Alla inlägg den 2 juli 2017

Av Pierre - 2 juli 2017 08:11

Hallå där ute i SommarSvergie   ... vet inte hur jag ska sammanfatta  dessa veckor ? men jag ska göra ett försök.

Vi är ganska nyss hemkommen från vår semester tripp, totalt blev det nästan exakt 300 mil .... vi känner oss ganska nöjd för tillfället med bilkörande, om man säger så   .

Resan neråt gick bra, vi hade fika med oss och kycklingsallad, stannade på lite rastplatser för pauser...

Här är någonstans mellan Västerås och Örebro..

 

 

 

Första stoppet blev Göteborg, där övernattade vi hos syster yster. För att göra semestern extra kul så började jag vid det här laget att få oroande ont i halsen   Jippi.... not.

 

Dagen efter fortsatte vi mot Malmö Öresundsbron och vidare genom halva Danmark, tills vi var framme vid vår stuga. För att få extra krydda på denna semesterdag, hade jag typ kombinerad tennisboll/taggtråd i halsen och förkyldningen tog fart.... man tackar   .

Förrutom att jag gick omkring på Legoland med feber och förkyldning så har vi haft det bra... ha ha ha

sen spred sig bacillerna laget runt...

Rasmus vart ju sjuk runt skolavslutningen, så vår smittkälla var på väg att bli bättre, när vi andra åkte dit.

Trots att Rasmus varit sjuk typ "stup i kvarten" hela våren, så har jag klarat mig undan, men när det blir semester, åker jag dit så det sjunger om det.... är det inte typiskt... så säg   .

Men nu hade vi redan bokat och köpt dessa legolandsbiljetter ( inte billigt, kan jag säga) så det var bara att "spänna kroppen" och åka dit ( som Mogge brukar säga) .....

 Ja... vad ska man säga.. en fantastisk park, byggd på 65 miljoner legobitar, Rasmus var i paradiset   

Här kommer en bildbomb på LEGO...

 

                                         

 

Mogge fick knappt plats i legotåget   

 

                          

En nöjd kille som handlat på legoshoppen.... själv fick jag bita ihop    fy f......n va dyrt, jag körde med taktiken: blunda och betala, ha ha ha

Som så många sa till mig innan, så räcker det inte med en dag på legoland, man hinner inte .... så vi hade löst en 2 dagarsbiljett och det var vi glad över, det är verkligen så, legoland gör man inte på en dag.

 Här kommer en bildbomb till från dag 2...

Besök i spökhuset   

                   

Teater är alltid spännande   

 

Och detta var såklart skoj.... vattenkrig med piratbåtarna...

 

             

 

En dag, då det var gråmulet ute, passade vi på att besöka Lalandia som ligger intill (Skandinaviens störta vattenland/ aktivitetspark) värt ett besök om ni är där   .

Denna dag, var inte mogge så pigg stackarn, men han genomled en dag där ändå, ha ha ha 

 

             

 

Vi var helt slut efter en dag i badet så det blev inte mycket gjort i aktivtetsparken, men Rasmus fick prova hoppa  i linor, det tyckte han var skoj.....

 

 

 

Lite midsommarfirande fick vi till i stugan iaf, fick ingen riktig uppfattning om de firar midsommar i Danmark ? någon som vet ? såg inget iaf eller så var vi på fel plats helt enkelt.

 

               

 


Jag sa att han kan inte klättra med "foppatofflor".... bara därför så går det iaf.....

Med tjurighet kommer man långt ibland   

 

   

 

Eftersom vi befann oss typ 1 timme bilfärd i från Tyskland, så hade grabbarna 1 krav på hela resan.... att åka över till Tyskland och "tokhandla", så det gjorde vi såklart....

 

     

"Gränshandel" när den är som bäst    bilen var packad från golv till tak.

 

Sista dan, hade jag en önskan att få åka upp till Skagen. Har varit där tidigare, när Chrisse var liten. det är så vackert där, i själva Skagen och haven som möts såklart. Känner nästan att " här skulle jag kunna bo" ha ha ha 

Det var en blåsig dag, men det hindrade inte oss.... en liten nostalgitripp...

Här är Rasmus vid udden, där de båda haven möts.

 

           

 

Var faktiskt mest nervös över vår båtfärd till Svergie senare på kvällen, i dessa stormvindar, jag är inte bekväm med ett blåsigt hav.... livsfarligt i mitt huvud, måste kolla in vart flytvästar och livbåtar finns   .

Men allt gick bra, kände inte av stormen nämnvärt. Vi var t.o.m ute på däck och njöt av kvällssolen....

vackert.... På återseende Danmark   .

 

           

 

Vi var framme i Göteborg mitt i natten. Del 1 av semestern avklarad, fortfarande tokförkyld och hosta från Hell men ändå pigg. Däremot var syrran och Markus rätt "låg" under tiden vi var i Skagen och under båtresan stackarna. 

 

Måndagen, tog vi alla en rejäl sovmorgon och långfrukost, snacka om sjukstuga, man kan inte annat än att skratta åt eländet, just då, var det nog syrran som var värst av oss.

På em åkte vi faktiskt ut en sväng till Västa frölunda och handlade lite. De har en del "Gym butiker" där som Mogge ville besöka och "Snus 2" butik, så nu har han bunkrat snus oxså   . 

Jag själv hittade faktiskt ett fint vindställ, jacka och byxa, vattenavvisande ... perfekt... ett sånt behöver jag till fjällen i höst   . 

Sen handlade vi med oss lite mat och åkte hem, tog det lugnt och myste.

 

Tisdag, var vi lite piggare allihopa. Vi hade bokat in en heldag med Chrisse, han var i Göteborg några dagar för att hälsa på sin farmor och farfar.

Hade så gärna hälsat på fina Alf och Berit, men p.g.a  rent ut sagt "skit sjukdom" med behandlingar med cellgifter m.m  kunde vi inte komma dit som levande smittbomber när hon är så infektionskänslig just nu   . 

Vi pratade länge i telefon istället   Är både varm i hjärtat och ledsen, men hälsan går först. De ville så gärna träffa oss och vi dom, men de fick rå om Chrisse några dagar istället. Han har alltid varit deras ögonsten, så han har blivit rejält bortskämd   .

Tar såklart alla tillfällen i akt att få umgås med stora sonen. Han hade önskemål om att äta lunch på köttbullekällar´n. Ett ställe intill saluhallen i Göteborg. Heter egentligen Cafe de nord tror jag, men köttbullekällarn gammalt tillbaka. Farfar och Chrisse var alltid där och åt köttbullar under hans uppväxt och han älskade det. 

Nostalgi med andra ord   . 

Ja, gillar ni köttbullar och befinner er i götet, så får ni ett hett tips!

 


     

 

Vet att b.l.a köttfärssmeten är gjord av 4 olika köttdjur och som ni ser på bilderna är de stora som tennisbollar, ha ha ha

Tror Rasmus gav maten 10 poäng av 10 möjliga, jag lovar... mätt blir man.

 

Solen sken och livet var på topp, så vi fortsatte dagen med ett besök på Liseberg. 

Vi hade en toppendag/kväll helt enkelt. Här kommer ännu en bildbomb...

 

                         

Där slank det med en bild på mig med.... hör inte till vanligheterna   ha ha ha, avslutar med en bild på lyckiga grabbar som vunnit på chipshjulet iaf   

Tror vi var hemma vid 23 - 23.30 tiden, gissa om vi somnade som klubbade sälar sen   .

 

Onsdag, hade vi en tanke om att göra nån dagsutflykt ut mot kusten men... vi orkade inte, istället blev det lite shopping. Syrran tog med oss till "klädkällaren" ( som ett mini Ullared) . 

Jaa.... där tömde jag plånboken, ha ha ha, hittade en hel del kläder både till mig själv och sonen, var riktigt nöjd, fick mycket kläder för pengarna    och god lunch åt vi där.

 

   

 

Sen vart det en lugn filmkväll hemma , det var vi nog alla nöjda med, för fortfarande snorade och hostade vi om vartannat.

 

Torsdag, Hade vi en mysig och lugn dag i slottsskogen, lagom aktivitet för samtliga. Det är verkligen mysig där, stor och vacker park. Vi spelade lite minigolf med Rasmus, det tycker han är kul och fikade vid ett mysigt cafe vid vattnet.

 

                   

 

På kvällen var vi bjuden på middag hos min äldsta barndomsvän ( Veronika) i Kungälv, så skoj att träffas. Vi har känt varann sen vi var 3 år, inte klokt, och häftigt att vi fortfarande har kontakt fast livet har gjort att vi bor 83 mil ifrån varandra   . Kvällen bara susade iväg, så skoj att prata om gamla minnen, skoltiden nära och kära och mindre kära, ha ha ha 

Hoppas det inte dröjer allt för länge, innan vi träffas igen. Tack för en trevlig kväll och god mat kära vän   .

 

Fredag, lite omkulkastade planer för dagen, det var grått och mulet i Götet och allt slutade med att vi åkte och åt pizza på ett ställe i Göteborg, som blivit utnämnd till Svergies bästa pizzeria 2 år i rad, det var vi tvungen att testa såklart   sen gick vi på bio med lilleman. Bara att gå på bio på Bergakungen är häftigt för vår "bondpojk"

 

       

 

Spännande !

Kvällen gick sen mest åt till att packa och bada    Rasmus var förtjust i att syrran hade ett badkar, sån lyx har inte vi hemma, ha ha ha

Han ville bada på kvällarna...

 

 

 

och jag myste på hennes fina balkong ofta, kunde inte se mig mätt på deras utsikt över hela Göteborg...

 

                 

 

De bor fint, frågade mig själv om jag skulle kunna tänka mig att bo såhär, i stor stan...... jag vet inte.... har fortfarande inget svar på det. Tycker det är fantastiskt roligt att komma på besök och göra en massa saker som en stor stad kan erbjuda, men att leva, jobba och bo där..... jag vet inte.....

Vi lever ett helt annorlunda liv uppe i norrland. Vad som är bättre och sämre... är nog upp till var och en. Jag är nog för mycket "lapp" för att passa in iaf..... tror jag.... men man ska väl aldrig, säga aldrig. Nog om det.... 


Det var synd, att jag inte hann få till en date med goa Ingrid, vi försökte iaf   ibland kommer jobb och annat i vägen, vi får som sagt ha det innestående till nästa gång kära vän   . Det brukar oftast bli ganska fullspäckat schema när vi åker ner, alla man vill hinna träffa och göra. tiden räcker inte till alla gånger, hur man än gör. Inte blev det bättre av att vi inte varit så kry heller... men men, det är bara att gilla läget.


Lördag.... 83 mil hem, behöver inte säga mer, om den dan. 

 

Söndag, sovmorgon för samtliga. Vaknade till en solig dag, sista dagen innan regnet skulle komma. Hmmm.... Rasmus ska vi passa på att åka och bada idag ? YES....

Mogge ville inte köra 1 meter med bilen.... ha ha ha.... med all rätt. Han ville vara hemma och klippa gräs och tvätta bilen. 

Vi åkte och badade några timmar på Risön, som tur var träffade han en kompis där efter en stund, så vi kunde slappa på en bänk och hålla koll istället. Jag var inte i skick att vara i badet flera timmar kände jag. Hostade och snorade ganska bra. Har väl inte vårdat min förkyldning direkt under semestern så... nu är jag alltså inne på min tredje vecka.... suck..... borde veta bättre kan man tycka   .

 

 

 

Sen har vi mest, packat upp, tvättat, fyllt på kylskåpet, rensat 2 veckors post m.m m.m m.m allt de där som blir när man varit borta ett tag.

 

Idag, har det hunnit blivit måndag och gråvädret kom med den. 

Jag har varit hos min mor hela dagen. Hjälpt med mathandling och hade lovat henne ( innan semestern) att jag skulle hjälpa till att putsa fönstren och byta gardiner.... men jag hann inte det innan vi for, så idag vart en bra dag för det. 

Vi har gjort så fint så....

 

     

 

Vi har väl inte riktigt samma typ av smak av färger och grejer ha ha ha men ... det är hennes hem, så huvudsaken hon blev nöjd. Syrran hade köpt nya gardiner åt henne, så det vart en riktig lyckodag.

Tror hon vart nöjd, dessutom fick hon en flaska med ägglikör + lite body lotion från Tax free, det gillar hon   

Roligt att se henne glad. Jag hade oxså en annan överraskning med mig, som gjorde hennes dag. 

Vi tog med oss lillsyrran hem från Göteborg, hon var ledig 1 vecka till, så hon hängde med oss upp för att överraska mor   . Hon stannade över hos oss 1 natt och följde med på badet i söndags sen överlämnade jag henne idag. Gissa om hon fick en chock när vi klampade in i hallen och sa att städpatrullen är redo !! Hennes min var obetalbar, ha ha ha sen kom glädjetårar   .

Hon stannar hos mamma denna vecka, det gör dom båda gott, tror jag, även om hon fick en tuff start med "städpatrullen".... men fint vart det !

 

Nä kära vänner ska avrunda här och krypa ner i säng, en ny dag i morgon.

Det vart ett långt inlägg denna gång, men å andra sidan har det varit 2 intensiva veckor. Ha de gott.....

kram från mig.

Presentation


Fam Pierre/Sehlstedt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards