Direktlänk till inlägg 16 juli 2018

Ditt och datt

Av Pierre - 16 juli 2018 22:28

Vilken värme....   och i dag är min första semesterdag.. Tjoho.... Den inledde jag med att vaka av imorse, sov på fm och när jag vaknade, stod min make startklar till att åka på soptippen ( och jag hade lovat att hjälpa honom).... glamoröst värre. Börjar semestern med att åka på soptippen   .

Såhär varmt var det när vi stod och slängde skräp...

 

 

 

Vi höll på att flyta bort ! Men skönt att ha det gjort. Efteråt vart det slö och slapp tid på altanen, för det var för varmt att göra nånting.... vi väntade tills det blev kväll och svalare.... eller ja.... allt är relativt, det var endast 26 + grader ikväll. Mogge tvättade bilen och jag har en massa trädgårdsarbete som blivit eftersatt, då jag har jobbat.

Vi har en "jättebjörk" på baksidan, som tyvärr lider i värmen, den håller på att torka ut. Det ser ut som "höst" på våran gård. Det ligger gula blad överallt...

 

 

Inte klokt, jag får kratta löv som en tok   . Sen måste jag rensa ogräs som en tok ( så går det när man inte håller efter) men denna första semestervecka ska jag försöka ägna min tid åt övervägande trädgårdsskötsel och hemmet.... vilket är ganska svettigt i denna värme    men, självklart.... lite bad måste vi avbryta med oxså, då och då   . 

Ja...veckan som varit..... gick i snigelfart kändes det som. Jag avverkade 4 + 2 nattpass, var ledig en natt i mellan, rätt meningslöst, nästan ingen mening att vrida tillbaka dygnet men... nu är det gjort och jag är LEDIG... länge, ha ha . 

Söndag - tisdag, var Rasmus hos farmor och farfar medans vi jobbade. När jag vaknade på tis em, åkte jag dit och mötte upp Mogge, när han slutade jobbet. Vi hälsade på farmor och farfar en stund sen gick vi upp till kusinerna (som bor i granngården) för det var 6 års kalas    Lilla kusinen Harry hade bemärkelsedag eller "Barret" som han kallas   .

 

 

 

Hipp Hipp Hurra på din dag, sötnos   .

Det har inte gått någon nöd på Rasmus, han har haft det gott med farmor och farfar och hunden Wille, sedan fullt ös med kusingänget. Det hade badas från morgon till kväll tydligen, när vi kom på kalas.

 

   

 

Jag åkte direkt därifrån till jobbet och  Mogge och Rasse åkte hem, senare på kvällen. 

 

 Onsdag, ryckte gudmor och gudfar Peter och Carina in som barnvakt (jag tackar ödmjukast) medans vi jobbade och torsdag fick Rasse vara själv hemma, medans jag sov (halva dagen) tyvär "snozzade" jag och sov för länge den dagen, det straffar sig sen. 

Rasmus åkte till en kompis och badade, så jag passade på att åka in och handla lite åt mor och åt oss själv. Han hade önskemål om pannkakor.... som den ömma moder man är... stekte jag pannkakor med hjortronsylt.

 

 

Inte det sämsta en varm dag   .

Iaf, vi låg och läste på kvällen och jag somnade ganska snabbt men vaknade kl 02 och var superpigg.... förstod det (eftersom jag sovit för länge på dagen) låg vaken resten av natten, somnade till på morgonkvisten och var som en zombie på fredagen.... som sagt, det straffar sig senare. Kroppen är helt i olag i dygnsrytmen.

 

Fredag... hade jag "hemtjänst uppdrag" på agendan. Hade lovat mor, att ta med henne ut.... hon ville på skattkistan och lite annat. Rasmus var med oss ut på stan, efteråt satt vi ute på hennes gård. Det var en sån tryckade värme och mycket riktigt började det dra ihop sig till åska och det mullrade på ordentligt. 

Äntligen lite regn.... det var bara skönt tycker jag och mina blommor och trädgårdsland    .

 

     

 

Tvättade på em. Hade tagit hem mors stolsdynor för att tvätta dem, det är lugnt, jag kör dom i tvättmaskinen tänkte jag. Nja.... inte det smartaste jag gjort. 

För detta blev vårat fredagsmys på kvällen....

 

 

 

Diverse könsord kom ur min makes mun i denna stund..... Sorry Mogge... trodde inte dynerna skulle gå sönder. 

F.....n, hela tvättmaskinen var full med vatten och ull, det var stopp såklart. Den peep och tjöt ERROR.

Suck, var nervös ett tag att jag haft sönder tvättmaskinen men.... Mulle Meck fixar   .

Har provat köra en ny maskin i helgen med Mogges arbetskläder, det blev stopp igen.... nej nej... fick tömma silen igen med klumpar av ull. Mogges svarta arbetskläder var full med ull, nice.... not. Tur att det finns "roller" för att få bort det värsta iaf.

Sen har jag inte vågat tvätta mer.... ska göra ett nytt försök ikväll, med en massa sängkläder... håll tummarna   Kommer på i skrivandets stund, att jag inte sagt nått till min mor.... att jag förstört hennes stolsdynor.....

Hmm.... hon tror att jag kommer med dom i veckan, nytvättade och fina.... Hmm.... det är väl bara att säga som det är och köpa nya....   . Ja, har man inte jobb, så skaffar man sig. 

 

Lördag, var en toppendag iaf.... jag sov som en stock och var utvilad och pigg på morgonen. Vi var ledig båda 2. 

Vi skulle göra en utflykt hade vi bestämt, och få lite "försemesterkänsla".

Packade matsäck och badkläder och åkte till Smitingen. Något vi sagt många ggr att vi ska göra, men inte blivit av. Ingen av oss hade varit där tidigare..... Det var helt enkelt toppen   .

Rasmus tyckte det var spännande att få åka till havet, bor man i Norrlands inland, är det extra spännande med havet! 

Fick höra sen, att Smitingen räknas en av topp 3 badplatser i Svergie.... det förstår jag nu. Fantastiskt fint, rent och snyggt, fin sandstrand, långgrunt och fin sandbotten, fick lite utomlanskänsla när man var där. 

Det var definitivt inte sista gången vi åkte dit. Mysig dagsutflykt, rekomenderas !!

 

                     

 

Vi håller på med "läsbingo" över sommaren, en läxa som Rasse faktiskt tycker är kul... En ruta är att läsa "med badbyxor på".... så det gjorde han där, ha ha.... vi fick höra om Grodan Plums äventyr, när vi solade   .

 

 

 

Igårkväll läste han "under en filt" med ficklampa och en bok med "ett djur i titeln". Det blev en bok om "Kung Älg" ha ha   den var lång, så vi delade upp på 2 ggr. 

Vi får se vad nästa blir.... han tycker det är kul, så det är bara att läsa på.....förena nytta med nöje, det gillas  

 

 Iaf... när vi kom hem från Smitingen, var det bara att hoppa i säng och toksova en stund innan nattjobb, de 2 sista passen innan semester. 

Söndag, har jag inte så mycket att orda om - jag sov och Mogge skruvade i sin bil.

Ja... så blev det som sagt, äntligen måndag..... soptippen och trädgårdsarbete.... men va lugn... jag ska njuta av ledighet oxså  

Ha´de gott där ute i sommarSvergie.... Kram Annso 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pierre - Måndag 15 april 13:41

God dag eller god em. är det rättare sagt. Har vaknat till en grå och regning em. efter 5 jobbnätter, borde väl känna mig trött och seg på "vakaavdagen" men det gör jag inte, känner mig ovanligt pigg faktiskt.... mycket ovanligt, nästan så att man ...

Av Pierre - Lördag 6 april 12:17

Halloj Det var ett tag sen det blev skrivet här, men ibland kommer "livet" i mellan, med både det ena och andra. Ska försöka göra en en "3 veckors sammandrag", vi får se hur det går....   Veckan innan påsk, har jag väl inte så mycket att orda...

Av Pierre - Onsdag 20 mars 14:43

Hallå Fick en stund över, så jag tänkte börja skriva några rader. Dagarna rullar på med en det ena, en det andra liksom.  Det har varit några härliga soldagar men tråkigt nog, har man så precis jobbarhelg just då. Suttit ute i solen lite iaf på e...

Av Pierre - Måndag 11 mars 07:46

Hallå, long time, no see      Det är tidig morgon, sonen åkte iväg med skolbussen för en stund sen, första dagen efter sportlovet. Jag har väl i princip bara hunnit fika med sonen, matat katter, släppt ut dem och de har hunnit kommit in igen ocks...

Av Pierre - Tisdag 27 feb 08:40

Halloj  Det är morgon och solen skiner redan in, sätter skygglapparna på, för jag ser verkligen varje dammkorn och smutsfläck..... bha.... skulle behöva vara hemma och städa, men planen är en annan idag. På agendan idag är det tusen ärenden på stan...

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards