Direktlänk till inlägg 10 juli 2019

Fin besök

Av Pierre - 10 juli 2019 19:44

Halloj

Ska försöka mig på en sammanfattning igen, av de 2 senaste veckorna. Det har varit full rulle här hemma, rörigt och härligt på samma gång. Haft syrran och Christoffer hemma på besök efter semesterresan.

En hel del "hemtjänstuppgifter" har det varit hos mor. Vi har städat, putsat fönster, bytt gardiner, tvättat, handlat,  fixat räkningar och papper, klippt håret ( mor) ätit och fikat gott tillsammans, gjort en liten tripp till Dollarstore med hennes ( vilket har varit hennes önskemål) m.m Det har ju underlättat såklart då vi kunnat hjälpts åt.

Putsat och fint i fönstren hos mor  . Vi kände oss som "skurtanten" ett tag, men det känns bra att ha gjort det.

Vi varvade hemtjänstuppgifterna med lite fysträning med Chrisse, ha ha ha

Han har legat i hårdträning under denna tid. När vi hämtade upp honom i Stockholm, hade han gått 8 mil !! Inte klokt ! De är ett gäng som ska gå Nijmegenmaschen i Holland till veckan, den är 16 mil !! Att man utsätter sig för en sån pina frivilligt. I hetta, med uniform, kängor och packning på ryggen.

Här har vi ett träningspass på utegymmet på Hågesta   .

Efteråt gjorde Chrisse en fin pastamiddag åt oss med parmesan,vitlök, valnötter m.m, det var verkligen gott. Han är duktig att laga mat min gosse. Det lönade sig att introdusera honom i köket under tonåren

Iaf har jag lovat 2 saker i sommar som jag/vi ska göra....

1. Att vandra i Högakusten med stora sonen.

2. Rasmus har en önskan att få tälta en helg.

Nummer 1 har jag gjort under denna tid iaf. Jag har vandrat i Höga kusten med stora sonen. Det var en fantastisk dag. Tror jag kan prata för oss alla 3 (lillsyrran var med oss). Jag och Mogge har gjort det en gång för många år sen, när storpojkarna var små. Jag kom inte ihåg att det var så pass jobbigt, ha ha. Kanske beror på att det var typ 20 år sen och man var 20 kg lättare, men den fantastiska naturupplevelsen kom jag ihåg och den består    Jag har sagt det förr och säger det igen.... Höga kusten är en av Sveriges vackraste platser !!

Här kommer lite bilder från vår vandringsdag...

En toppendag  .

En del bra filmkvällar har vi haft, inte svårt när vi har både Chrisse och si hemma, som är båda filmfantaster. Äntligen har jag sett "Bohemian Rhapsody" !

Det var stora idoler under min tonårstid. Njöt av all bra musik ...

Jag var lyrisk hela kvällen efteråt   .

Ett besök på Cafe Petter brukar höra till, när si är på besök så det klämde vi in mellan hemtjänstgöromålen och träning med Chrisse.... det var vi värd tycker jag, ha ha

Vi tog en dag och hjälpte Syster Ewa oxså med ditt och datt, sen fick det vara bra med städpatrullen. En hel del rensning har det varit rent allmänt. Mogge och jag har ju rensat i stugan oxså ( innan semestern). Det p.g.a av att vi nu har sålt stugan ! Har inte velat skriva om det, innan allt är klart. Det är en process som naturligtvis pågått ett tag, typ hela våren. Det är oxså såklart en process som pågått under långt tid innan dess, i mitt huvud. Jag har inte varit "mogen" för det... förrän nu. Det känns bra ( konstigt nog) det skulle det inte ha gjort, bara för nått år sen kan jag säga.

Det har gått väldigt smidigt iaf, vi hade inte ens "flaggat offentligt" om att vi tänkte sälja. Spekulanter ramlade på oss ändå   .

Nu hamnade vi på ett sidospår.....fast egentligen inte, detta har ju pågått i det tysta, pararellt med allt annat. Nu är affären klar iaf och nycklar överlämnade. Var sak har sin tid,  bara att önska lycka till de de nya ägarna   .

Ett besök på Myregården hade jag lovat den stora sonen, medans han var hemma.

Alltid mysigt och gott att äta deras grillbuffe och gå på loppis, tror jag pratar för oss alla.

Vi har även haft grillbuffe hemma, Sacharias och Eva anslöt med oss, så vi blev 7 st vid matbordet. inte vanligt men skoj. Vi grillade det finaste vi har..... älgkalvfile, mums.....

Vi var också upp en sväng till Österåsen och promenerade runt omgivningarna.

Tanken var att vi skulle äta lunch där men vi kom så precis att de hade semesterstängt hälsohemmet, typiskt. Det är fint iaf att gå där, det blev en uppvärmning, för vi hade ett sista fyspass med Chrisse sen i Remsle skogen   . Oj oj oj, han körde skiten ur oss, ha ha ha. Rasmus hängde med och tränade också. Han kämpade på bra med sit ups, löpning och "Björngången". Jag hade träningsvärk na´jävuskt    efteråt.

Rasmus har inte hängt med oss så mycket under denna tid annars, för när vi kom hem ifrån semestern, var han så kompissugen. Han har velat vara hemma och lekt med kompisar istället helt enkelt, och det har vi låtit honom göra. Dessutom har han hunnit avverka 2 födelsedagskalas hos kompisar också   .

Mogge har inte heller hängt med, för samma där, när vi kom hem från semestern kastade han sig över skrapningen av huset och har börjat måla. Har erbjudit honom hjälp flera gånger men.... nej, han vill göra det själv, så det har varit lika bra att han fått pyssla på själv i lugn och ro, utan oss. Dessutom har han varit hos Sacharias och hjälpt honom att bygga tak på hans altan, så sysslolös har han verkligen inte varit. Mycket renovering nu, åt alla håll.

Natten mellan tis - ons var jag taxichaffis åt syrran, då skulle hon hem med nattåget till Göteborg. Efter div. förseningar, kom hon tillslut iväg kl 02 på natten. Dagen efter var det dax för nästa taxisväng till tåget, då skulle Chrisse tillbaka till Stockholm.

Rasmus följde med och vinkade hejdå åt brosan   . Alltid vemodigt tycker jag. Det var hyfsat varmt den dagen, så jag föreslog att vi skulle bada en stund på hemvägen, även om klockan var efter 15.00 Inga protester såklart och vi blev lite gladare.

Eftermiddagsdopp på Risön   .

Kvällen avslutade vi med att cykla broarna runt. Tänkte att nu måste jag ju försöka hålla igång när vi fått en sån rivstart av Chrisse, ha ha ha..... ja... det är väl det ända i "fysväg", jag hunnit gjort sen han for tyvärr....

Det var en fin kväll iaf och vi kände oss duktiga och nöjda efteråt.

Torsdagen, var vi bara hemma. Mogge skrapade och målade, och jag hade trädgårdsarbete på agendan som blivit väldigt eftersatt under denna semester.

Ogräsrensning p.g phu...

Vår nyfikna Maja Sötnos var med mig och kontrollerade att arbetet blev gjort  .

Ihelgen har jag börjat arbeta igen (sparade 1 semestervecka till augusti) därav började jag lite tidigare, vilket var självvalt.

Det händer inte så mycket, när det är jobbarhelg för mig. Mogge och Rasmus däremot har varit i Ramsele på bilträff med farfar, medans jag har sovit. De åkte farfars fina A-ford dit, gissa om vår kille är stolt som en tupp när han får glida omkring i A-forden, den brukar få mycket uppmärksamhet på bilträffar   . Har en gammal

bild på den, som jag visat tidigare här....

På em/kvällen möttes vi upp på Haga, för att gratulera lillkusinen Harry på 7 årsdagen i efterskott. Alltid trevligt att träffa Daniel, Jenny och kusingänget. Jag åkte direkt till hospitalet därifrån sen, för nattjobb.

Förutom det, har det varit en lugn helg i övrigt.

Det var väl på ett ungefär vad som hänt här, de 2 sista veckorna. Mina tankar går denna vecka till Chrisse som i denna stund är ute och mascherar i Holland. Hoppas allt går bra, fick se några you tube klipp. Det kommer folk från hela världen, verkar vara en stor folkfest. Det står 1000 tals med folk efter vägen och hejar på deltagarna sista milen in i mål. Såg också ett mindre roligt klipp som fastnat i mitt huvud såklart, en kille som sista biten raglar in i mål. Benen vek sig åt alla håll, liksom fötterna, han kröp på alla fyra i princip. Såg fruktansvärt ut.

Ber till han där ovan, att det inte ska hända min fina Chrisse   . Ja... mycket mental styrka och tjurskallehet krävs det helt klart.

Ja trots att han är 25 år så verkar jag aldrig kunna sluta oroa mig över honom. Det är div. uppdrag både inom och utomlands, överlevnad i fjällen, fallskärmshoppning och nu "mördarmarsch" i Holland..... Ja.... inget lätt jobb, att vara mamma åt äventyrslystna barn

Det var allt för denna gång gott folk. Nu ska jag........ gissa vad..... SOVA!