som en krigszon. Försökte desperat torka ur den kokheta  smeten och bränt plast innan den stelnade, vilket det gjorde väldigt snabbt och brände mig, gjorde jag också.... såklart. Diverse ofina ord kom ur min mun, suck.  Jag fick tillslut försöka skrapa bort smeten, vilket inte var så lätt. Nja... tänkte att ... ja grattis Annso.... du har förstört micron! 

Gjorde en ny omgång, på det gamla hederliga sättet, koka knäck på spisen istället. Försökte desperat göra ren micron under tiden... men gav upp tillslut. 

Min kära make kom hem, som haft jobbarlördag och såg olycksplatsen..... Ja....ganska kört, men han har mer tålamod än mig och har hållit på hela helgen för att skrapa rent (utan att repa micron) . Han lyckades tillslut att rädda den och jag har svurit på, att aldrig mer göra knäck i micron   ha ha ha. Sorry !!

Har sedan jobbat natt, sen dess....

Sånna här fina lappar kan man hitta hos mig på köksbordet, när man kommer hem från nattskiftet   

 

 

 

Ha ha... exakt vad jag vill göra då.... not ! 

 

Veckan gick över till en ny, har inte så mycket att säga om dessa dagar. Jobbat, sovit, varit på sista simträning med Rasse, innan juluppehåll. 

 

 

 


Har vakat av i dag och tillbringat min "vakaavdag" hos mor och julstädat åt henne. Ja jag har faktiskt haft hjälp av syrran. Det gick smidigt när vi hjälptes åt. Energin var inte på topp precis, ska jag vara ärlig så mådde jag skit men... det var bara att spotta i nävarna och göra det, om jag ville ha hjälp, eftersom si var ledig denna dag. 

Tur är, att vi är ett bra team   så det gick ändå bra och smidigt. Rullade hem på em/kvällen till mitt eget hem, som för tillfället också skriker efter julstädning ....... suck och stön. 

 

Är rädd att jag själv ska åka dit på nånting, när resten av familjen inte varit pigg.... precis lämpligt såhär några dagar innan jul   . Vi får väl se....

Om vi inte hörs innan jul, så får jag passa på att önska en riktigt god jul   . Vi kommer att ha huset fullt med släkt och familj och jag ska iväg och jobba på julaftonsnatten. Rasmus blev jätteledsen över det och tycker att jag ska byta chef, så mamma inte behöver jobba då, ha ha ha   Ja.... det känns sådär, ska jag väl villigt erkänna.. men det är som det är, vi hinner ju fira under dagen tillsammans.

Det kommer också vara första julen utan att mamma är med. Det kommer att kännas..... blandade känslor. Det är hennes eget beslut. Vilket jag ändå tycker är ok. Det är bara att acceptera att vi kommit dit hän, att hon orkar inte. Det bästa vi kan göra, är att göra det som är bäst för henne, inte vad som är bäst för oss, vårat samvete och vad vi tycker.

Vi kommer att åka till henne på dagen, fika/ äta lite gott hos henne, sen är hon nöjd med det. Ska inte säga att det känns lätt att lämna henne, för det gör det inte..... men vi får vara glada när vi är tillsammans, sen får jag/vi stortjuta ute i bilen efteråt istället. 

Tror att många med sjuka föräldrar, kan relatera till denna situation faktiskt. Det är hjärtesorg på nått sätt och det finns väl nästan inget, som gör så ont inombords, som hjärtesorg   . 

 

Kanske inte blir den bästa julen i år, vi kommer att uppleva..... men jag får trösta mig med att, det finns dom som har det mycket värre. Oftast är det ju just dom vi får stöta på, på akuten och Iva under julhelgen. 

Jul är verkligen inte en "glädjens tid" för alla   . 

Nä nu ska jag avsluta innan det blir för "deppigt", ha´de gott , kram fr Annso 

 

 

 

 

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards