Direktlänk till inlägg 22 maj 2018

Tvärsommar

Av Pierre - 22 maj 2018 16:19

Märkligt... det blev "tvärsommar"....  man ska inte klaga, det är ju detta man har längtat efter..... sol och värme   . Ja, vad har vi gjort då..... eftersom jag varit på semester, så ligger jag lite efter med allting hemma. 

Vi har iaf roat oss med detta....

 

   

 

Oljat in altanen, skurat av utemöbler. Mogge tog altanen på baksidan och jag oljade in bron på framsidan. Lite sommarkänsla vart det   . Inga blommor än, men det är lite för tidigt här än. Satte igång min lilla fontän på bron.

 

 

 

Ett impulsköp från förra året, ha ha, skulle bums ha den, när vi var i Övik i fjol. Lite mysigt är det iaf, att höra vattnet rinna som en bäck. 

 

Fotbollen är i full gång igen. Det har hunnit varit både fotbollsträningar och Rasmus spelade sin första match igår. Detta är ifrån matchen ...

 

   

Mycket spännande   Han var så besviken att matchen tog slut så fort, vill spela mera !! Ha ha..

En härlig och solig kväll på risön, där alla kvartersmatcher spelas, mycket hejjarop, tok och skratt   .


Sen har jag såklart jobbat i veckan, 3 nätter och 2 kvällspass, i värmen.. phu... ja det är ju lika för alla som arbetar men... det är det här med att sova ( på dagtid) då det är 28+ 30 + grader... svettigt värre, trots fläkt på, i högsta hastighet! Efter det, satt jag inne i ett varmt badhus och svettades medans sonen hade simträning. Jag tyckte lite synd om mig själv, som inte kunde vara ute och njuta av sommarvärmen då, ha ha ha

 

   

 

Fast efteråt, tog Mogge med sig pojkarna hem och det vart lite dötid för mig, innan jag skulle gå på nattpass igen (Det är som ingen mening att jag åker hem, för att i princip bara vända och åka tillbaka till stan). Jag kände att jag var bara tvungen att vara ute, andas frisk luft och tanka lite energi från kvällssolen. Var kan jag bättre göra det i stan, om inte runt Hågestaön...

Stoppade musik i öronen och traskade runt, precis vad jag behövde, så kändes allt bättre igen  .

 

           

 

Tror jag sagt det förr.. men jag säger det igen. Hågestaön är en riktig pärla, mitt i stan. De håller på att rusta upp och gjort ett fint friluftsområde av ön, promenad/löpspår, grillplatser, utegym, mulleriket och aktiviteter både sommar och vinter, kul att de utnyttjar och gör något bra av en sån fin plats   .

 


Iaf.. när torsdagskvällen kom, mådde inte Rasse bra. Han frös och hade ont i halsen, jahapp... Den natten var inte rolig, han var het som en kokplatta trots alvedon, grötig i halsen och sjublöt i svett, fick byta sängkläder mitt i natten. Det var bara att stanna hemma från skolan på fredagen. Mina helgplaner sprack men... det var bara att gilla läget.

Istället fick jag annat gjort... t. ex fick jag ju tid hemma att samla ihop loppisgrejer till sommarloppisen på Hembygdsgården. Brukar vara med och lämna in varje år. Det är ju för en god sak. Jag blir av med en massa onödiga saker, hembygdsföreningen får en slant, jag får en slant och jag behöver inte sälja det själv, perfekt !

Rasmus hjälpte mig faktiskt en liten stund och gav mig lite leksaker från hans rum, som han inte leker med längre. Nyttigt tänker jag. Han tyckte det var skoj och fick sätta prislappar på grejerna. Lovade honom att vi ska göra något skoj tillsammans för pengarna. Vart faktiskt förvånad att han sa det.... jag trodde stensäkert att han skulle säga: att han ska köpa ett nytt tvspel för pengarna..... nja.... ibland överraskar han. Får väl hålla det och göra något skoj efter sommaren för pengarna   . 

Tors- fre- lördag var Rasmus sjuk. Det har ju som sagt varit kanonfint väder så det är ju såklart trist att vara sjuk, och vila    speciellt när mamma tvingar en att räkna matte , ha ha ha, suck och stön.

 

 

 

Jag fick ett tokryck i lördags och började plantera om mina blommor innomhus. Jag vet.... det skulle ha gjorts för lääänge sen..... men bättre sent än aldrig. Blir så full i skratt när jag skulle handla 3 säckar blomjord, tjejen i kassan tittade på mig och frågade: Har du tagit rätt nu ? ska du ha blomjord för innomhus ? 

- Ja, alldeles rätt. 

Hon tittade på mig som jag var knäpp.... alla köper för utomhus nu.... men inte jag, ha ha ha.

 

 

 

Fördelen är iaf att jag kan hålla till utomhus och slippa allt söl som blir. Tror mina växter fick en chock, ny jord, större krukor och vatten   , kände mig så nöjd när det var gjort iaf.

På lördagen började Rasse bli pigg igen, så han var ute med oss, mellan all omplantering så körde vi lite matcher vid piltavlan. Jag är hellre än bra, att kasta pil.... men Rasmus gillar det, så man får ju ställa upp. Vi körde match flera ggr under dagen och en slutmatch på kvällen, ha ha ha

 

     

Söndag, var jag ledig under fm. Våra grannar Kent och Jeanette kom förbi för lite kaffe och surr   alltid trevligt. Sen tog vi en cykeltur i det fina vädret....

 

   

 

Mer hann jag inte, innan det var dax för ett kvällspass (14.30 - 21.30) på hospitalet. 

 

Måndag, var jag till mor medans Rasmus var i skolan. Hade lovat henne att fixa i ordning på hennes balkong (innan Rasse blev sjuk).... så det blev som sagt måndag istället. Tror det var + 27 grader i skuggan den dan, vilken värmebölja   . Skurade balkongen, hennes möbler och gjorde i ordning så att hon kan sitta där o må gott i sommar, det gillar hon och hon vart så glad över det. Vi satt en stund och fikade där ute, innan det var dax för mig att åka hem och vänta in skolbussen. 

Tänkte sova en stund inför stundande nattpass men.... det var så himla varmt.... jag låg och halvslöade i en solstol i stället. På kvällen var det som sagt fotbollsmatch och därifrån åkte jag direkt till nattjobb... 

 

Har nu jobbat färdigt mina nätter för denna vecka och ska försöka skriva färdigt detta nån gång.... livet rullar på. Mogge har varit ledig några dagar men är nu åter i jobb, han har en del pyssel med bilskruvning och i mellanåt är han och hjälper Sacharias med renoveringen. De har målat,tapetserat och jag vet inte om det var nån golvläggning på G snart. Har inte varit dit på ett tag, så det ska bli spännande att se vad de gjort sen sist   . 

Den andra sonen får jag prata med ibland, via videosamtal ..... från nånstans ute i världen.... varmt och jäkligt har de iaf, sist jag pratade med honom, var det 43+ grader... phu   . 

Vi är ju redan en bra bit in på, ännu en ny vecka. Har som sagt mest hunnit jobba.... suttit på badhuset och svettats igen....

Och när jag vakade av, ägnade jag mig åt trädgårdsarbete. Rensat jordgubbslandet och sådd lite annat. Har inte "gröna fingrar" direkt, men lite till husbehov tycker jag är kul. Har 4 lådor med bara jordgubbar, sen är det  dill, gräslök, sallad, morötter och smultron i resten .... det räcker för mig. Det har alltså blivit 2 svängar för att köpa säckar med jord    ena gången för inomhus och andra för utomhus. 

 

 

 

Får täcka över dessa senare, ifall det blir frostnätter.... man vet aldrig. 

Ja.... det är väl vad jag har pyzzlat med sen sist.

 

Ha´de gott där ute....Kram fr Annso

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pierre - Onsdag 20 mars 14:43

Hallå Fick en stund över, så jag tänkte börja skriva några rader. Dagarna rullar på med en det ena, en det andra liksom.  Det har varit några härliga soldagar men tråkigt nog, har man så precis jobbarhelg just då. Suttit ute i solen lite iaf på e...

Av Pierre - Måndag 11 mars 07:46

Hallå, long time, no see      Det är tidig morgon, sonen åkte iväg med skolbussen för en stund sen, första dagen efter sportlovet. Jag har väl i princip bara hunnit fika med sonen, matat katter, släppt ut dem och de har hunnit kommit in igen ocks...

Av Pierre - Tisdag 27 feb 08:40

Halloj  Det är morgon och solen skiner redan in, sätter skygglapparna på, för jag ser verkligen varje dammkorn och smutsfläck..... bha.... skulle behöva vara hemma och städa, men planen är en annan idag. På agendan idag är det tusen ärenden på stan...

Av Pierre - Tisdag 20 feb 15:41

Hallå Har nyss satt mig i soffan för en liten datastund, är ganska slut i knoppen och kroppen, framförallt i baken, ljumskar och armar ha ha ha..... redan ! Träningsvärken är på G.  Har varit på ridning idag. Det har varit en jätterolig dag, med ...

Av Pierre - Måndag 12 feb 15:16

Halloj Äntligen lite mildare väder, ingen direkt sol, men -7 grader och mulet klagar jag inte på, efter -25 - 29 grader hela helgen. Jag gav mig ut i skidspåret idag och njöt av frisk luft iaf,...     känns bra efteråt   .   Ja, om jag...

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards